BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeronimos op 02 August 2013, 09:25:13
-
Tegenwoordig is wel raak met de trein.
Nu weer dit bericht.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/611075/1/1/50/machinisten-argentijnse-treinen-betrapt.html?related
-
Tja, nu hoop ik niet dat alle machinisten over één kam worden geschoren. Dat enkelen dit doen betekent niet dat alle machinisten dit doen. ::)
-
Machinisten die zitten te bellen, vrachtwagenchauffeurs die koffie zetten achter het stuur, buschauffeurs die in slaap vallen, dronken kapiteins op olietankers en taxi-chauffeurs met een slok op. Het zijn voorbeelden en inderdaad schandalig, maar als je daar alles op gaat gooien rijdt er straks geen trein, geen vrachtwagen geen bus en geen taxi en boten blijven aan de kade liggen. Natuurlijk, het zou niet moeten voorkomen, maar het is een klein percentage van al het transport over weg, spoor en water. Laten we waardering hebben voor degene die het wel goed doen en misschien moeten we dat soms laten merken, een duim omhoog is veel leuker dan de bekende vinger. ;D ;D ;D
-
Dank u! (y)
-
Die machinisten die protesteerden... vormen kennelijk de foute groep. Ik kan me voorstellen dat je als goedwillende, en goed werkende, machinist netjes alert blijft, het je toch geen moer kan schelen dat er evt. (voor veiligheidstechnische redenen) een camera in de loc/trein gemonteerd wordt.
Overigens dan wel erg dom om dan ALSNOG te gaan maffen (neem aan dat het niet willekeurig geinstalleerd is en ook niet undercover o.i.d.). En dan een overhemd over de camera doen.... schandalig. Direct ontslaan. :D
-
Nou, als ik als goed werkende machinist ineens een camera in mijn cabine ontwaar gooi ik daar denk ik ook iets overheen. Nu spreek ik wel over Nederland, waar het met cameratoezicht op de 'werkvloer' misschien anders ligt dan in Argentinië, maar ik zou me ernstig beschaamd voelen in het vertrouwen van beide kanten en daar heb je feitelijk niet eens camera's voor nodig.
-
Nu heb ik als machinist meestal meerdere camera's in m'n loc (GSM, Tablet, gewone SLR...) maar die tellen zeker niet in dit verhaal?
Maar waar ik wel over val is dat het kennelijk schandalig wordt gevonden dat er gebeld wordt in de cabine... Waarom zou dat niet mogen? Hoe kom ik anders aan instructies van m'n bijsturing en hoe kan ik anders met een treindienstleider communiceren?
Je moet alleen wel weten wanneer het kan en mag maar ik denk dat we daar met z'n alle wel slim genoeg voor zijn...
-
Ik snap niet wat mensen toch problemen met camera's op hun werkplek hebben. Misschien moet je even opletten met in je neus peuteren e.d. ::) ;D
Iedereen die zijn werk normaal doet zal er geen bezwaar tegen hebben en in de hele wereld wordt het al toegepast. Zo hangt er in elke winkel een camera op de kassa en de receptie gericht. Zo hangen er in elk uitgaans gebied in Nederland camera's aan gevels en lantaarnpalen. Zo worden we dus de hele dag door gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet kan boeien omdat ik niets te verbergen heb
Groeten Bob
-
Precies.
-
Het ging mij niet om de camera's, meer het neerzetten van in mijn ogen verkeerd beeld van een treinmachinist.... :-\
-
Je moet alleen wel weten wanneer het kan en mag maar ik denk dat we daar met z'n alle wel slim genoeg voor zijn...
En daar leg je precies de vinger op de zere plek. In mijn ogen ligt hier ook geheel het punt, zowel qua politiek als vervoerders. Tegenwoordig lijkt het bijna wel alsof je niet meer geacht wordt na te denken, zodra je dat doet wordt je te slim en kun je in opstand komen. Dat was in mijn ogen dan ook het hele probleem waar de "oude" garde mee te maken had.
Zeker in Nederland wordt er zo ontzettend 'regelneukerig' gedaan, terwijl je nou eenmaal niet overal een regel voor kan maken. Doe je dat wel, dan is het systeem niet meer werkbaar. Toch wordt in mijn ogen het rijdend personeel tegenwoordig vooral uitgezocht op hoe mond-dood ze zijn. Zodra je enige feeling en mening hebt, of ergens over dreigt na te denken krijg je op je lazer.
Zeker gezien de complexiteit, regelgeving en verantwoordelijkheid lijkt het mij dat je gewoonweg je criteria veel hoger moet leggen, met daarbij overeenkomstig loon. Zeker de laatste jaren dat ik wel eens mee ging gaf het beeld wat je in de cabine tegenkwam je toch een zeer negatief beeld van het hele spoorbedrijf. Cabines die goor en ranzig waren, er werd in de onbediende cabine lekker gerookt, materieel zag er niet meer uit.
Waarom steek je als bedrijf niet wat meer geld en energie in je onderneming. Hou je de treinen beter schoon (zowel binnen als buiten) en zorg je dat je personeel trotser is op wat ze doen. Laat ze feeling krijgen met het werk, dan stralen ze die trots ook uit naar de klant.
Wanneer zie je nu nog bijvoorbeeld een foto van personeel wat poseert bij zijn/haar machine, trots is..?
Maarja... in een commercieel klimaat zoals dat momenteel heerst interesseert het niemand meer. Zolang de aandeelhouder tevreden is en de winst gemaximaliseerd kan het verder niemand meer wat schelen...
Maargoed... dat moest ik even kwijt ;D (en ik weet best dat er nog mensen zijn die er wél trots op zijn, en wél hun spul schoonhouden...)
Groet,
Richard
-
Maargoed... dat moest ik even kwijt ;D (en ik weet best dat er nog mensen zijn die er wél trots op zijn, en wél hun spul schoonhouden...)
Groet,
Richard
hear hear.....
Hier bij het verlaten van de lok poetsen we de stangen voor de opkomende collega. Dan kan hij zijn dienst met schone handen beginnen. Tevens is de cabine in goede staat en zitten niet de resten van je middageten op het beeldscherm geplakt en tussen de controller...
Is een stukje beroepstrots....maar ik ben ook eerlijk genoeg om te zeggen dat rond 20% van de collega's dat niet meer heeft...
Bas
-
Hier bij het verlaten van de lok poetsen we de stangen voor de opkomende collega. Dan kan hij zijn dienst met schone handen beginnen. Tevens is de cabine in goede staat en zitten niet de resten van je middageten op het beeldscherm geplakt en tussen de controller...
Ja Bas dat ken ik ook van een paar oude meesters uit 60 en 70 jaren maar ze klaagden altijd over de meesters uit de Franse Schweiz. Die deden dit niet.
RE465
-
Ik denk dat je met 20% nog vrij laag zit Bas, hoe vaak ik niet in een loc stap waar nog een zak vuil in hangt van m'n voorganger, of de as nog van op de struurtafel ligt... Je maakt het maar weer schoon omdat je zelf ook geen zin hebt om in de troep te zitten, maar soms kan im er wel eens een beetje moedeloos van worden.
Neemt niet weg dat het werk daarna in een schone ruimte weer een stuk prettiger is!
-
Tijd dat we weer terug gaan naar 1 bemanning per lok :)
-
De meeste denken van, die na mij komt ruimt de rommel wel weer op. Voor de meeste is het gewoon werk en hebben er verders helemaal niets mee, dus een loc op poetsen of van binnen opruimen is te veel gevraagd. Ook ik maak m'n werkplek schoon en neem m'n eigen afval mee en gooi het ergens in een prullenmand, maar niet in de loc. Ook het reinigen van de cabineramen zien de meeste niet als hun taak, terwijl het o zo lekker is om met schone ramen te rijden.......
-
En zo is dat :)
-
En helaas geldt dat behalve voor machinisten ook voor: vrachtwagenchauffeurs, trambestuurders, buschauffeurs, piloten, schippers van de rondvaartboot etc.
Maar owee als jij iets laat liggen of de passagiers maken er een rommeltje van, dan is de wereld te klein. Iedere werknemer zijn eigen rij-, voer-, vaar- en vliegtuig zou ideaal, maar helaas onhaalbaar zijn. Ik probeer ook de eer aan me zelf te houden, maar soms zakt de moed je in de schoenen.