BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: DV modelspoor op 04 August 2013, 14:00:58

Titel: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: DV modelspoor op 04 August 2013, 14:00:58
Over het Nederlandse spoorbedrijf bezit ik gelukkig redelijk wat kennis.
Helaas over het Duitse een stuk minder en juist dat heb ik nu nodig ;D

Graag zou ik in mijn vitrine 1 of meerdere Duitse stomers zetten.
Helaas heb ik geen idee welke modellen van Roco of Fleischmann correct zijn voor mijn tijdperk.
Mijn tijdperk zit zo ongeveer tussen 1950 en 1956...

Weet iemand welke modellen geschikt zijn voor mij en eventueel de catalogus nummers.


BVD
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Floris Dilz op 04 August 2013, 15:34:25
als het voor 1955 is zal er in kleine letters Deutsche Bundesbahn boven het nummer staan op het machinistenhuis, nog geen DB-logo. Verder ligt het eraan om welke trein het gaat, maar met een br 50 of 38 (P8) kun je weinig fout doen.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: DV modelspoor op 04 August 2013, 18:08:28
Weet je toevallig wat cat nummers voor mij ?
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Ronald81 op 04 August 2013, 19:46:22
http://www.hfkern.gmxhome.de/

Daar is veel info te vinden over modelnummers van de betreffende series (per merk gesorteerd).

Groet,

Ronald
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Basilicum op 05 August 2013, 06:20:29
Helaas wordt deze site al jaren niet meer bijgewerkt. Een andere site (http://gamos81.altervista.org/Estero/Loco_vapore/DR-DB.php) is meer bij de tijd, maar hierbij zul je wel je Italiaanse taalkennis moeten aanspreken.

Groet,
Bas
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: tijgernootje op 05 August 2013, 08:37:01
En anders op de site van roco/flm in de catalogus kijken,zover ik weet staat er gewoon bij een model aangegeven voor/van welk tijdperk deze is  ;)
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Jeronimos op 05 August 2013, 08:40:01
Deze vraag is al eens eerder gesteld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19125.msg284585.html#msg284585

Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Zoedelaar op 05 August 2013, 08:41:34
Wellicht dat lezers van dit draadje mij en mijn zoon kunnen helpen welke stoomloc én geluid én stoom kan produceren én dan bij voorkeur op een Nederlandse baan kan worden ingezet. Gewoon voor museumdoeleinden want wij rijden tijdperk V (gemiddelde hahaha), dus eventueel Duitse loc is ook geen probleem. Ik heb mij er nog niet echt in verdiept maar zag wel dat niet alle locs voorzien kunnen worden van stoom.

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: ex44 op 05 August 2013, 08:45:54
Br 17, 3938 en 57 kwamen ook via Nieuweschans de grens over... En elders de BR 41, 03, 01... er is nogal wat keuze, als je echt gaat zoeken.

Groet,
Jan
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: sneek op 05 August 2013, 10:08:37
Nou, de P10, BR39 via Nieuweschans  ::) Laten we het maar op de P8, de Baureihe 38 houden.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: ex44 op 05 August 2013, 13:20:31
Ik weet niet wie er van die 8 een 9 heeft gemaakt, maar als ik 'm te pakken krijg.... >:(
Natuurlijk bedoelde ik de P8 en niet de P10.
Dank voor de opmerkzaamheid  :D

Groet,
Jan
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: ex44 op 05 August 2013, 13:24:09
En waar ik eerst de BR17 voor de tweede keer noemde, bedoelde ik de BR57. Het zal de warmte wel zijn...
Dus nogmaals het rijtje: P8, S10, G10.

Groet,
Jan
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: gvandersel op 05 August 2013, 13:43:16
Oke dezelfde vraag maar nu iets anders: in Arnhem. Waarom, mijn opa was machinist en heeft in Arnhem de laatste jaren op de stoomlocomotief gezeten. Zelf nooit meegemaakt, maar wel als baby een DE II "bestuurd". In de jaren rond 1965 heeft hij mij een keer meegenomen naar het emplacement voor het huis (Arnhem Goederen geloof ik). Daar lag destijds een draaischijf en kwam regelmatig een duitse loc (mega groot voor een kleine jongen) te staan. We zijn toen samen rond de locomotief gelopen en erin/erop geweest. Wat voor een locomotief zou dat geweest kunnen zijn (meest waarschijnlijke baureihe). Het was in ieder geval een sleeptenderlocomotief.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: DV modelspoor op 05 August 2013, 13:49:23
Heren,

Dank voor de reacties.
Mede met  de info van het andere draadje kom ik tot deze conclussie;

Voor 1956
-Fleischmann 4165 BR38
-Fleischmann 4102 BR03
-Roco 63224  23045
-Roco 63225  23054

Na 1956
-Roco 43288 50`er
-Roco 43306 50`er
-Fleischmann 413001  BR41
-Roco 62315  Br042  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23160.0.html

wijzigingen en/of aanvullingen zijn welkom (y)
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: sneek op 05 August 2013, 14:23:00
Oke dezelfde vraag maar nu iets anders: in Arnhem. Waarom, mijn opa was machinist en heeft in Arnhem de laatste jaren op de stoomlocomotief gezeten. Zelf nooit meegemaakt, maar wel als baby een DE II "bestuurd". In de jaren rond 1965 heeft hij mij een keer meegenomen naar het emplacement voor het huis (Arnhem Goederen geloof ik). Daar lag destijds een draaischijf en kwam regelmatig een duitse loc (mega groot voor een kleine jongen) te staan. We zijn toen samen rond de locomotief gelopen en erin/erop geweest. Wat voor een locomotief zou dat geweest kunnen zijn (meest waarschijnlijke baureihe). Het was in ieder geval een sleeptenderlocomotief.

Groet,

Gerard van der Sel.

Dag Gerard,

Meest waarschijnlijk een P8, de BR 38 of een 03. Incidenteel kwamen er ook locs serie 03.10 in Arnhem.

grtz,
Wim
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: janw op 06 August 2013, 00:58:38
En waar ik eerst de BR17 voor de tweede keer noemde, bedoelde ik de BR57. Het zal de warmte wel zijn...
Dus nogmaals het rijtje: P8, S10, G10.

Nou begrijp ik 't nog niet want S10 is toch de BR 17?

Ik meende dat de BR17 al voor WO2 min of meer was uitgerangeerd; of klopt dat niet? En zo ja of nee, kwamen ze voor WO2 wel de grens over? Ik ken wel een foto van D171 A'dam-Berlijn met een S10/BR17, maar die is in Duitsland genomen.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: Marc Riswick op 06 August 2013, 01:02:09
De BR17 kwam voor de oorlog regelmatig bij Nijmegen de grens over (Nijmegen-Kleef). Na de oorlog is me geen foto bekend.

groet Marc
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: ex44 op 06 August 2013, 10:59:23
Citaat
Nou begrijp ik 't nog niet want S10 is toch de BR 17?

Dat klopt. Dus het rijtje nog een keer: P8 = BR 38, S10 = BR17, G10 = BR 57

In plaatjes:

P8/BR 38:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_210.jpg)
Bron: eigen foto

S10/BR 17

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Bundesarchiv_Bild_183-14607-0001%2C_Dampflok_17_1114_%28BR_14%29.jpg/449px-Bundesarchiv_Bild_183-14607-0001%2C_Dampflok_17_1114_%28BR_14%29.jpg)
Bron: Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_S_10)

G10/BR 57:

(http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Martin57/b01-57_2070.jpg)
Bron: Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5112350,page=all)

Groet,
Jan
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: gvandersel op 07 August 2013, 20:09:35
Dag Gerard,

Meest waarschijnlijk een P8, de BR 38 of een 03. Incidenteel kwamen er ook locs serie 03.10 in Arnhem.

grtz,
Wim

Bedankt.
Ik ga voor de 03, want in mijn herinnering zat er onder het machinistenhuis ook een loopwiel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: E94 op 08 August 2013, 13:06:25
Hoi Gerard,

In het boekje "Het grensbaanvak Arnhem-Emmerich 1956-2011" staan foto's van de BR 03, BR03.10 en BR 38. Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44795.15.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44795.15.html)
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: gvandersel op 08 August 2013, 13:43:43
De BR 38 ken ik wel. Is hetzelfde type als de nederlandse Jumbo (3700). Een 03 is een wat ander verhaal. Dat hebben ze bij de NS nooit gehad.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: DV modelspoor op 07 June 2014, 08:40:49
Even een oud draadje afstoffen (y)

Op MP zag ik een mooie Trix 03.
Hij oogt bij mij TP-3 maar op de doos staat TP-4 ???
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m816500919-mooie-br-03-zwaar-model-digitaal-voorbereid-in-ovp-zgan.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr
Is dit model in NL inzetbaar in TP-3?
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: spoorzeven op 07 June 2014, 09:30:25
Nee, want dit is een DR Tp IV uitvoering (uit de DDR dus).
Titel: Re: Duitse stoomloc`s inzetbaar in NL periode 1950/1956
Bericht door: DV modelspoor op 07 June 2014, 09:38:40
Helemaal overheen gekeken :-[
Dat had ik zelf ook geweten :)

Bedankt  (y)