BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 03 July 2013, 15:43:36

Titel: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 03 July 2013, 15:43:36
Er heb recentelijk opgevangen dat de 1122 in het Spoorwegmuseum, die momenteel gereviseerd wordt naar weer rijvaardig, daarom voorzien gaat worden van z'n oorspronkelijke nummer 1125. Is er iemand die kan/mag/durft te bevestigen of ontkennen wat de exacte plannen zijn met de loc? Wordt bijvoorbeeld dat wc-eend blauw ook gecorrigeerd naar de kleur zoals de Stichting Klok die voor de 1201 heeft uitgedokterd of is alle nieuwsgaring onder embargo?

Groet, Bessel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1121_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1121_2.jpg)
Oftewel: kan hier straks de airbrush overheen? ;D
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Railroadtycoon op 03 July 2013, 15:56:40
HIer staat wat over de 1125:

http://www.nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2265 (http://www.nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2265)

Allie
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 03 July 2013, 16:01:26
Frappant: alvorens deze vraag te stellen kwam ik via een andere link op de NMLD uit, ik doe normaliter ook m'n voorwerk wel. Maar ik kwam terecht  in een oudere tekst, dus zonder dit stukje:
Het gieten van de juiste nummerplaten is voorbereid. De inbouw van de motoren in de draaistellen wordt in depot Blerick uitgevoerd.
 (BS aanv 18/5'13)

Anders had ik die vraag niet hoeven stellen :)
Nu nog zien uit te vinden of de kleur gecorrigeerd wordt..
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Eelco Storm op 03 July 2013, 16:02:32
De 1100'den en 1200'den kwamen beiden uit verschillende fabrieken, heel goed mogelijk dat ze ook allebei een andere tint turkoois hadden...
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Rubedino op 03 July 2013, 16:10:35
Best wel grappig.

Mijn reeds lang geleden overleden vader was bij deze loks betrokken (verf turkoois en blauw). En ik nu ik ook met wat anders.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: JAB van Ree op 03 July 2013, 16:25:04
De 1100'den en 1200'den kwamen beiden uit verschillende fabrieken, heel goed mogelijk dat ze ook allebei een andere tint turkoois hadden...

Daar staat tegenover dat vooral de Franse loks zo slecht geschilderd waren dat binnen 2-3 jaar sommige exemplaren vrijwel geheel bijgewerkt waren in Nederland, met naar wat ik aanneem dezelfde tint turkoois was als op de 1200'en. Zie oa de foto's in het 1100-boek , dan jij je loks van 1-2 jaar oud in turkoois al onder de postzegels zitten.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Martijn1974 op 03 July 2013, 16:59:13
Ik wil ook een foto plaatsen...  (y)

De NSM loc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4665_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4665_1.jpg)

En de mijne.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130112_164728_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130112_164728_1.jpg)

Mooi he?!
De 1100 is de enige die ik mooi vind in Turquoise.
Ik zou het wel erg leuk vinden om hem weer te zien rijden.  8)

mvg,
Martijn.

Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Edwin2121992 op 03 July 2013, 17:14:32
De 1125 is trouwens al een hele tijd geleden door de Mp 3031 naar Amsterdam Zaanstraat gebracht (grappig dat de route langs de Watergraafsmeer kwam en het transport dus langs de echte 1122 kwam) en staat daar nu al een hele tijd buiten naast de loods samen met de 1656 en Mp 3031.

Groeten Edwin.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Simon Stenneberg op 03 July 2013, 17:47:47
Mijn grootvader had als machinist indertijd net de omscholing van stoomloc naar 1100 afgerond toen hij ernstig ziek werd en veel te vroeg overleed. Ik zou het ook wel mooi vinden als er weer een rijvaardige 1100 in de oorspronkelijke kleuren op de rails te zien zal zijn. Misschien ooit samen met 7742 "Bello" op de foto want daar reed mijn grootvader toen ook op vanuit depot Alkmaar.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Gert1 op 03 July 2013, 19:07:28
Mooi he?!

Zeker! Maar overweeg je de buffers nog zwart te maken (geeft de loc nog meer smoel) of past dat niet binnen jouw tijdperk?

mvg,
Gert
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Martijn1974 op 03 July 2013, 20:01:57
Nee, ik laat de buffers zo  :D
Bijna alles wat ik rijd heeft al zwarte buffers, dit lichtgrijs is wel zo fris.
Ik ben geen tijdperk rijder, bij mij is alles door elkaar en dat zal wel allergische reacties opwekken bij menigeen haha. ;)


mvg,
Martijn.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Martin Hornis op 03 July 2013, 22:59:21
Nee, ik laat de buffers zo  :D
Jammer... :(
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 03 July 2013, 23:08:12
Ach, dit is hoe Roco hem geleverd heeft... die van mijn loc waren al zwart omdat het een gemodificeerde 1.0 versie is (groene band blauw gemaakt, nummerschilden aangepast; draaistellen, dak en panto's gespoten)..
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: janw op 03 July 2013, 23:18:23
Ha... daar gaat-ie weer. In dit beroemde draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12265.300.html
zijn we erop uitgekomen dat de horizontale band bij de 1100 en 1300 zwart moet zijn geweest, bij de 1200 en plan D blauw (of heel misschien groen, maar modelbouwpublicaties uit de tijd zelf hebben 't over blauw).
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 03 July 2013, 23:38:40
Het 'bewijs' uit dat draadje maakte voor mij duidelijk dat het voorbeeld een, in elk geval ten dele) ingekleurde foto was (en niet eens heel netjes). Maar er is nog een heel ander stukje historie: Een zeldzame originele (velen zijn later wel eens overgeschilderd) Märklin SEWH 800 die ik eens in handen heb gehad voor een preventieve poging zinkpest te beperken, had een totaal andere tint turquoise dan alles wat we tot heden gezien hebben- behalve de kleur van de 1201. En die lok had blauwe nummerschilden met rode vleugels op de frontplaten en inderdaad, een zwarte band. Ik heb me altijd voorgenomen dat daar niks van klopte, maar die lok is gemaakt toen het origineel nog bestond. Het tegenstrijdige is dat er instructies bekend zijn die suggereren dat de band blauw is, omdat de schilden dat ook zijn: over zwart wordt nergens gerept. Dat maakt het bewijzen erg lastig..
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Thom op 04 July 2013, 00:25:19
Frappant: alvorens deze vraag te stellen kwam ik via een andere link op de NMLD uit, ik doe normaliter ook m'n voorwerk wel. Maar ik kwam terecht  in een oudere tekst, dus zonder dit stukje:
Het gieten van de juiste nummerplaten is voorbereid. De inbouw van de motoren in de draaistellen wordt in depot Blerick uitgevoerd.
 (BS aanv 18/5'13)

Anders had ik die vraag niet hoeven stellen :)
Nu nog zien uit te vinden of de kleur gecorrigeerd wordt..
Helemaal exact klopt het verhaal niet.

De motoren worden eigenlijk niet ingebouwd, maar de 1125 zal de complete draaistellen van de 1107 krijgen.
De draaistellen worden voor de 1125 ontdaan van hun verlenging, en daar is voor gekozen omdat de draaistellen van de 1107 nog wijzigingen hebben gehad die de draaistellen van de 1125 niet meer hebben gehad. Verder zijn de draaistellen van de 1107 langer onderhouden en in betere staat.

De 1107 staat daarom nu op de draaistellen van de gesloopte 1111.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 04 July 2013, 07:45:59
Was het niet zo dat de 1107 uit de eerste serie afleveringen, dunner plaatmateriaal in de draaistellen had waardoor later diverse verstevigingen nodig waren? Ik meen zoiets gelezen te hebben in het 1100 boek (wat helaas niet meer in m'n bezit is). Los van de waslijst aan modificaties om de ophanging en het comfort te verbeteren.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: JAB van Ree op 04 July 2013, 09:00:10
Bessel zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21057.0 voor foto en details
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Thom op 04 July 2013, 15:41:45
De draaistellen zijn in de loopbaan van de loccen zovaak gewisseld dat ze allang niet meer onder de lok zitten waaronder ze zaten bij aflevering.

Dus stellen dat de 1107 het eerste type draaistel zou hebben zal niet opgaan in die zin.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Henk Boshuyzen op 04 July 2013, 20:08:32
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd maar bij het kiezen van de 1107 is in ieder geval de historie van alle onderdelen meegenomen. Ook die van de draaistellen.
Titel: Re: De 1122 van het NSM
Bericht door: Besselspoor op 04 July 2013, 21:25:57
Ach, het type draaistel vind ik in deze fase eigenlijk ondergeschikt aan het feit dat men de lok weer rijvaardig maakt! De 1100 is in z'n tijd net zo veelzijdig ingezet als de 3700 in haar tijd (het blijft een dame) en ik zal beslist vooraan staan om de machine op eigen kracht voorbij te zien komen.