BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Silvolde op 22 June 2013, 08:53:44
-
Tijdens het scannen van mijn Rhätische Bahn dia's uit 1983 kwam ik nog een aantal dia's tegen uit Noord Nederland.
Hierbij een foto van twee DE-2 treinstellen met klassieke beveiliging op de achtergrond. Ik vermoed dat de foto ook uit die tijd stamt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_dubbeltractie_met_klassieke_beveiliging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_dubbeltractie_met_klassieke_beveiliging.jpg)
Groet,
Rob
-
Mmmkee. Leuk, maar verder? Meer Dia's? En waarom staat het in vraag en antwoord?
-
Het draadje is verplaatst naar 'Groot spoor'.
Gr, Bert
-
Prachtig plaatje.Heb je nog meer van die mooie foto's uit dat tijdperk.
Hou erg van het materiaal uit die tijd.Rij zelf in tijdperk 3.
Groetjes Jan.
-
Mooie foto. Ik moet mij heel sterk vergissen, maar volgens mij is dit bij de tabaksfabriek van Niemeijer (o.a. van de Samson-shag) in Groningen Daar stonden toendertijd deze seinpalen. De beveiliging in de verte (achterzijde) stond net aan de andere kant van de bediende overweg Paterwoldseweg. Heel in de verte zie je nog een gebouw met 2 pijpen, dat was de voormalige koffiebranderij van Niemeijer. Deze stond vlak bij het station aan de Emmasingel.
De DE2's rijden over het linkerspoor, gezien vanuit richting station Groningen, dus op weg naar Leeuwarden. Normaal werd in die tijd die lijn standaard bereden door Plan-U. Het rechterspoor gaat naar Delfzijl/Roodeschool.
-
Volgens mij rijden ze juist over rechts (zuidelijk) en gaan ze naat lwd. De sporen op de voorgrond zijn toch een restant van de lijn naar Drachten?
-
Het is net van welke kant je het bekijkt. :) Het onderste spoor is inderdaad nog een overblijfsel van de lijn naar Drachten, middelste spoor met DE2 is Leeuwarden, bovenste spoor Delfzijl/Roodeschool.
De provincie Groningen heeft onlangs besloten dat lijn vanuit Delfzijl/Groningen ongeveer vanaf dit punt in een fly-over gaat over de lijn naar Leeuwarden. Dit maakt het mogelijk om a) meer treinen naar Leeuwarden vv. te laten rijden, en b) de treinen van Delfzijl/Roodeschool te laten doorrijden naar Nieuweschans/Veendam vv. Daardoor krijgt ook station Groningen Europapark betere verbindingen.
-
@ stoker
Jan, er volgen er meer.
Groet, Rob
-
Hierbij dan nog enige foto's uit dezelfde tijd. In de komende tijd zal ik meerdere dia's digitaliseren, zowel van Nederlandse als van buitenlandse spoorwegen waaronder veel smalspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_Groningen_Leeuwarden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_Groningen_Leeuwarden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_in_Groningen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_2_in_Groningen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_3_Groningen_Leeuwarden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_3_Groningen_Leeuwarden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorkijkje_in_Groningen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Doorkijkje_in_Groningen.jpg)
Groet, Rob
-
(y) (y)
-
Leuk, snoetjes in Groningen en nog veel meer plaatjes.