BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Speedy op 01 July 2013, 11:09:22
-
;D ;D ;D ;D ;D
Ik volg dit draadje al een tijdje en heb de moed verzameld om het ook maar eens te proberen. Ergens ver terug in dit draadje kwam al eens de opmerking over te schone Philo's, voorbeeld was een 3900 langs een perron. Als je de verhalen van de oude poetsers leest waren de locs na een rit al zo smerig dat er van glans weinig meer te zien was.
Ik werk zonder de luchtkwast, maar met pastels en poeders en acryl uit de bus, dat dan weer wel. Ben nu een 5500 aan het camoufleren, zoals op onderstaand voorbeeld uit HUA te zien is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162273.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162273.jpg)
Ik heb nog een 5500 staan dus waarom niet eens zo. Lekker uitleven met een extra pantsering op de zijkant en oorlogsschade.
Werkt erg verslavend overigens.
Groet,
Robert Jan
-
Foto's, het volk wil foto's ! (y) ;D
Romar
-
Dit weekend ook een poging gedaan
Poging.....?
(y)
Gr. Jaap
-
Camouflage 5500
Een tussenstand dan maar.
Loc gespoten in acryl Ral 6020(Boonstoppel groen) Daarna dunne laag lak en na bijna droog ingewerkt met Rembrandt pastel olive green. Lak laag en vervolgens met Stone Grey van Vallejo de streepjes gezet. een zijde heeft al een behandeling met een aardkleur gehad. Ketel is vanmiddag aan de beurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage0_002_1.jpg)
Onder de horizontale handrail komen aan weerszijde pantserplaten. Daarmee werd de voorzijde van de ketel, dus de vuurkist beschermd en de machinist en zijn stoker natuurlijk.
Groet,
Robert Jan
-
Gaaf! (y)
-
Daar zijn we weer.
Ketel gedaan en geweathered. Voetplaat iets meer aangezet met een mengsel van poeders en pastels.
Het contrast is enorm. Rookkast moet nog gedaan worden. Leidingen en andere appendages worden iets met metaal aangezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage01_011.jpg)
Voor de ramen hangen leren gordijnen, zijn gemaakt van een dun koper-folie en moeten nog nabewerkt worden. Laat zich goed plooien(fantastisch woord uit België). Er zijn ook foto's van stalen platen achter de ramen, moet ik nog even over denken. Er hangt nog wat los her en der, bij de eindmontage komt dat goed.
Bufferbalk aan de achterzijde moet er ook nog voor. maar dat moet nog even wachten.
Lampen verduisteren en nog wat kleine details dan gaat het aardig de goede kant op.
Robert Jan
Ga mijn NS 6000 ook maar ens camoufleren denk ik. Erg gaaf om te doen. ;D ;D ;D ;D ;D
-
Zaakje moet nu echt uitharden. Morgen nog wat details aanbrengen op de waterbakken en nog wat kleine dingen. Vanavond het drijfwerk schoonmaken, het geheel voorzien van remmen en dergelijke. Dit is het resultaat na een dagje werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage02_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage02_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_5500_camouflage03_003_1.jpg)
Rookkast krijgt ook nog een beurt, maar ik moest wachten tot de hele zaak op kleur was.
Dus dat komt morgen.
Nu op zoek naar nummerplaten.
Groet,
Robert Jan
-
Kicken! (y) (y)
-
Dank allen voor de reacties. (y)
Op zoek naar de nummerschildjes kom ik nog veel meer tegen wat wel vervuild kan worden.
Maar geen nummerschild te vinden voor de 5500. ???
@Roy; De foto van HUA staat al zolang in mijn afbeeldingen, ooit zou ik er iets mee gaan doen.
Vandaag dus. Zelf vind ik het ook helemaal kicken. :D
Robert Jan
-
Lekker afwijkend, echt een leuk project. (y)
Voor het eerst dat ik zoiets in 1:87 zie.
Romar
-
Dank voor de veren.
Vandaag even rondgekeken bij Wentink in Arnhem. Wat kleuren gehaald en fijn penseelwerk.
Ik zocht de metal sheets die ze in de vliegtuigmodelbouw gebruiken. Kom ik thuis met een voorlopig alternatief. messing plaatjes van 0.1mm. Dat is voor de beschoten NS 6000.
Verslavend werkje dat poeieren en poetsen.
Ik denk dat je ook met het voorbeeld van de ketelwagen laat zien, dat een transformatie in kleur met wat nuances een model zoveel beter maakt.
Voor mijn Hanomag k-55 even gekeken bij John Tolcher. Dat is wel in 1:35, maar een details.
eerst maar eens ontleden hoe of die dat gedaan heeft
Groeten....
-
Met 0,1 mm messing kun je idd erg leuke dingen doen. Verblechen doe ik er mee bij spoor 1 eaossen en hoge bak wagens.
De VTG ketelwagen was een gele shell maxi wagen. Een ander tintje en een ander onderstel doen wonderen.
-
Ik ben maar eens begonnen met het maken van de pantsering voor de NS 6000.
Zutphen heeft er een gehad op depot, getuige de foto van HUA.
Mijn 6000 is nog kaal en deels gebouwd. Mooie uitgangssituatie dus.
Een eerste opzet, maar te dun en niet naar mijn zin.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_002.jpg)
Test met losse platen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_005.jpg)
Ramen voorzien van een pantserplaat aan de achterzijde. Vanaf het dak komt er nog een plaat bij tot op een derde van de eerste plaat, zoals op de eerste foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_006_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_006_1.jpg)
En de andere kant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage0_008.jpg)
Dak is zo dik gemaakt in dat wit metaal, lijkt er niet op, komt dus een messing exemplaar voor. Met een flinke schade waarschijnlijk.
Dekking. ;D ;D ;D ;D ;D
Robert Jan
-
Nu dit dus een op zich staand topic geworden is, is een kleine verantwoording en of leidraad in het verhaal wel op zijn plaats.
De foto's van mijn bouwsels laten straks de locomotieven zien zoals ze na de bevrijding in 1945 werden aangetroffen. In camouflage, bepantserd en of kapot geschoten.
Gevat in een diorama zijn het stille getuigen.
Een praktische motivatie is er ook. De 3 locomotieven zijn de bekende projecten van een modelbouwer met een laag stof, er is iets mee of zijn niet compleet meer, bekend bij een ieder denk ik. Een heel andere reden is deze, Mijn interesse in die periode na WOII.
Wat betreft de bouw: De serie 5500 is bijna gereed. met de 6000 ben ik dus net begonnen, waarover later weer meer.
In mijn verzamel, dan wel bouwmanie heb ik ook nog 2 exemplaren van een 6300 van DJH staan. Met de bedoeling van twee 1 goed rijdend exemplaar te maken, heb ik door toeval bijna een loc over.
Aan de hand van foto's van HUA en de voortgang van mijn bouwactiviteiten zal een en ander wel duidelijk worden.
Tot zover, later meer.
Robert Jan
-
Geniaal, wat een geweldig thema! (y)
-
(y) Prachtig thema Robert Jan (y)
Ik zou wel oppassen met de pantserplaten, die ogen nu nog wat grof. Styreen met zelf-ingedrukte boutkoppen zou kunnen werken, maar als de koppen hoe dan ook te dik uitvallen zou ik eerder de kunst van het weglaten toepassen ;) .
gr Gert
-
Ziet er super uit. (y)
-
Zoals beloofd een voortgangsverslag van de bouw van de locomotieven.
De NS 6004, dat gaat denk ik het nummer worden(depot Zutphen) heeft de pantsering.
De rest van de loc zal best wel standaard zijn. Echter de verlichting is minimaal. Alles wat nog mocht glimmen is verdwenen onder een groen of zwart. De 6004 had geen drijfstangen meer op de foto van HUA. Dus dat is een schade die ik uit ga beelden bij deze loc.
Foto van HUA
Dit is bij de locomotief loods te Zutphen, ter hoogte van de werkplaatsen, net voor de gebouwen van Reessink.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/162167.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/162167.jpg)
Mijn 6004 ziet er nu zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage01_009.jpg)
Om een idee te krijgen van de toestand waarin een 6300 werd aangetroffen, 2 foto's van HUA.
Dit is wat mij voor ogen staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/155199.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/155199.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/152763.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/152763.jpg)
Om zoiets te bouwen, moet je afwegingen maken. Schade aan mijn loc zullen die van de ketel en het drijfwerk zijn. Ook het ondersteunen van zo'n ketel met bielzen, openstaande ketel, opengescheurd plaatwerk en loshangende leidingen en handgrepen zijn erg interessant.
Moet nu even kijken hoe de technische uitvoering van de 6004 was. Die verschillen nogal in de serie 6000 die er liepen in die tijd.
Na een spannende rit in de Tour, weer helemaal blij. Dus bouwen.
Robert Jan
-
Ik ben geen ingenieur, stoomtechnisch niet super en dus heb ik een paar vragen.
Dit gaat dan voornamelijk over de pompen, voorverwarmers en andere toestanden in verbinding met de ketel en ga zo maar door.
Wanneer een voorverwarmer is aangebracht op de loc, in hoeverre is dan de installatie van andere pompen e.d. geregeld.
Ik zie zoveel variatie bij de 6000 serie, snap ik dus even niet.
Uitgaande van de tekeningen die ik heb uit de Modelbouwer van jaren geleden, kan ik een 6004 bouwen. Met de leidingen komt dat wel goed. Maar waarom is bij een 6010 de opbouw zoveel anders? Heeft dit met de modernisering halverwege de haren '30 te maken, toen ze overeenkomstige binnen liggende cilinders kregen als bij de 3700 serie?
Wie kan me dat uitleggen.
Groet,
Robert Jan
-
Wat een leuk thema!
Dit had ik nog nooit eerder gezien.
Erg mooi gedaan! (y)
-
Robert Jan,
Heb je plaatjes die de verschillen laten zien (tussen 6004 - 6010) , dan probeer ik daar dan weer een verhaaltje bij te verzinnen :P
-
Het is precies het tegenovergestelde van hoe Hollanders hun machines graag uitbeelden, maar zeker in het licht van de huidige tentoonstelling in het NSM een zeer relevante vorm van je materieel exposeren. Ik vind het erg gedurfd, want een vernielde loc realistisch weergeven is eigenlijk veel moeilijker dan een glimmend exemplaar!
-
Beste treinen pimpers,,
Ik ga dit draadje zeker volgen,,, (y)
Heel erg mooi en weer eens totaal iets anders,,
Groetjes,
Wullem NS
-
Umm, de eerste serie 6000'en (5 stuks) was geleverd met een korte waterkast, duidelijk zichtbaar, want je kunt de hele wielkast van het middelste koppelwiel zien. Boven mijn exemplaar (NS 6002);
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/2012SEP009.jpg)
(http://home.kpn.nl/f2hhanshobbyhoek/afbeeldingen/philo_ns6015_1groot.jpg)
Onder een exemplaar van de latere leveringen, zoals uitgebeeld door DJH ( foto Hans'Hobby Hoek) . Deze had een langere, tot de helft van de wielkast. Dat is het exemplaar wat jij hebt. Dus de 6004 kiezen ligt niet erg voor de hand, of je moet een philotrain exemplaar aanschaffen en mollen, maar dat zal niet je bedoeling zijn. Er zijn nooit zulke ingrijpende verbouwingen aan de loc geweest dat deze omgebouwd werd van buitenliggend naar binnenliggend drijfwerk. Het kan wel zijn dat je 'm verwart met de 6100, die had dezelfde asopstelling (2C2), maar buitenliggende cilinders..
-
Bedankt allen voor de reacties.
Wat betreft het nummer voor de 6000 loc, dat zal geen ombouw worden. Hoewel ik nog een Philo 6000 heb liggen, ga ik die niet offeren.
Ik lees echter in 'De Nederlandse Stoomlocomotieven' (Statius Muller / Veenendaal jr. / Waldorp ) dat in de jaren '30 aanpassingen werden gedaan aan de cilinders bij groot onderhoud. Dit is voor mijn verhaal niet relevant.
Onderhoud en kosten zijn bijvoorbeeld de oorzaak dat de voorwarming installaties geschrapt werden. Prestaties van een stoommachine lopen dan terug denk ik. Heeft dat dan ook consequenties voor de rest van de installatie, wat blijft/verdwijnt.
Morgen bij beter licht maak ik een aantal foto's van bouwtekeningen uit 'De Modelbouwer', dit om te laten zien wat ik bedoel met mijn vraag in eerste instantie.
@Gert; Het is wel een schoonheid van een locomotief. De Philo kit blijft dus voor later in de kast.
Morgen weer verder.
Groet,
Robert Jan
-
Ik heb even wat tekeningen erbij gehaald.
De kaders hebben betrekking op mijn vragen.
Is de pomp die ziet gelijk aan die van de tweede foto?
Ik zie namelijk dat de leidingen anders gemonteerd zijn op de ketel.
Ze hebben het ook over een 'luchtbel' op de ketel, wat is dat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60101.jpg)
Hier zie ik als leek 2 systemen naast elkaar. Klopt dat?
Waarom is dat niet bij alle locs uit deze serie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60040.jpg)
Hier weer een opmerkelijk detail. De 'steun' onder de voetplaat. Aan de achterzijde is deze altijd aanwezig, aan de voorzijde ontbreekt deze bij de 6004 en bijvoorbeeld de 6015.
Is in het bovenste kader de luchtbel te zien? En wat zit er onder?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Tekeningen_serie_60100.jpg)
Ik wil bij het bouwen een geloofwaardige installatie op mijn 6000. Dus alle tips en uitleg zijn welkom.
Groet,
Robert Jan
-
Aanzicht rechterkant:
- vooraan de luchtpomp
- achteraan de voedingspomp
Aanzicht linkerkant
- voorverwarmer (liggend vat en hoort dus bij voedingspomp (aan rechterzijde))
- rookkast midden: blazerdoorvoer
- rookkast boven: aansluiting pyrometer oververhitter (gok ik)
Het lijkt er op dat er een deelserie is geweest die onder de rookkast vanaf de voetenplaat naar het frame een soort verstevigingsframe heeft gehad (echter dus wel aan beide kanten) ik vermoed dat de tekening van de 6010 daar aan refereert.
Volgens mij is het afnemen van de voorverwarmers pas NA WOII gebeurd en dus daarmee voor jou uitvoering niet relevant.
Later mogelijk meer
-
Ik zou wel oppassen met de pantserplaten, die ogen nu nog wat grof.
Mee eens. Bevestiging pantserplaten staat niet in verhouding tot overige klinknagels, die waarschijnlijk eigenlijk ook al te groot zijn. De nagelkoppen van klinknagels voor de waterbakken halen de 24 mm niet (eerder orde van grote 16 mm). Dan kom je in h0 op een kop van 0,3 mm (16 mm zou op 0,2 uitkomen)
-
Robert Jan, het vooraanzicht toont de luchtpomp, het zijaanzicht in het rechterkader de luchtpomp, linkerkader de voedingspomp (EDIT Paul was me voor). Het ding onder de voetplaat bij het voordraaistel heeft mij ook al voor raadsels geplaatst; het is een hijsconsole. Met deze 4 consoles kon een bovenloopkraan de hele loc aan 4 haken eenvoudig oppakken en wegzetten. De 6300 heeft ze ook, maar één stel verstopt achter het trappetje, vandaar dat vierkante gat.
Waarom ze in de Staats-periode wel aan de locs zaten en later niet meer; geen idee.
De functie van het bobbeltje op de rookkast ken ik ook niet, zij het dat ie er in werkelijkheid wat langgerekter uitzag. Ik heb m gewoon gefabriekt en opgesoldeerd, mét leiding. Daaronder de leiding naar de blazer, met het afsluitkraantje aan het eind. Let wel op dat deze leiding in werkelijkheid niet zo strak liep. Het leidingwerk aan de ketel werd blijkbaar regelmatig omgelegd, dus de eerste tekeningen kloppen niet met de oorlogsperiode. De leiding liep vlak over de waterkast naar de ketelklepkast en knikte vervolgens een beetje raar naar beneden naar de plek waar de leiding via de afsluiter de ketel inging.
hier (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/170062) en hier, rechter loc (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162078) kun je het een beetje redelijk zien.
EDIT: oh ja wil je 'm een beetje verslonst, hier hangen de leidingen lekker door... (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162265) ;D
-
Dank allen voor de respons. (y)
Ik las overigens dat de voorwarmers al vanaf '43 werden weggelaten. Geen onderdelen meer en onderhoud / revisie werd te duur of koste te veel tijd.
Er is me veel duidelijk geworden. Geeft me in ieder geval ook wat vrijheid in het monteren van de leidingen. NS 6015 is vol behangen met pompen en appendages. Ik ga eens kijken hoe dat met de NS 6007 zit.
De Philo 63F kit 1 is daar duidelijker in ten opzichte van de DJH kit.
We gaan weer verder met bouwen. :)
Groet,
Robert Jan
-
NS 6000....
kijk eens op:
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/project%20x)
9 bladzijden aan detailinfo over deze locserie.
Ik had dit bouwproject ooit eens de naam "Project X" gegeven en dat was voordat die naam om andere redenen bekend werd. Heeft dus niks met elkaar te maken.
-
Bedankt Frits voor de link. (y)
Groet,
Robert Jan
-
Wat een research. Ben dus de hele dag bijna bezig met lezen en kijken, nadat ik de link van Frits kreeg. (y)
Heel erg interessant allemaal. Het kunnen vergelijken van de technische aspecten als er geen origineel meer bestaat, verhaal apart.
Erg mooi. (y)
Nu alle informatie weer een beetje bezonken is, kan ik op basis van de opgedane kennis verder met een geloofwaardig model. Vandaag tussen het lezen en kijken naar de 6000 variaties een bgin gemaakt met de ketel van de 6300, het onderstel en de verdere opbouw. Gekeken wat er af moet, los moet en andere dingen om het een 'rijp voor de sloop locomotief' te laten zijn.
Keteldeur hangt er straks los voor. Dus uit styreen de rand van de ketel gemaakt. Deur moet nog gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_006.jpg)
De remmen en alvast wat aandrijfwielen pas gemaakt. Chassis komt van een oude opknapper.
Alle goede delen apart gelegd en met de restanten en onderdelen die ik dubbel heb ga ik de loc verder afbouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_007.jpg)
Arceringen geven weer wat er verdwijnt van de voetplaat. Op de ketel heb ik, met beleid, de slijptol in de stoom dom gezet. Vrom zit er zo'n beetje in nu. Naar de ketel toe moet de sleuf nog heel iets breder, komt morgen bij daglicht wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_004.jpg)
Schoorsteen ligt er ook af. In de ketel zullen ook wat details te zien zijn.
Cilinders blijven ook niet gespaard. 1 exemplaar blijft er aan hangen. De andere aan de linkerzijde is verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_63000_003.jpg)
Morgen weer verder. Bogies maken voor de 6000 en de 6300.
Groet,
Robert Jan
-
Ha llo,
Een kleine update.
Cilinder met een grote schade. Voetplaat is weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630001_003.jpg)
Vanavond meer.
Robert Jan
-
Lef! (y)
-
Das aardig wat werk om iets kapots te showen :o
Maar t zal vast wel goed komen (y)
-
De grap is dat je een model goed leert kennen, plus het feit dat het materiaal niet meer in verhouding staat als je er iets afhaalt. Zo'n voetplaat is dan veel te dik aan de afgekorte zijde.
Lamme arm van het vijlen dus.
Na alle toestanden met het sprinten vandaag in de tour toch nog aardig wat gedaan.
Kolenbak open gemaakt. Een andere cabine er op gezet. Leidingen aan de onderzijde bevestigd.
Morgen maar eens het chassis zover afmaken dat het in de grondverf kan. Laat ik het even rusten en kan ik verder met de 6000. Pantserplaten zullen er dan wel zijn, (dank aan Gert) (y) en kan ook de bovenbouw van die loc in de grondverf.
Voor de details in de ketel heb ik een aardige foto gevonden in een oude aflevering van 'Modelkroniek' uit 1990.
Vorderingen in beeld.
De kolenbunker achterop de loc. Deksels staan straks geopend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_002.jpg)
Andere cabine met de trappen reeds gemonteerd. Leidingen geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630002_004.jpg)
Waar de cilinderblokken nog goed zijn, komen de drijfstangen op de wielen. Het binnen werk in zal ook iets in beeld zijn nu. Ketel gaat ondersteund worden net als op de foto van HUA.
Met de vernielde cilinder had ik een mazzeltje. Door bruut te knippen boog het heel subtiel naar buiten. Daarna de boormachine even gebruikt als frees en met een beetje vijlen was het klaar.
Chassis ligt nu open en bloot, kijken wat daar nog moet gebeuren.
Tot morgen,
Robert Jan
-
Ik kan zeggen dat het anti modelbouw mij heel erg boeit.
Kijk maar naar de foto's.
Het chassis. Primer en daarna in de zwarte lak, acryl. Werkt snel en daarna verschillende beurten met poeders en blanke lak als coating tussendoor. Alles heel dun opgebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_007.jpg)
Ik heb de weggeslagen voetplaat wat beter gedetailleerd. Dit is nog niet klaar, maar ziet er al beter uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_010.jpg)
En zo ziet het eruit als de ketel op het chassis staat. De 6300 is aan de linker voorzijde geraakt en dat geeft schade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_012_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_012_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_014.jpg)
En voor mijn 6000 zijn de pantserplaten, gemaakt door Gert Arkema, ook binnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630003_001.jpg)
Erg mooi gemaakt dus. Nogmaals bedankt Gert. (y)
En nu weer verder met bouwen.
Robert Jan
-
Mooi frommelwerk (y)
-
Over dat binnenliggende drijfwerk zou ik me maar niet al te drukmaken. Grote kans dat dit toch al afgenomen was tijdens het vervoer van de loc. In ieder geval de drijfstangen en de excentriekstangen. Dan heb je het in h0 goed zichtbare wel gehad. De rest van mr. Walschaar zit achter het drijfwiel en daar zie je sowieso al weinig van
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de complimenten zover.
@Paul; Je snijdt een onderwerp aan waar ik al iets langer vragen over heb. In het eerste model, uitgegeven door DJH, is er wel een binnen liggend drijfwerk, maar hoe zit het met de andere assen?
Hoe ziet dat er ongeveer uit? Wat betreft het kleine diorama: "Tijdens het vervoer", nou nee.
De loc staat straks op de plek alwaar het getroffen is. Inslag van uitwassen van een explosie links voor. Er komen wel wat afdekkingen over bijvoorbeeld de cabine, kolenbunker is geopend en leeg.
Robert Jan
-
Ga d'r voor de eenvoud maar vanuit dat bij binnenliggend drijfwerk alle botten naar de eerste as gaan. D'r zijn uitzonderingen op, maar dan wordt het al gauw " gedoe". Volgens mij geldt de simpele regel in ieder geval voor alle Nederlandse loc's. De enige uitzondering die me in Nederland te binnen schiet (na een dagje deels op het voorbalkon van de LTM 26 gezeten te hebben tijdens de rit) zijn tramlocomotieven waarbij de cilinders dusdanig dicht tegen de voorste as liggen dat alle botten naar de tweede as kunnen
Je hebt een aantal buitenlandse loc's gehad waarbij de binnencilinders naar de tweede as gingen, echter, dan moet e.a wel " hoger" liggen om de op en neergaande beweging van de drijfstangen vrij te houden van de eerste as. Je wilt je drijfstangen niet te kort hebben, anders wordt je beweging / krachtverdeling niet echt eenparig, maar je wilt je drijfstangen ook niet eindeloos lang hebben (massa ed)
Het puzzeltje wordt gewoon een stuk simpeler indien je e.a dus op de voorste as afmonteerd en al die mannen kende de voordelen van KISS (al noemde ze het waarschijnlijk niet zo)
-
Oké, bedankt voor je uitleg.
Weer iets wijzer. (y)
Groet,
Robert Jan
-
Als de ketel onderstopt is, is die loc al drie keer van z'n plaats geweest (om spoor vrij te maken of onder de kraan/loopkat te krijgen) of de loc is klaar gemaakt voor transport. In al die gevallen zijn de botten d'r allang afgehaald. Hooguit de eerste dagen na de sabotage zullen de binnenliggende botten d'r nog aan gezeten hebben, maar daarna ......... zsm d'r af. Liggen waarschijnlijk op de voetenplaat, in machinistenhuis of in de tenderbak.
Bij een loc die een dergelijke klap heeft gehad kan je een aantal zaken domweg niet meer vertrouwen. De kans dat je met aangekoppeld drijfwerk meer schade te weeg brengt aan zuigers, lagers ed is behoorlijk groot. Machinisten en werkplaatspersoneel wisten in die dagen donders goed hoe ze een loc op " half werk" moesten zetten. Voor het d'r uit tillen van het drijfwerk draaide die mannen hun hand niet om en waarschijnlijk konden ze het blind doen
-
@Paul; (y)
-
Mooi gedurfd project. (y)
Fraaie extra info van Paul ook. ;)
Allie
-
Voortgang van de 6300
Kijken naar de foto's zegt genoeg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630004_008.jpg)
Morgen weer verder.
Robert Jan
-
Gaaf! (y)
-
Leuk projectje. Dat gaat nog een hele ravage worden zo te zien.
Nog een bijdrage aan de afdeling "botten op half zeven", hier een loc die met behulp van wat touw en ijzerdraad rolvaardig is gemaakt voor het testen van aspotten. Let wel, de zuigerschuiven ontbreken dus normaliter kun je het stuk touw weglaten, want de schuifstang houdt alles wel van de grond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0024_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0024_3.jpg)
Ik zou aannemen dat een dergelijke explosie voorin een 6300 ook meerdere stangen hebben verbogen, dus men zal het minste hebben verwijderd om de boel rolvaardig te maken. Dus als het even kan, niet meer dan de koppelstang en excentriekstang eraf.
Als je nog fotos wilt hebben van een (deels)ontlede ketel, de loc in de foto krijgt op dit moment nieuwe vlambuizen. Roep maar als je nog ketelfotos nodig bent.
mvg,
Rick
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4950_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4950_3.jpg)
ik heb er tweer 8)
-
Hallo allemaal.
Bedankt voor de informatie en alles is welkom. Ik heb slechts een foto van 3700 met een geopende keteldeur.
Linkerzijde is nu bijna klaar. Keteldeur zit er op. Onder de loc zijn de leidingen op een plek gebroken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630005_001_1.jpg)
Later meer.
Robert Jan
-
Heel tof dit! Dat je het durft met zo'n (toch niet goedkope) kit (y)
-
Zoals ik in het begin van het draadje schreef heb ik uit 2 kits van de 6300 de onderdelen voor 1 goed exemplaar gefilterd. De tweede was mijn mazzeltje. Daar zaten de ets delen en frameplaten dubbel in. Zo hield ik dus een complete loc over. De ketel van de tweede kit was vreselijk beschadigd, evenals de voetplaat. Dan is deze stap dus niet zo ver weg als het doet lijken..
Groeten,
Robert Jan
-
Zijn we weer. Ditmaal met een update van de pantsering van de 6000.
Na noeste arbeid met messing plaatjes, bleek het toch buitenproportioneel. Vooral de imitatie bouten werden te grog. Heb van Gert een setje gekregen en dat ziet er veel beter uit.
Maar eerst nog wat foto's van de 6300 zoals ze er nu bij staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_004_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630006_001.jpg)
Vervolgens de 6000. Nieuwe pantsering en een nieuw dak. Er moet een schade op komen en dan is het witmetaal echt te dik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_007.jpg)
En dan de pantserplaten van dichtbij. Precies op maat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_004.jpg)
We gaan weer verder met de bouw.
Robert Jan
-
Robert-Jan heb je deze al eens gez\ien? Zijn schaal bouten en moeren in 1 op 87. Mogen eigenlijk niet missen op jou model.
SK
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_13_134207_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_13_134207_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_13_134318_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_07_13_134318_3.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_6000_camouflage02_004.jpg)
Robert Jan,
Ik zou echt even kijken naar je klinknagel grootte bij de pantserplaten. De klinknagels op het model zijn waarschijnlijk al aan de grote kant. Die op de pantserplaten lijken (in ieder geval op jou foto's) nog groter
-
Misschien een idee om de panserplaten gewoon vlak te houden, en dan de klinknagels imiteren door een draadje?
Dus een vlak plaatje styreen waar je op de juiste plek een gaatje boord waar je vervolgens een draadje in steekt die ongeveer dezelfde diameter heeft als de klinknagels op het model?
Romar
-
@Sobat; Interessant, maar waar te verkrijgen? Ik lees in de MSM wel eens over dergelijke setjes. Heb je een leverancier, adres?
@Paul; Ten opzichte van de messing plaat is dit zoveel beter, maar ik ga nog eens goed kijken naar de foto's van het voorbeeld. Dit is styreen, dus er is nog van alles mee te doen.
Robert Jan
-
Mee eens. Bevestiging pantserplaten staat niet in verhouding tot overige klinknagels, die waarschijnlijk eigenlijk ook al te groot zijn. De nagelkoppen van klinknagels voor de waterbakken halen de 24 mm niet (eerder orde van grote 16 mm). Dan kom je in h0 op een kop van 0,3 mm (16 mm zou op 0,2 uitkomen)
Even maar mezelf citeren :-[.
Als je wilt kan ik volgende week wel even nagelmeten bij de SHM?
-
Ik heb even gekeken naar de foto welke ergens boven aan staat. Daar is volgens mij te zien dat het geen klinknagels zijn maar grote bouten. Ze ogen in ieder geval wel iets groter.
@Romar'; dat is inderdaad een optie die ik achter de hand kan houden. Eerst eens kijken wat Sobat zijn spul eventueel kan opleveren.
Groet,
Robert Jan
-
@Paul; Dat is wel handig. Ook voor de bouw van mijn Philo kit in de toekomst.
Nu is er wel een setje van PB messing modelbouw en ik heb daar nog wat van. Kijken wat dat oplevert.
-
Het spul dat Sobat laat zien lijkt sterk op Grandline onderdelen (gaaf spul; zie http://www.grandtline.com/products/mrr/mrr%20details/augmentables.html)
Ze maken ook mooie kozijnen en nog veel meer voor de zelfbouwer.
Makkelijk per post in de USA te bestellen, maar ik heb vorig jaar een uur in de mandjes met voorraad staan verzamelen bij http://www.henhmodelbouw.nl/. Ik ging naar huis met een zak vol spul 'voor het geval dat'.
Guillaume
-
Beter nog, ik ga volgende maand maar weer eens bij Caboose Hobbies op Broadway 99 in Denver kijken. Kost een beetje maar dan heb je ook wat ;D
-
(y)
-
Dank voor de reacties.
Ik heb eens even rond gekeken en inderdaad de site van Grandtline daar was ik al eens wezen neuzen.
Mooi spul. Dat met die bouten of klinknagels leg ik even naast me neer.
Op het Spoor 0 forum bij Project-X val ik echt van de ene in de andere verbazing wat betreft de 6000.
Vandaag maar eens solderen aan de 6300. Bufferbalk op de achterkant en het leidingwerk aan de rechterzijde van de ketel moeten ook gedaan. Maar met de etappe in de Tour van vandaag in het vooruitzicht is dat misschien net echt haalbaar.
Groeten,
Robert Jan
-
Vandaag dus blijven steken bij de kolenbunker achter op de 6300.
Uit restmateriaal en wat knipwerk is dit het aanzicht van de geopende bunker.
Nog zonder strip over de rand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_005.jpg)
Lamp op de achterzijde zit er ook op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_004.jpg)
Nu met strip voor de rand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_007.jpg)
Alles ligt nog los en moet wat bijgewerkt worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630007_009.jpg)
Morgen rustdag in de Tour. Kan er weer gewerkt worden. ;D
Tot laters.
Robert Jan
-
Hallo allemaal,
Even een paar vragen voor de stoomexperts.
Eerst een foto...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1551990.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1551990.jpg)
In het kader staat een pijp in de ketel. Wat is dit voor een pijp?
Zitten er twee in aan weerszijde van de wand?
Waar sluit dit op aan?
Ik ga de binnenkant van de ketel, dus de vlampijpen, proberen te maken. Hoe diep zitten deze vanaf de voorkant van de ketel?
Vervolgens zie ik dan een vonkenvanger zitten (dit aan de hand van een foto van 3700). Ik zie een soort van rooster op een derde van de onderzijde. Zit dat in elke loc op dezelfde plaats?
Groet,
Robert Jan
-
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/151493
Eelco
-
@Eelco; PERFECT. (y)
Het is me weer iets duidelijker. :)
Groet,
Robert Jan
-
Knap gemaakt
Ga ik volgen
Groet
Rino
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img611.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img611.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img612.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img612.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img613.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img614.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img614.jpg)
dejvdm
-
@Sobat; (y) (y) (y) (y) (y)
Vragen zijn nu wel beantwoord, kunnen we weer verder met bouwen.
Zie wel dat de vlampijpen niet haalbaar zijn in mijn geval.
Maar met zo'n inkijk in de ketel zijn de pijpen en de schoorsteen voldoende.
Dank allemaal.
Robert Jan
-
Ambitieus hoor! Maar zo te zien gaat het wel goed komen! (y)
Groet,
Jan
-
Vlampijpen kunnen niet?
Waar een wil is, is een weg. Maar zie je er veel van? nee. Meer de lol van het maken.
In mijn blog heb ik er wat over: zie de berichten 19-25 januari 2013.
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P?updated-max=2013-02-18T22:52:00Z&max-results=20&start=20&by-date=false (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/241P?updated-max=2013-02-18T22:52:00Z&max-results=20&start=20&by-date=false)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img614.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img614.jpg)
Hou het maar bij deze, de rest valt onder de categorie "ouwe meuk" indien je het hebt over een 3700/6000/6300 ;)
FYI dat "gedoe"links onder de rookkast kan je vergeten: is een mechanisme voor de demperkast en dat hebben enkel de vroege oververhitterloks gehad. Bleek allemaal niet nodig te zijn :D
Vlampijpen lopen tot de overgang ketel / rookkast:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1551990.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1551990.jpg)
De voorste "ring" is dus de rookkast, de volgende "ring" is dus de ketel.
En ehhhhh ALS je de pijpen wilt gaan maken .......... moet je ook nog eens onderscheid gaan maken tussen de vlampijpen en de vlambuizen. Plus dat je de vraag krijgt wat je van de oververhitter wilt laten zien. Mijn advies: bovenin tegen de pijpenplaat een blokje wat de verzamelkast van de oververhitter weergeeft en lekker alles zwart van binnen schilderen, dat was het in werkelijkheid ook. Als ik bij de LTM 26 's na einde dienst met de loodsdeuren dicht (indien de wind in de deuren staat) de rookkast leeghaal dan zie ik ook ongeveer "niks" en is het meer een "gevoelskwestie" (en "morgen maken ze hem toch weer vies ;)"). Kortom gewoon zwart geeft de werkelijkheid goed weer.
Vonkenvanger kan je zo te zien vergeten. Die hebben ze er zo te zien uitgehaald
-
Alles wat ik op straat vind, komt ooit wel eens van pas. Van make-up zooi en verstuivers van geurende luchten kun je van alles maken.
Met de foto van de 3900 in mijn gedachten heb ik eerst de pijpen langs de rookkast wand gemaakt.
Even een pincet verbouwd om de zaak op de plaats te krijgen, pijpen zijn van een wattenstaafje over een ijzerdraadje geschoven. Vorm van het verticale, de schoorsteen, komt in verhouding goed tot zijn recht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630008_006_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630008_006_1.jpg)
Net als met een bootje in een fles, alles ingeklapt naar binnen gedrukt en daarna weer uit gevouwen.
Pijpen moeten nog wel strak tegen de wand komen, dat is werk voor morgen. Nu eerst even een ring maken om de schoorsteen te positioneren. Aan de onderkant van de buis zit nog het gat om de voorste bogie te bevestigen. Komt goed uit dus.
Bedankt weer voor alle extra informatie en positieve reacties.
Robert Jan
-
Weer een stapje verder. Ben nu bijna de hele loc rond geweest. Enkel nog wat details verbeteren. Beetje vijlen, gaatjes boren en schoonmaken. En eigenlijk is de bovenbouw dan klaar.
Todo's:
- Fluit
- Buffers
- Koppelingen
- Rem slangen achter
- Handgrepen voor op de voetplaat
- Leidingwerk bij de pompen onder de voetplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630009_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630009_013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630010_004.jpg)
Verder met het onderstel en nadenken over het interieur. Daar zijn goede foto's van, kijken wat haalbaar is.
Groeten,
Robert Jan
-
Netjes. Zelfs de gouverneurs van de compressors zijn vertegenwoordigd (y)
Nog even een tipje voor de schoorsteen, de schoorsteen zelf is een gietstuk die in principe op de rookkast zit, met een deel dat door een gat in het plaatstaal gaat. Als de schoorsteen er uit is getild, dan blijft alleen een rond gat in de rookkast over, met een stuk of zes gaten voor de bouten om het ding op z'n pek te houden.
mvg,
Rick
-
Hallo Rick,
Bedankt voor je reactie. Het witte in het gat gaat straks nog verdwijnen. Zaakje moet eerst goed uitharden. Het metaal wat op de rookkast ligt blijft. Ik klop dat straks mooi in de ronding van de rookkast mee. Gaatjes is dan de finale zeg maar.
Aan de onderzijde heb ik een bout gelijmd. Die positioneert straks het geheel op het onderstel.
Nu eerst maar eens verder met gaatjes boren op de voetplaat.
Robert Jan
-
Na een betrekkelijke rustperiode toch niet stil gezeten.
Even uitwaaien geeft vaak een andere kijk op de zaken.
Ik heb een ondergrond gemaakt voor het diorama. Bestaat uit een aantal lege wijnkistjes.
Beetje schroeven, plakken met schuim en hopla een kleine module. Aan elke kant komt nog een kistje erbij. Er komen in totaal 3 sporen te liggen. Een ligt er al. Stootblok moet nog geschilderd worden.
Verder staat er een kleine kraan(zelfbouw) en staat er een model van een Artitec huisje, ook iets aangepast. Kolenbunkers en slakkenkuil en waterkranen maken het geheel straks af.
Vorderingen tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630011_003.jpg)
Voor de sfeer staat de 6317 er ook op. Straks komen de vernielde 6300, de 6000 en de 5500 serie op het diorama te staan.
Alles is nog vers en moet nog goed uitharden, geeft weer tijd voor andere zaken.
Groet,
Robert Jan
-
Gewone klinknagels (tenderbakken ed) 16 mm (ongeveer)
Constructieklinknagels (frames ed) 24 mm (ongeveer)
-
goede sfeer heb je te pakken ;D
ziet er goed uit (y)
-
Bellissimo, Maestro! (y)
-
Mooie sfeertekening (met name de achtergrond bij de bovenste foto ;))
-
@Paul; Dat is de bron. Het beste grondwater komt bij ons uit de grond en daar maken ze toevallig ook nog bier van. ;D ;D ;D
Bedankt voor het nameten van de klinknagels. Ik ben er nog niet uit over hoe ik het ga doen.
Nu eerst maar eens een tweede spoor aanleggen.
Bedankt voor de complimenten heren. (y)
Groet'n
Robert Jan
-
Na het ballasten van de nieuwe sporen, tijd gekregen voor het serieuze schilderwerk.
Ik heb de 6300 eerst helemaal groen gespoten. RAL 6020. Vervolgens de onderzijde in RAL 9005.
Als dat droog is komt de behandeling met poeders. Heb er eerst een dunne laag lak opgespoten, zijde mat. En als die bijna droog is ga ik er met poeder overheen. Zachtjes poetsend krijg je dan een resultaat zoals op de foto's. Na elke poets ronde een dunne laag lak aanbrengen. Kost wel wat extra tijd, maar de kleuren komen zo wat meer tot leven. Je krijgt subtiele verschillen in de groen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630012_002.jpg)
Op zich nog veel te strak voor de aanzienlijke schade. Maar eerst een afwerking van de onbeschadigde delen werkt iets beter.
Tot zover, later meer.
Groeten,
Robert Jan
-
Ik las dit draadje al en markeer toch even: +1 volger.
Mooi werk, Robert Jan!
-
Dank je Maarten.
Weer een stapje verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630014_004.jpg)
Vandaag maar eens de zaak afronden. Dat wil zeggen, geheel samenstellen en houten balken onder de ketel maken.
Robert Jan
-
Voorproefje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630015_016.jpg)
Groeten,
Robert Jan
-
wauw! ;D
-
Hallo Auke,
Dat dacht ik ook. Maar het licht is gewoon hopeloos. Eind van de dag maar eens naar buiten slepen. Maar dit is ongeveer wat ik voor ogen had. De 5500 komt bij een waterkraan te staan. Die kraan moet ik nog iets aanpassen, zodat de trechter ook daadwerkelijk in de waterbak hangt.
Ik heb een kant en klaar model, maar er zijn er ook nog 2 onderweg. Net als de inspectieput en het rek voor gereedschappen. Die spullen komen op de nu nog lege bak te staan.
Groeten
-
Mijn grote dilemma bij dit soort werken is altijd ........... hou je commentaar voor je Bender :-X
Juist door de vergaande detailering vallen de detailfouten op. Veelal (stoom(ketel))technisch van aard en die hebben sec gezien niets met de totale indruk te maken. Ik zit met open mond van bewondering te kijken en ga even verzinnen of en hoe ik aanvullende commentaar ga geven (tenslotte ben ik er met Karst ook ongeschonden van af gekomen 8) )
Laat je echter vooral niet door mij weerhouden en ga zo door met deze kunststukjes (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_ketel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3900_ketel.jpg)
Uit "Stoomlocomotieven NS serie 3900" door Paul Henken van Uquilair
Het gaat me met name om de stoomdom en de (matig zichtbare) bovenkant van de rookkast.
Indien je de sierbeplating van de dom weg haalt is dit wat je overhoudt, dus niet die rand op de ketelbeplating die je nu laat zien (om maar te zwijgen over dat luikje dat je nu boven op de ketel hebt zitten)
De weggehaalde schoorsteen levert gewoon een "vlak gat" op in de rookkast
Ja ik weet het, minispelden op spring eb :-[, maar als je zo gedetailleerd wilt werken ............ DEUVM
PS Op zich een van de betere plaatjes van een reservekoppeling ;D
-
Hallo Paul,
Alle commentaar is welkom. Het is een voorlopige setting. Uitproberen hoe iets werkt is belangrijk voor mij. Ben nog lang niet tevreden over de kleuren van de loc. Ook het verwoeste deel moet nog onder de loep.
Dus...
Robert Jan
-
Bedankt. (y)
Hier kunnen we wat mee.
-
Even als uitleg: onder de stoomdom zit de kattekop / regulateur. Dit is een onderdeel van grofweg voetbal formaat. Die moet er dus uit kunnen (voor onderhoud). Verder is in principe de stoomdom de enige opening in de ketel via welke je voor onderhoud in de ketel kan komen (mits niet te dik :-\). Misschien dat dit een beter beeld geeft over het hoe en wat van dat ding.
De stoomdom is dus veelal een in bolhoed vorm geperste dikke plaat met een dikke flens waarin (veel) boutgaten zitten. Bij bouten moet je ergens in de orde van M30 denken.
-
En ja, dan ben ik er ook weer ::) ;Dhet lijkt wel Bassie en Adriaan ;D ;D
Deze foto is genomen met de camera ter hoogte van de bovenste flens van een stoomdom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2233_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2233_1.jpg)
De steun links is waar de regulateur(de klep) aan vast zit. De gevorkte stang verbindt de regulateurklep met de regulateur in de cabine. Onder de pijpen zie je de vlambuizen waar de oververhitter elementen in zitten. De pijpen aan de bovenkant van de foto gaan volgens mij naar de spinnekop.
Hier een foto van dezelfde loc, een half jaartje eerder tijdens de ketelkeuring.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0013_12.jpg)
Hier de stoomdom zonder z'n deksel. Het is van een andere vorm dan de 3900 ketel, maar het idee is hetzelfde. Op deze loc is een zilverkleurige hittebestendige verf gebruikt, maar zo te zien zijn de NS ketels in ieder geval in zwart geleverd. Ook mooi voor Ivo als hij meeleest, de kleur van een bronzen veiligheid zonder dat de poetsgekke Nederlanders de dingen onder handen hebben genomen ;) :-*
De schoorsteen vam deze loc ligt nu ook buiten, als ik het niet vergeet kan ik dit weekend wel een paar fotos nemen van het gat waar de schoorsteen hoort te zitten.
mvg,
Rick
-
het lijkt wel Bassie en Adriaan
Rick
Ach, naar dat programma hebben ook velen gekeken.
Groeten, Adriaan ;)
PS het sierdeksel zie je ook mooi tegen het machinistenhuis aan staan. Daar kan je mooi aan zien dat de rand van de "hoed" aan de sierdom zit en niet aan de ketelbeplating. Iets vergelijkbaars geldt voor de schoorsteen. De rookkast is domweg een ronde buis, de aansluitflens zit veelal aan de schoorsteen. Bij de buren van mijn logeeradres bij de SHM staat nog een (losse) schoorsteen in de tuin. Zal ik zsm even foto van maken.
Verder zie je dat hier het domdeksel een vlakke plaat is. dat is een wat oudere, min of meer ongewenste, constructie. Punt is dat onder druk een vlakke plaat de neiging heeft om bol te gaan staan. Dit kan je opvangen door de plaat "dom" dik te maken *. Een intelligentere oplossing is dus een bol domdeksel met een flensaansluiting, zoals dus op de ketel van de 3900 te zien is
* ooit het vlakke deksel van de SHM 16 in m'n kruis gehad. Keuze was of daar of 3 meter lager op de stenen vloer. Gegeven de kosten van het herstellen van een dergelijk deksel toch maar een (geslaagde) opvangpoging gedaan en ALLES doet het jaren later nog steeds. Echter ...... valt wel in de categorie: "Don't try this at home" :o
-
Tussen de bedrijven door de 5500 op zijn assen gezet en lopend gemaakt.
Alleen de remmen moeten nu nog gemaakt, evenals de zandleidingen naar de drijfwielen.
Zaakje kan daarna weer uit elkaar voor het spuitwerk aan het chassis en de de onderzijde van de loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_55000_010.jpg)
Zoals gezegd in een eerder bericht, heel erg gaaf om te doen. Ik kan nog alle kanten op met deze loc. De weathering is eigenlijk nog niet gebeurd. Op het diorama staat ze straks bij de waterkraan. Ga ik nu ook doen. :D
Groeten,
Robert Jan
-
Robert Jan, persoonlijk zou ik niet teveel verweren / vervuilen op de camouflage zelf enkel misschien een beetje "mist" leggen , rest kan je doen zoals je zelf wil. Maar zoals geschreven dit is echt "persoonlijk" dan. :)
Eric. :)
-
Even voor het contrast met een andere 5500 op het diorama gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_550001_012.jpg)
Ben er wel blij mee.
Robert Jan
-
Mooie fotos.
Hier ter info nog een paar plaatjes uit het grootbedrijf ter verbetering van de 6300.
Rookkast model cabriolet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2338_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2338_4.jpg)
Stoomdom zonder deksel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2339_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2339_4.jpg)
Uitgeklede rookkast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2346_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2346_3.jpg)
En de schoorsteen in z'n geheel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2360_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2360_2.jpg)
Dit is dan wel een Nieuw Zeelandse loc, bouwjaar 1910 met een ketel uit de jaren '50, maar het idee is hetzelfde.
mvg,
Rick
-
Kwam ook nog twee plaatjes tegen,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img620_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img620_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img634_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img634_1.jpg)
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor de foto's en aanvullende informatie.
Na een weekje modelbouwvakantie weer volop aan de slag dit weekend.
Tijdens het schilderwerk aan de boerderij van van mijn broer en vrouw goed kunnen nadenken over hoe het verder moet.
Een en ander komt wel weer voorbij in een update dit weekend.
Groeten,
Robert Jan
-
@speedy
ik hoop niet dat je daar zo'n camouflage schema heb moeten schilderen,
hoewel hoef je niet tussen de lijntjes te blijven en is afplaktape makkelijker te plakken, in grote lijnen.
maar nu weer bouwe ....,
ANDREUS
-
Wat het schilderen betreft, dat doe je zonder afplaktape. Kleuren zijn de eenvoud op zich. Groen en een tint wit. Voor de rest is het een mooie oude boerderij, met een klassieke gevel en prachtige luiken voor de gevel.
Maar inderdaad, nu weer bouwen. Wissel gelegd en sporen verlengd. Ballasten is dan de volgende stap. Joepie! ;D
Robert Jan
-
Met een lekker muziekje op de achtergrond is dat ballasten een leuke klus. (y)
Sporen liggen vooralsnog vast op de plaat. Treinen lopen af en aan voor de bevoorrading.
Niet alles was in camouflage en een 2100 en 6300 kwamen voorbij.
Foto's...
Wissel ligt in de verse ballast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0020.jpg)
Waterkraan staat op zijn plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0060.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0060.jpg)
NS 2133 komt voor water.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0080.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0090.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0090.jpg)
NS 6317 meets NS 2133
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0120.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_630016_0120.jpg)
Kan het niet laten om de locs even neer te zetten. Ziet er steeds beter uit. Bomen gemaakt om het geheel wat kader te geven.
De hele module is nu zo'n 107cm x 35cm.
Alles moet nu drogen, dus AH bezoek. Daarna maar eens verder met de NS 6000.
Morgen de ballast bijwerken en weer verder met de andere zaken. Bomen in het speciaal.
Groet,
Robert Jan
-
Project Trees. ;D
In een poging mijn eerste flora vorm te geven, het volgende resultaat.
Dit gaat een groep Berken worden. Het is herfst(nog wel). ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Trees0_0030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Trees0_0030.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Trees0_0040.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Trees0_0040.jpg)
Mijn eerste ervaringen met zeeschuim. Nog niet helemaal mijn idee van wat het moet worden dus. Eerst maar eens een pauze. 8)(Grolsch pauze) ;D
Tot morgen,
Robert Jan
-
Hoe is het mogelijk dat dit geheel aan mij voorbij gegaan is, wat een leuk draadje! Is de Grolsch-pauze al voorbij?
Heel fraai, die camo-5500!
-
niet te lang pauze nemen he, je kunt beter nog n paar fraaie foto's nemen ;)
bomen zien er al goed uit
-
Knap staaltje van modelbouw chapeau!! Is het altijd gemakkelijk om een stomer van analoog naar digitaal te verbouwen? ;)
Eric. :)