BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: 5166 op 05 July 2013, 22:26:50
-
Voor het samenstellen van een autoslaaptrein ben ik op zoek naar de juiste modellen hiervoor; samenstellingen heb ik al gevonden, o.a. op de site van Stefan von der Ruhren (http://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/int9075.php).
Zijn er mensen die deze trein al eens in model hebben nagemaakt of gewoon weten welke modellen ervoor gebruikt kunnen worden?
Ik ben nog niet zo thuis in alle WLABm MU en UH en T2S aanduidingen.
Mijn voorkeur heeft een samenstelling uit begin jaren '80.
Groeten, Edwin
-
tuurlijk hebben we die. Zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45779.msg737245.html#msg737245) voor een samenstelling uit 1978 incl bestelnummers voor modellen. Begin jaren 80 week niet af, alleen zou je dan nog blauwe ipv groene Bc kunnen tegenkomen
dirkjan
-
Thanks, Hier kom ik al een heel eind mee! (alhoewel ik vrees dat niet alles meer verkrijgbaar is..)
Is dit overigens ook de samenstelling zoals deze tussen Luik en Luxemburg reed of werden er in Belgiƫ toendertijd nog rijtuigen bij geplaatst?
Groeten, Edwin
-
Hier nog een foto van de Costa-Express in 1986:
http://www.flickr.com/photos/lok1501/8396064628/in/set-72157632558085327
Wie kan mij vertellen wat voor rijtuigen het zijn, die in de 2e en 3e positie in de trein zitten (MU of UH??)?
Groeten, Edwin
-
2e is een MU
3e is een UH
Beide in TEN kleurstelling
dirkjan
-
Thanks, ben wel benieuwd hoe je dat verschil ziet; heeft het met de schotbeplating te maken?
-
De 2e heeft de typische raamindeling van een MU
De 3e heeft taps toelopende uiteinden en een op en neer gaand raampatroon.
Afwijking komt vanzelf van teveel naar dit soort foto's turen ;)
dirkjan
-
Al zoekende nog wat info gevonden:
http://www.mlgtraffic.net/SNCF_E_V_VL.xml
Hierin lijkt het alsof de MU een rijtuig was met slechts aan 1 kopzijde deuren.
Als ik de eerder geplaatste link naar de foto van de Costa expres in 1986 bekijk, dan lijkt het alsof het rijtuig in 2e positie, deuren aan beide kopzijdes heeft.
Is dit dan wel een MU of zijn er ook MU's met deuren een beide kopzijdes?
(wel boeiend die slaaprijtuigen ;))
-
Je ziet niet de deur van het 2e rijtuig maar die van het 3e, door het taps toelopende eind lijkt het alsof die bij de 2e hoort. Kijk maar naar de hoogte van de deuren tov de onderkant van de wagenbak.
-
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Zeg je daarmee ook dat "deuren aan 1 kopzijde" een kenmerk van de "MU" is?
Groeten,
Edwin
-
Nu er duidelijkheid is over het tweede en derde rijtuig, ben ik ook heel benieuwd geworden naar het eerste rijtuig. Lijkt Frans. Iemand een idee?
Groeten,
Corneel
-
Dat is een SNCB I3 ligrijtuig, in Luik erbij geplaatst
-
Inderdaad, helaas (nog) niet in model verkrijgbaar...
-
http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=belgium-files/198X/1986-9271
andere samenstelling
groeten Peter ;)