BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ben op 31 July 2013, 06:30:24
-
Deze week de tijd genomen eens naar m'n onlangs aangeschafte ACME Fyra 186 te kijken. De bedoeling is het achterste sluitsein schakelbaar te maken en ik heb een baanschuiver die veel te laag zit waardoor deze bijna de spoorstaven raakt. Bij een eerder eerste proefrondje ging het mis omdat ik een schroef raakte waarmee m'n rail nog tijdelijk vast ligt.
Kap eraf dus met behulp van de bekende 4 tandenstokers. Op de aangegeven plaats zit de klikverbinding. Daarna kun je de lok op de zij leggen en de kap van het onderstel schuiven. Er zitten twee aangelijmde delen, wees voorzichtig, ik heb er een los gestoten en weer even moeten lijmen.
(http://img689.imageshack.us/img689/8521/ulap.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/689/ulap.jpg/)
(http://img189.imageshack.us/img189/5773/dj15.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/189/dj15.jpg/)
Inwendig zitten 3 connectoren, twee voor de seinen en een enkele draad voor de bovenleiding. Dat laatste gebruiken we niet dus die knippen we maar direct af. De print hoeft verder niet los want die is enkelzijdig, de printbanen zijn gemakkelijk te volgen.
De draadkleuren op de connectoren:
zwart = rode led
oranje = witte leds (er zitten er 2, 1 voor het topsein en 1 voor de onderste 2 witte seinen)
blauw = plus
rood = plus
Van de achterste cabine ga ik dus de rode led schakelbaar maken. Dat doe ik door de SMD weerstand R4 los te solderen, daarmee is de verbinding verbroken naar de lichtuitgang, en een nieuwe verbinding te maken tussen de printbaan via een 1K weerstandje naar AUX1: de groene draad aan de NEM connector.
Voor het andere sluitsein werkt hetzelfde kunstje: weerstand R1 verwijderen en de paarse draad van AUX2 gebruiken. Wat ook kan is natuurlijk de SMD weerstanden hergebruiken door deze een kwart slag te draaien en een draadje te leggen.
(http://img708.imageshack.us/img708/6166/be3s.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/708/be3s.jpg/)
(http://img546.imageshack.us/img546/2755/mwqf.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/546/mwqf.jpg/)
De decoder wordt geplaatst in het bakje onderaan de lok, met een beetje wurmen past er net een Esu V4 in. De bedrading naar boven zet ik even vast met een stukje cellotape.
(http://img707.imageshack.us/img707/6572/xirh.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/707/xirh.jpg/)
Karweitje van niks dus, wat rest is functie mappen van in dit geval een LokPilot V4 decoder: F0 + F1 forward aan AUX1.
Bij de lok verpakt zit een bosje reserve onderdeeltjes met o.a. 2 asb'jes, hang en luchtwerk, baanschuivers, een extra NEM koppeling houder en 2 indusie-dingen. Die laatste dien je aan het draaistel te lijmen.
(http://img708.imageshack.us/img708/8523/d3pr.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/708/d3pr.jpg/)
Af fabriek is de lok geleverd met een open baanschuiver waar de NEM koppeling zit en een dichte aan de voorzijde. Als je er zo mee gaat rijden is overigens de rijrichting verkeerd, dat heb ik opgelost in de decoder maar dat terzijde. De dichte schuiver geeft problemen: met de kap eraf zit hij keurig recht, zodra de kap er weer op gaat wordt de baanschuiver naar beneden geduwd, komt scheef te hangen en raakt bijna de spoorstaven.
(http://img23.imageshack.us/img23/8096/dhmm.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/23/dhmm.jpg/)
Ben er al met al een uurtje mee aan het stoeien geweest maar krijg het niet netjes. Het zou in elkaar moeten vallen maar mij is het niet gelukt. Uiteindelijk maar een open schuiver gemonteerd.
(http://img22.imageshack.us/img22/9585/tyk3.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/22/tyk3.jpg/)
De lok koppelt mooi kort, hier met Fleischmann profi's. Minimum boogstraal is dan wel beperkt tot 420mm.
(http://img163.imageshack.us/img163/160/43sd.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/43sd.jpg/)
(http://img62.imageshack.us/img62/4413/r9q7.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/62/r9q7.jpg/)
Met de 7 LsModels Fyra rijtuigen heb ik nu stam 4974:
* B-eind 50 84 20-70 411-8: LSM 44055-1
* A 50 84 10-70 485-4: LSM 44055-2
* A 50 84 10-70 486-2: LSM 44055-3
* BD 50 84 82-70 974-0: LSM 44056
* B 50 84 20-70 408-4: LSM 44057-1
* B 50 84 20-70 412-6: LSM 44057-2
* B-eind 50 84 20-70 413-4: LSM 44057-3
Bijna €600 maar ja: 't is crisis en het geld moet rollen.
Gr, Ben.
-
Mooi setje Ben maar erg fragiel.
Bij deze was het ook even zweten. kreeg de kap er eigenlijk zonder moeite en stokjes vanaf.
(http://farm4.staticflickr.com/3766/9404283761_9142813650_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/9404283761/)
ACME BLS (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/9404283761/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
-
Fraai Kees-Jan. (y)
Heb jij overigens enig idee wat verkeerd gaat bij die dichte baanschuiver? Ik weet van 3 spoorders dat die het ook niet voor elkaar krijgen.
En het moet netjes kunnen volgens dit plaatje:
http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/ACME_60095_BR186_Crossrail2.jpg
Gr, Ben.
-
Interressant Ben.
Ga dit zeker volgen.
tzt moet de mijne er ook aan geloven.
mvg Henk
-
Allen,
Er is al eens een uitleg geweest over het pas maken van de baanschuiver t.w.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36009.msg548009.html#msg548009 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36009.msg548009.html#msg548009)
Ik heb het ook gedaan en kwam tot de ontdekking dat alleen de baanschuiver aanpassen niet de enige oplossing is. Ook dient er gevijld te worden aan de bodemplaat van de lok om de baanschuiver netjes recht te kunnen monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Image1_15.jpg)
Succes
Yeti
-
Bij de lok verpakt zit een bosje reserve onderdeeltjes met o.a. 2 indusie-dingen. Die laatste dien je aan het draaistel te lijmen.
Heeft iemand enig idee waar deze onderdelen op het onderstel geplaatst dienen te worden. Handleiding is wat mij betreft erg summier in deze.
Alvast bedankt.
Yeti
-
Yeti,
Bedankt. (y)
Moet er nog eens over nadenken of ik dat wel wil uitvoeren. Je vraag kan ik niet beantwoorden, ik zit naar hetzelfde plaatje als jij te koekeloeren.
Gr, Ben.
-
Hallo Ben,
Ik zie dat je de ramen van de 1e klas rijtuigen nog niet aangepast hebt. Nog iets voor de toekomst?
Mvg
Yeti
-
Staat op het to-do lijstje evenals sluitlichten. En er zitten nogal wat treeplanken scheef.
Gr, Ben.
-
Heb jij overigens enig idee wat verkeerd gaat bij die dichte baanschuiver?
Geen Idee Ben.
Ik moet de lok op een plankje vast gaan boren voor een Klant en dan heb je er weinig last van. Zal echter eens kijken hoe dat nu komt.
-
Hoi
De baanruimer heeft in het middengedeelte een zwaluwstaart die in de kap behoort in te klikken. Meestal gaat het hier fout als de baanruimer te laag zit.
Ben, leuk gedaan maar wil je het correct hebben dan horen de buitenste 2 frontseinen ook het rode licht te voeren.
Oftewel onderste led vervangen door een wit/ rode duo led,
De middenste led zou dan weer wit moeten zijn (schijnwerpers) ware het niet dat acme het nodig heeft gevonden rode lichtgeleiders te gebruiken. Een beetje meer knutselen is dus ook hier nodig.
Bart
-
Hoi Bart,
Ik ga nog wel een keer knutselen met de baanruimer, bedankt.
De seinen vind ik wel goed zo, de lok zal altijd trekken. Maar ik snap wat je bedoelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2800s.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2800s.jpg)
Gr, Ben.
-
Heeft iemand enig idee waar deze onderdelen op het onderstel geplaatst dienen te worden. Handleiding is wat mij betreft erg summier in deze.
De Indusi(tegenwoordig PZB geheten ;))-magneet bevindt zich rechts van de machinisten cabine gezien in de rijrichting. Dus aan elk draaistel één:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0186g.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0186g.jpg)
Plaatje geleend van: http://nederlandsov.nl/treinen/Locomotieven/54
-
Dag Ben,
Ben er niet precies uit hoe de digitale stekker in gaat!
Heb je daar een fotootje van.
Alvast bedankt.
mvg Henk
-
De oranje draad komt bij pen 1.
Zit ie verkeerd om dan doet je verlichting het niet. 8)
Gr.
Eric
-
Klopt. :)
Gr, Ben.
-
Ok, bedankt.
Weten jullie ook waar precies de magneetremmen geplaatst worden
Kan maar niet de plek vinden .
mvg Henk
-
Geen idee Henk. Wist geen eens dat die er bij zitten? ;D
Gr, Ben.
-
Dag Ben,
Zitten in het bijgeleverde zakje.
Decoder zit er in.
Nu is bij deze aktie een heel klein rood isolatertje , dat op het dak moet zitten,
losgeraakt en zag dat later op de werktafel liggen.
Maar heb geeeeen idee waar dat heeft gezeten.
Heb je een gedetailleerde foto van de dakopbouw misschien.?
Alvast bedankt.
mvg Henk
-
Dan moet ik effe naar boven rennen, ben zo terug......
-
Ben ik weer. :) Helpt dit?
http://imageshack.us/photo/my-images/90/kiio.jpg/
Gr, Ben.
-
Fantastisch, Ben.
Wat een service.
Maar zie hem nergens zitten, weet niet waar die anders vandaan komt.
mvg Henk
-
Vreemd.
Kijk eens bij de cabinedeuren en dan links naast de handrail. Daar zit ook iets kleins en rood......
http://imageshack.us/photo/my-images/208/0sye.jpg/
Gr, Ben.
-
Dat is hem Ben.
Dan mis ik er nog 1.
Want ik zie nu dat aan de andere kant deze ook ontbreekt.
Bedankt voor de tip.
mvg Henk
-
Dag Ben,
Zie jouw overzichsfoto nog van de los onderdeeltjes.
In het midden rechts net onder het losse draadje ligt het magneetrem gedeelte??
mvg Henk
-
Probleem met de baanschuiver is heel simpel op te lossen.
Baanschuiver los schroeven (2 schroefjes), dan zie je een inkeping in de kap zitten.
Deze is net te krap om de baanschuiver in te laten vallen.Beide kanten van deze inkeping
een ietsje afsnijden (half mm aan beide kanten) en de baanschuiver valt er nu mooi in.
Succes.
mvg Henk
-
Hoewel dit draadje reeds 5 jaar oud is plaats ik toch een ombouw verslagje van mijn ACME 186 Fyra. Het is zo'n bekende spaghetti locomotief met allemaal losse draden. Ben heeft 5 jaar geleden al beschreven hoe de sluitlichten schakelbaar te maken. Dat ga ik ook doen maar met een paar extra's.
Overigens als iemand nog interesse heeft in een ACME loc dan moet je hier (https://www.elotrack.nl/acme/acme-locomotieven/) maar eens kijken.
Mijn grootste bezwaar is het feit dat de verlichting niet klopt. ACME heeft de sluitlichten achter de twee binnenste seinen gezet. Daar zitten normaal gesproken echter de schijnwerpers. Zowel de sluitseinen als de normale frontverlichting horen achter de buitenste seinen te zitten.
DE EENVOUDIGE MANIER
Allereerst de kap er maar eens afhalen. Aan een kant zit een dichte baanschuiver. Deze haakt in de kap. Hierdoor komt de kap aan de kant van cabine 1 niet los. Je kan het chassis inclusief baanschuiver er echter uittrekken door eerst de zijde aan de kant van cabine 2 los te nemen.
(http://i67.tinypic.com/11aga40.jpg)
Op deze foto zijn de stekkers van de verlichting al los. Dit is de print in ongewijzigde vorm. Ook het draadje van de bovenleiding heb ik los genomen. Deze bewaar ik voor later, m.n. het stekkertje dat op de print gestoken was.
(http://i65.tinypic.com/2mn1a2h.jpg)
De verlichting wordt verzorgt door drie 3mm LED's, twee witte en één rode. Deze kan je er gewoon uittrekken.
(http://i66.tinypic.com/dhd9j9.jpg)
Door de onderste en de middelste LED om te draaien komt het rode sluitlicht aan de buitenzijde en het witte (de schijnwerper) aan de binnenzijde. Dit is de makkelijkste manier om de verlichting enigszins waarheidsgetrouw te maken.
(http://i65.tinypic.com/33l2k3c.jpg)
Resultaat zijn mooie rode sluitseinen aan de buitenzijde, zoals het hoort.
(http://i63.tinypic.com/qs8702.jpg)
En de schijnwerpers aan de binnenzijde. Beter dan de foute frontseinen. Opvallend detail is dat het topsein enorm fel brandt. Dat heeft te maken met de constructie van de lichtgeleider. De LED van het topsein zit nl pal achter het sein. Eventueel kan er een weerstand voor de LED van het topsein gezet worden. Aangezien ik echter veel meer ga wijzigen doe ik dat niet in dit voorbeeld.
DE UITGEBREIDE MANIER
Bovenstaande aanpassing kan zonder soldeerbout gedaan worden en resulteert in een meer waarheidsgetrouwe locomotief. Echter was ik daarmee niet tevreden en heb het volgende bedacht zoals in onderstaand schema staat.
(http://i65.tinypic.com/t984tj.jpg)
Links op het schema de schakeling voor cabine 1, rechts die voor 2.
Beide cabine's krijgen zowel rode sluitlichten als witte frontlichten aan de buitenzijde. Cabine 1 krijgt ook schijnwerpers (met topsein) aan de binnenzijde en cabine 2 krijgt schakelbare sluitseinen omdat de locomotief vrijwel altijd met een FYRA stam zal rijden. De LED's 3 en 4 in cabine 1 en 7 en 8 in cabine 2 zijn zgn. bicolor of duo LED's (https://www.ebay.de/itm/3-5mm-DUO-Leds-DUO-Led-mehrfarbig-Bi-Color-3-Pin-Leuchtdioden-Lok-Zug-Modellbau/391853889143?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=660849173609&_trksid=p2057872.m2749.l2649)
Omdat het topsein veel feller is dan de overige verlichting komt er een weerstand van 10k voor. Proefondervindelijk heb ik uitgezocht dat daarmee het licht van het topsein hetzelfde is als de onderste twee frontseinen. Het blijkt dat het topsein niet alleen veel feller is. Het blijkt ook een andere kleur te hebben dan de bicolor LED's. Om die reden vervang ik de LED van het topsein ook door een bicolor exemplaar. Daarvan gebruik ik echter alleen de witte LED.
(http://i68.tinypic.com/1znq62b.jpg)
Op de foto mijn eerste poging om alles onder het machinistenhuis te bouwen. Electrisch werkt het. Het past echter niet en komt in aanraking met het cardanhuis op het draaistel.
(http://i68.tinypic.com/2z9b50n.jpg)
Hetzelfde voor cabine 2. Hier komen maar twee weerstanden aan de LED's. Toen het bleek te werken heb ik e.e.a. nog kleiner en dichter tegen het machinistenhuis gebouwd. Het past nu prima. Hiervan heb ik helaas geen foto gemaakt.
(http://i63.tinypic.com/35i6kis.jpg)
Vervolgens is de basisprint aan de beurt. Om de gewenste schakelingen mogelijk te maken worden van de decoder de volgende functies gebruik:
Cabine 1
Front light F0f (oranje)
Rear light F0r (zwart)
High light A2 (rood)
Cabine 2
Front light F0r (oranje)
Rear light A1 (zwart)
Decoder in reverse mode ivm omdraaien cab1 en 2. Standaard rijdt de ACME 186 achteruit!
Aanpassingen aan de print:
F0f: niets.
F0r: niets.
A1: R4 er uit, Weerstand 1k tussen pen 3 (groen) en soldeereiland van R4.
A2: J3 rood, printspoor onderbreken. Verbinding tussen J3 rood en J2.
(http://i67.tinypic.com/jv3bsg.jpg)
Op de foto is te zien dat R4 verwijderd is en dat er een 1k weerstand tussen de A1 (groene draad) van de decoder en het soldeereiland van R4 is aangebracht.
Omdat A2 (paarse draad) bij een 8-polige connector los uitgevoerd is gebruik ik hiervoor de printconnectors van de voormalige bovenleiding. Aan de paarse draad van de decoder komt het stekkertje dat vroeger aan het draadje van de bovenleiding zat. Aan één van de connectors van J2 komt een paars draadje.
(http://i67.tinypic.com/r73vbq.jpg)
De andere zijde van het paarse draadje komt op J3 rood. Voordat ik het draadje hieraan vast maak heb ik het printspoor tussen J3 rood en J4.3 (oranje) met een klein boortje verwijderd.
(http://i67.tinypic.com/28ama01.jpg)
Op deze foto is de decoder er ingestoken en de paarse draad in J2 gestoken.
Dan de kap er op met onderstaande resultaat.
(http://i64.tinypic.com/2zfpfno.jpg)
Frontverlichting aan de buitenzijde met een topsein van dezelfde sterkte
(http://i65.tinypic.com/jhvmls.jpg)
Sluitverlichting aan de buitenzijde van de lampen. Aan de achterzijde is deze schakelbaar.
(http://i67.tinypic.com/2h3qwxc.jpg)
Schijnwerpers aan de binnenzijde met topsein.
(http://i67.tinypic.com/2vtwmtc.jpg)
en schijnwerpers met frontseinen en topsein. Edit: Kan in het echt niet volgens Remco. Inmiddels heb ik mijn mapping aangepast. Als de schijnwerpers aangaan gaan de gewone frontlichten uit........
Weer een projectje naar tevredenheid beëindigd en hopelijk hebben anderen er ook iets aan.
Groet Frits
-
De schijnwerpers bij deze versie horen niet gelijktijdig met de frontseinen te branden
-
Hoi Remco, dank voor je tip. Ik kan dat eenvoudig aanpassen met het functiemappen of gewoon niet op het knopje drukken. Als de schijnwerpers branden brandt dan wel het topsein?
Alvast bedankt.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Geen dank Frits,
klopt, als de schijnwerpers branden dan brand het toplicht ook. Het A-sein blijft een verplichting.
Bij de laatste serie 186's met ledverlichting branden frontsein en schijnwerper gelijktijdig.
Schijnwerper kent overigens 2 standen,dimlicht en grootlicht
-
Dank je Remco.
Na de verbouwing zal ik hem deze finishing touch geven. Kan simpel in de voorwaarden van het functiemappen gedaan worden.
Zoals wel vaker zorgt elke uitleg weer voor een nieuw vraag. Je schrijft dat sinds de nieuwe serie led verlichting heeft ze wel samen met de schijnwerpers kunnen branden. Bedoel je daar de buitenste seinen mee? Als ik (oude) foto's bekijk dan lijkt het dat die buitenste seinen vanaf het begin al opgebouwd zijn uit rode en witte leds. Zie ik het verkeerd of bedoel je iets anders? Ik hoor graag van je.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Halllo Frits,
dit is bij de laatste generatie 186's het dimlicht, grootlicht laat hetzelfde beeld zien maar dan is het licht van de schijnwerpers vanzelfsprekend feller
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180630_123906_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180630_123906_1.jpg)
bij de oudere series het dimlicht, overigens hadden deze geen led-verlichting, mogelijk ben je in de war met de 189?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180516_175758.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180516_175758.jpg)
oude situatie met "normaal" frontsein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180603_210617.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180603_210617.jpg)
Bij beide versies zijn de buitenste lampen tevens de sluitseinen, daar heb ik geen foto's van ;)
-
Top!
Dank je Remco
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Graag gedaan!!
-
Oud verhaal in een nieuw jasje, goed gedaan. :)
Gr, Ben.
-
Oud verhaal in een nieuw jasje, goed gedaan. :)
Ik was niet tevreden met het nieuwe jasje. ;D Aangezien ik nog twee ACME 186 spaghetti locomotieven heb bij deze een in mijn ogen iets knappere ombouw.
Bij de vorige ombouw had ik de weerstanden en dioden aan de leds gesoldeerd. Werkt prima maar ziet er niet uit.
(http://i68.tinypic.com/1znq62b.jpg)
Voor deze ombouw heb ik een klein experimenteer printje gebruikt waarop alle componenten gesoldeerd worden. De uitdaging zit hem in het feit dat de leds slechts ten dele in de standaard maat van 2,5mm vallen en de print moet dun blijven om niet te botsen met het draaistel
(http://i64.tinypic.com/11izfuv.jpg)
De uiteindelijke oplossing ziet er uit zoals op bovenstaande foto.
(http://i63.tinypic.com/rk6gdd.jpg)
Omdat de hart tot hart maat van de leds 3,75mm is en de rastermaat van de print 2,5mm is moet er voor de middelste led een gaatje in het midden geboord worden. De leds voor het toplicht en de front- en sluitseinen hebben drie aansluitingen en de anode zit in het midden. Voor de schijnwerper gebruik ik echter de originele witte led van ACME en die heeft gewoon 2 aansluitingen. Om er voor te zorgen dat de led van de schijnwerper ook midden op de print zit boor ik nog twee gaatjes aan de onderzijde.
(http://i64.tinypic.com/2ir3ifn.jpg)
Zo komen de bicolor leds op de print.
(http://i65.tinypic.com/11ag6fa.jpg)
Links de originele led van ACME. De bicolor leds (rechts) hebben een randje. Deze vijl ik er af zodat de leds dichter tegen elkaar aan kunnen.
(http://i65.tinypic.com/1zn329h.jpg)
De eerste led op zijn plaats. De soldeereilandjes op deze experimenteerprint zijn doorgemetaliseerd waardoor de aansluitdraden van de led heel kort afgeknipt kunnen worden.
(http://i66.tinypic.com/21mbuc3.jpg)
De onderzijde van de print met alle verbindingen.
(http://i63.tinypic.com/32zjn1v.jpg)
En zo ziet de geheel gemonteerde print er uit voor cabine 2.
(http://i66.tinypic.com/dgo5lh.jpg)
en zo voor cabine 1
(http://i68.tinypic.com/35lzp4x.jpg)
Om lichtlekkage aan de onderzijde van de leds te voorkomen schilder ik deze.
(http://i67.tinypic.com/qzp1qh.jpg)
En zo zitten de printjes op zijn plaats. Ik heb ze voor de zekerheid met een beetje Kristal Klear vast gezet.
(http://i66.tinypic.com/2lau8nd.jpg)
Op de kop van het draaistel zit een klein lipje. Deze kan als het draaistel iets omhoog komt het printje raken. Dit lipje haal ik weg.
(http://i63.tinypic.com/169jfo9.jpg)
Door de twee schroefjes te verwijderen kan de afdekking van de cardanas losgeklikt worden.
(http://i67.tinypic.com/2d8556e.jpg)(http://i68.tinypic.com/8zha4y.jpg)
Met een zijsnijtangetje knip ik het lipje er af
(http://i67.tinypic.com/oa3ts5.jpg)
Het cardandeksel weer op zijn plek, zonder uitstekend lipje. Eigenlijk het einde van de ombouw. Ik denk dat ik mijn derde ACME ook op deze manier ga doen. Tot slot nog even een kleine aanpassing van de zwarte lipjes (met apparaten?) die aan de zijkant/onderkant van de kap zijn bevestigd.
Bij elke aanpassing aan de ACME 186 locomotieven vallen de zwarte lipjes aan de zijkant er af.
(http://i67.tinypic.com/28hd3dd.jpg)
De oorzaak is volgens mij dat deze niet goed in de uitsparing passen die hiervoor in de kap is aangebracht. De onderste heb ik inmiddels een beetje kleiner gevijld.
(http://i64.tinypic.com/27xmbrr.jpg)
Hier zijn ze beide iets kleiner gemaakt en de oude lijmresten verwijderd.
(http://i63.tinypic.com/9kc9p0.jpg)
En de eerste op zijn plaats. Past nu veel beter en lijmt dus ook beter.
(http://i67.tinypic.com/2qi63dl.jpg)
En zo zitten ze beiden stevig op de plaats.
Groet Frits
-
(y) (y) (y) (y)
-
Spijtig dat de foto's verdwenen zijn :'(
-
Ik zal eens kijken of ik ze nog ergens heb staan en of ik de ombouw nog enigszins kan reproduceren.
-
Graag (y)
-
Zoals opgemerkt zijn de plaatjes die bij het ombouwverslag van de verlichting hoorde verdwenen omdat ze bij TinyPics stonden. Ik heb even in mijn archief gekeken en volgens mij heb ik de meeste foto's terug gevonden.
Aanleiding voor de aanpassing van het licht was dat de rode sluitlichten af fabriek bij ACME aan de binnenzijde zitten en in werkelijkheid zitten ze, gecombineerd met de frontlichten afhankelijk van de rijrichting, aan de buitenzijde.
Het gaat hier om de eerste serie ACME 186 locomotieven. Bij latere versies is het binnenwerk verbeterd. Maar met enkele ingrepen is er van deze versie ook een correcte versie te maken.
OPLOSSING 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dhd9j9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dhd9j9.jpg)
Standaard zitten er 3 leds onder de cabine gestoken. 2 witte en 1 rode. Deze zijn met 4 draadjes via een stekker op de basisprint aangesloten. De plus zit op zowel de blauwe en rode draad. De rode led op de zwarte draad en de twee witte leds op de oranje draad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2zdyww9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2zdyww9.jpg)
De eenvoudigste manier om het lichtbeeld beter met de werkelijkheid te laten overeenkomen kan door de rode en witte led er uit te trekken en om te draaien. Er wordt dan bereikt dat de rode sluitlichten aan de buitenzijde komen en de witte aan de binnenzijde, op de plek van de schijnwerpers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/qs8702.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/qs8702.jpg)
Resultaat is dat de schijnwerpers aan de binnenzijde branden samen met het toplicht. Omdat de LED van het toplicht er precies achter zit straalt deze veel meer licht uit. Dat is overigens in de ongewijzigde uitvoering ook zo. Dat kan eventueel worden aangepast door een extra weerstand voor de LED van het toplicht te monteren. Dat doe ik hier niet want ik wil de schijnwerpers van cabine 1 en de sluitlichten van cabine 2 schakelbaar maken.
OPLOSSING 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/t984tj.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/t984tj.jpg)
Ik heb de leds volgens bovenstaand schema aangesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11ag6fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11ag6fa.jpg)
Om het mogelijk te maken dat de buitenste lichten zowel rood als wit kunnen branden gebruik ik zgn. bicolor of duo leds (rood/wit) met een gemeenschappelijke anode. Deze leds hebben een randje waardoor ze niet helemaal tegenelkaar komen. Daarom vijl ik het randje weg. De duo leds gebruik ik voor de front/sluitlichten en het topsein. Voor de schijnwerper gebruik ik de bestaande witte ACME led.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1znq62b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1znq62b.jpg)
De weerstanden en dioden (zie schema) soldeer ik rechtstreeks op de pootjes van de leds. Om de leds op de juiste manier aan te sturen dient de basisprint te worden aangepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitingen.jpg)
In bovenstaand overzicht heb ik voor de duidelijkheid aangegeven hoe de bestaande stekkers en draadjes aangesloten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basisprint-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Basisprint-2.jpg)
De basis print moet aangepast worden zoals aangegeven in bovenstaande foto. Ik denk dat e.e.a. voor zich spreekt. Ik misbruik de aansluitingen van de bovenleiding (J2) die ik toch niet gebruik, om de extra uitgang A2 van de ESU Lokpilot op aan te sluiten. Het stekkertje (pinnetje) van de bovenleiding soldeer ik aan de paarse draad waardoor de decoder stekkerbaar is.
OPLOSSING 3
Uiteindelijk vond ik de oplossing met de weerstanden en dioden gesoldeerd aan de pootjes van de leds niet zo fraai. Reden om te kijken of e.e.a. op een stukje gaatjes print gesoldeerd kan worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk6gdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk6gdd.jpg)
Om het mogelijk te maken dat de duo leds dicht tegen elkaar geplaatst kunnen worden dienen er wat extra gaatjes in het printje te worden geboord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/35lzp4x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/35lzp4x.jpg)
Het gemonteerde printje voor cabine 2, zonder schijnwerpers maar met schakelbare sluitverlichting. De onderzijde van de leds heb ik met aluminiumverf geverfd om lichtlekkage te voorkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dgo5lh.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dgo5lh.jpg)
En het printje van cabine 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/qzp1qh.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/qzp1qh.jpg)
En de printjes op hun plaats in de ledhouders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/169jfo9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/169jfo9.jpg)
Op het cardandeksel zit een klein lipje. Deze kan tegen de printjes aankomen. Door 2 schroefjes los te draaien komt het deksel los
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8zha4y.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8zha4y.jpg)
Met een zijsnijtangetje knip ik het lipje er af en is het probleem opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2zfpfno.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2zfpfno.jpg)
En hier ging het om. Frontverlichting in de buitenste lampen met een gedimd toplicht dat nu dezelfde sterkte heeft als de beide andere lampen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2h3qwxc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2h3qwxc.jpg)
En schakelbare schijnwerpers samen met het toplicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/33l2k3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/33l2k3c.jpg)
En tot slot de sluitverlichting, schakelbaar bij cabine 2.
Groet, Frits
-
Dag Frits,
Hartelijk dank voor je actie (y)
-
Graag gedaan. Als er vragen zijn hoor ik dat graag
-
Super,
Bedankt om de foto's terug te plaatsen !
Gr.
Ronny