BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 03 July 2013, 10:03:57

Titel: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Ruud K op 03 July 2013, 10:03:57
Laatst las ik in een bespreking van een nieuwe loc dat deze niet meer in het doosje paste nadat alle losse onderdelen waren gemonteerd.
Dat is een kleine ergernis waar ik ook vaak tegen aan loop. En niet alleen bij oudere opbergdoosjes. Zo kocht ik een tijdje geleden de zwarelastwagen van Roco, artnr. 66729. Nieuw in 2013. Die zit tegenwoordig niet meer in een doosje met piepschuim, maar in een doorzichtig doosje met een doorzichtige plastic inlay. Als je de rongen op deze wagen monteert, past het wagentje niet meer in het doosje. Je moet dan de inlay behoorlijk verknippen om dat voor elkaar te krijgen. Lastig en vervelend. Bij Marklin/Trix komt dat ook vaak voor.
Ook heb ik al eens meegemaakt dat een loc (van Liliput) niet meer in het doosje paste nadat de koppelingen aan de voor en achterzijde waren aangebracht.
Dit probleempje komt ook voor bij automodellen. Na het monteren van bijvoorbeeld de spiegels bij vrachtwagens kan het modelletje vaak niet meer in het doosje.
Is het nou zo moeilijk een doordacht doosje te maken? Het zou fijn zijn als modelspoorfabrikanten daar eens wat meer aandacht aan zouden besteden. Mijns inziens: kleine moeite, groot plezier.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 03 July 2013, 10:17:27
Inderdaad een ergernis die veel voorkomt. :( Alleen de heren fabrikanten leren blijkbaar niet zo snel.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Forever Rocofan op 03 July 2013, 10:26:46
Hallo Ruud K. en Dion,

Ik ben het helemaal met jullie eens. Ik heb een giga aantal vrachtwagens waar de spiegels nog op moeten en ook nog genoeg treinen waar nog allerlei onderdelen aan gezet moeten worden, maar juist het niet meer in het originele doosje passen van vrachtauto's met spiegels en sommige treinen wacht ik voorlopig maar met het aanzetten van de accessoires.

Groeten Ruud B.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: jakop op 03 July 2013, 10:38:26
Mee eens!
Een andere ergernis die ik heb is, zijn de koppelingen. Ik gebruik de Roco kortkoppeling, maar krijg op alle materieel wat ik nieuw koop (ook van Roco) beugelkoppelingen.
Ruud gebruikt (geloof ik) Fleischmann profi-koppelingen en zal dezelfde ervaring hebben.
Bij elk model komt dus nog de prijs van 2 koppelingen. Nu is dat natuurlijk niet zoveel geld, maar het is zonde want je legt weer 2 andere weg die je niet gebruikt.
Ideaal zou zijn dat je bij aanschaf in de winkel de vraag krijgt: 'welke koppelingen wilt u?'
Een andere optie zou zijn standaard modellen zonder koppelingen in de NEM-schacht te leveren, dan kan iedereen z'n eigen aanschaffen.
Voorwaarde is dan wel (om weer on-topic te geraken) dat er in de doosjes ruimte is voor (alle soorten) koppelingen.

Jakop
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Jeronimos op 03 July 2013, 10:38:38
Maar denken jullie dan niet dat wanneer deze onderdelen wel gemonteerd zijn, ze tijdens transport af kunnen breken?

Vaak zitten de treinen/auto's los in de dozen. Met alle onderdelen eraan moet je ze gaan fixeren wat ook niet handig is, lijkt mij. Puur om te voorkomen dat tijdens transport vanaf fabriek de onderdelen afbreken.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 03 July 2013, 10:42:18
Er zijn ook voorbeelden waarbij alles is gemonteerd en de verpakking hiervoor is aangepast.

Er zijn ook voorbeelden waarbij er al rekening is gehouden met ruimte voor nog te monteren onderdelen. Bv mijn nmj el13, daar moeten flinke spiegels op en de ruimte is aanwezig als deze zijn gemonteerd. Zo ook bij de door mij gekochte draagwagens van Roco, waarbij je vroeger wel in de piepschuimen verpakking moest snijden om het model terug te krijgen.


Zelf vind ik ook een ergernis van bv Roco dat ze zaken in verschillende maten verpakkingen uitleveren. Bv de taurus die heb ik al in 2 verschillende verpakkingen. Waarom niet zo veel mogelijk een eenheid.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Rockerbox2 op 03 July 2013, 10:44:32
Puur om te voorkomen dat tijdens transport vanaf fabriek de onderdelen afbreken.

Wat dacht je van montage kosten besparen?

Rino
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 03 July 2013, 10:48:58
Wat betreft de koppelingen is dit ook een ergernis(zoals Jakop aangeeft).

De prijs van twee koppelingen is nog om te doen. Maar ga eens kijken hoeveel je er soms moet aankopen om alles op te vangen. Dan loopt het echt wel wat verder in de papieren. Als ik bij mij kijk dan heb ik voor circa 200 euro aan losse koppelingen gekocht.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Besselspoor op 03 July 2013, 10:49:06
Bovendien kun je vaak niet alle onderdelen vooraf monteren, omdat het model dan niet meer op de baan inzetbaar is (imitatie-schroefkoppelingen, remslangen, zuigerstang beschermers op stoomlocs etc).
Nou stop ik zelf eigenlijk nooit modellen terug in de doosjes, maar merk wel dat bv Piko zorgt voor uitsparingen voor de lampijzers bij z'n coupérijtuigen en goederenwagens: en die zijn al jaren zo op de markt.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Ruud K op 03 July 2013, 11:02:13
Dat je zelf onderdelen moet monteren, vind ik niet zo erg. Maar zorg er dan wel voor dat de boel na montage wel in het doosje past. Als je een doordacht doosje maakt, kan dat. Zo levert Fleischmann sinds jaar en dag een rongenwagen zonder gemonteerde rongen (artnr. 5286). Als je die erop zet, past de wagen weer keurig in het doosje. Het kan dus wel. Het voorbeeld van Piko, dat Bessel geeft, bewijst dat ook

Dat verhaal van die koppelingen vind ik ook wel vervelend. Zoals Dion al schrijft, kan dat een begrotelijke zaak zijn.

Verschillende verpakkingen vind ik minder erg. Zo heb ik, geloof ik, wel vijf verschillende verpakkingen bij de goederenwagentjes van Brawa. De ene is handiger dan de andere. Het zij zo. Misschien gaat het om het zoeken naar de beste manier van verpakken. Maar een passende verpakking na montage van de onderdelen vind ik belangrijker.
Ook hebben lang niet alle fabrikanten een handige oplossing gevonden voor het opbergen van inlegvelletjes met informatie of instructies voor het monteren van de onderdelen. Ook zwerven zakjes met onderdelen soms rond in de doos. MaTrix en Piko zijn op dat punt minder sterk.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: henk op 03 July 2013, 11:08:40
Ideaal zou zijn dat je bij aanschaf in de winkel de vraag krijgt: 'welke koppelingen wilt u?'
Een andere optie zou zijn standaard modellen zonder koppelingen in de NEM-schacht te leveren, dan kan iedereen z'n eigen aanschaffen.

Dat is ook nu helemaal geen rare vraag aan vaste klanten.
Kijk, die beugelkoppelingen kosten de fabrikant zowat niks. Het maak voor de prijs van een model dus ook zowat niks uit of ze erbij zitten of niet. Dus waarom zou je de mensen die genoeg hebben aan een beugelkoppeling die lol niet doen?

Maar ze moeten met koppeling wel in het doosje passen natuurlijk. Ik heb uitgebreid zitten hakken in de doosjes van de Liliput NAM-wagens.  ;D
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: 5307 op 03 July 2013, 11:15:18
Toen ik op al mijn wagons, rijtuigen en locs koppelingen heb gestoken, merkte ik ook dat de modellen niet meer in de OVP geraakten.
In plaats van de koppelingen er terug af te halen, heb ik bij mijn verpakkingen de plastic, mousse of piepschuim wat aangepast (met hobbymes, soldeerbout, schaar,...), waardoor deze probleemloos in de OVP geraakt. Soms is het maar een fractie van een mm die benodigd is, bij anderen is het dan eerder een grote cm.. Hangt af van doos tot doos en van model tot model.
Maar inderdaad een grote ergernis.
Meestal lukt het net om een simpele beugelkoppeling te laten passen. (Mijn mehano's konden dat zelfs al niet!), maar bij de meeste lukt het niet om een roco Kortkoppeling te laten passen..
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: JAB van Ree op 03 July 2013, 12:23:19
De Roco KK is dan ook wel een draak van een ding... idioot lang en zelfs in sommige eigen Roco verpakkingen passen ze niet eens ;)

@Henk : Wat mij al lang blij zou maken is dat die standaard beugelkoppeling gewoon los bijgeleverd word ipv reeds gemonteerd. Hoe vast die dingen soms wel niet zitten.... je bent soms gewoon bang de oude koppeling er uit te trekken. Gelukkig beginnen sommige fabrikanten dat reeds in te zien en leveren ze ook inderdaad los bij (y)
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Ruud K op 03 July 2013, 13:19:49
Even het zijspoortje volgen: inderdaad leveren in ieder geval LS Models en Brawa de laatste tijd die koppelingen los. Ja, ze zitten soms gruwelijk vast, met name bij die merken. De normschacht kent kennelijk enige toleranties en die merken zitten blijkbaar aan de grenzen ervan. Jammer, want bij Flm, Roco, Trix en de meeste andere merken gaat het eruit halen en plaatsen van de koppeling heel soepel. Bij de oude Roco's moet je wel erg oppassen: de Flm kortkoppeling gaat er niet in zonder die smaller en minder dik te maken met een vijltje.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: jakop op 03 July 2013, 13:33:14
Ook wel te vermelden in dit topic zijn de onmogelijke verpakkingen van Märklin.
Bij de dubbeldekkerset (zonder lok) zijn de rijtuigen apart verpakt in een doos(je) die met z'n vieren weer in een overdoos zitten.
In zo'n doos zit het rijtuig opgesloten in een doorzichtig plastic 'iets' wat je min of meer van het rijtuig af moet vouwen en dan los klikt.
Ter bescherming zitten er dan weer velletjes tussen rijtuig en behoorlijk harde plastic.
Wat een drama!!!
Of de Roco kortkoppelingen gemonteerd op de rijtuigen nog hierin passen heb ik nog niet geprobeerd.

Jakop
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Ruud K op 03 July 2013, 14:00:41
O ja, vreselijk, net als bij Trix!! 'Schuifdozen' zijn bijna allemaal verschrikkelijk vergeleken bij 'dekseldozen'.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Railroadtycoon op 03 July 2013, 16:42:14
In zijn algemeen worden die verpakkingen zo gemaakt dat ze het transport van fabrikant (vaak ergens in China en omstreken  ::) ) probleemloos overleven. Hiervoor moet het te verpakken object bij voorkeur "muurvast" zitten in een schokabsorberende verpakking. Het moet tegenwoordig imeers gooi en smijt proof. Zo niet mopperen we over de afgebroken en gescheurde onderdelen. Dekseldozen zijn hiervoor minder geschikt en zitten daarom vaak in overdoos, al dan niet dicht geplakt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de nieuwe Rivarossi doosjes (Fl*/Ro* look alikes met kartonnen schuifdoos).

Dit is in tegenspraak met het bewaren in dit soort doosjes. Daar hebben andere fabrikanten weer betere oplossingen voor (kosten evenwel geld). Denk aan oa TrainSafe.

Maar het kan vaak klantvriendelijker  :P

Allie
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: NS6400 op 03 July 2013, 17:09:30
Mag ik hier dan ook nog even toevoegen dat Bachmann de lok en de tender los van elkaar in een doos doen. De lok en tender moet je met stekkertjes verbinden. Deze zitten behoorlijk vast zodat je ze alleen los krijgt door behoorlijk wat kracht te zetten. Dit is over het algemeen niet erg bevordelijk voor de lok. Als je (zoals ik) niet vaak kunt rijden maar wel af en toe een lok op de baan wilt zetten om te kijken hoe het eruit ziet, vind ik het teveel moeite en risico om hem steeds weer uit elkaar te halen om hem weer op te kunnen bergen.

(Mijn lok zit inmiddels in een VVP van Roco :P , hier kan hij wél met tender en al in.)

Groet,
Paul
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Rubedino op 03 July 2013, 17:50:37
Gaat spoor 1 rijden  :). Daar schroeft men de lok gewoon vast aan een plaat en kan zo zonder probleem opgeslagen of vervoerd worden.
 
Of vraag eens aan Ernst of hij zijn kisten ook in H0 kan maken.

Voor Koos heb ik hele handige kistjes gemaakt voor probleemloze opslag en vervoer.

Ovp's in een grote doos bewaren.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 03 July 2013, 20:56:43
Ik zit dus te wachten op een standaard doos met een inleg waar de desbetreffende lok of wagen goed inpast en dit ook het geval is wanneer er extra onderdelen zijn opgezet.
En het liefst een standaard kortkoppeling die door elke fabrikant erbij wordt gedaan.

Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: ex44 op 03 July 2013, 21:00:05
Over 't algemeen kan ik met de bestaande verpakkingen wel leven. Hier en daar wat aanpassen, indien nodig. Als Roco c.s. dat gaan doen, kost het weer nog meer geld.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: bellojan op 04 July 2013, 09:31:44
Kijk eens naar de doosjes van Liliput me name de NAM ketelwagens,
Als ze er weer in moeten, moet je de koppeling er uithalen of de doosjes openknippen.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: henk op 04 July 2013, 10:21:22
En het liefst een standaard kortkoppeling die door elke fabrikant erbij wordt gedaan.

Mee eens! Als het maar de Profi is.   8)
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 July 2013, 10:37:45
En het liefst een standaard kortkoppeling die door elke fabrikant erbij wordt gedaan.
De standaard koppeling is nog steeds de beugelkoppeling, zie NEM 360. Maar dat is geen kortkoppeling.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 04 July 2013, 23:21:25
Mee eens! Als het maar de Profi is.   8)

Hoe kom je daar nu bij. Doe mij toch maar de ..... ;D

Nu even zonder dollen, welke maakt mij niet uit als de desbetreffende maar goed is. Want niet alle kortkoppelingen functioneren goed op alle modelen.
Bv. ik heb problemen met het koppelen van oa Lsmodels en acme rijtuigen met een Fleischmann profi koppeling. Wil niet zeggen dat het met de Roco kortkoppeling altijd goed gaat. Deze koppelen wel maar met veel moeite, terwijl de Fleischmanns totaal niet willen.

@Klaas, is inderdaad een standaard koppeling(geen kortkoppeling). Maar persoonlijk vind ik deze koppeling geheel niet meer van toepassing.
           
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: prutser op 04 July 2013, 23:31:38
Bovendien kun je vaak niet alle onderdelen vooraf monteren, omdat het model dan niet meer op de baan inzetbaar is (imitatie-schroefkoppelingen, remslangen, zuigerstang beschermers op stoomlocs etc).
Nou stop ik zelf eigenlijk nooit modellen terug in de doosjes, maar merk wel dat bv Piko zorgt voor uitsparingen voor de lampijzers bij z'n coupérijtuigen en goederenwagens: en die zijn al jaren zo op de markt.

Dat heb ik nou niet, ik heb alle verpakkingen van de Piko coupérijtuigen moeten aanpassen voor de gemonteerde sluitseinijzers (het doorzichtige deksel) en Roco kortkoppelingen (de inlay).

Stephan.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Ruud K op 04 July 2013, 23:55:36
Dion, de enige rijtuigen die ik heb van LS Models zijn de CIWL-wagens en die koppelen prima met de Flm profi's.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: Dion op 05 July 2013, 00:03:08
@Ruud, dat kan natuurlijk.

Bij mij is er nog niet een die het doet met de Fleischmann profi koppelingen, ben in bezit van 10 Lsmodels en circa 35 ACME.
Zelfs de Roco's hebben moeite om te koppelen. Zo tegen elkaar duwen werkt niet, ik moet ze iets van de rails afhalen en dan tegen elkaar duwen en weer terug op de rails.
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: tijgernootje op 05 July 2013, 18:49:28
koppelingen een beetje smeren ?
Heb hier ook zat rijtuigen en wagons van v.n.l. Flm en wat Roco,maar dit probleem herken ik niet.
Maargoed dit geraakt lichtelijk off topic  ;)
Titel: Re: Beter doordachte doosjes graag
Bericht door: NL-modelspoor op 24 August 2013, 11:56:54
Een Roco Railion 204 past ook niet meer in de verpakking als je de hekjes monteert. Dus ook de verpakking maar aangepast. Zowel piepschuim als harde plastic van het deksel.  :-\