BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 01 August 2013, 14:20:09
-
Even een vrolijke noot tussen alle ongeluksberichten: http://www.nu.nl/opmerkelijk/3540240/treinmachinist-belgie-vergeet-tanken.html (http://www.nu.nl/opmerkelijk/3540240/treinmachinist-belgie-vergeet-tanken.html)
-
Uit het artikel :
''Ik wist niet eens dat treinen nog op brandstof reden’', aldus een verbaasde reiziger in Vlaamse kranten donderdag.
en helemaal geniaal
Maar van de vervangende trein bleken de deuren defect.
Konden ze er dus niet in.
-
In België mag een machinist nog niet eens een loc los of vastmaken, want dat is het werk van een rangeerder. Dus zelf tanken zal er ook wel niet in zitten. Maar ja, stel je voor dat een Nederlandse online-nieuwsverschaffer daar kennis van zou hebben.
Groetjes,
Emiel
-
De conducteur zou ook nog hebben gezegd dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat.
Er zal toch wel ergens een brandstofmeter zitten?
Gr.
Eric
-
In België mag een machinist nog niet eens een loc los of vastmaken, want dat is het werk van een rangeerder. Dus zelf tanken zal er ook wel niet in zitten. Maar ja, stel je voor dat een Nederlandse online-nieuwsverschaffer daar kennis van zou hebben.
Groetjes,
Emiel
Stukje komt uit een Belgische krant....
Linkje naar Be media : klikkerdeklik (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1679294/2013/08/01/Machinist-vergeet-te-tanken-trein-valt-stil-nabij-Lommel.dhtml)
Daarna is het voor iedereen copy/paste :)
Dat is journalistiek anno 2013 he :)
-
Ach, dat het van een Belgische "krant" komt, zegt dan wel weer iets over het "we hebben er verstand van"-niveau. En ja, voor je het weet praat men elkaar volop na.
Groetjes,
Emiel
-
1) Het gaat hier niet over een locomotief, maar een motorwagen T41.
2) Bij het binnenrijden naar de werkplaats tanken wij, bestuurders meestal zelf.
3) De peilglazen zijn het probleem. Langs perronzijde zijn die niet zichtbaar. De peilglazen bestaan meestal uit 2 delen.
Het onderste deel is dermate door de tijd te donker, om deze duidelijk te kunnen aflezen.
Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien... .
Gr,
Jan
-
Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien... .
Ja... type "glazen bol".
-
Ach ja ben blij dat het een trein was en geen vliegtuig 8)
Mvg jamie diks
-
Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien...
Mag ik hier uit begrijpen dat het tot die tijd vaker gaat gebeuren dat er onvoldoende wordt getankt?
Groetjes,
Emiel
-
Jan,
Bedankt voor de uitleg, maakt gelijk een eind aan de flauwe grapjes en aannames.
Vergissen is menselijk, wel vervelend voor passagiers en trein bemanning.
Richard
-
Is er een reden waarom zo'n trein niet gewoon een brandstofmetertje kan hebben?
-
Ik kan er enkele bedenken
- Er zijn misschien meerdere brandstoftanks in een treinstel, dus meerdere meters op het tableau. Dit leidt tot meer kosten, plus dat er denk ik geen ruimte meer is op het tableau ?
- Het stuurtableau is waarschijnlijk gestandaardiseerd voor meerdere treinstellen/locomotieven. Die hebben waarschijnlijk allemaal andere (of geen) brandstoftanks. Dit leidt tot extra kosten, en ja sparen doet men.
- Het is 'gezond verstand' om ervan uit te gaan dat een treinstel of lok na elke dienst wordt volgetankt, natuurlijk indien er een tankplaat is. :-\
[offtopic]
Ik kan me een situatie voorstellen waarin het mis kan gaan, daar ik deze anekdote van een buschauffeur ken.
"Ik kwam bij Woerdense Verlaat zonder diesel te staan, omdat de 'volgetankte bus' vanwege een uitval nachtdienst had gedraaid, en omdat dat niet werd aangegeven, werd hij bij terugkomst niet volgegooid. Dit zorgde ervoor dat hij na nog een ochtenddienst, 's middags leeg gereden was. "
[/offtopic]
Ik kan me indenken dat zoiets ook vaak bij treinstellen gebeurd.
-
Brandstof niveau is (althans in NL) een punt in de 24-uurs controle. Dan hoort zoiets aan het licht te komen. Geen idee hoe Belgie daar mee omgaat?
Verder is tanken normaal meestal ingepland in de diensten.
-
Op de vroegere stads- en streekbussen zat ook geen brandstofmeter, dat was niet nodig omdat ze standaard na elke dag dienst werden afgetankt. Dat ging, zoals eerder gemeld, wel eens mis als er onverwachts toch mee gereden was. Het is normaal binnen het openbaar vervoer dat men overal op bespaard. :-\