BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: rtoonen op 24 June 2013, 16:47:40
-
Hallo allemaal,
Zoals de titel als suggereert ben ik na 30 jaar :o ernstig aan het overwegen om de oude hobby weer op te pakken. Na een geplande verbouwing in onze woning (appartement) zou er een kamer vrijkomen waarin ik een L-vormige tafel van 2,40 * 1,00 mtr met een extra deel van 1,00 * 1,00 kwijt zou kunnen. Ik ga helemaal overnieuw beginnen want vele jaren geleden zijn alle dozen met Fleischmann H0 en een grote hoeveelheid scenery verpatst voor een brommer. Schaal N zou ik eventueel kunnen overwegen, maar daar moet ik nog eens diep over nadenken. Wellicht dat de aanstaande beurs in Houten me kan overtuigen. Ik zou graag een digitale baan willen starten van Fleischmann/Roco eventueel met Z21. Materieel NS van na de oorlog tot +/- 1985. Aan deze periode heb ik nou eenmaal jeugherinneringen ;D. Zo'n hondekop of een mat. 46 doet me echt wat....
Ik ben alvast aan het fröbelen geslagen in Railmodeller en heb in een middagje een baan geklikt. Kleine toelichting, 2 doorgaande sporen, personen en goederen. De donkere sporen aan de achterzijde zijn niet zichtbaar, hier ruimte om complete treinstellen te parkeren. E.e.a. verdwijnt onder een verhoogd stadje, dus hier genoeg ruimte voor scenery (denk aan Visé in Belgie als je na Maastricht de grens overgaat op de A2). In de voorgrond een station met groot perron. De kleine aftakking rechts wordt een straatbaan om direct vanuit vrachtwagens te lossen. Vind ik nou eenmaal leuk.
De grote bult rechtsonderaan is bedoeld als (zichtbaar) schaduwstation/opstelemplacement om die mooie treinstellen (aan mezelf) te showen en beurteling de baan op te rijden. Mensen die vragen / opmerkingen hebben zijn zeer welkom. Ik weet nog weinig van theoretisch baanontwerp (regels voor rangeren etc), dus alle hulp is welkom.
Tot zover deze korte kennismaking.
Rob
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_versie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_versie.jpg)
-
Als je vooral veel NS-materieel wilt van tussen '45 en '85, moet je denk ik sowieso wat meer aan de H0 gaan. Rijd zelf N, maar vind het aanbod NS wat schaars. Kom zeer frequent erg mooie NS'jes tegen, maar altijd is het (helaas) H0.
Zo maar ff een tip. Overigens, er is wel veel moois wat betreft NS te vinden in N, maar lang zoveel niet als in H0 :-\
-
Wellicht dat de aanstaande beurs in Houten me kan overtuigen.
Goed plan Rob. Aanschaffen kan altijd nog. Eerst even uitvogelen wat je wilt is wel zo handig.
Heb je trouwens die brommer nog? ;)
Groet Jaap
-
Goed plan Rob. Aanschaffen kan altijd nog. Eerst even uitvogelen wat je wilt is wel zo handig.
Heb je trouwens die brommer nog? ;)
Groet Jaap
Brommer heb ik heel was minder plezier van gehad dan de treinbaan. :(
-
Ik vroeg me af wat de functie moet zijn van die lap sporen rechts onderin.
Als het voor opstellen van treinen is,dan ligt het een beetje raar zo.
(opstel/rangeer/eigenlijk alle niet doorgaande sporen liggen bijna altijd buiten het doorgaande spoor en niet er tussen)
-
Ik vroeg me af wat de functie moet zijn van die lap sporen rechts onderin.
Als het voor opstellen van treinen is,dan ligt het een beetje raar zo.
(opstel/rangeer/eigenlijk alle niet doorgaande sporen liggen bijna altijd buiten het doorgaande spoor en niet er tussen)
De lus eromheen is eigenlijk bedacht als keerlus en omrijden. De lap met sporen is om te schuiven met wagons en veel materieel op te stellen. Het doorgaande spoor is de buitenste ovaal op de grote tafel.