BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 08 July 2006, 14:47:31
-
Hallo,
Ik ben al een tijd op zoek naar info over de nooit gebouwde NS serie 1400. Voor wie niet weet waar ik het over heb:
http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm (http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm)
Wat op de site van Nico Spilt staat, is de enige info die ik heb. Weet iemand of er tekeningen en/of afmetingen van bekend zijn?
Ik zoek deze info namelijk om er een H0 model te gaan bouwen op basis van een Jouef 1300 (maar dat is meer iets voor de modelspoorrubriek).
Groeten,
Maarten
-
Misschien staat er wat in het boek Treindesign, daar staat me vaag iets van bij... maar misschien was dat ook wel gewoon het spul dat op de site van nico spilt staat, ik heb het boek namelijk niet. Iets anders zou ik ook niet weten... Wel een heel gaaf idee trouwens, misschien is die Roco playtime-120 wel een goede basis? loopt in elk geval wel lekker en om t geld hoef je t niet te laten.
grtz
Floris
-
Het boek Treindesign heb ik, en daar staat idd een van de tekeningen in die ook op de site van Nico Spilt staat.
Grappig dat je het over de Playtime-120 heb, die wilde ik idd als basis gebruiken. Die Jouef 1300 is om te huilen qua techniek. Daar komt nog bij dat deze 3-assige draaistellen heeft i.p.v. 2-assige. Ook zal de kap ingekort moeten worden. Ik vermoed dat de 1400 ongeveer net zo lang als de 1600/1700 geweest zou zijn.
Groeten,
Maarten
-
Mischien bied dit de oplossing:
www.hetutrechtsarchief.nl (http://www.hetutrechtsarchief.nl)
En anders kun je altijd het spoorwegmuseum nog es raadplegen.
Greetz:Menno
-
In het boek ´electrische locomotieven in Nederland´ van Carel van Gestel staat ook nog het een en ander aan info.
Groet, Arjan
-
Hoi
Ik ben eens wezen zoeken in het Utrechtse archief maar daar is helaas niets te vinden van deze lok serie
Groetjes Edwin1974
-
Het grote probleem is natuurlijk dat ie nooit gebouwd is. Dus dat betekend dat er alleen schetsen zijn. En die heb je al ;)
-
Hallo,
het meest voor de hand liggende antwoord is nog niet gegeven, schrijf NS een brief en vertel ze wat je plannen zijn. Misschien weten ze waar je een tekening kunt opvragen en misschien sturen ze je wel een tekening ....
succes,
marco-
ps: de uitslag vernemen we natuurlijk in dit draadje ;)
-
Hallo Allemaal, toen NS de bestelling van de serie 1400 introk ontstonden er problemen. Alsthom had al veel geld in de ontwikkeling gestoken, en wilde compensatie. Dit heeft men gesust door een achterkamer afspraak dat een evt nieuwe bestelling zonder meer naar Alsthom zou gaan.
Toen later de serie 1600 moest komen om de 1000 en de andere loks te gaan vervangen is er nog even voor het oog getest met de 1600P van Henchel-BBC welke nieuwe draaistroomtechniek had. Zelfs leverbaar als E en D lok. (De dieseluitvoering heeft ook in NL testgereden.) Officieel heette het dat als die nieuwe techniek door ontwikkeld moest worden zouden de 1000enden langer in diest moeten blijven. Zodoende koos men voor de kant en klaar lok van Alsthom. Behoudens enkele aanpassingen over de toonbank leverbaar. In werkelijkheid zat NS aan Alsthom vast en moest dus daar aanschaffen. ;D
Groeten van Jan. (Die dit verhaal kent vanuit zijn opleiding bij NS maar niet kan garanderen dat het waar is.)
-
In het boek ´electrische locomotieven in Nederland´ van Carel van Gestel staat ook nog het een en ander aan info.
Groet, Arjan
Daar staat bijv. dat het ontwerp enigszins leunde tegen dat van de serie 1300, maar dan met vier assen en een horizontale jalouziepartij, zoals later bij de 1600 toegepast.
Volgens mij zijn de Fransen vrij standaard-bouwers, dus misschien ben je er al als je een tekening van een 1300 inkort?
Dan zou je voor het model dus alleen de kap van een 1300 in hoeven korten en verder aanpassen zoals de tekeningen die je al hebt.
Er moeten dus wel ontwerptekeningen zijn. Misschien dat het tekeningenbureau van de NVBS (www.nvbs.nl) iets heeft?
Verder vind ik het een leuk initiatief, succes ermee.
-
Zekre suc6 er mee en ben heel erg benieuwd naar het eind resultaat en een bouw verslag zou altijd handig zijn (voor de copycats onder ons ;) )
Greetz:Menno
-
Hoi Allemaal
dit is de juistelink die wel werkt
www.nvbs.com
Ik ga toch eens kijken of men mij daar verder kan helpen met info of ontwerp schetsen van deze lok
Groetjes Edwin1974
-
Volgens mij heeft Piko in het verleden een soort 1300 gemaakt op een onderstel met twee twee-assige draaistellen
Die leek ook wel iets op een 1400
-
Bij de NVBS kun je voorlopig geen tekeningen bestellen, vanwege ziekte van de beheerder. Ik zal ze eens aanmailen over de tekening van een SM-loc die ik besteld heb.
- Peter
-
Hoi Allemaal
dit is de juistelink die wel werkt www.nvbs.com
Sorry :-[
-
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb trouwens al contact gehad met verschillende mensen van de NVBS, maar ik wordt telkens weer doorverwezen :(
(maar ik blijf volhouden met zoeken)
Bij NS hoef ik het niet te proberen, die hebben vrijwel alles van tekeningen e.d. aan het Utrechts Archief en het Spoorwegmuseum overgedragen.
Als ik meer weet, zal ik jullie op de hoogte houden ;).
Groeten,
Maarten
-
Hallo...
In de nieuwe Railmagazine (net in de brievenbus) staat een advertentie voor _het_ boek over de 1100-en, een uitgave van Uquilair.
In de advertentietekst is er sprake van dat er ook eea wordt uitgelegd over het hoe-en-waarom van de NS 1400.
Het boek verschijnt dit najaar.
Misschien de moeite waard om even te wachten tot het er is ?
Chef de Gare, da's Frans
-
Hallo Chef de Gare,
Dat had ik nog niet eens gelezen, terwijl ik de Railmagazine gisteren al wel heb ontvangen. Bedankt voor de tip!
Groeten,
Maarten
-
Zo ik ben nog eens goed wezen zoeken in hetutrechtsarchief en ik heb goed nieuws voor degene die opzoek is naar info over deze serie ik heb redelijk wat gevonden in het archief.
Groetjes edwin
-
Wat voor info heb je gevonden? Ben benieuwd!
Maarten
-
Hoi Maarten
Ik heb je een PM gestuurd .
groetjes edwin
-
Edwin,
Ook in he interesse in eventuele extra informatie.
Gr,
Bart
-
Hoi Bart
je hebt het gekregen via een PM
groetjes edwin
-
Hoi Edwin,
Ik heb maar weinig info over de 1400. Kun je mij jouw info PMen
Mijn dank
Harrie
-
Hoi Harrie
Ben je ook van plan een loc van de serie1400 te gaan bouwen nu je deze info hebt gekregen ??? ;).
groetjes edwin
-
Ik ben vanmiddag in Het Utrechts Archief geweest, en wie kom ik daar tegen?: Edwin! ;D.
We hebben daar interessante info over de 1400 gevonden! O.a. een tekening van de Alsthom-variant met korte neuzen en de Werkspoorvariant met BB-9200 draaistellen.
Kijk hier verder voor de vergelijking van de tekeningen met mijn 1:87 versie van de 1400:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2523.195 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2523.195)
Maarten
-
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:
1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.
In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1117.jpg)
Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos? Opvallend is dat de serie 1500 maar 1 houder aan elke kop had op de foto links, schuin onder de front-/sluitseinen):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/07912-06-08.jpg)
De elocs serie 1000 t/m 1300 hadden aanvankelijk type 1. De 1100´den met botsneus kregen later (ook) type 2. De serie 1600/1700/1800 heeft alleen type 2. De serie 1300 beleef ook na de renovatie type 1 houden.
Maarten
-
Kan het zijn dat de 1500 maar 1 houder had omdat aan de andere kan de HS kabel zit?
-
Het volledige bestek voor de serie 1400 is aanwezig in het documetatiearchief van de NVBS, aanwezig in Amersfoort en voor leden en andere (serieuze) belangstellenden in te zien na een afspraak met de beheerder Documentatie Spoorwegen Nederland.
Het dossier is afkomstig van Ir Van Omme, voor wie die naam wat zegt.
Dirk
-
volgens mij stamt hij af van de franse bb 9200 serie die de capitole trok
foto bb 9200 (http://files.turbosquid.com/Preview/Content_2010_06_15__12_05_20/BB%209200%20capitole.jpg14950f0c-0ae2-48d2-8003-174e79cf6e21Larger.jpg)
-
@Taigagaai. Dat denk ik ook. 2 houders waren/zijn dus niet noodzakelijk.
Weet ik @dwem. In het Utrecht Archief is ook veel info te vinden, zelfs meer dan bij de NVBS. Heb alleen geen specifieke info over de lantaarnijzers.
@stomer2010: niet helemaal. De BB 9200 is gebouwd door Schneider-Jeumont/CEM en niet door Alsthom. Ik heb wel 2 kopieën van ontwerptekeningen van Werkspoor voor de 1400 met BB 9200-draaistellen.
Maarten
-
Pas op Facebook zeer interessante info over de 1400 gevonden: het betreft een brochure van Alsthom uit 1967 met daarin zelfs een maatschets en een vrij gedetailleerd zijaanzicht!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1400_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1400_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1400_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1400_1_2.jpg)
Bijzonder dat dit in 1967 is gepubliceerd aangezien NS eind 1965 Alsthom heeft laten weten af te zien van de bestelling van de serie 1400.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1400_5.jpg)
Maarten
-
Iets wat niet op afbeeldingen en tekeingen van de 1400 te zien zijn, zijn de lantaarnijzers. Ik zit nog te twijfelen welke ik ga gebruiken.
Bij verschillend NS-materieel komen er 2 typen voor:
1. Een vierkante aan een soort houder.
2. Een platte, vierkante, die ook op Duits materieel voorkomt.
In deze foto van Dpc Fo is te zien dat de van botsneuzen voorziene 1100 ze zelfs allebei hadden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1117.jpg)
Is er ook een reden waarom men voor een bepaald type koos?
Overgangsperiode ??
De vierkante houder was voor de olielampvariant. Die moest, vanwege de afmetingen van die lampen, wat verder van de lockast afstaan. De platte houder was bruikbaar voor de batterij(knipper)sluitlampen en de modernere sluitborden.
Deze e-loc's werden gebouwd in een periode dat beide nog aanwezig (konden) zijn, dus beide uitvoeringen?? Er waren, zijn sluitborden die in de oude houderspassen, maar echt lekker / stevig zit het niet en ook de knikkerlampen paste volgens mij niet echt lekker in de ouderwetse houder.
Groeten,
Kniesoor
-
De gebruikte olielampen hadden toch gewoon hun "insteek haak" op de achterzijde van de lantaarn, waarbij ze toch niet van de bak af hoefde te staan?
Daarnaast waren toen de 1100'en hun botsneuzen kregen de olielantaarns al wel uit de gratie geraakt.
-
Toch typisch dat de 1100'den met botsneuzen van beide houders voorzien werden. Overigens heb ik eens een foto van een nieuw ICR-rijtuig gezien die voorzien was van Duitse olielantaarns, die overigens in de platte houder past. Volgens mij waren de Nederlandse olielantarens eind jaren '60 al niet meer in gebruik.
Maarten
-
Ik heb jouw andere topic niet geheel doorgelezen. Misschien ken je de link al.
http://s8.photobucket.com/user/steinbock/media/Alsthomvariantenserie1400.jpg.html
-
Die tekening heb ik zelf gemaakt, dus die kende ik al. :)
Maarten
-
Er is zelfs een model in H0 ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3463.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3463.jpg)
-
Ik heb nog een mooie verrassinge gevond in het Utrechts Archief van deze loc serie ;D ;D ;D
-
Meen je niet...
-
3475-3476?
-
Vertel...
-
Ik weet dat Maarten (Overlast) hier zeker blij mee zal zijn voor de bouw van zijn 1400 loc ;D
Daar is het dan ;D ;D ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10525a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SDC10525a.jpg)
vond ik vandaag in het utrechts archief tussen tekeningen van de serie 1100
-
De NS 1400 info is van mij afkomstig. Ik heb voor 1 euro op een rommelmarkt hier deze catalogus gekocht waar de 1400 in stond.
Mooi dat er nu iemand zeer tevreden mee is.
-
Het grappig is Henk dat ik deze tekening in het Utrechts archief vond tussen de tekeningen van de NS 1151 1160
Ik was zelf verbaasd dat deze er tussen stond ik heb 3 keer gekeken voor ik het zelf geloofde
-
de catalogus van Alsthom laat wel een par leuke dingen zien op technisch vlak.
De electrische installatie week duidelijk af van de 1100/1300.
Deze loc 1400 kon, met kleine aanpassingen, in principe in één ruk van Amsterdam naar Parijs rijden?
NL 1500 Volt DC, Belgiê 3000 Volt DC en Noord Frankrijk 1500 Volt DC.
Daarom had de 1400 4 aparte motortakken in plaats van 2 x 2 motoren in serie.
-
inderdaad, je vraagt je af hoe die tekening daar kwam.
zo zie je dat 50 jaar na dato de informatie boven water komt.
Ik had toen op een vraag de info uit de catalogus op Facebook geplaatst, alleen me niet gerealiseerd dat hier er ook interesse in was.
volgens mij was de 1400 een Nederlandse variant van een Franse loc maar ik zal dat nog even bekijken in die catalogus.
-
NL 1500 Volt DC, Belgiê 3000 Volt DC en Noord Frankrijk 1500 Volt DC.
Gaat niet lukken, Noord Frankrijk is 25 kV, geen 1500
-
Heren,
Volgens mij nog niet gemeld: NS was van plan de 1400 in te zetten in trek-duwtreinen met rijtuigen plan W. Het idee was om 75 rijtuigen te bestellen voor stammen van 6-9 rijtuigen, inclusief een stuurstand. Stukken hierover liggen in het HUA, compleet met een schets van de stuurstand. De kop hiervan lijkt overigens veel op die van het latere DDM.
CKLX
-
@CKLX
ik zal de volgende keer eens op zoek gaan naar deze schets van deze stuurstand wagen
weet jij toevallig het invertarisnummer van dedeze rijtuigen in het HUA ?
-
Gaat niet lukken, Noord Frankrijk is 25 kV, geen 1500
Sorry, je hebt gelijk.
België was met de electrische installatie goed mogelijk.
met 4 1500 Volt motortakken kon de 2 3000 volt takken maken.
-
Volgens mij heeft de NVBS het bestek voor de 1400. Ik zal volgende week eens navragen.
Dirk
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/p134.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/p134.jpg)
Zo had de 1400 serie eruit moeten zien. (plaatje van Maarten Overlast gekregen)
Groetjes
Wil
-
Eh ja, dat staat toch al in de openingspost ???
-
Hoog tijd voor een update. Zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2523.new#new
Maarten
-
Er zit inmiddels meer tijd tussen de aanvang van dit project en de realisatie dan tussen het afblazen van de 1400 order en de eerst geleverde 1600 ;D
Ik weet het, ik mag niets zeggen ;)