BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Andries op 25 June 2013, 22:20:11
-
Ik heb een kit die voornamelijk uit witmetalen onderdelen bestaat (geen Model loco) . Het gaat om een kit van de NS loc 6000. Er zijn drie assen gekoppeld. Op welke as kan ik het beste de aandrijving zetten: de middelste as of één van de buitenste assen?
Andries
-
Als de wielen goed gekwarterd zijn, dus beide richtingen uit zonder klemmen rond te bewegen zijn, maakt het niet veel uit waar je de aandrijving plaatst. Dan wordt de opstelling bepaald door de beschikbare techniek. Is het chassis minder nauwkeurig dan zou ik de middelste as nemen.
-
Dank voor het snelle antwoord. Het chassis is ook van witmetaal: twee delen die in elkaar gelijmd / gesoldeerd moeten worden. Echt recht ziet er al niet meer uit. Ik denk dat ik ze maar ga vervangen door messing exemplaren. Dan kan ik nog kiezen waar ik de aandrijving plaats.
Andries
-
Ha Andries,
Je zou hem op zo'n chassis tool moeten solderen, dan is alles keurig haaks. Desalniettemin zou ik de aandrijving bij een 4 of 5 asser ergens in het midden doen, je hebt dan minder te maken met cumulerende toleranties die ervoor zorgen dat je wielen vastslaan.
Mvg.
Tom.
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
Ik denk dat het met die cumulerende toleranties wel meevalt. Aangenomen dat de koppelstangen uit één stuk zijn maakt het eigenlijk niet uit of een as 1 plaats voor de aangedreven as zit, of 3 plaatsen er achter.
Het wordt natuurlijk wat anders als je gedeelde koppelstangen hebt, wat nodig is bij gecompenseerde of verende assen. Dan wordt de speling groter naarmate je verder bij de aangedreven as vandaan zit.
-
Toch blijft het merkbaar. Mijn DJH NS 3900 is aangedreven op de middelste as, en dankzij de royale hoeveelheid speling die DJD aan de koppelstangen meegeeft zie je als de loc begint te bewegen dat het middelste wiel een fractie eerder beweegt dan de rest. Maar het advies is ongewijzigd: waar mogelijk drijf de loc op de middelste as aan.
mvg,
Rick
-
Hallo Andries,
Evenals andere forumleden denk ik dat de aandrijving op de 2e as het meest voor de hand ligt. Echter de totale constructie van de loc - waar laat ik de motor en blijft ie uit beeld? - kan een reden zijn om hier van af te wijken.
Ergo eerst even vooraf puzzelen. Als je er regelmatig mee zou willen rijden zou ik sowieso van het witmetalen frame - welk fabricaat is het? - als basis af willen. Witmetaal is niet slijtvast. Een messing tussenframe kan hier de uitkomst bieden.
Mocht dit model veel afnemers gehad hebben dan kan googelen meer info opleveren.
Complete enkel as aandrijvingen worden o.a. door Weinert gelevert. DJH levert aandrijfunits zonder motor; verder heeft Piet Peetoom (GMS) op dit gebied ook het nodige te bieden. Zelf heb ik mijn DJH NS 3900 met een NWSL double idler gearbox uitgerust welke door een in de ketel liggende Faulhaber 1331 klokanker motor wordt aangedreven. De lok heeft destijds, mede door de vele detailverbeteringen, op een modulebaan bij het Bollenspoor veel bekijks gehad. Zo ook overigens mijn NS1100 met een complete plan D stam (D-WR-P-A-B-B-B).
Een double idler gearbox van NWSL (NorthWestShortLine) is zeer geschikt voor modellen met een relatief hoog liggende ketel. Voor mijn DJH NS6300 heb ik destijds de Portescap aandrijfunit met conische tandwielen (gèèn worm) gebruikt; voor zich nog n bouwpakket bevindende DJH NS 3700 heb ik nog geen keuze gemaakt.Mijn appelgroene Philotrain SS700 is een paar jaar geleden naar een maquette van een station Arnhem verhuisd; het Artitec model lonkt wel maar er zijn nog zoveel andere modellen die ook lonken... en daarnaast nog enige bouwpakketten te assembleren..
Mocht je nog aanvullende vragen hebben geef dan even een reactie.
Groet, Rob
-
Hieronder een foto van de kit zoals ik die op MP kocht. Heel veel zit er dubbel in, zodat ik er twee exemplaren van kan bouwen. Onder zijn de messing frameplaten te zien die de erboven gelegen witmetalen frames moeten vervangen. Ik wil een poging doen twee assen verend in het frame te plaatsen. Ik begrijp dat ik dan het beste de middelste as voor de aandrijving kan nemen. Bijgevoegd bij de bouwdoos zijn allerlei detailtekeningen van de NVM. De kit schijnt in het jaar 1970 geproduceerd te zijn. Kent iemand de producent / de kit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2563_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2563_1.jpg)
Andries
-
Zo'n bouwpakket heb ik ook. Ongebouwd (ik wilde het nagieten, maar dat zat me niet glad.....).
Het werd destijds (ik meen kort ná 1970) aangeboden door een modelbouwvereniging uit Amersfoort of Apeldoorn, en was voor mij het begin van het idee dat ook de stoomtijd van NS mogelijk zou worden op de modelbaan. Complimenten alsnog aan deze lieden !
-
Ik meen dat deze kit omstreeks 1970 was gemaakt door tandarts Smeenk uit Vaassen voor het tijdschrift 'De Modelbouwer'.
Tandwielen zaten er bij mij destijds bij voor aandrijving op de middelste as. De frameplaten waren bij mij ook van witmetaal.
Het was toen mijn eerste gebouwde NS stoomloc en heeft inmiddels al heel wat kilometers op modulebanen afgelegd. Ik ben nu bezig om het frame ook van messing te maken, het witmetaal is bij de aslagers al helemaal uitgesleten.
Het is een mooie kit en je kan er een goed gelijkende NS 6000 met lange tenderbakken van maken.
Gerard
-
Hallo mensen
Kreeg vandaag mijn eerste digitale versie van Rail Hobby binnen en
zag een 2e deel van de bouw van een NS 6010 van DJH/ModelLoco
Ik denk dat deze artikelen goed aansluiten op wat deze topic beschrijft.
Gr.
Herwim