BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: henk op 13 July 2013, 17:17:01
-
Ooit heb ik een verzameling Nederlandse modellen van voor 1970 bijeengebracht. Daarmee bedoel ik dat de modellen voor 1970 werden geproduceerd. Bij de laatste verhuizing zijn ze in een doos verdwenen. Nu ik tijdelijk zonder modelbaan zit, heb ik een rondje k-rail gekocht om eens te kijken of het spul het na een jaar of zeven nog deed. Natuurlijk, alleen de Fleischmann 1200 vroeg krijsend om zijn druppie olie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rari1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rari1.jpg)
Mooie dozen ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rari2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rari2.jpg)
De rest nog even opzoeken. Ik heb nog een hoop BUB. En dan toch maar weer een vitrine bouwen.
-
Mooi Henk. Vooral die oranje HAMO-verpakkingen zijn erg fraai!
Märklin zou eens moeten overwegen om HAMO te reanimeren als een soort retro-merk.
Volgens mij valt daar best geld mee te verdienen.
mvg,
Gert
-
Of een mooie retro-baan maken.
Gr. Koen.
-
Mooi hoor dat oude spul!
Heb ook nog de nodige jaren
60 en 70 modellen op mijn baan rijden, en
ze rijden als een zonnetje.
Grtjes Remy
-
Heeft die Lima 1200 nou spaakwielen?
-
ja, wat zou hij dan moeten hebben?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFLEKXIL-D.jpg)
-
Bopok wielen ;D
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Boxpok zal je bedoelen
-
Ik vroeg me af waar de naam 'Hamo' vandaan kwam en vond dit informatieve stukje: http://nl.wikipedia.org/wiki/HAMO
Groet,
Ruud
-
zonde dat op die manier veel merken verloren gaan
-
Ach merken komen en merken gaan. Het blik van BUB vind ik altijd nog het mooiste. De 2200 heeft dan weer een plastic kap, maar het is echt een 2200 en niet zo'n nepper als de Fleischmann en hij tuft na bijna 60 jaar ook nog vrolijk rond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubfyffes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubfyffes.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubzwanenburg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubzwanenburg.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubfrico2200.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bubfrico2200.jpg)
-
Heeft die Lima 1200 nou spaakwielen?
Ja, de oorspronkelijk Lima 1200 dateert uit 1963 en had spaakwielen en zelfs asymetrische draaistellen. De herwerkte uitgave van 1970 en later was op dat punt een verslechtering. Aan de kap is niets veranderd. Die kon je tot op het laatst op een oud onderstel schroeven.
-
Wat ga je met die prachtige modellen doen?
Gr Koen.
-
Hopelijk late rijden 8)
Hier staan ook nog enkele oude modellen van Flm en die gaan nog altijd als de brandweer op m'n test stukje. (y)
-
Tot de laatste verhuizing in 2006 had ik een vitrine voor het spul en liet ik ze zo nu en dan uit op een rondje Fleischmann Modellgleis. Het 'nieuwe' huis is nu eindelijk klaar (vorig jaar nieuw dak) zodat ik maar weer eens een vitrine zal maken. Daarop vooruit lopend heb ik dus dat rondje k-rail gekocht. Nu de prijzen flink zijn gedaald wil ik nog eens zo'n 1100 klomp van Märklin aanschaffen.
Het mooist lopen de Fleischmann 1340H (de nep 2200) en de eerste Lima 1300. De Lima aandrijvingen uit de jaren zestig waren soms verbazend soepel.
-
Jemig, inderdaad een fraaie verzameling.
Vrijwel alles wat ik heb is trouwens van voor 1980 ... er zit zelfs nog een BR52 van Roco bij uit 1973 geloof ik met, jawel, de originele Duitse factuur. Alles OVP natuurlijk.
Erg fraai, die Nederlandse dingetjes, die wil ik ook nog eens hebben (y)
-
Henk, ken je toevallig het verhaal van die BUB 2200? Ik heb er zelf ooit een gehad, maar die is helaas verloren gegaan. Ik was destijds best onder de indruk van de kwaliteit van de kap. Is de mal de basis geweest van de Roco 2200?
mvg, Paul
-
Nee, dat niet Paul. De BUB-kap is overduidelijk gemodelleerd naar de 2200, niks geen nepper, maar wel eenvoudiger dan de kap van Roco. Sommige details kloppen beter, zoals de twee luiken bovenop de huif die ook keurig uit het midden liggen. Gek genoeg heeft de BUB ook twee puisten op het dak van de cabine is plaats van één groot luik. Je zou bijna denken dat zoiets op de oorspronkelijke tekeningen heeft gestaan.
Ik heb een eenvoudig startsetexemplaar, eigenlijk bedoeld voor batterijvoeding. Dick heeft een 'luxere' variant met biezen en uitgebreider hekwerk, ik denk ook voor 12 volt.
(http://img401.imageshack.us/img401/7448/bub1444ns2200.jpg)
Maar het grappigste vind ik dat BUB het ding weleens als Baldwin diesel heeft uitgebracht. Precies omgekeerd dan Fleischmann dus.
(http://www.spur00.de/bub/1420.jpg)
Het is een bijzonder ding. Kennelijk wilde het bedrijf iets met Nederland.
-
Ja, de oorspronkelijk Lima 1200 dateert uit 1963 en had spaakwielen en zelfs asymetrische draaistellen. De herwerkte uitgave van 1970 en later was op dat punt een verslechtering. Aan de kap is niets veranderd. Die kon je tot op het laatst op een oud onderstel schroeven.
Ik heb andere data: De oude Lima wielen hadden een zwarte kunststof inleg, geen spaken bij alle mij bekende versies. Het oudste type frame had een ronde boog die over het motorstel liep en waar bovenop in het midden het draaipunt zat: in de kap zaten busjes meegegoten onder de neuzen waar de schroefbevestiging zat voor de bodemplaat, de werkelijke reden voor het inkorten en meer naar het midden plaatsen van de draaistellen. Latere versies hadden de bekende klikverbinding met de jammerlijke openingen in de zijwand.
Overigens klopt het dat de eerste generatie draaistellen wél correct gevormd was naar de tekening van de 1200: latere locs kregen Baldwin draaistellen van een Australisch model wat er min of meer op leek (ander frame, andere veerpakketten en aspotten etc).
Wel een leuk draadje met die oud-hollandsche oerversies (y)
-
Mooi zeg, die Baldwin 2200 Bub. Met fraaie Minden-Deutz draaistellen ;D
Ik had overigens een derde variant: een dummy. Ik heb er toen wel eens over gedacht om er een gemotoriseerde energiewagen bij te bouwen (die dingen maakten toch herrie). Maar dat plan is met de loc, van tafel verdwenen...
Paul
-
Nog even een oerlima te voorschijn gehaald Bessel. Wat de wielen betreft heb je helemaal gelijk. Geen spaak te bekennen. Wat de kapbevesting betreft hebben we allebei gelijk. ;D Aan de kant van het motordraaistel zitten onder de neus twee schroeven, maar bij de andere neus niet. In het midden zit een derde schroef. De geel-grijze kappen hebben de bijbehorende kunststof bus altijd behouden, ook al had die geen functie meer. Dat is genoeg om een geel-grijze kap aan het oude onderstel te bevestigen. Dat wist ik ook zeker, want ik heb dat weleens gedaan.
-
... er zit zelfs nog een BR52 van Roco bij uit 1973 geloof ik met...
Hmmm... dan heb ik iets gemist geloof ik. Ik meende dat de allereerste (naar europees voorbeeld dan) lokomotief de 215 was, de eerste stomer was de BR 58, als ik me niet vergis kwam die uit in 1977. Een 52er kwam pas (relatief) recent aan bod, op basis van de BR 50 die vanaf ergens in de 90er jaren werd geproduceerd.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, dat hoor ik dan graag :D
Groet,
Jan
-
Volgens deze, doorgaans goed geïnformeerde, site http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_52 bestaat er geen br 52 van roco uit de jaren zeventig.
Groet,
Ruud
-
Hmmm... dan heb ik iets gemist geloof ik. Ik meende dat de allereerste (naar europees voorbeeld dan) lokomotief de 215 was, de eerste stomer was de BR 58, als ik me niet vergis kwam die uit in 1977. Een 52er kwam pas (relatief) recent aan bod, op basis van de BR 50 die vanaf ergens in de 90er jaren werd geproduceerd.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, dat hoor ik dan graag :D
Groet,
Jan
Hmm, ik kan het ook mis hebben hoor!
Het gaat in ieder geval om:
(http://lichtsignaal.nl/rommel/plaatjes/h0/stoom/8.JPG)
Ik kan alleen net niet het nummertje lezen, lol. Factuur kan ook '76 trouwens zijn, maar het is zeker in de jaren '70 geweest. :)
-
Dat is een BR 58.
Koos Jabaaij.
-
Ah ja, zo ver zit ik er dus niet in :D
Ik zal nog eens op de factuur kijken, maar dat zal dan '77 zijn inderdaad. Erg fraai dingetje trouwens, alleen de contact draadjes zijn geknapt, dus die moet ik nog even opnieuw solderen :)
-
Dit model sloeg destijds in als een bom, de mate van detaillering en de rijeigenschappen waren tot dusver onbekend. Naar huidige maatstaven gemeten kan de detaillering, waar Roco destijds een nieuwe standaard mee neerzette, nog steeds wel meekomen, de rijeigenschappen van toen voldoen daarentegen nu niet meer....
Bij de Deutsche Bundesbahn heeft nog een aantal loks van dit type dienst gedaan, tot ergens begin 50er jaren. Typisch een Ep. IIIa-lok dus. Of Ep. II natuurlijk, of I. Men zegt ook wel dat deze lok de allereerste "Einheitslokomotive" was, maar daarover lopen de meningen wat uiteen.
Groet,
Jan
-
Ik heb tig loks die ouder zijn 40 jaar sommigen zijn al meer dan 50 jaar oud. Gewoon een vijfpolige motor er in en een decoder en voor 70 euro heb je bijna een lok erbij met excellente rijeigenschappen.
-
Ach ja, ik moet die van mij ook nog allemaal doen. Alles wat ik heb is analoog en digitaal rijden spreekt mij toch wel aan. Gelukkig heb ik nog wat oude "rommel" modelletjes liggen als proef konijn kunnen dienen. De meesten daarvan zullen ook wel 40+ zijn ondertussen.
Het enige "recente" wat ik heb is een TGV van ergens in de jaren '90 van Lima geloof ik. Wat een brak model is dat... loopt voor geen meter, lol. Verder staat er nog een ICE-3 op de verlanglijst, maar dat zal wel lange termijn werk zijn :D
-
Jopie, hoezo bijna wat ontbreekt dan nog ?
-
Aan deze verzameling wordt niks omgebouwd. >:( ;D
Ze worden wel minutieus onderhouden. De enige modellen die dan qua rijeigenschappen een beetje meekunnen met hedendaagse modellen zijn de loks van Fleischmann. Daar stond het merk indertijd ook om bekend. Het is grappig om door te vergelijken te snappen wat daarmee werd bedoeld. Het moet voor de liefhebber van een beetje soepel lopende modellen echt een openbaring zijn geweest. De rest reutelt erop los en langzaam rijden is niet echt aan de orde.
Het leukst is als je ze compleet met set vindt. De onderstaande Limaset is nog helemaal compleet. Bij de BUBset ontbreekt de batterijhouder en een kartonnen inleg voor de lok schat ik zo in. Ik denk ook eigenlijk dat de lok linksboven zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sets.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sets.jpg)