BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Thurbo op 05 August 2013, 22:03:28
-
Kwamen/komen deze '62' loks ook over de belgische landsgrenzen bij 1 van de 4 buurlanden?
-
Ja. Ze kwamen wel in het buitenland. Al was dat wel zeldzaam. (Tot zeer zeldzaam.)
-
Kwamen/komen deze '62' loks ook over de belgische landsgrenzen bij 1 van de 4 buurlanden?
Duitsland: Locs van Kinkempois (aanvankelijk met derde frontsein) kwamen in Duitsland via de Vennbahn-grensovergangen. Sporadisch tot het einde ook via Montzen
Frankrijk: tot grensstations uitgezonderd de Ardeense
Luxemburg: Vrijwel niet, uitzonderingen daargelaten
Nederland: Sas van Gent, meerdere keren per dag, Roosendaal: sporadisch. Budel/Weert: sporadisch. Maastricht: in beperkte mate
-
Correct. En bedankt voor de aanvulling.
Heb jij trouwens foto's van 62 of 55 in Frankrijk?
-
Ik zelf niet, wel gezien. Vaanuit Monceau, St. Ghislain en Merelbeke was het redelijk gebruikelijk tot de grensstations
55-ers in Frankrijk.... is volgens mij een heel stuk zeldzamer. Ik zou niet zo goed weten hoe dat logischerwijs gebeurd zou kunnen zijn, misschien in de korte periode dat er 55-ers in Latour zaten via Virton
-
Er is ooit een 55er een maand naar Frankrijk geweest. (Ergens in de 60er jaren.)
Maar 62ers. Ja in Sas Van gent en Maastricht gezien.
Maar mocht je er ooit foto's van tegen komen. Dan graag.
-
Ik zelf niet, wel gezien. Vaanuit Monceau, St. Ghislain en Merelbeke was het redelijk gebruikelijk tot de grensstations
55-ers in Frankrijk.... is volgens mij een heel stuk zeldzamer. Ik zou niet zo goed weten hoe dat logischerwijs gebeurd zou kunnen zijn, misschien in de korte periode dat er 55-ers in Latour zaten via Virton
Voor de reeks 62: de loks van Merelbeke zullen vast ook de grens gepasseerd zijn bij de inmiddels gesloten grensovergang Armentières, waar de lokwissel op Frans grondgebied plaatsvond.
Ook heeft een tijdje een korte internationale reizigersdienst gereden tussen Mons en Aulnoye. Die werd normaal gereden met een meerspannige 12, 15 of 18, maar bij tekort aan die loks viel ook zeker weleens de reeks 62 in.
Voor de reeks 55: de loks met elektrische treinverwarming reden in ieder geval volgens bepaalde omlopen met TAA's tot in het Franse station van Thionville. Daar ken ik foto's van uit Spoorweg Journaals over die TAA's. Het gaat daarbij om treinen die via lijn 162 Luxemburg binnenreden en het kopmaken in het centraal station van Luxemburg meden en de verbindingsboog tussen Hollerich en Howald benutte om zo Thionville te bereiken. Die TAA's werden overigens in Jemelle samengevoegd / gesplitst met delen van/naar Brussel en Bressoux. Tussen Jemelle en Arlon bestond de tractie uit een dubbeltractie tussen een elok en de blauwe 55-er die het treindeel uit Bressoux naar Jemelle heeft gereden. In Arlon bleef de elok achter, waarna de 55-er tot Thionville reed waar de SNCF de trein overnam.
In het type 205 tijdperk zullen de loks ook vast met internationale reizigerstreinen vanuit het Luikse het grensstation van Jeumont bereikt hebben...of misschien nog wel verder ook. Maar dat is zo lang geleden daar heb ik niet veel documentatie van.
Andere structurele inzet van reeks 55 naar Frankrijk ken ik niet...
Groetjes Davy
-
Misschien op de nu gesloten lijn Namen-Dinant-Givet ( Frankrijk ) ?
Groeten, Alexander
-
Nee, uitgezonderd voorspan na revisie in Salzinnes reden daar geen 55-ers. Zoals altijd: bijzondere uitzonderingen vast daargelaten.
-
Ik bedoelde de serie 62, voordat de Beige-rode treinstellen op dat traject reden.
Toen reden er getrokken treinen met 2 of 3rijtuigen en een bagagerijtuig waar misschien een lok van de serie 62 voor stond.
Groeten, Alexander
-
Ik bedoelde de serie 62, voordat de Beige-rode treinstellen op dat traject reden.
Toen reden er getrokken treinen met 2 of 3rijtuigen en een bagagerijtuig waar misschien een lok van de serie 62 voor stond.
Groeten, Alexander
Je bedoelt voordat de SNCF met haar Caravelle treinstellen de diensten naar Dinant overnam:
In die tijd daar aan vooraf reed inderdaad de NMBS de treinen vanuit Namen via Dinant naar Givet met getrokken materieel.
Een 62-er zul je daar niet voor hebben aangetroffen, tenzij voor een proefrit na revisie in Salzinnes en met de eigenlijke treinlok tussen de 62-er en de K-rijtuigen. In voorspan dus zoals Sicco al aanhaalde.
Nee...standaard waren die treinen in handen van de loks van de Namense stelplaats Ronet. Deze stelplaats had echter geen 62-ers.
Wel loks van de reeks 60 of de AFB's van de reeksen 52 en 54. De loks van die reeksen reden de treinen naar Givet.
Volledigheidshalve: VBV heeft ook hele mooie modellen van de reeks 60. Hun 6020 en 6072 zijn bijvoorbeeld loks die vanuit hun stelplaats Ronet de diensten naar Givet reden.
-
Dat was meestal dus een reeks 60, denk ik.
-
Dat was meestal dus een reeks 60, denk ik.
Gelet op het vlakke karakter van de langs de Maas gelegen lijn 154 zal de reeks 60 sterk genoeg zijn geweest voor de 3 a 4 K-rijtuigen lange reizigerstreintjes. Ronet zal haar sterkere loks van de reeks 52 en 54 daarom liever inzetten op de meer hellingrijke lijnen naar bijvoorbeeld Bertrix. Of voor wat zwaardere treinen natuurlijk. Maar bij gelegenheid (bijv om omlopen sluitend te krijgen) reden de loks van de reeks 52 en 54 ook naar Givet.
-
Reeks 62 is veelvuldig in nl te zien geweest, zelfs tot in Leeuwarden. Natuurlijk wel in dienst van ACTS....
-
Er is zelfs een tijd geweest dat ACTS enige reeks 62 loks heeft
gehuurd van de NMBS, met een provisorisch gemonteerde
derde pit voor het rijden in NL....
Geen van de diesels van ACTS had ATB, en moest op de hoofdlijn
daarom gezamenlijk rijden met de 1200....
Alleen de 9802 rijdt anno nu rangeerdienst bij LOCON, de andere
ex-ACTS locs staan in Amersfoort roest te verzamelen :P
Mvg,
Tis