BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: TonN op 03 July 2013, 12:50:57
-
Je hebt wel van die filmpjes waar bij gezegd wordt "Don't try this at home". Dat geldt hier ook voor. Het is veel werk. Heel veel werk. En het is nog maar afwachten of het echt iets wordt.
Ik ben in 1985 begonnen met deze baan en de laatste 10 jaren echt helemaal niks meer aan gedaan. Ik wou een groot intercity station namaken. En wel station je ook kiest, het is altijd groot. Nu was ik altijd onder de indruk van Utrecht als ik daar eens daarheen kwam. Dus ik daar eens aan rekenen.
Ik wou tenminste 8 bakken aan de a sporen kwijt en 4 aan de b kant. Plus nog wat wissels ertussen betekende dat ik aan 240 cm voldoende had. Voor de emplacementen merkte ik dat die een heel stuk korter werden als ik ze met 15 graads wissels namaakte. De lengte schaal wordt dan 1 op 480! Met 120 cm kon ik van perron naar de laatste wissel net voor de flyover komen. Daar zou de baan stoppen. Van het zuidelijk emplacement vond ik het niet erg om me te beperken tot de wisselstraten die voor het reizigers vervoer van belang zijn, dus zonder tuin, ptt perron wasstraat. Ik wou met modules bouwen, dus wellicht kon dat later nog. (Wist ik veel). Dit gedeelte kon op 90 cm.
Totaal dus 450 cm. Daar zou eventueel nog wat lussen bijkomen om onder de baan te komen. Leek me redelijk. Ik heb ook wel grotere banen gezien.
Ik kocht een engelse wissel van roco en was bedroeft over het resultaat. Doordat het midden uit twee platen opgebouwd is, krijg je niet de juiste indruk als je over een wisselstraat heenkijkt. Dus dat moest anders. Bovendien had ik ook symmetrische wissels en een halve engelsman nodig. Dus ik experimenteren en het lukte me om zelf wissels te bouwen. Daar ben ik wel even mee zoet geweest. ongeveer 100 gewone en 50 engelsmannen.
Voor de bakken ben ik begonnen met 100x120 spaanplaat. Dat bleek te onhandelbaar, dus heb ik ze doormidden gezaagd. 6 van 100 x 60 en 1 van 100 x 90. Later bleken ze nog te slap en heb ik er aluminium profielen onder gezet.
Van die bouw heb ik geen foto's. Misschien zit er tussen oude vakantie foto's nog een plaatje dat ik wisseltongen aan het vijlen was op de camping. Vandaag toch eens wat foto's gemaakt. (De witte stroken papier gebruik ik om de rails kaarsrecht neer te leggen.)
Noord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3070001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3070001.jpg)
Zuid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280373.jpg)
Detail kruis noord:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280377.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280377.jpg)
Details engelsmannen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280378.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280378.jpg)
Detail van een extra slanke engelsman met bewegende binnenliggende wisseltongen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280380.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PB280380.jpg)
Deze had ik nodig om goed uit te komen. Soms wel spijt dat ik ze niet allemaal zo gemaakt heb.
Ik hoop dat jullie iets van Utrecht CS erin terug herkennen. Zo niet, dan heb ik echt een probleem. Ik weet niet of het ooit afkomt. Maar hier geldt echt dat het doel de reis is en niet de bestemming. Ik zit nu ook te kijken of 3d prints me kunnen helpen. Ik heb bijvoorbeeld nog wat strijkregels nodig. Een stuk of 400. Een eigen printertje is dan geen luxe.
-
Ziet er erg goed uit. En heel herkenbaar. (Als spoorman zeker) :)
-
Man, wat een werk... En dan dacht ik dat ik een onbegonnen klus was begonnen..... :-X
Ik blijf het even volgen! (y)
Grtz,
Niels
-
Zo hé, dat is imposant! Ik ben reuzebenieuwd hoe dit er in de loop der tijd zal worden!
Heb je toevallig al materieel?
-
Ik blijf het even volgen! (y)
Hou je adem niet in. ;D
Heb je toevallig al materieel?
Nog veel te weinig. 2 x 1600, waarvan 1 zelfbouw. 1 1200 omgebouwd van een br151 (toen waren er nog geen minitrixen) 2 x 1300, 2 x 1100 in ombouw. stammetje e, stammetje icr, koploper , motorposter, 2 keer plan v zelfbouw, die de tand der tijds niet zo goed doorstaan heeft en nog veel Duits spul wat er eigenlijk hoort.
Maar als de baan veel en veel verder is nodig ik wel wat mensen uit voor een fotoshoot. Ook al rijdt het dan wellicht niet, als ik enigszins voor elkaar krijg wat ik in mijn hoofd heb, moeten er mooie plaatjes te schieten zijn. Ik heb bv een hart tot hart afstand van 28 mm. Dat heeft een heel ander effect dan 33mm.
-
Wow!
Dat is serieus werk.
Hopelijk ga je er uit komen om die ontbrekende stukjes ook allemaal af te krijgen.
Ben nu al benieuwd naar meer foto's. :)
-
Overigens zijn de wissels niet eens moeilijk te maken. Ik begin door de staven van het bed te halen van een stuk flexibele rails. Dat kan door de biels warm te maken met water. De biels wordt op maat gemaakt. De wisseltongen soldeer je met een niet te dikke draad aan de railstaven vast. Het bewegend deel wordt met een draadje op een beweegbaar stukje plastic gezet. Het puntstuk wordt opgevuld met wat plamuur. En klaar is kees.
Engelsmannen zijn een stukje lastiger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/middenEngels.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/middenEngels.jpg)
Daar begin je met een stuk die je in het midden dun maakt, zodat ie goed te buigen is. (zwart)
Dan komt er een ander stukje rail ondersteboven tegen aan, zodanig dat de flens van het wiel deze goed kan berijden. (grijs) Dit stukje zit pas goed als je een blaar op je vingers hebt.
Dan komt er een krom rail tegen aan die de binnenste tongen symboliseert. Deze heeft aan de uiteinden de bovenkant afgevijld. (bruin)
Daarna is dit geheel stevig genoeg om van de zwarte staaf een deel af te vijlen. Hier heb je ruimte nodig de wisseltongen te plaatsen. Die haal ik uit één geknikt stuk, die behoorlijk verdund is om hem soepeler te krijgen. Hoe slanker de wissel, hoe makkelijker het wordt.
-
Indrukwekkend (y)
Vast gestudeerd voor monnik ;D
Allie
-
Ging er in eerste instantie vanuit dat het fabriekswissels waren, maar zie nu dat het zelfbouw wissels zijn. Petje af (y) (y)
-
Het wil niet met fabriekswissels. Er ontbreken modellen. Zeker eind jaren 80. Nu is er alleen een kruiswissel van kato, maar dan nog alleen met gewone wissels aan het uiteinde. Voor Utrecht zijn kruiswissels met engelsmannen nodig.
Verder heb ik een enorme hekel aan de 33 mm die de merken ons opleggen. Die is alleen maar noodzakelijk in de afstand in R1/R2 bochten. Dat betekent dat ook fabriekswissels door mij altijd verkort worden.
Eén van de eerste dingen die ik gedaan heb was met een setje wissels van roco, om die zodanig te verzagen dat er een kruising tussen kon, en de 28 mm aanhouden. Die had ik nodig voor iets als dit:
(http://farm9.staticflickr.com/8450/8062206038_0d6fabc603_z.jpg)
(Dat is dus niet van mijn baan. Bron (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987&start=30))
Als je die wissels zo bewerkt hebt, komt het verder zelf bouwen steeds dichterbij.
-
(Dat is dus niet van mijn baan. Bron (http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=4987&start=30))
Ja die ken ik :-[.
Ging ik weer eens vrolijk door het ijs met m'n grote mond. Had iets geroepen over het feit dat driewegwissels in Nederland in het hoofdspoor niet voor kwamen.
Vrolijk verder peuzelend aan "humble pie" (y)
-
Yep. Bedenken wat je wil bouwen (en hoe) en dan het beschikbare materiaal naar je hand zetten. Niet andersom.
Fijn, een soortgenoot ;D (y)
Groet,
Jan
-
Hallo TonN,
Wat gaaf dit, ik heb er wel eens over nagedacht om Utrecht CS na te bouwen maar die gedachte snel weer laten schieten ;D
Af en toe denk ik wel eens was ik maar aan een kleinere (Echthoven) baan begonnen, maar ja als je eenmaal bent begonnen laat het je niet meer los ::)
Dus daarom vind ik het echt heel knap en gedurft dat je dit bouwd (y)
Veel succes verder!!!
Wel foto's blijven posten nu he, dit willen wij nu wel blijven volgen natuurlijk ;) :)
Groet,
Raymond
-
Ja die ken ik :-[.
Ging ik weer eens vrolijk door het ijs met m'n grote mond. Had iets geroepen over het feit dat driewegwissels in Nederland in het hoofdspoor niet voor kwamen.
Vrolijk verder peuzelend aan "humble pie" (y)
Ach, er wordt ook zo vaak geroepen dat NS geen gebogen wissels heeft. Maar d'r ligt er toch echt 1 bij Groningen.
Jij bent PAUL_DMV? Mooi werk. Wel een beetje jaloers. Ergens had ik overal wel slankere wissels gewild, maar dan was het emplacement te lang geworden. En je hebt assymmetrische. Ik heb de symmetrische gebruikt. Misschien toch nog eens herbouwen.
@Raymond
Met een baan met dergelijke afmetingen is alles direct zoveel groter, zoveel meer. En lang niet elke oplossing is nog mogelijk. Toen ik eraan begon waren er geen digitale systemen die klaar waren voor een dergelijke omvang. Dus ik zelf ook een hele computer aansturing verzonnen. Daar kan ik ook weer overnieuw overnieuw over gaan nadenken. Mijn ontwerp was gebaseerd op een Atari 1040 (die al lang weg is) en een parallele poort (die op de meeste pc's niet meer zit.) Je loopt dus tegen van alles aan wat je met kleinere banen niet hebt. Ik vind het fijn om te lezen dat je het heel knap vindt, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand het heel dom vindt.
-
Ach, er wordt ook zo vaak geroepen dat NS geen gebogen wissels heeft. Maar d'r ligt er toch echt 1 bij Groningen.
Ach boven een zekere leeftijd hebben we allemaal H.F. Enter gelezen :-[
Jij bent PAUL_DMV?
Nope, maar wel deze (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41194.0.html)
-
HEEEEEEEEL UITDAGEND! Maar gezien de eerste foto's en jouw uitleg erbij ben ik vol vertrouwen. Ik blijf je volgen!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'!
-
@Paul,
Ben benieuwd naar je eindplaatje (y)
Heel bemoedigend al deze reacties. Allen bedankt.
Ik moet nu wel verder....
-
Hallo,
Dat ziet er werkelijk geweldig uit!
Mijn complimenten.
Is er trouwens al een update?
Thomas
-
Hallo Ton.
Als je even wacht met meer wissels in Utrecht te leggen.
Want er gaan kleine 100 wissels er uit op het emplacement Utrecht.
Tussen spoor 4, 5 en 6 zijn de wissels al weg.
Groetjes Sebas
-
Waar gaat dit verder.
Ben benieuwd. Zoveel wissels dat is een hele opgaaf. Vraag me af of dat gaat werken....