BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Digitrein op 10 August 2013, 20:38:14
-
Hallo allemaal,
Mijn vraag is als ik met bezelmelders- en terugmeldmodules ga werken moet ik dan blokken gaan maken en echt de blokken van elkaar isoleren?
Groeten van Werner.
-
Werner,
Ja, je moet iets isoleren en Nee, je moet niet de blokken isoleren.
Een blok is een deel van je baan, dat stuk baan kan wel-of-niet bezet zijn door een trein. Binnen een blok heb je een of meer sectie's - vaak zie je twee sectie's. En iedere sectie moet worden geisoleerd en wordt aangesloten op een bezetmelder.
Ik denk dat je in je bericht spreekt over blokken terwijl het sectie's zijn. Een kwestie van de juiste term aanhouden anders krijg je kans op misverstanden.
Sander
-
Het isoleren moet je bij tweerailsystemen eenzijdig doen en bij het drierailsysteem kan het de middengeleider zijn die je isoleert (stroomdetectie) of bij massadetectie de beide rails.
Verder deel je een blok in twee of drie delen (vaak ook afhankelijk van het treinbesturingsprogramma wat je wilt gebruiken) en elk afzonderlijke deel isoleer je dus eenzijdig. Elk blok wordt vooraf gegaan door een bloksein en elk blok eindigd ook met een bloksein.
Rob
-
... en bij het drierailsysteem kan het de middengeleider zijn die je isoleert (stroomdetectie) of bij massadetectie de beide rails.
Bij massadetectie moet je maar één van de rails in geïsoleerde secties verdelen. De andere rail moet overal doorlopen.
-
Maakt het trouwens uit welke rail je isoleert ?
Of moet dat perse de buitenste of binnenste spoor zijn ? Of kan je het gewoon door elkaar doen?
-
Maakt niet uit welke rail. Mag ook om en om, bij een keerlus b.v. zal dat wel moeten.
-
Als je een ovaal bedenkt, dan moet je overal dezelfde kant isoleren en de andere kant als 1 geheel houden.
Dit geldt alleen niet bij keerlussen, verder dus of binnen of buiten aanhouden.
Bij sommige systemen is het handig om de blokken wel volledig te isoleren, dus beide rails maar meestal is dit niet nodig.
Groet,
Bert
-
Mijn excuus voor de gemaakte fout. Ik ben geen drierailrijder. Ik was in de veronderstelling dat de beide railstaven van Marklin systemen aan elkaar gekopeld waren. Mea Culpa, Mea Culpa, Mea maxima Culpa!
Rob
-
Ik was in de veronderstelling dat de beide railstaven van Marklin systemen aan elkaar gekopeld waren.
Hangt van het railsysteem af. Bij de oude M-rail zijn de railstaven via de metalen bedding met elkaar verbonden. Het is uitermate lastig om deze verbinding ongedaan te maken.
Bij de K-rail zijn de railstaven niet verbonden, voor bedrijf zonder detectie wordt deze verbinding bewust tot stand gebracht.
Bij de C-rail zijn de railstaven wel met elkaar verbonden, maar deze verbinding is makkelijk te verbreken, juist om massadetectie mogelijk te maken.
Het principe van massadetectie is dat je van de beide spoorstaven er maar één gebruikt voor de retourstroom (massa). De andere verdeel je in geïsoleerde secties. De wielassen van de trein maken verbinding tussen de doorgaande massarail en de geïsoleerde sectie, en daarmee wordt de aanwezigheid van een trein in de sectie gemeld.
Overigens hebben we de starter van dit topic niet meer gezien, dus het is maar de vraag of al deze uitweidingen voor hem wel zin hebben.
-
Daar heb je helemaal gelijk in maar als je de antwoorden nog eens terugleest (en daar was ik dus ook schuldig aan) wordt het er niet makkelijker op voor iemand die de materie niet begrijpt.
lees even mee; beide zijden isoleren, eenzijdig isoleren, maakt niet uit waar je isoleert en om en om isoleren??
Tja, wat moet hij nu doen?
Rob
-
Zo ontstaan gemakkelijk misverstanden bij zoekenden die zo'n draadje lezen Rob en het is goed dat te voorkomen.
Bij drierail met massadetectie kan je vrolijk per meldpunt van geïsoleerde railstaaf wisselen.
Bij tweerail met stroomdetectie moet je ervan uitgaan dat dat wisselen niet kan. In theorie wel, maar met de kant-en-klare componenten die de meeste van ons gebruiken niet.
Persoonlijk vind ik het ook wel handig om de isolaties altijd in dezelfde railstaaf te leggen.
Als je stroomdetectie bij drierail toepast, dan is het inderdaad het handigst de middengeleider te onderbreken.
-
Daarom is het wel handig dat Werner zich weer even meldt. Hij heeft hier 2 weken niet meer gepost.
In een andere bijdrage van Werner lees ik nu dat hij "gelijkstroom digitaal" rijdt. Waaruit ik concludeer dat hij 2-rail bedoelt. Dus dat hele 3-rail verhaal met massadetectie kunnen we even laten rusten.
-
En toch is het handig voor de encyclopedie later, om dat onderscheid hier nu even goed door te voeren. Een keer goed opgeschreven doet wonderen.
Doet me en passant denken aan M-track dat ook afspraken maakt over welke rail gebruikt wordt (met welke kleurcode rood of zwart).
-
Voor de duidelijkheid.
Als je stroomdetectie toe gaat passen, dan isoleren en in secties opdelen.
Bij reed detectie en infrarood detectie wordt dit niet toegepast. m.a.w. geen onderbrekingen behalve bij een keerlus, dan isolatie beide railstaven.
PS. Zelf gebruik ik infrarood detectie, dus geen enkele geisoleerde sectie, uiteraard alleen bij de keerlus.
Groeten Frans