BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 28 June 2013, 17:53:02
-
Hallo mensen
Ik had zelf een oude Roco 2200 zeker al ±25 jaar oud zelf ooit bruin geverfd had toen zeker
nog geen ervaring, Kap was beschadigd en van het onderstel waren alle teksten verdwenen.
Nu heb ik pas een 2e hands maar zo goed als nieuw uitziende dummy gekocht van een mede
hobbyist hier op deze site.(Bedankt nogmaals Dick)
Ik heb nu met zijn onderstel en kap en mijn wielstellen met tandwielen en mijn motor een compleet
nieuwe NS 2200 in elkaar gezet, rijd als een zonnetje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0065_8.jpg)
De nieuwe kap heeft een zilveren dak op de cabine en een grijze langwerpige kap op het motor huis.
Graag wil ik jullie vragen of er iemand een lijstje heeft met de diverse uitvoeringen van deze 2200
met daarbij behorende jaartal.
Ik wil mijn lok een uiterlijk geven van rond de 40er jaren.(Ik denk één van de eerste uitvoeringen)
Met vr.gr.
Herwim
-
Met de 2200 kun je niet verder terug dan 2e helft jaren '50: de lok was toen al bruin met gele belijning, alleen de geluidsdemper van de uitlaat is van later tijdstip.
-
Dan moet het een fantasie kleurstelling worden, want ze zijn pas geleverd vanaf 1955.
-
En dat zilverkleurige dak klopt niet. Dichterlijke vrijheid van Roco.
-
Hallo allemaal
Bedankt voor de tips Henk en Besselspoor
Dat de loks pas in de 50er jaren zijn gekomen is voor mij geen probleem.
Mijn moduul baan speelt zich af in de 40 er jaren tot de 50er jaren dus dat kan.
Dus als ik het zilveren dak bruin maak en die lange rechthoekige bak op het motor
gedeelte eraf haal komt ie aardig in de buurt.
Heeft iemand een tip welke kleurnummer van welk merk ik daarvoor het beste gebruiken kan.
Bedankt allen.
Met vr.gr.
Herwim
-
Dat zilveren dak moet ander worden qua kleur(vraag me gee kleur nrs)
En die demper voor t machinistenhuis op de bovenbouw(langwerpig zilveren ding),moet ook t veld ruimen.
-
En een oranje bufferbalk.
(Dus: geen rood!)
Mvg,
Robin
-
Hallo Robin
Op alle foto's die ik inmiddels op Google heb gevonden zie ik alleen rode balken
geen oranje.
Herwim
-
Klopt, de bufferbalken zijn rood. Warmrood, dat wel.
Aan de onderzijde waren ze in het begin roodbruin, zoals ook bij de 2225 (http://www.museumspoor.nl/2-9-stichting-mmr/loc-2225) weer gedaan is.
-
Bedankt Tedo
Weet jij of anderen misschien waar ik geetste wings kan krijgen voor op de beide
kopse kanten.
Jaren geleden heb ik ze gehad maar deze ben ik kwijt.
gr.
Herwim
-
Hallo beste herwim,pak je de volgende bekende zaken ook mee?
Ik bedoel daarmee de handgrepen langs de cabinedeur verlengen tot aan het cabinedak?
Van de twee kleine dakluiken op het cabinedak 1 groot dakluik maken?
Free koplampringen ? Zie link http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41761.0.html
Al deze aanpassingen zijn gewoon op deze site te vinden.
Volgens mij volstaat tamiya gunship grey nr 48 prima voor het cabinedak mocht je geen airbrush hebben?
Of zijn er mensen hier op het forum die een ander idee hierover hebben?
P.s ik ben met je waalwijkse lokloods begonnen inmiddels.
Hartelijk dank nog dat ik hem mocht overnemen van je.
Zie draadje loods waalwijk markenburg.
Of klik op het linkje. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49172.15.html
Mvg jamie diks
-
Philotrain heeft vleugels voor de 2204 en 2300 gemaakt. Of anders Ger Knijf (Trainart).
Ik heb ze jaren geleden ook zelf gemaakt en laten etsen voor eigen gebruik.
-
Klopt, de bufferbalken zijn rood. Warmrood, dat wel.
Aan de onderzijde waren ze in het begin roodbruin, zoals ook bij de 2225 (http://www.museumspoor.nl/2-9-stichting-mmr/loc-2225) weer gedaan is.
Haal bij de bouwmarkt een potje Sikkens Standaard nummer 644 (oranje!) en je hebt de juiste kleur welke ook in de jaren 50 gebruikt werd.
Mvg,
Robin
-
Robin, heb je daar ook een bron voor? Ik heb nog nooit van oranje bufferbalken gehoord.
-
Robin, heb je daar ook een bron voor? Ik heb nog nooit van oranje bufferbalken gehoord.
Ja, de originele tekening voor de beschildering. Laatst een potje gehaald om eens te vergelijken, en het klopt aardig.
Mvg,
Robin
-
Ik ben nog niet overtuigd. Kan best zijn dat het zo op de originele tekening stond, maar zijn ze in de praktijk ook echt oranje geweest?
Ik heb net een paar boeken door zitten bladeren, maar de bufferbalken van 2200'en en 2400'en die ik daarin vind zijn allemaal rood, kan er met de beste wil van de wereld geen oranje in zien.
-
Is er geen kleurenopname van een 1200 (ik weet het andere loc, maar ook bruin geweest) met oranje bufferbalk?
-
De officiële benaming is oranje, maar het ligt tegen rood aan.
De laatste tijd ben ik aan het zoeken naar oude kleurenwaaiers van sikkels tot de jaren 70. Deze zijn bijna niet te vinden, maar inmiddels heb ik er 2 in mijn bezit.
Sikkens gebruikte in de jaren 50/60 een eigen nummersysteem voor de kleuren opeenvolgend al dan niet vooraf gegaan door een letter. Zo komt de kleur d69 nagenoeg (99,5%) overeen met de kleur gekozen voor de 1201.
Mvg,
Robin
-
Dan hou ik het er maar op dat in de beginfase iemand heeft verzonnen dat de bufferbalken oranje zouden worden, maar dat ze in werkelijkheid altijd rood zijn geweest.
In het boek van Sicco Dierdorp over de 2200/2300 en 2400/2500 staat een hoofdstukje over het uiterlijk van de locs, en daarin wordt steeds het woord rood gebruikt als het over de bufferbalken gaat. Het woord oranje zie ik nergens staan.
-
Laten we het erop houden dat wat de een donker oranje vindt, de ander als warmrood ziet. (y)
-
Misschien was het rood wel binnen de kortste keren oranjeachtig onder invloed van UV?
-
Ehhhhh, van verkleuren was vroegûh veel minder sprake. D'r zatten toen nog pigmenten in de je tegenwoordig jaren gevangenisstraf zouden opleveren. Niet mileuvriendelijk maar wel erg goed om sprekende kleuren en minder verkleuring te hebben. Chromaten, koperoxides, lood, Cadmium en dat soort gedoe.
Een van de redenen waarom een bekend biermerk met gele kratten is gestopt zat hem in het feit dat om die kleur te bereiken er het nodige cadmium in zat.
Het (oorspronkelijke) warme en diep blauw van de SHM is niet meer te krijgen. Wat er nu op zit is eigenlijk een slap aftreksel er van. Hetzelfde geldt voor het rood op de bufferbalken. Als je oude loc's zet naast net geverfde loc's zie je het verschil. Dit ondanks uitgebreide pogingen om die kleur te laten maken. Ondanks het feit dat de oude verf vaak lang aan zonlicht is blootgesteld is het oude rood van bufferbalken vaak warmer en minder flets dan nieuw aangebrachte verf.
Kijk ook maar eens naar het geel van de NS. Het moderne " geel" is veel meer oranje als vroeger en dan nog verbleekt het veel sneller als verf zoals die bij voorbeeld op plan V zat. De oude dubbeldekker rijtuigen waren een leuk voorbeeld van wat er gebeurd als je bepaalde kleurstoffen uit de verf liet. Het werd binnen no-time een soort van zeikkleur
Ik sluit niet uit dat een organisatie als de SHM op enig moment gewoon zelfs z'n verf gaat mengen. Dit omdat anders sommige kleuren domweg niet meer te bekomen zijn.
-
Bij deze mezelf maar even rectificeren ::)
De kleur is inderdaad rood, en wel ss390.
Mvg,
Robin
-
Mysterie opgelost. (y)