BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Tomasso op 16 July 2013, 20:37:34

Titel: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 16 July 2013, 20:37:34
Wie oh wie heeft hier al eens wat voor verzonnen?

Ik heb sinds kort een BR 53 van Märklin Hamo. Eerlijk gezegd is het een schitterende loc en een imposante verschijning. Ook het verhaal er achter intrigeert me en daarom heb ik het ding gekocht voor mijn verjaardag. Echter, er is iets wat me tegenstaat in het ontwerp en dat is hoe de ketel en het machinistenhuis op de aangedreven wielstellen rusten. De loc heeft 14 drijfwielen aan 7 assen die verdeeld zijn over 4 assen achter en 3 assen voor. Nu heeft Märklin een systeem bedacht waardoor de loc door krappe bochten kan, wat inhoud dat de achterste 4 assen en de voorste 3 assen kunnen scharnieren en daardoor kunnen uitslaan naar links en naar rechts. Echter, wat hebben ze mijns inziens nu verkeerd gedaan; het machinistenhuis en de ketel die uit 1 doorlopend stuk metaal bestaan rusten precies op de uiteinden van beide wielstellen. Dus bij de 4 assen helemaal achteraan op het puntje en bij de 3 assen helemaal vooraan ook op het puntje. Wat gebeurd er dus, het achterste en het voorste wiel staan op de grond, maar door het gewicht wordt het wielstel aan de uiteinden naar beneden gedrukt, waardoor het fungeert als een wip en de middelste drijfwielen van de grond gelicht worden. De ketel is dus te zwaar, of de constructie zal aangepast moeten worden.

Resumé, een lichtere ketel en machinistenhuis gaan het niet worden, dus er zal iets aan de drijfstellen moeten gebeuren. In het midden van de 2 sets drijfstellen scharniert deze en dat moet zo blijven vanwege de krappe bochten, maar het zou fijn zijn als er in het midden ook druk uitgeoefend wordt, waardoor alle wielen weer op de grond staan. Er is al meer vermeld over de trekkracht van dit model, wat volgens sommigen teleurstellend is, dat lijkt me ook niet meer dan logisch, aangezien er dus eigenlijk maar 1 aangedreven as daadwerkelijk de wielen op grond heeft. Meer wielen die contact maken zal de trekkracht ook ten goede komen lijkt me.

Nu kan ik het wel zelf gaan uitvinden, maar wellicht is iemand er al eens mee bezig geweest. Dus, anybody?

Hierbij een mooie foto van het model;

(http://img.tapatalk.com/d/13/07/17/uba9aqyv.jpg)


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Bert Mengerink op 16 July 2013, 21:41:03
Hoi,

Hier heb ik geen enkel probleem met de trekkracht van mijn beide BR53's. Ze trekken elk soms wel een trein bestaande uit meer dan 75 kolenwagons zonder problemen. Het was me verder nog nooit echt opgevallen, dat de draaistellen opwippen. Wellicht zit de verbinding te los.

Groet,
Bert
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Remystoom op 16 July 2013, 22:29:59
Het kan inderdaad zo zijn dat de draaistellen te hoog de lucht in gaan en daardoor
ontsporen. Vooral als het spoor met een knik omhoog gaat en dus niet gladjes kan dit
gebeuren. Dus wellicht dat je hier wat aan hebt.

Grtjes Remy
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Jeronimos op 16 July 2013, 22:59:20
Tom,

Geen wonder dat deze lok problemen heeft. Hij moet ook in een keer van niks naar rechts.  Ja dat gaat niet natuurlijk.



;D ;D ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 16 July 2013, 23:02:41
Het gebeurd al als het ding gewoon stil in de vitrine staat. De schroeven waarmee de wielstellen bevestigd zitten aan het frame alsook aan elkaar zijn speciale schroeven met een afstandsbus. Hier kan je dus standaard niets aan veranderen (of je moet zelf gaan klooien met schroeven). Deze schroeven zijn speciaal ontworpen om de wielstellen bewegingsvrijheid te geven. Voor de zijwaartse speling is dit dan ook prima, maar nu nog wat om de opwaartse druk tegen te gaan vanaf de zijkanten van de wielstellen. Dat zou kunnen betekenen dat er iets in het midden moet gebeuren (neerwaartse druk), of de speling helemaal wegnemen, maar weet niet of dat ten goede komt aan de loop van de loc.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 16 July 2013, 23:04:02
Tom,

Geen wonder dat deze lok problemen heeft. Hij moet ook in een keer van niks naar rechts.  Ja dat gaat niet natuurlijk.



;D ;D ;D

;D


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Floris Dilz op 16 July 2013, 23:47:40
verzin iets met een veer zodat het onderstel zonder ketel erop als een V staat, zodat je het ketelgewicht nodig hebt om het onderstel recht te krijgen. Op zich zou dit niet te moeilijk moeten zijn, een trekveer van bovenaan het cilinderblok van het achterdrijfwerk naar ergens halverwege het voordrijfwerk moet al helpen.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Jopie op 17 July 2013, 01:19:25
Dit type loc die nooit in het echt is gemaakt is al zeker meer dan 25 jaar oud en de loc rijdt bij velen zonder problemen. Marklin brengt deze loc dit jaar weer uit voor 20 jaar insider lidmaatschap.  Als je problemen hebt dan ligt dit aan je loc en niet aan het ontwerp. De mijne, die 25 jaar geleden al digitaal was rijdt prima.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Eelco Storm op 17 July 2013, 10:56:40
Even een zijsprongetje, maar wat is er eigenlijk zo bijzonder aan deze loc? Los van het feit dat deze in het echt nooit verder is gekomen dan de tekentafel.

Eelco
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tjalling op 17 July 2013, 11:04:33
Hij is groot  (y)
Volgens mij is dat de bijzonderste eigenschap van het ding (net als bij bijvoorbeeld de Big Boy)

Verder psychologische beschouwingen laat ik graag aan jou over, volgens mij ben je daar prima toe in staat. ;D

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Eelco Storm op 17 July 2013, 11:24:55
 ;D

Wat wel grappig is aan deze loc, is de 1CD asindeling. Alsof ze niet konden kiezen tussen 1CC en 1DD...
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: bellejt op 17 July 2013, 12:20:00
mijn grijskleurige borsig rijdt hier al meer dan 30 jaar rond zonder problemen.Zelfs door ingewikkelde wisselstraten.En ook geen probleem met trekkracht.Kan een stijging van 5 % met een sleep van 20 wagons lekker aan.En er zit zelfs nog een tams decoder 1ste generatie in.Dus de motor is origineel.Ik vermoed dat er ergens wat mis is aan je chassis.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: ex44 op 17 July 2013, 12:29:00
Als de beide chassis-delen al op een horizontale ondergrond (zonder knik) bij het scharnierpunt al 'wippen', dan is er volgens mij iets verkeerd gemonteerd. Alle wielen zouden op de rails moeten staan, althans, normaal gesproken. Laten nakijken, zou ik zeggen.

Groet,
Jan
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: lokpaint op 17 July 2013, 12:57:47
;D

Wat wel grappig is aan deze loc, is de 1CD asindeling. Alsof ze niet konden kiezen tussen 1CC en 1DD...

Hoi

Deze keuze is toendertijd gemaakt om de lok ook geschikt te maken voor krappe bochten met niet al te best gelegde rails.
Veldbaantjes e.d....eigenlijk net zoiets als waar het model ook mee moet kunnen omgaan  ;D

bart
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 17 July 2013, 23:35:48
Jongens, ik verzin het niet zelf hoor van de trekkracht, het internet staat er bol van dat de trekkracht van deze loc te wensen over laat. Dus doe nou niet alsof ik gek ben en iets nieuws loop te roepen. Daarnaast, ook over dit onderwerp is meer geschreven, o.a. in het stummi forum, maar ook daar nog geen oplossing. Als ik zeg dat er iets met het ontwerp is, dan is er iets met het ontwerp en niet met de loc. De loc is namelijk origineel van de fabriek, er is niets aan veranderd of gewijzigd. De loc heeft vanaf de fabriek maar 2 steunpunten en die zijn bij alle BR 53's gelijk, namelijk aan de buitenzijde van de wielstellen. Het gewicht van de ketel is zo zwaar dat de wielstellen in het midden opgetild worden, is echt geen hogere wiskunde dit. Ook hier is al het nodige over geschreven op het internet, maar nog niemand met een mooie adequate oplossing. Dus heel fijn dat het bij jullie niet zo is, bij mij is het wel zo en met mij meerdere mensen. Dan nog wat anders, het is niet zo dat, wat hier misschien gedacht wordt, de wielstellen echt meters worden opgelicht in het midden en dat is ook totaal niet wat ik beweer. Maar als ik de loc op een spiegel zet, absoluut kaarsrecht en de test om te kijken of er iets niet goed op de grond staat, dan schijnt het licht onder de middelste wielen door. Dat is echt 10'en van millimeters tot hooguit een millimeter, maar geen contact is geen contact, easy als that. En dat is wat er hier aan de hand is, alleen het achterste aangedreven wiel staat echt op de rails. De rest doet leuk mee, maar ook niet meer dan dat. Ik zal kijken of ik er een goede foto van kan maken.

Nogmaals, aan de loc is niks veranderd of gewijzigd, het ligt totaal niet aan de loc, er ontbreken geen onderdelen, alles zit goed vastgeschroefd en last but not least, het is niet iets wat ik even verzin en als enige zou hebben. Nee, het is seriematig. Kijk dus nog maar eens goed naar je loc, want het lijkt misschien dat hij met alle wielen op de grond staat, maar schijn bedriegt. Anyway, ga eens brainstormen over de oplossing van Floris...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Jan-Peter op 17 July 2013, 23:52:37
Hoi NS8714,

Citaat
Los van het feit dat deze in het echt nooit verder is gekomen dan de tekentafel.

Volgens verschillende bronnen (http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm) of (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4955970), is de lok weldegelijk verder gekomen dan de tekentafel. Zover ik begrepen heb is het hoofdframe en de twee aandrijfgroepen\cylinders voor korte tijd bij elkaar geweest. Daarna  is het project gestopt. De vraag naar loks als de Br52 was groter dan de noodzaak voor een über-jumbo voor het Ootelijk gedeelte van het derde rijk.

Het echt leuke aan de lok is de vraag: "Wat als...", een vraag die bij menig modelspoorder als thema van de baan is gekozen.

Jan-Peter
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Jopie op 18 July 2013, 00:19:52
Zowat als de eerste drie aandrijfwielen niet perfect op de rails liggen. Zolang ze maar netjes meedraaien en de lok netjes rijd. De rest is bijzaak. De loc heeft maar 4 aangedreven assen en de andere 3 assen zijn functie loos. Het lok ontwerp is zeker 30 jaar oud of ouder en totaal uitgemolken en waarschijnlijk in oplages gemaakt waar andere fabrikanten alleen maar van kunnen dromen en ja de trekkracht is niet zo groot als van een br 44 bijvoorbeeld,  maar een sleep van een paar meter trekt hij wel. Niet de 10 meter van een br 44 dit heb ik zelf getest en dat ging zonder moeite. Voor dezelfde trein had ik 2 Fleischmann ac stomers voor nodig, waarbij 1 na verloop van tijd in rook opging. De tender met de aandrijving vervormde helemaal. Nadien heb ik nooit meer een Fleischmann loc meer gekocht.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Eelco Storm op 18 July 2013, 08:51:45
Volgens verschillende bronnen (http://www.malletlok.de/ge/ge_d/br53.htm) of (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4955970), is de lok weldegelijk verder gekomen dan de tekentafel. Zover ik begrepen heb is het hoofdframe en de twee aandrijfgroepen\cylinders voor korte tijd bij elkaar geweest. Daarna  is het project gestopt. De vraag naar loks als de Br52 was groter dan de noodzaak voor een über-jumbo voor het Ootelijk gedeelte van het derde rijk.

Leuke bronnen. Vooral de overzichtjes met andere mogelijke asindelingen. Vooral de 1G1 asindeling intrigeert. 1F1 niet, die hadden 'wij' reeds in Ned. Indie rondrijden...  ;D

Eelco
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: dh3201 op 18 July 2013, 12:25:49
De Russen hebben zelfs een 2G2 (http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/russ/russrefr.htm) gebouwd.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Eelco Storm op 18 July 2013, 12:28:34
Ja, dat was weer een fraai staaltje Sovjet-design....  ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 18 July 2013, 14:54:22
Zowat als de eerste drie aandrijfwielen niet perfect op de rails liggen.

Meer assen op de grond is meer trekkracht, betere stroomafname...

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Jopie op 18 July 2013, 15:04:02
Speelt bij AC geen rol. Dit model is nooit bedoeld als gelijkstroom loc.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: ex44 op 18 July 2013, 15:10:46
Bij AC niet nee, daar maakt het niet uit of de wielen op de rails staan of ernaast. Herrie maakt het toch wel.
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tjalling op 18 July 2013, 15:14:24
Meer assen op de grond is meer trekkracht, betere stroomafname...

Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D

Een lok met de assen op de grond rijdt helemaal niet meer. Die is ontspoord en in de modder weggezakt. ;D
Meer wielen op de rails daarentegen  ::)

Groet,
Tjalling ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 18 July 2013, 20:12:02
Het is zeker komkommertijd Tjalling ;D


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: 1200blauw op 18 July 2013, 20:57:56
Wat me opvalt is dat vooral drierailers kennelijk geen problemen hebben met het model. Sleutel tot een oplossing zou misschien kunnen liggen in de verschillen tussen de Märklin- en HAMO-versie? Zelf heb ik het model niet, dus wat die verschillen zouden kunnen zijn kan ik niet vertellen.

Speelt bij AC geen rol. Dit model is nooit bedoeld als gelijkstroom loc.
Als dit model bedacht is voor uitsluitend drierail vind ik het op zijn minst merkwaardig dat Märklin het als HAMO tweerailmodel uit heeft gebracht, niet? Hebben ze zich daar in Göppingen even vergist  ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Silvolde op 18 July 2013, 21:21:36
Hallo Tomasso,

Het lijkt me dat dit probleem niet al te lastig is op te lossen. Ik wil best met je naar een oplossing kijken. Als dit je wat lijkt maak dan even een afspraak. Ik ben woonachtig in Zuid-Holland.

Groet, Rob
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 26 July 2013, 16:03:42
Hallo allemaal,

Na er eens even goed voor gezeten te hebben is alles zo goed als opgelost. Wat blijkt nu, het voorloopwiel zit met een schroefje vast aan het voorste gedeelte van het drijfstel. Bovenop dat voorloopwiel drukt een koperen strip, die als je de loc in de hand hebt, het voorloopwieltje naar beneden drukt. Zet je de loc echter op de rails, dan zorgt diezelfde druk ervoor dat het voorste drijfwerk naar beneden wordt geduwd. Met andere woorden, alle wielen worden zo op de rails gedrukt. Echter, eigenlijk is het maar een slappe constructie die na verloop van tijd door al dat gewicht van de zware ketel 'lam' raakt. Dus het stripje koper maar wat verder naar beneden gebogen om de opwaartse druk te verhogen en nu staan inderdaad alle wielen op de rails. De druk is echter te laag om er ook voor te zorgen dat de wielen goed grip uitoefenen op de rails en dat zal dus ook het gebrek aan trekkracht veroorzaken. M.a.w. er is met deze constructie gewoon te weinig druk op de rest van de drijfwielen wat zal resulteren in verlies van trekkracht (zoals dus ook vaak te lezen op meerdere fora/internetsites). Maar goed, de wielen staan voor het oog keurig op de rails.

Dan de stroomafname, die bleef belabberd. De loc maakt maar aan 1 kant goed contact en volgens mij wordt niet op alle wielen stroom afgenomen. Bij de tender staan alle 5 de wielen goed op de rails, alleen wordt daar maar aan 1 kant stroom afgenomen. Tijd dus om wat nieuwe stroomafnemers aan te brengen. Had nog een stukje printplaat, stukje 0.3 mm koperdraad op gesoldeerd en een draad voor naar de decoder, secondenlijm op het ding, plakken op het draaistel, contactpunten buigen zodat ze tegen de wielen komen, klaar. 5 minuten werk en het ding rijdt fantastisch. Heb nu 1 draaistel gedaan met 3 wielen, zou ook die andere nog kunnen doen, maar het werkt vooralsnog prima. 5 minuten werk, resultaat: wereld van verschil! En nou rijden met die geit...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 26 July 2013, 23:25:23
Woehaa! Rijdt hier nu z'n rondjes met 2 rookgeneratoren, COOL! ;D


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Eelco Storm op 26 July 2013, 23:34:31
Je bedoelt met twee sigaretten in de schoorsteen?  ;)
Titel: Re: Märklin Hamo 3802 BR 53 Borsig probleem met de drijfwielen
Bericht door: Tomasso op 26 July 2013, 23:44:26
Wha evah... ;D


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D