BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Agebe op 16 July 2007, 15:08:55
-
Hallo Allemaal,
Een tijdje terug ben ik in het bezit gekomen van 2 Fleischmann 1200 lokomotieven een Geel-grijze en een blauwe. Deze lok's waren aan bijde zijen voorzien van een Fl* haakkoppeling.
Graag zou ik deze lok's willen uitrusten met een nemschacht koppeling zodat ik er van alles in zou kunnen stoppen.
Heb al een symoba in huis maar dat zie ik niet zo zitten, vanwege de ruimte.
Is er ook een standaard oplossing?
Ik heb ook al eens een koppeling met profi van een wagonnetje geprobeerd maar die zit dan te hoog, als deze alleen gekoppeld zou moeten worden met een rijtuig is dat geen probleem.
Echter met het automatisch koppelen en ontkoppelen, zitten ze dan voor de ontkoppelaar net iets te hoog.
Wie weet iets?
De nieuwer lok heeft wel een nemschacht, is dit ook bruikbaar voor deze lok?
Mvg Ab Boezerooij
-
Hallo Ab,
Past de Fleischmann 6516 of 6517 niet als vervanging van de haak?
Albert
-
Hallo Albert,
De beide koppelingen heb ik op voorraad, alleen de 6516 komt in aanmerking.
Dit is de schuifkoppeling, die bijde 1200 met een schroefje vast gezet wordt.
De 6517 is de pen koppeling en past niet.
De eerste geeft een iets te hog koppeling. En geeft een onbetrouwbaar ontkoppel gedrag.
Mvg Ab
-
Dan de 6572 in combinatie met de 6570? Zou hetzelfde als de 6516 moeten zijn, maar dan in hoogte verstelbaar.
Andere merken hebben ook koppelingen die in de 6572 passen. Nou ja, Roco in ieder geval.
-
Hallo Henk,
Die past en is in hoogte verstelbaar, ik heb ze beide van Roco en Fleischmann.
Alleen willen deze niet draaien, zit te kort op de bufferbalk.
Dus niet links en niet naar rechts.
Dus had ik hetvolgende gedaan, de profikop van de 6516 er af. De 6572 er met twee componenten-lijm vast gezet, en afgewerkt.
Maar dat gaat bij mij niet goed, de koppeling staat nu iets omhoog.
Daarom vroeg ik mij af of er iets in de handel is daarvoor....
Mvg Ab
-
....
-
Beste Agebe,
ik heb in het verleden ook lopen klooien met een 1200 van Fleischmann. De constructie met de koppeling aan de bufferbalk is bij gebruik van een Profi-koppeling knudde. De enige oplossing die denk ik goed werkt is de oplossing van Fleischmann zelf....
http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/html/fleischmann/ho/4372.html
mvg
Sander.
edit: nu ik mijn bericht zo terug lees klinkt eea wat onvriendelijk richting Fleischmann. Enige nuancering: De koppeling aan bufferbalk constructie dateert van ver voor de uitvinding van de Profi koppeling (en kortkoppelingen in zijn algemeen). Fleischmann heeft dit opgelost door bij de laatste versie 1200 (de 1212) een nem schacht te monteren aan de draaistelombouw. Het geheel functioneert zo prima.
-
Aangezien ik nog een 1215 heb, van de oude stempel met die rare schuivende bufferbalk dus, welke onderdelen zou ik moeten kopen/vervangen? Tweemaal de 384001, of komt er meer bij kijken?
- Peter
-
Kan je het niet net zo als de versies nan na 1996 maken met nieuwe draaistelramen en een stuk uit de bufferbalk. de ramen zijn makkelijk te leveren door fleischmann :)
-
Ongetwijfeld, maar ik heb al aardig wat aan die kap bewerkt. In het 'nieuwe' model lijkt de bufferbalk aan de kap te zitten, terwijl die bij de 1215 min of meer los zit.
En ik ben een krent, ik wil geen draaistelramen kopen als dat niet persé nodig is. :)
- Peter
-
Hallo allemaal,
Ben er eventjes uit geweest, maar ik ga de oplossing van Sander en Fl* zeker bestuderen.
En ga eens navraag doen wat eventuele kosten zijn.
(Ben geen krent , uch uche uche, maar moet toch ieder dubbeltje omdraaien ;D ;D)
Ik heb twee van die 1200 waar ook nog verschillen inzitten.
Ben in ieder geval blij met de reacties, bedankt.
Mvg Ab
-
Peter,
ik heb geen idee wat die draaistelramen zouden moeten kosten. Aan alleen de 38 4001 heb je niet zo veel. Dat is alleen de koppelinghouder.
Je hebt echt de 31 0372 nodig. Deze komt inclusief de 38 4001.
Het komt er iig op neer dat de koppeling verplaatst moet worden van bufferbalk naar draaistel.
Aangezien je zegt dat je al veel aan de kap hebt bewerkt zal het toch ook wel lukken zelf een NEM schacht aan het draaistel te frotten..??
mvg
Sander.
-
Nou heb ik gisteren de draaistelzijkanten (beter gezegd, het raamwerkje waar die een onderdeel van zijn) eens goed bekeken en er staat geen artikelnummer op, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat brok metaal waarin de draaistellen scharnieren.
Echter, dit raampje is van gegoten metaal en het lijkt me sterk dat Fleischmann, speciaal voor een minder populair model als de 1200, die dingen heeft aangepast.
Oftewel, ik zal eens een mailtje aan Fleischmann wagen, om te vragen of het mogelijk is wat ik denk. Nou nog een adres zien te achterhalen... en een Duits woordenboek. :)
- Peter
-
Hallo Peter,
Dat is niet zo moeilijk en het kan ook in het Engels.
info@fleischmann.de
Van de oude blauwe metalen 1200 hebben ze geen onderdelen meer.
Als je iets wil ombouwen zul je genoegen moeten nemen met de beschikbare onderdelen van de latere kunststof 1200 uitvoering.
Groet,
Rob
-
Nou heb ik gisteren de draaistelzijkanten (beter gezegd, het raamwerkje waar die een onderdeel van zijn) eens goed bekeken en er staat geen artikelnummer op, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat brok metaal waarin de draaistellen scharnieren.
Echter, dit raampje is van gegoten metaal en het lijkt me sterk dat Fleischmann, speciaal voor een minder populair model als de 1200, die dingen heeft aangepast.
Oftewel, ik zal eens een mailtje aan Fleischmann wagen, om te vragen of het mogelijk is wat ik denk.
Hallo Peter,
Heb jij deze vraag nog gesteld aan Fleischmann?
Ook ik heb interesse om deze te voorzien van nieuwe draaistel raamwerken.
Ik ondervind nu problemen bij het rijden met de blauwe 1200 met een serie D rijtuigen van Roco.
Met een Profi koppeling loopt de zaak vast in een R3 bocht.
Buffers haken in elkaar.
Groet,
Rob
-
Zojuist is het mailtje de... deur... nee... netwerkverbinding uitgegaan. Excuses voor de vertraging, maar zodra ik iets van Fleischmann hoor zal ik het hier neerzetten.
- Peter
-
Hallo allemaal,
Naar aanleiding van dit draadje mijn eigen Fleischmann NS1215 van de plank gehaald en eens gekeken naar wat er mogelijk is.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
Benodigdheden :
Symoba afstelhulp, 2x Symoba NEM schacht, Styreen strip van 6,3 mm breed en 0,5 mm dik, Messing pijp van 3/16 x 3/8 inch (ongv. 10,5 x 4,7 mm), aluminium (of messing) hoek profiel 10x10x1 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_FL_NS12000006.jpg)
We zagen van het hoekprofiel een stukje van 1 cm, tevens zagen we een stukje messing pijp af wat precies in het hoekprofiel past.
Desnoods vijlen we dit pas. Lijm nu met wat secondelijm de messing pijp aan het hoekprofiel vast. Laat dit gerust een nachtje drogen voor een goede hechting.
Als dit goed vast zit boren we op 4mm vanaf het hoek profiel een gaatje van 2mm door het hmessing en het aluminium.
Nu kunnen we de NEM schacht met een boutje van 2mm vast zetten in de Messing pijp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_FL_NS12000005.jpg)
We vijlen de kopse kant van het aluminium raamwerk glad, daar lijmen we het stukje hoekprofiel met gemonteerde NEM schacht aanvast met behulp van de afstelhulp, zo krijgen we de juiste hoogte van de Koppeling. Dit doen we met de Lok op een stukje rechte rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_FL_NS12000003.jpg)
Na dat de lijm droog is kunnen we er een koppeling in zetten naar keus, in mijn geval een Roco Universeel koppeling.
Bij deze operatie moet wel de bufferbalk aangepast worden. Dit heb ik gedaan door de originele te verwijderen en er Styreen strip voor in de plaats vast te lijmen. de buffers worden van de oude bufferbalk afgesneden en met een Roco railzaagje het overgebleven materiaal van de bufferbalk afgezaagd.
een klein gaatje achter in de buffers boren van 1mm en lijm daar een stukje messing draad in van 1mm.
Boor in de nieuwe bufferbalk de gaatje voor de buffers en lijm deze op hun plaats met wat seconde lijm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw_FL_NS12000001.jpg)
Tevens komen er nog de nodige luchtslang aansluitingen en koppelhaken op de bufferbalk.
Gezien de staat van het lakwerk van Fleischman (zeer dun) was deze lok toch al aan een nieuw jasje toe dus nemen we maar gelijk de gehele lok onder handen.
Groet,
Gideon
-
Hallo Henk,
Die past en is in hoogte verstelbaar, ik heb ze beide van Roco en Fleischmann.
Alleen willen deze niet draaien, zit te kort op de bufferbalk.
Dus niet links en niet naar rechts.
Dus had ik hetvolgende gedaan, de profikop van de 6516 er af. De 6572 er met twee componenten-lijm vast gezet, en afgewerkt.
Maar dat gaat bij mij niet goed, de koppeling staat nu iets omhoog.
Daarom vroeg ik mij af of er iets in de handel is daarvoor....
Mvg Ab
Hallo Ab,
Ik heb dit als volgt opgelost:
De bestaande koppeling (6516) aan de onderkant iets voorbij het schuine gedeelte afgezaagd.
Toen een zwaluw verbinding erin gevijld. Nu schuift de Profi koppelingskop (6570) er zo in.
De koppeling is nu 3 mm langer en in hoogte verstelbaar.
Eventueel kan deze nu met seconde lijm worden gefixeerd maar dit is niet echt nodig.
Groet,
Rob
-
Zojuist is het mailtje de... deur... nee... netwerkverbinding uitgegaan. Excuses voor de vertraging, maar zodra ik iets van Fleischmann hoor zal ik het hier neerzetten.
En dat was vandaag, precies 100 dagen later. De uitgebreide verontschuldigingen voor het late antwoord, tweemaal maar liefst, heb ik uit het citaat geknipt. Ze stuurden overigens, erg attent, meteen het datablad mee.
Es ist schwierig die alte Ausführung der Lok 4372 zu ändern.
Es müßte der Drehgestellrahmen getauscht werden um die Kurz-
kupplungskuliise mit NEM-Schacht zu verwenden. Bei dem Gehäuse
sind bei der aktuellen Ausführung die Puffer nicht mehr beweglich.
In der Anlage übersenden wir Ihnen das Ersatzteilblatt der aktuellen
Version. Daraus können Sie selbst die nötigen Teile aussuchen und
überlegen, ob sich der Aufwand lohnt.
Nou ja, het is tenminste wat. Ik zou kunnen beginnen met de draaistelzijkanten te bestellen en dan zien waar het schip strandt. Een detailfoto van de bufferbalk van de nieuwe uitvoering zou daarbij trouwens erg behulpzaam, mocht iemand die toevallig hebben rondslingeren.
- Peter
-
hehe, dat bericht aan Fleischmann stuurde ik 7 jaar geleden al:
From: Becker
To: marco
Subject: RE: NS 1200 Serie
Date: Tue, 21 Nov 2000 14:27:26 +0100
Geachte heer,
De door u genoemde locomotieven kunnen niet worden voorzien van een NEM
koppelingadapter. Zoals u zelf al heeft geconstateerd heeft Fleischmann een
aantal jaren geleden de koppelingsconstructie van deze loc aangepast,
waardoor de huidige machines thans zijn voorzien van een koppelingsschacht.
Oudere machines kunnen niet kortgekoppeld rijden en wij adviseren dan ook om
bij deze machines tussen loc en de eerste wagen de haakkoppelingen te
gebruiken. Verder zijn de wielen uiteraard voor de huidige 1200 los
leverbaar. De meeste dealers beschikken over servicedocumentatie waarin de
bestelnummers voor deze onderdelen zijn terug te vinden.
Met vriendelijke groet,
HobbyTime / Harry Becker
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: marco reparon [mailto:repa@xs4all.nl]
Verzonden: zondag 19 november 2000 23:55
Aan: info@hobbytime.nl
Onderwerp: NS 1200 Serie
Geachte importeur,
Hopelijk kunt u mij helpen aan een oplossing want ik heb problemen
met het koppelen van twee 1200 locomotieven omdat de koppeling
te hoog/kort is. Het gaat om de 1200 serie waarbij de bufferbak schuifbaar
is (een bruine gelimiteerde en een blauwe ijzeren van lang geleden).
Ik heb al van alles geprobeerd en ook de 'vakhandel' kan mij niet helpen
aan een pasklare oplossing. Ik wil graag een koppeling voor een NEM
schacht gebruiken (klik systeem), daarvoor is een 'interface' beschikbaar,
maar die is veel te kort (in lengte EN hoogte zeker een halve cm) en die
zorgt er ook nog eens voor dat de bufferbak vast komt te zitten als je hem
vastschroeft. Overigens zijn de koppelingen die gemonteerd zijn en de
kortkoppelingen die bijgesloten zijn niet bruikbaar (zelfde reden).
Waarschijnlijk hebben jullie het probleem al onderkend omdat de geel/grijze
1200 de koppeling op de draaistellen heeft zitten.
Tevens wil ik graag weten of er ook wielen beschikbaar zijn voor deze
locomotieven om op het nieuwe lage type rails te rijden want nu
produceren zij een ratelend geluid door de te hoge flens.
Ik hoop dat u een pasklare oplossing heeft want rijden is er nu niet bij.
Met vriendelijke groet,
M. Reparon
ps: inderdaad, ik archief mijn e-mail .....
-
Hallo,
Ik haal dit zeeer oude topic even uit het stof *kuch*..
Sinds kort heb ik ook zo'n uber-mooie oer metalen Fleischmann 1215.
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Martijn1974/forum%20fotos/IMG_3591.jpg)
En je raadt het al.. ook ik wil de koppeling aanpassen.
In dit draadje las ik over de Fl*310372, de buitenkant van de draaistellen die is voorzien van NEM-schacht.
Echter word niet bevestigd dat dit genoeg is om hem te Nem-normiseren. Iemand met praktijk ervaring met dit artikel?
Met name het hoogte verschil baart me zorgen.
Fleischmann 1215 ------------------ Lima 1220
(http://i1099.photobucket.com/albums/g390/Martijn1974/forum%20fotos/IMG_3590.jpg)
Ik kan de 310372 bestellen a 12,50 euro per stuk, en dan weet ik wel graag of het kan.(de winkel kon geen uitsluitsel geven).
*kuch kuch* wat een stof in dit draadje...
mvg,
Martijn.
-
Ik heb ook blauwe 1215,wat een stof,daar zitten profikoppelingen op en koppelen goed met FLM plan K roco plan D.
groet Bram.
-
Heb jij ook de metalen 1215? Of de kunststof exemplaar?
De laatste schijnt geleverd te zijn met NEM schachten.
Heb je eventueel een foto van je draaistellen/koppelingen?
mvg,
martijn.
-
Hij is echt van metaal,als je hem op een roco 1100 laat vallen blijft alleen de 1200 over.is ook digitaal omgebouwt door Seegers is trouwens overleden.Hij zat in Boesegeliede.Fotos niet voor handen.
groet Bram.
PS Je zat toch al op dit forum een tijdje terug ik heriner me de Volvo beter dan Merc he voor de zit posietie.
groet Bram.
-
Heerlijk, zo'n metalen monster ;D
Ik ga mijn 1215 zelf digitaliseren. Daarvoor ga ik een 504750 motorschild en een lenz Standard+ decoder bestellen.
Maar eerst de koppelingen voor elkaar krijgen.
Klopt. 8 jaar geleden zat ik ook op dit forum.. was tussentijds verdwaald in een andere hobby.
Ik ben nu weer thuis in de modelspoor, waar ik hoor. ;)
mvg,
Martijn.
-
Ik heb een andere decoder zal eens kijken welke dat is.
groet Bram.
-
De decoder maakt me niet uit, ik heb liever een foto van je draaistel i.v.m. de koppeling ;)
-
foto gaat nu even niet mijn zoon heeft hem mee op vakantie.Wel even gekeken hoe het zit,koppeling zit door de buffer balkmet een blauw plaatje er achter koppeling nr 386516.Hopelijk kan je hier wat mee.
groet Bram.
-
Jazeker, daar heb ik wat aan..
Ik heb daar even op door gezocht... en vond onderandere dit:
Fleischmann 6523
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/2/3803_b.jpg)
Volgens mij is dat precies wat ik zoek, een gewone beugelkoppeling (zodat ie kan koppelen met m'n Lima plan E's), en een stukje lager dan de standaard Fleischmann haak.
mvg,
Martijn.
-
Het is gelukt met de koppeling (y)
6523 bleek de juiste te zijn.
(http://www.hanulveen.nl/ombouwen/1215/IMG_5850.JPG)
(http://www.hanulveen.nl/ombouwen/1215/IMG_5851.JPG)
Okee, het is uiteindelijk geen NEM-schacht, maar mijn wens is vervuld. De Lima plan-E's kunnen er aan gehangen worden.
mvg,
Martijn.
-
Ik heb er een kortkoppeling ingeplakt, moet wel zoveel mogelijk naar achteren.
Let daarbij op, dat het draaistel het kortkoppelingsmechanisme niet raakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200nem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200nem.jpg)
Bij mij komt er een beugelkoppeling in, van Artitec want die zijn korter als die van b.v. Roco.
(wordt vervolgd)
-
Eindelijk is de opknapbeurt van mijn Fleischmann 1200 af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4212078.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4212079.jpg)
Dit is de oudste uitvoering van de Fleischmann 1200 daardoor moest er een middensein bij, heb ik de roosters aangepast en moest het wapenschildje verwijderd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4212080.jpg)
En natuurlijk de koppeling, al met diverse treinen rondgereden, maar het functioneert uitstekend
Verder verbeter punten waren de handgrepen op de neus (zijn misschien wat te ruim geworden :-\) ruitenwissers en ik heb de schakelaar verwijderd voor de stroom via de pantografen.
Toch is dit een locomotief die zo nooit heeft bestaan...kwam daar later achter, maar ik besloot het niet meer aan te passen... :-\