BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: mas op 08 July 2013, 22:44:11
-
Hallo
Ik heb een oude fleischmann stoomloc (4177) die erg giert, vooral bij hogere snelheden. Ik heb hem goed schoongemaakt en doorgesmeert waarna hij een uurtje goed liep voordat het gieren weer begon. Ik heb gemerkt dat het smeren van het puntje van de motoras (dat er aan de kant van de koolstof borsteltjes een beetje uit de motor plaat uitsteekt), het probleem tijdelijk verhelpt, dus daar zal het probleem wel zitten. Weet iemand of hier nog wat aan te doen is (bv motor plaatje vervangen), of moet ik de loc als afgeschreven beschouwen?
Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.
mvg
mas
-
Dat puntje is het ene uiteinde van de ankeras, het andere uiteinde (aan de andere kant dus) ook even een drupje olie op doen.
Succes!
Jan
-
Als hij dan nog gaat gieren, kun je er ook een klein drupje motorolie op doen, dat is iets dikker en heft de speling op de motorlagers iets meer op.
-
De motorlagers zijn waarschijnlijk uitgesleten. De as heeft dan te veel ruimte in het lager en raast als een dolle in het gat heen en weer. Dat veroorzaakt het gieren.
Zoals Ruud ook aangeeft, dikkere olie gebruiken, dan houdt hij het wat langer uit tussen twee gierbuien.
-
Hallo "Mas",
Ten eerste, welkom op het Forum! De tips hierboven zijn alle bruikbaar hoor maar zoals je kan lezen, is dit een tijdelijke oplossing.
Als je geluk hebt, is alleen het lager in de koolborstelhouder versleten. Als je een nieuw motorschild koopt, is je probleem verholpen.
Voor het juiste artikelnummer kun je het beste op de site van Mart kijken, de Fleischmann-HO site, hier staan bijna alle Flm. datasheets op!
Schildjes kun je daarna gewoon bestellen bij verschillende leveranciers.
Mocht je er niet uitkomen, helpen we je graag verder.
Oh ja, een echte Fleischmann loc is nooit afgeschreven (y)
Groet, Roelof
-
Ofwel via deze link kan je je onderdeel zoeken:
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten.htm (http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten.htm)
;D
-
Je kunt ook nog eens proberen om het lager vanaf de binnenzijde een druppeltje olie te geven. Mijn ervaring is dat het smeren vanaf de buitenzijde niet voldoende is.
succes.
Wiebe
-
Je zou het metalen motorschildje voor een ander exemplaar kunnen vervangen. Dan is het lager aan de ene kant van de motor weer goed. Voor het lager op de andere kant van de as is het lastiger. Er zijn misschien mensen op het forum die een motorschildje over hebben en er afstand van willen doen? Dat heb ik ook met mijn eigen loc (hetzelfde exemplaar) gedaan. Maar bij mij moest het apparaat digitaal worden. Daar moest het motorschildje voor geïsoleerd worden.
Succes
Andre
-
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga er mee aan de slag
MAS