BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ronald Tolner op 15 July 2007, 22:10:39
-
Ik beschikking over een grote opberg en tentoonstellingsplaats voor een module baan . zo kan ik geinspireerd door foto van railz in bouwverslag week 26 2007 realischtische rangeerterreinen maken en kan ik over het algemeen wat langere treinen kwijt . aantal vraagjes
Wat is een gemiddelde lengte van een rangeer station
Hoe lang zijn de gemiddelde reizigerstreinen ( IRM , Plan V )
Hoe lang zijn de gemiddele reizigerstreinen ( NS 1700 met ICK Rijtuigen )
Met dit antwoord kan ik stations en tracés ontwerpen die erg realistisch lijken kwa lengte
-
Rezigerstreinen zijn maximaal 12 bakken, dus 2 x VIRM VI of 17/1800 met 12 ICK/ICR. Maar dit hangt ook af van hoeveel er maximaal in teinschakeling mag rijden. DD-AR is dan twee stammetjes, dus ten hoogste 8 rijtuigen en plan V/T maximaal 10 bakken (als ik me dat goed herinner). Een uitzondering is Zwolle - Amersfoort waar 15 bakken ICM kunnen rijden.
-
Een uitzondering is Zwolle - Amersfoort waar 15 bakken ICM kunnen rijden.
Komt volgens mij niet zo heel veel voor, zelf 1x gezien.
Amersfoort-Deventer zelf gespot, was wel een aantal jaren geleden, tot 17 bakken ICM! (mag wellicht officieel niet eens)
15 bakken (5x ICM-3 en ook 3x ICM-4 + 1x ICM-3)
16 bakken (4x ICM-3 + 1x ICM-4 en ook eenmalig 4x ICM-4)
17 bakken (3x ICM-3 + 2x ICM-4)
Albert
-
Voor de lengtes van emplacementen en rangeerterreinen wil ik je wijzen op google earth. (gratis te instaleren) en dan heb je een simpele manier om te meten wat je maar wilt, dus ook ieder rangeer terrein dat je maar wilt! (Kies in google earth voor tools > measure > gewenste eenheid zoals cm km meter maar ook inch kan b.v.)
Om wat meet voorbeelden te geven.
- Kijfhoek met aansluitingen op de hoofdlijn er bij = ruim 4.5 KM!
- Langste perron (Spoor 11) Amsterdam CS = 660 meter
- Langste perron (Spoor 3 & 4) 's Hertogenbosch 610 meter
- Eiland perron Baarn = +/- 400 meter
- Lengte perron Lent (bij Nijmegen) = 220 meter
- Maximale lengte en breedte Werkplaats terrein Tilburg = 810 meter bij 210 meter
- Maximale lengte en breedte Shunter werkplaats Rotterdam Waalhaven = 100 bij 70 meter
Goed en ga zo maar door ;)
veel succes!
m.v.g.
Mark
-
Bedankt ,
Ik zal even wat meer vertellen over de module baan het idee was om het 20 bij 10 meter te maken met een baanbreedte van 180 cm .
Aan de ene kant is het gelijk een mega project en kan wel tot 2030 duren aangezien mijn leeftijd van 13 jaar en de daar aan verbonden nadelen van het modelsporen ( budget , nog naar school enz ) en school krijg je niet uitbetaald helaas :P en werk wel dus zo gauw je een eigen baan hebt enzo zal het mischien wat sneller gaan . en aan de andere kant speelt mijn ervaring ook een mega rol want ik heb natuurlijk nog nooit een modelbaan gemaakt.
vandaar dat ik de baan die ik nu aan het plannen ben wat kleiner ga maken zodat deze afgerond kan zijn voor mijn 18e verjaardag en dan beginnen met het maken van de mega module baan die samen met een kameraad zal worden gemaakt van het marklinforum .
Om deze redenen begin ik daarom nog niet aan een grote modulebaan . Dit wil niet zeggen dat dit draadje gesloten kan worden namelijk alle info die ik haal uit magazines en forums worden in een door mij gemaakte database opgeslagen zodat ik hier later nog wel wat aan heb ga daarom gewoon door met het beantwoorden van mij vragen .
Mark dat google earth ben ik je dankbaar voor ik dacht dat je ervoor moest betalen maar is dus ook een gratis versie .
Mvg
Robert
-
Ja mijn broertje heeft het er bij mij opgezet en die is echt altijd van de gratis dingen. ;) Je moet maar even kijken naar een Béta versie ofzo. Die zijn ook prima alleen heb je dan niet overal die 3D gebouwtjes ofzo. (maar die kloppen toch niet overal ;D)
Anyway....
Ik zag dat je al druk aan het plannen was... Deed ik ook hoor op die leeftijd ;) Maar ben er intussen achter dat die dingen die ik op mijn 16e plande niet altijd even goed uitkwamen. Misschien kan je daarom beter beginnen met 1 module en die zo maken dat je er aan alle kanten nieuwe modules op kan aansluiten. Op je eerste module leer je natuurlijk je basis en kan best wel eens wat "fout" gaan. Later heb je er meer en gooi je die eerste eens in de revisie of in de prullenbak. ;D Op die manier hou je je modelbaan concept dinamisch en verhuisbaar maar bovenal is het allemaal makkelijker aanpasbaar. Niets slopen als je wat ouders op een gegeven moment minder vind .... nee pak die oudere module er tussen uit en doe er mee wat je wilt terweil de rest prima in orde en berijdbaar blijft.
Een tip van iemand die prima weet hoe jij nu denkt, omdat ik zelf ook zo dacht ;)
m.v.g.
Mark
-
Trouwens, Autoslaaptreinen, Skitreinen en Lourdestreinen kunnen lengtes hebben tot wel 17 bakken!
-
KLIK (http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/456A1BDE-D4C9-46B9-B4E1-95B4B76D88EE/0/Landelijkoverzichtnuttigeperronlengtes23012007.pdf) Dit is wel een leuk linkje mbt perronlengtes... dan zien je bijvoorbeeld dat je in Leiden ruim 25 rijtuigen kwijt kan langs het perron... (nuttige lengte 678 meter) :D
Groet, Rik.
-
geinig,
In je link staat ook wanneer sporen buiten dienst zijn. Dus kan je ook meteen zien wanneer ze welke sporen op Rtd (Rotterdam CS) aan gaan pakken voor de grote verbouwing daar. ;)
Jammer voor Robert staan er niet de lengtes voor de rangeersporen bij ;)
m.v.g.
Mark
-
Best geinig die link
Dan zou Robert ook Sittard kunnen maken, spoor 3; 695 meter richting Roermond. (bijna 8 meter in H0)
Hebben ze daar ook een taxiservices?
Groeten Jeroen
-
Top 3 perron lengtes;
Sittard( ik dacht spoor 4) in één richting een nuttige lengte van 704m.
Nijmegen 1a/b in richting Arnhem nuttige lengte 694m
Leiden is derde, exatte maat weet ik zo nie, maar de eerder genoemde maat kan best kloppen.
Groetjes Michiel
-
Dat staat dus allemaal in de PDF die Rik linkte. ;)
-
Fijn dat iemand weet wat ik nu doormaak , je wilt toch maar ook weer niet omdat je bang bent dat het dan niks worden . Jullie kennen vast wel Orkhavn baantje die ook op rijswijk stond en nu ook in de nieuwe rail magazine . ik denk dat ik met zoiets ga beginnen , iets waar je niet te lang over doet en niet te veel kost aan rails enz. (draaischijven) daarna mischien een gelijkstroombaantje of andere wisselstroombaantje en als het moment rijp is en ik genoeg ervaringen op gedaan heb de mega module baan.
Ik ben momenteel de pdf aan uitwerken in word
Kreeg de pdf ook al aangeboden op marklin forum weet niet ckr of dat ook van jou was rik .
Iig nog bedankt voor de moeite
-
Een trein mag ook wel langer zijn dan het perron. Ik ben eens in Eindhoven ingestapt in een trein naar Zwitserland. Die trein was 15 rijtuigen lang als ik me goed herinner. In ieder geval stonden er 3 bakken buiten het perron, en mijn gereserveerde plaats was natuurlijk net in het achterste rijtuig. Ik ben 20 minuten onderweg geweest om me door die 3 rijtuigen te worstelen, tegen de stroom in van mensen die met 3 koffers en ski's juist de andere kant op wilden.
-
Internationale treinen zijn soms inderdaad langer dan de maximale 12 bakken. Met Koplopers is het een uitzondering dat ze zo lang zijn.
-
Top 3 perron lengtes;
Sittard( ik dacht spoor 4) in één richting een nuttige lengte van 704m.
Nijmegen 1a/b in richting Arnhem nuttige lengte 694m
Leiden is derde, exatte maat weet ik zo nie, maar de eerder genoemde maat kan best kloppen.
Groetjes Michiel
Volgens mij is in Utrecht spoor 18/19 tegenwoordig oko retelang :S....
-
Volgens mij is in Utrecht spoor 18/19 tegenwoordig oko retelang :S....
Dat is volgens mij nu de langste van Utrecht CS
-
Top 3 perron lengtes;
Sittard( ik dacht spoor 4) in één richting een nuttige lengte van 704m.
Nijmegen 1a/b in richting Arnhem nuttige lengte 694m
Leiden is derde, exatte maat weet ik zo nie, maar de eerder genoemde maat kan best kloppen.
Groetjes Michiel
Heej Michiel
De eerder genoemde gegevens kloppen zeker, tenminste als de gegevens van Pro Rail kloppen. Maar ik weet niet wat jou bron is, maar spoor 4 in Sittard komt in het lijstje van Pro Rail niet voor. En volgens de zelfde bron is Nijmegen 1 a/b richting Venlo het langst ( 685 meter)
Sporen 18/19 in Utrecht zijn 'maar' 590 meter lang. Het is ook maar een tussendoor dorpje :)
Groeten Jeroen
-
Ik heb dat pdf bestand van Prorail nog op m'n pc staan en zo te zien is die uit 2005 ofzo en die zegt wel Sittard 3a/b richting Roermond 704m en richting Maastricht 698m.
Er staat ook in Nijmegen 1a/b richting Venlo 689m en richting Arnhem 683m.
Leiden;
zowel 8 als 9a/b richting Amsterdam CS 680m.
Zo te zien word er dus vaak aan die dingen gesleutelt/bestand vernieuwd en de bruikbare maten bij gestelt.
Groetjes Michiel
-
Sporen 18/19 in Utrecht zijn 'maar' 590 meter lang. Het is ook maar een tussendoor dorpje :)
Ach, maar net even langer dan een halve kilometer... :P
-
Ach zo kom je als hobbyist aan je dagelijkse portie lichaamsbeweging ;D ;D
Groetjes Michiel
-
Het verschil zal wel met zomer/winter te maken hebben :) Het uitzetten van het spoor in de zomer= extra meters :)
-
ik ben overigens ook al aan het plannen voor als ik later een modelbaan ga bouwen.
ik ben nu aan het kijken hoe en of het mogelijk is om, niet digitaal, treinen automatisch over de baan te laten rijden (veilig, zonder te botsen) door gewoon volledige relaisbeveiliging te bouwen.
Voor 2 sporen die samenkomen heb ik al een oplossing, dit AMTB (automatische modeltreinbeinvloeding) moet kunnen werken zonder schakelaartjes ed (behalve om een trein geheel te laten stoppen op een rangeerterrein), als ik weet hoe dat kan post ik het hele project hier, het wordt niet getest ;)