BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gert1 op 29 July 2013, 20:26:55
-
En wéér gaat het mis: http://www.24heures.ch/news/standard/gros-accident-train-payerne/story/29443314
En: http://www.nu.nl/buitenland/3537875/tientallen-gewonden-treinbotsing-in-zwitserland.html
mvg,
Gert
-
Gelukkig geen doden, op dit moment. Hopelijk blijft dat zo.
-
Zo loopt de teller toch aardig op dat jaar.
-
Ja, het gaat de spoorsector niet voor de wind dit jaar.
Dat is geloof ik al het 4e in een half jaar tijd.
Wat hebben ze weer een pech.
Jos.
-
???
Algemeen is 2013 geen goed jaar.........2014 mag koomen.....en snel!!
Maar juist in Zwitserland waar ze enorm precies zijn, verbaazd mij dit nu wel ???
-
De sneltrein had moeten wachten op de stoptrein. Normaal gesproken was de stoptrein al binnen geweest als de sneltrein kruist. Ik ben bang dat mcn van de sneltrein fout zit.
Marius.
-
Was er dit jaar eerder al niet een incident in Zwitserland? Staat me vaag iets van bij, maar kan er ook naast zitten.
-
1 machinist is nog steeds vermist, zo hoorde ik net op CNN.
Ze hebben nog hoop dat ze hem levend vinden, maar ik
heb zo'n idee dat hij/zij nog steeds(dood) verpletterd in de cabine
zit.
Grtjes Remy
EDIT: Machinist is gevonden, waarschijnlijk dood. (Denken ze)
-
No comment.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/no_comment.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/no_comment.jpg)
van deze site:
http://www.srf.ch/news/schweiz/zugunfall-in-der-waadt-lokfuehrer-noch-nicht-gefunden
Still uit de video op deze site.
-
@Remco,
In januari was er in Neuhausen SH een soortgelijk ongeluk, helaas.
Marius.
-
1 machinist is nog steeds vermist, zo hoorde ik net op CNN.
EDIT: Machinist is gevonden, waarschijnlijk dood. (Denken ze)
http://www.nu.nl/buitenland/3538001/machinist-treinongeval-zwitserland-dood-gevonden.html (http://www.nu.nl/buitenland/3538001/machinist-treinongeval-zwitserland-dood-gevonden.html)
-
Kon ook niet anders, als je de toestand van die wrakstukken zag :(.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Hopenlijk hebben we het nu wel weer gehad met al die rampen.
bas
-
Sjees...weer een ernstig ongeluk :'(
mvg,
Martijn. Die op de 'play' knop drukte om de video te bekijken.
-
1 machinist overleden. Heeft de andere machinist(e) het ongeluk zien aankomen en kunnen vluchten ?
Ook de verslaggeving van journalisten is weer "briljant"
Op foto's was te zien dat de locomotieven van beide passagierstreinen in elkaar waren gedrukt. De wagons erachter leken behoorlijk intact.
Het lijken mij toch echt treinstellen. Er is geen locomotief te zien. Die zouden wel erg samengedrukt moeten zijn. :-X
En wagons? Volgens mij spreken we eerder van rijtuigen.
Gr.
Eric
-
Journalisten spreken krantentaal. : >:(
Dus :
Het eerste voertuig in een trein is de lokomotief.
Daarachter rijden wagons.
Dat een trein uit treinstellen kan bestaan weten ze niet en elk treinstel uit een aantal rijtuigen kan bestaan weten ze nog steeds niet.
Hoe zou dat bij andere onederwerpen liggen ?
Peter
-
Nog erger; treintoestellen :-X . Maar het is inderdaad een bizarre opeenvolging van treinongelukken in enkele maanden tijd. En dat in landen waar de veiligheid toch prima in orde lijkt te zijn (ok, Canada even een twijfelgeval).
gr. Carlo
-
Ja, je zou bijna denken dat er iemand SimCity zit te spelen en een aantal keer achter elkaar op 'Train disaster' klikt... :-X
mvg,
Gert
-
Inmiddels wordt gemeld dat er waarschijnlijk sprake is van door rood rijden: http://www.nu.nl/buitenland/3538464/machinist-zwitserse-ramptrein-reed-rood.html
mvg,
Gert
-
Journalisten spreken krantentaal. : >:(
....
Hoe zou dat bij andere onederwerpen liggen ?
En worden hierbij dus aantoonbaar niet gehinderd door enige vorm van kennis :-X
Antwoord op wat er met de tweede machinist is gebeurd is inmiddels dus ook duidelijk. Die kon op tijd van de trein springen.
Gr.
Eric
-
En moet hij ook een wissel hebben opengereden?
-
Ook de verslaggeving van journalisten is weer "briljant"Het lijken mij toch echt treinstellen. Er is geen locomotief te zien. Die zouden wel erg samengedrukt moeten zijn. :-X
En wagons? Volgens mij spreken we eerder van rijtuigen.
Iemand buiten de spoorwegwereld interesseert het geen biet of iets een rijtuig heet. "Wagon" is gewoon goed Nederlands. Dat het geen jargon is boeit niet.
Wel had de NOS het consequent over "treinstellen" als ze wagons of rijtuigen bedoelden. Vervolgens heb ik ze een mailtje gestuurd met het verschil tussen een wagon (rijtuig) en een treinstel en ze doen het voortaan goed. Ik heb ze slechts één keer op een fout betrapt, net na mijn e-mail.
Overigens was er eerder dit jaar ook nog een ontsporing in Rusland waarbij er 19 rijtuigen (volgens de NOS destijds: "treinstellen") ontspoorden.
- Peter
-
Het zijn twee NPZ composities (Kolibrie), de een in de alten kleuren en de ander in de nieuwe Domino kleuren.
Dus een Motorwagen RBDe 4/4 (Triebwagen) met 1 of meer losse personenwagens, waar van de laatste wagen een stuurstand bezit. Se bezitten dus de gewone trek en stoot werk.
Een treinstel (Triebzüge), Bijspeel RABDe 12/12 (Mirage) Bestaand uit 3 Bakken.
RE456
-
@Remco,
In januari was er in Neuhausen SH een soortgelijk ongeluk, helaas.
Marius.
bedankt, stond het me toch nog goed bij helaas.
-
Nog erger; treintoestellen :-X . Maar het is inderdaad een bizarre opeenvolging van treinongelukken in enkele maanden tijd. En dat in landen waar de veiligheid toch prima in orde lijkt te zijn (ok, Canada even een twijfelgeval).
gr. Carlo
Tja, het is maar net hoeveel aandacht er voor is. Statistisch gezien is alleen vliegen veiliger dan het spoor. En hoe dat precies werkt met de media: de botsing in Amsterdam werd breed uitgemeten, wat het gevoel van de impact behoorlijk opdrijft. Dat er in hetzelfde weekend 10 doden vielen in het wegverkeer, heeft geen enkele voorpagina gehaald. Overigens heeft de NOS vandaag eens een neutraal en goed onderbouwd artikel online gezet:
http://nos.nl/op3/artikel/534871-durf-jij-nog-met-de-trein.html
Groetjes,
Emiel
-
Toont gelukkig aan dat reizen per trein nog steeds héél veilig is (y) (en veiliger wordt 8))
-
goedendag.
de mcn van de RE was slechts 24 jaar.
het was zijn droom om mcn te worden.
komt best wel aan lijkt mij.
verder verbaast het mij dat er op dat stuk met een oud systeem woord gereden.
volgens de blick kan het zijn dat de s bahn te vroeg is gaan rijden door een seinfout of toch door rood of wat dan ook.
zie link hier onder.
http://translate.google.ch/translate?hl=nl&sl=de&u=http://www.blick.ch/&prev=/search%3Fq%3Dwww.blick.ch%26client%3Dfirefox-a%26hs%3D2Kb%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official (http://translate.google.ch/translate?hl=nl&sl=de&u=http://www.blick.ch/&prev=/search%3Fq%3Dwww.blick.ch%26client%3Dfirefox-a%26hs%3D2Kb%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official)
hoe dan ook het is de laatste tijd wel bizar.
ps afgelopen zaterdag is het toch wel goed afgelopen in de basis tunnel als er iets van de trein afvalt.
maar voor de spotters was het natuurlijk ouderwets leuk op de noord en sud rampe
mvg bas
-
Bas,
Kan je een link naar dat bericht plaatsen, want die vertaallink geeft niets over dit ongeluk te zien.
Ook op de originele site is het niet direct te vinden.
Trouwens wel een but site :'( zwitserse versie van de telegraaf?
Gr.
Eric
-
Hoi eric hier nog een poging.
http://translate.google.ch/translate?hl=nl&sl=de&u=http://www.blick.ch/&prev=/search%3Fq%3Dblick.ch%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dhue%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official (http://translate.google.ch/translate?hl=nl&sl=de&u=http://www.blick.ch/&prev=/search%3Fq%3Dblick.ch%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dhue%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official)
als je op de hoofd pagina komt moet je naar beneden scrollen dan staat er rechts bij meest aanbevolen een stuk over het ongeluk met de sbb staat volgens mij als tweede.
ja het is een telegraaf site hier in de krant.
eergisteren stond er in die krant twee pagina,s vol met de spanje ramp de bus in italie en ook de ch aanrijding met een grote foto met kisten jaja een lekker vakantie plaatje.
grusse uit die schweiz
-
nee de link werkt niet gelijk op het stuk.
dan moet je dus naar beneden scrollen en dan staat het bij meest gelezen op nummer twee.
-
Tja, het is maar net hoeveel aandacht er voor is. Statistisch gezien is alleen vliegen veiliger dan het spoor. En hoe dat precies werkt met de media: de botsing in Amsterdam werd breed uitgemeten, wat het gevoel van de impact behoorlijk opdrijft. Dat er in hetzelfde weekend 10 doden vielen in het wegverkeer, heeft geen enkele voorpagina gehaald. Overigens heeft de NOS vandaag eens een neutraal en goed onderbouwd artikel online gezet:
http://nos.nl/op3/artikel/534871-durf-jij-nog-met-de-trein.html
Groetjes,
Emiel
Helemaal mee eens, Emiel, zie ook mijn reactie hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43892.msg699580.html#msg699580
Overigens interessant artikel van de NOS, daarmee maken ze het weer het beetje goed dat ze afgelopen week impliciet het busongeluk in Italië en de ontsporing in Santiago op één hoop gooiden als zijnde voorbeelden van het "gevaarlijke openbaar vervoer"....
gr. Carlo
-
Alle machinsten in Zwitserlan zijn op geroepen om van middag om 2 uur op hun typhoon te dukken als laatste eerbetoon aan hun oveleden collega.
Zie onderstaand bericht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_groet.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laatste_groet.png)
Groetjes edwin
-
Mooi gebaar! Lijkt me zeer indrukwekkend als je vanmiddag in Zwitserland op een druk station bent.
mvg,
Gert
-
Inderdaad een mooi gebaar.
heb het niet gehoord was wel in de mogelijkheid om het bij te staan maar wist niet dat ze dit gingen doen.
ik heb het wel met de familie te doen als je als droom had om als mcn op de trein te rijden en dan zo gelijk aan je eind moet komen bahhhhhhhhhh.
grusse Bas
-
Een paar indrukwekkende filmpjes gevonden van bovenstaand saluut.
http://www.youtube.com/watch?v=eAZhlcsoGAI
http://www.youtube.com/watch?v=VWcvkCI_se8
André
-
Kippenvel! Dank voor het plaatsen van die links.
mvg,
Gert
-
Dat was een ingrijpend gevoel dit mee te maken en te ondersteunen...weliswaar niet op een station, maar onderwegs. Drukt je maar weer eens met de neus op de feiten dat je leven, zonder dat het je eigen schuld is, zo ineens voorbij kan zijn
Bas
-
inderdaad kippenvel.
moet voor de mcn,s toch een ingrijpend gevoel zijn dit.
bedankt voor de link,s
mvg bas
-
Bas,
Daar gaan idd enorm veel gedachten en emoties door je heen, en als je die gedachtes niet kunt wegstoppen of een plaats kun geven, bijvoorbeeld het niet vertrouwen op een veiligheidssysteem, kun je geen machinist zijn...dan ga je kapot.
Daarbij is ook niet te vergeten dat jezelf als machinist deze kennis van het ongeluk (hoe is het precies gebeurd) op je schouders meesleept, en dit is echt niet het enige station met een "Gruppenausfahrsignal". Dit kan dus iedere dag op veel stations gebeuren....Het is echter niet alleen enorm belastend voor ons als machinist, maar ook voor onze vrouwen/relaties/kinderen hakken deze berichten erin...
Mijn medelijden gaat echter ook uit naar mijn andere collega die dit veroorzaakt heeft...deze man is kapot, geestelijk en lichamelijk. Inderdaad, hij is de veroorzaker, dat is al een zware last genoeg, maar we draaien hem niet de rug toe...dit kan een ieder gebeuren, dus ook mij, en niemand doet dit met opzet....iedereen heeft zo zijn ervaringen meegemaakt in de cabine, en soms speelt heel veel geluk ook een rol. Helaas in dit geval niet... :(
Bas
-
bas mooi gesproken.
dat is met vele dingen zo ik kan een persoon die met de kraan een dodelijk ongeluk mee gemaakt heeft.
toch gaat het leven door en draait die nog altijd met de machine wat niet weg neemt natuurlijk wat er gebeurt is.
ik denk dat je het een plekje moet geven net als andere vervelende voorvallen in het leven zoals je ook zegt.
en inderdaad de beste man die dit veroorzaakt heeft is ook maar een mens en mag zeker niet vergeten worden.
mvg Bas
-
Ik sluit me bijSwiss-Bas aan
Gr.Edwin
-
:-[ SH*T
Twee heftige spoorwegongelukken in één week met heel veel menselijk leed en zonder meer twee vernietigde beroepsmatige levens :'( :
Het valt mij wel op, dat in beide gevallen word gewezen op een ontoereikend of verouderd beveiligingssysteem: kennelijk is er in deze spoorwereld iets ernstig verrot (als u mij toestaat Shakespeare op deze manier te parafraseren...)
Ik hoop, dat de nabestaanden van de omgekomen machinist troost kunnen putten uit deze actie van zijn collega's: ook hoop ik dat de compassie waar Bas al over sprak naar de 'veroorzaker', beter gezegd de arme drommel die nu verder moet leven met het feit, dat hij dit veroorzaakte, zal blijven! Niet alleen nu of over 6 weken, maar óók over een jaar, en verder tot in lengte van dagen met Pasen, Kerstmis, de Zwitserse Nationale Feestdag of wélke gelegenheid dan ook, waar je tóch (al dan niet bewust) denkt aan je geliefden en terugblikt...
Menigeen leest waarschijnlijk óók mee in het draadje over "Spanje", daar heb ik geprobeerd iets vergelijkbaars te verwoorden en dat ga ik hier dus niet herhalen!
De spoormensen die ik ken en respecteer doen volledig toegewijd en in opperste concentratie hun werk; zij VOELEN de verantwoordelijkheid voor hun passagiers/reizigers/klanten: zéker de spoormensen doe ik dit niet na, ik kan mij niet concentreren op 'drogende verf ;)' en daarom kan ik hun gedrevenheid zo waarderen!
NIEMAND stuurt welbewust aan op een ongeval of negeert welbewust signalen/opdrachten, maar wij zijn en blijven MENSEN en daarom zijn er veiligheidssystemen...
Toen ik bus en/of tram reed zag ik voor mijzelf in feite maar één taak: mijn passagiers VEILIG van A naar B brengen, als het éven kan conform de gepubliceerde dienstregeling, maar als ik moet kiezen tussen "veilig" en "Op Tijd", doe ik het VEILIG! en dat geldt, geloof ik, voor 99,5% van de mensen die in het OV werken!
Frans
-
Mooi eerbetoon aan een overleden collega. Ik hoop van harte dat dit niet snel weer nodig is.
mvg Harry
-
Net het filmpje gezien,
inderdaad kippevel....
Mvg,
Tis
-
Gadverdamme!
Met mijzelf afgesproken niet naar die filmpjes te kijken (want ik weet hoe ik daar op reageer) en het net tóch gedaan... Dit heeft méér impact dan een minuut stilte.
De fluiten/toeters/typhoons klinken zo hulpeloos/machteloos... Ik kan me voorstellen, dat menigeen zich ook zo voelt. (Maar daar zei lokführer-Bas al genoeg over...)
Een Drama, nét zoals in Spanje... Ongetwijfeld allebei getriggerd door een mens, die dit de rest van zijn leven zal meetorsen, maar zéker niet uitsluitend hún schuld...
Voor de doden: Eeuwige rust en vrede
Voor de nabestaanden: Kracht en Vertrouwen
Voor de machinisten: Heel veel Sterkte en hopelijk onbeperkte steun door hun geliefden! Ze zullen het nodig hebben!
Frans
-
Wel eens een huilende trein gehoord? Ik wel net, meerdere. :'(
Sterkte gewenst voor de nabestaanden.