BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 14 July 2007, 21:20:39

Titel: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 14 July 2007, 21:20:39
Lekker hersenloos werk, 2 ex-HSM C10c's bouwen op basis van oude liliput-coupébakken, dus alle ramen uitvijlen (HSM, dus rechthoekig), de zaak verlengen en meer van dat fraais. Erg eentonig werk en niet echt interessant, maar ja, 1 rijtuig is een rotklus en 2 rijtuigen ook dus waarom niet meteen 2 maken... dan heb je na een rotklus tenminste 2 rijtuigen erbij.
HSM-rijtuigen hadden vaak draaistellen naar engels model, de liliput-rijtuigen hebben als rasechte Pruisen natuurlijk pruisische. Met een beetje snokken en een slijpschijf maak je daar echter zo iets van dat genoeg op een engels draaistel lijkt om mij tevreden te stellen:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/C10c_HSM_1.JPG)
en de bakken, zowaar een keer in de primer gezet want doordat ik alle handgreepjes en frutsels weggevijld/geschuurd/gesneden had en de hele bak doormidden gezaagd, voorzien van een extra coupé (op de plee te vormen) was er door alle kleurverschillen en stukjes plamuur niet meer te zien of alles enigszins strak was. Op de achtergrond een liliputbak die ooit nog vertimmerd moet worden...
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/C10c_HSM_2.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/C10c_HSM_3.JPG)
Vroegah deed ik dat niet, sommige van mijn eerdere coupébakken hebben daarom wat plekjes en naadjes hier en daar... maar dat valt door alle frutsels op de wanden eigenlijk niet op. Om een ideetje te krijgen wat voor ravage de wanden zijn na een dergelijke ombouw hier een foto van een staatsspoor BC9c in aanbouw: http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/BC9c_in_aanbouw.JPG
goed... hier ben ik nog wel even mee bezig, vooral de vele handgreepjes aan zo'n rijtuig worden nog een leuk klusje. Och ja, als t klaar is wordt mn sneltrein weer een stuk leuker  ;D
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: rail4marcel op 14 July 2007, 21:23:20
Dat ziet er al erg mooi uit hoor floris.
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 06 August 2007, 15:43:08
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/HSM_C10c.JPG)
hehe, eindelijk spuitklaar...
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Wesley op 06 August 2007, 15:57:57
mooi mooi mooi ;D

Wesley
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: JaJo op 06 August 2007, 16:19:37
Nou noem dit maar suf...... ???
Gelukkig is je spuit klaar, ik wist niet dat hij kapot was...
Groet Jaap
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: mmhajvth op 06 August 2007, 16:32:54
Beste Jaap,

Ik vermoed dat Floris bedoeld dat zijn rijtuigen zover zijn om gespoten te worden... > klaar om te spuiten... > dus... spuitklaar.  ;)
En niet zo zeer dat zijn airbrush stuk was...

Aan Floris,

Wat is dat werken met styreen, plamuur en verf toch verslavend hé...  ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: stig op 06 August 2007, 16:46:38
Mark, zit nou niet alle grappen te verklaren da's niet leuk... :-*
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: mmhajvth op 06 August 2007, 16:50:16
Sorry, ik miste de smiley  :-[

m.v.g.

Mark
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 06 August 2007, 18:49:40
de spuit is klaar. spuitwerk ook. foto's volgen als ik zin heb.
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: 1795 op 06 August 2007, 19:30:35
Is het niet makkelijker om een kitje van philotrain te maken??
Ok, kost wat, maar kost wel minder tijd toch??

Maar aan de andere kant, zelf iets maken heeft ook wel wat he  8)

edwin
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 06 August 2007, 19:38:07
k weet niet in hoeverre t veel minder tijd kost... handgreepjes buigen en zo doe je toch.
Een philo-kit van zoiets kost 175 euro toch? das dan 350 euro voor 2 rijtuigen... dat heb ik domweg niet. Als deze twee bij elkaar 35 euro kosten is t veel... En dan passen ze wel door alle bogen (waar bij philo's veel tijd in zou gaan zitten, ik gebruik gewoon de originele liliput-draaistellen en treeplanken en die passen in principe al door krappe bogen)
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 07 August 2007, 10:16:17
woei, gespuit.
De electriekbak tussen 2 ex-NCS-bakken:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/HSM_C10c3.JPG)
locomotor 116 rangeert ook de gasbak erbij:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/HSM_C10c2.JPG)
En de hele coupébakkentrein:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/coupebakkentrein.JPG
de 3816 trekt m onder enig protest nog wel weg...
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Ries op 07 August 2007, 10:30:18
Citaat
Is het niet makkelijker om een kitje van philotrain te maken??
Ok, kost wat, maar kost wel minder tijd toch??

Of het makkelijker is  ???

Het enige wat ik weet, is dat Floris z'n rijtuigen van Styreen zijn,
do I need to see more  ;D
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 07 August 2007, 10:42:25
ze zijn niet eens van styreen... Nou ja, chassis, dak en interieur wel, maar de bak is van oud liliput-plastic. Raar bros spul, beetje giethars-achtig.
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Ries op 07 August 2007, 10:45:57
I need to say more  ;D

Ze zijn van kunstof!

 :-X
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: 1795 op 07 August 2007, 18:23:03
Maakt allemaal niet veel uit waar ze van zijn, ze rijden wel op een baan, ik ik heb tot nu toe nog bijna nergens een trein gezien met philo coupe rijtuigen.

Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Reinier Z. op 07 August 2007, 19:02:27
I need to say more  ;D

Ze zijn van kunstof!

 :-X
you need to say nog veel more: "st". Dan wordt 't kunststof  ;D

En Philotrain-kitjes zijn veel makkelijker te solderen dan styreen  8)
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 07 August 2007, 20:09:10
Ik heb ook zelden echt een stam philo's gezien... Ik vermoed dat dat komt omdat die dingen nou eenmaal vrij kritisch zijn qua rijeigenschappen (grote boogstralen nodig) en vrij zwaar zijn... De philo-locs trekken nou niet bepaald als een beer dus met een bak of 3, 4 houdt het wel op. (nog afgezien van het bedrag dat er op de baan staat als een philo-loc met 4 bakken langskomt... dat wil je neit van de baan af laten kletsen)
De coupébakken die ik maak hebben altijd maar een klein beetje of helemaal geen ballastlood, net genoeg om in het spoor te blijven eigenlijk. Vandaag heb ik voor de grap nog eens mn 5800 voor de trein gezet (geen antislipbanden) en die kreeg het hele spul niet alleen weg, maar ook (weliswaar onder protest en met enig doorslaan) door de 45 cm-bochten. (45 cm mag geen boog heten, das een bocht  ;))
Nou ja, al met al zijn de philo's geschikter om in een vitrine te zetten en er van 10 centimeter naar te turen en te bewonderen hoe strak ze zijn, dit spul moet gewoon met 90 schaalkilometer in een lange sleep komen langsstuiven en t komt net zo goed over. Net wat je belangrijker vindt  ;)
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: arjen op 07 August 2007, 20:27:32
Via de Stichting Doorreis weet ik wat een stam Philotrainrijtuigen weegt. Dat valt best mee, het messing is vrij dun en extra gewicht zit er niet in. Dat je ze nooit ziet rijden komt doordat a) doordat vrijwel niemand er zo veel in de collectie heeft, b) omdat men bang is dat ze gejat worden, c) omdat er meestal geen fatsoenlijke koppelingen op zitten en d) omdat ze inderdaad niet door krappe bogen lopen vanwege onvoldoende speling tussen de draaistellen en de treeplanken.
Overigens, strak zijn Philotrains wel maar ik vind de detaillering persoonlijk vrij vlak, voor een houten rijtuig eigenlijk té vlak... die plastic rijtuigen zouden er van een afstandje wel eens 'echter'  uit kunnen zien.
Ik kan als basis voor de ombouw  trouwens ook de tweeassige 'Windbergbahn'-coupérijtuigen van Piko en de draaistellen van oude Rivarossi/Trix coupérijtuigen (FS Italia) aanbevelen, die komen volgens mij nog beter nog dichter in de buurt...

Arjen.
Titel: Re: HSM C10c's, suf werk...
Bericht door: Floris Dilz op 07 August 2007, 20:50:52
Ja, die windbergwagentjes ken ik, daar heb ik al eens een C8 van gemaakt:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_1.JPG
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/exHSM_C8_2.JPG
Inderdaad mooier dan die oude liliput-rommel maar dat liliputspul had ik nog liggen, klopt beter voor deze C10c's (deuren met ronde hoeken en geen ventilatierooster erboven) en is een stuk goedkoper (dit drieassertje kostte alleen aan sloopzooi al een schokkende €17,50, te weten twee windbergbakjes a €5 en een roco vierdeklassepruis van €7,50 voor het onderstel en de deurraampjes, die passen namelijk precies  ;)) Toen moest het onderstel nog verlengd worden, nu loopt ie wel maar net echt fantastisch omdat de buitenste assen zo ver uit elkaar staan dat het enigszins wringt in de bogen (de middenas heeft genoeg speling).
De windbergwagentjes zijn wel weer bruikbaar voor een C11 als je eventjes een oogje dichtknijpt omdat een C11 helemaal rechte wanden heeft en die van de windbergjes nog een lichte bolling hebben. Omdat ik nog een hoop windbergjes heb liggen waag ik me daar toch nog wel een keer aan denk ik. Meteen ook nog maar een C8c erbij maken  ;)