BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Silvolde op 24 July 2013, 17:34:21
-
Beste forumleden,
Tijdens het digitaliseren van mijn dia verzameling kwam ik bijgaande afbeelding tegen. Opmerkelijk is de gemonteerde Scharfenberg koppeling. De foto - vermoedelijk in Leeuwarden gemaakt - stamt uit 1984.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2310_met_Scharfenberg_koppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2310_met_Scharfenberg_koppeling.jpg)
Groet, Rob
-
Dat is volgens mij een losse soort van de Scharfenbergkoppeling.
Dit is voor het verslepen van treinen zoals de Wadloper.
Grtjes Remy
-
Dit is inderdaad een sleepkoppeling. Deze wordt opgehangen aan de haak van een lok. Vandaag de dag worden deze nog steeds gebruikt
Mvg,
Robin
-
De foto - vermoedelijk in Leeuwarden gemaakt - stamt uit 1984.
Is in Gouda.
Eelco
-
Ter illustratie deze foto (van een SGM aan een locomotor):
http://farm9.staticflickr.com/8363/8320056720_8107b25753_b.jpg
Met zo'n sleepkoppeling kunnen ook de luchtleidingen doorverbonden worden en het te slepen materieel remt dan gewoon mee. Er geldt ook geen specifieke snelheidsbeperking bij het gebruik van een sleepkoppeling.
Groetjes,
Emiel
-
Dit is inderdaad een sleepkoppeling. Deze wordt opgehangen aan de haak van een lok. Vandaag de dag worden deze nog steeds gebruikt
Mvg,
Robin
We hebben ze (DB Schenker voorheen Railion) nog wel maar op de sleeploccen mogen we ze niet meer gebruiken i.v.m. het gewicht.
Ergens heb ik nog foto's dat ik er een op een 6400 heb gemonteerd!
Gr. Silvester
-
Ze worden nog wel af en toe bij speciale transporten gebruikt volgens mij. Al zie je bijvoorbeeld dat VolkerRail voor het slepen van Plan V's ook een vast sleepstel gebruikt met 'bufferplaten' zodat er een soort koppelwagen onstaat, ongetwijfeld om dezelfde reden.
-
Volkerrail heeft de 904 ook gewoon met een sleepkoppeling vervoerd van Enschede naar Zwolle.
Groetjes,
Emiel
-
Ach, met de sleepkoppeling kon je leuke dingen doen, zoals:
Met de 1302 de ICM 4005 ophalen in Onnen met 3 remrijtuigen plan W. De 4005 was onberemd maar ik moest onderweg toch aan de kant vanwege een vaste rem in de 4005. Vandaar de extra technische controle in Zwolle.
http://www.flickr.com/photos/denniskoster/7225476554/in/set-72157629662878146
Of met de 1202 een Lint naar de SHM slepen en terug:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/8622026286/
-
Ik denk alleen niet dat het leeuwarden is/was waar de loc staat...
-
Scroll eens een stukje terug... ;)
-
Doen ze zelden :-\, en een pagina terugkijken al HELEMAAL niet :-X