BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Wim R op 21 June 2013, 13:30:37
-
Ja, jullie lezen het goed. Station Willemspoort en niet Weesperpoort of Willemspark.
Ik ben zo'n twee jaar geleden met de research begonnen en ben ongeveer anderhalf jaar aan het bouwen.
Tijdens het bouwen is de zoektocht naar info over dit project nooit gestopt. Nog steeds vind ik nog wel eens wat bruikbaars.
Het project nadert zijn einde.
Om een goed overzicht te geven heb over deze baan een site ontwikkeld die vanaf nu online is.
Nog niet alles wordt behandeld, maar dat gaat wel gebeuren.
Dus kijk even op: www.erms-leusden.nl
Een aantal van jullie zullen mijn andere baan al voorbij hebben zien komen. Daar gaat na dit project verder aan gebouwd worden.
Veel plezier.
Groetjes Wim
-
Wat ik altijd ernstig waardeer aan dit soort modelbouw, is het terugbrengen van een verdwenen stuk Nederlandse geschiedenis. Geweldig, ik kan niet anders zeggen. Een gebouw dat het verdiende in model herschapen te worden. Een heel knap staaltje werk!
Tussen haakjes, dat beeldhouwwerkje op de top van het fronton, daarvan is volgens mij wel achter te komen wat het was. Want deze neoclassicistische bouwstijl is vrij voorspelbaar. Ik laat 't je weten.
Eelco
-
Dankjewel voor het compliment Eelco.
Vanaf het moment dat ik dit gebouw zag, moest ik het bouwen.
Als je inderdaad iets weet over dit beeldhouwwerk, hoor ik het graag. Ik kan het nog veranderen.
I.v.m het uurwerk kan ik het gemakkelijk van de fronton halen.
Vast bedankt.
-
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.
Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?
-
Ik denk dat het dan om Willem II gaat, die een heel persoonlijk stempel op de vroege spoorweghistorie heeft gedrukt. Alleen door zijn overtuiging van het nut ervan is er toch in 1839 al een spoorlijn geopend, want er was vanuit de politiek en in de publieke opinie zeer veel weerstand.
Corrigeer me Wim als ik het mis heb.
-
Bij dezen de correctie, Willem I de koopman-koning was betrokken bij de aanleg van de eerste spoorlijn in 1839. Pas in 1840 begon de regeerperiode van Willem II.
Eelco
-
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II. Dus de poort heeft zijn naam te danken aan Willem II, en het station is naar de poort genoemd.
Je kan Willemspoort ook anders lezen: Willem spoort. 8)
-
Toevallig zat ik dit gisteravond ook op de Team Mitropa site te bekijken. Geweldig project, ga voort!
-
Ik heb helemaal niets met de betreffende periode, maar wat je gemaakt hebt is wel heel fraai. "Meesterbouwer" lijkt mij de enige juiste benaming voor jou.
Beschrijving van hoe je bepaalde problemen opgelost heb of hoe input van anderen hebben geholpen tot een dergelijk resultaat te komen is erg leuk om te lezen.
Richard
-
Heel mooi allemaal. (y) Dit kan beslist concurreren met de Engelse modelbouwspecialisten.
Een tweetal vragen.
Koning Willem III is pas in 1849 koning geworden, terwijl het station uit 1842 stamt. Hoe kan zijn naam er dan bij betrokken zijn als zijn inhuldiging zeven jaar later plaatsvindt?
Uit de foto's blijkt dat de aftakking naar het locomotiefgebouw (en wagenwerkplaats) vanuit het zuidelijkste perrronspoor is gemaakt. Waarom staat in het sporenplan die aftakking vanuit het hoofdspoor getekend?
Vraag1: Ik heb het nog even nagekeken. Het staat er inderdaad fout. Het moet Koning Willem II zijn. Mijn foutje. Sorry.
Vraag2: Klopt. Tijdens de bouw kwam ik er achter dat het er voor het oorspronkelijke plan niet voldoende ruimte was tussen de geplande aftakking en de draaiplaat. Noodgedwongen moest ik dit dus aanpassen.
En omdat er geen informatie bestaat over de ligging van de sporen buiten het station moest ik mijn toevlucht nemen tot, wat we noemen, dichterlijke vrijheid.
-
hoi Wim.
Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.
-
Wauw! Echt super! Wat een monnikenwerk dit zeg. Het resultaat mag je bijzonder trots op zijn. (y)
Petje af, drie keer!
Gr.
Edsko
-
hoi Wim.
Ken je het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen? Daar staat een sporenplan in van 1862.
Ik heb het wel eens zien op beurzen, maar ken het niet echt.
Als jij dat hebt, kun je dan een scan van die pagina maken en naar mij toe mailen?
Ben reuze benieuwd.
Veranderen op mijn baan gaat al niet meer. Ben al te ver.
Vast bedankt.
-
En de officiële opening van de Willemspoort was één dag voor de inhuldiging van koning Willem II.
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
-
Zoo dat ziet er gaaf uit!!
gr Ed.
-
Ach Martin, een jaartje meer of minder is natuurlijk geschiedkundig zeker belangrijk. Maar een model station van een dergelijke omvang en een geweldige detaillering is een prestatie van grote klasse en daar gaat het toch om in dit draadje ;)
Groet, Hans
-
Hans,
De grote zorgvuldigheid en meesterlijke bouwwijze van het model heeft een juiste beschrijving nodig. In mijn beleving doet een 'wankele' beschrijving bij het project afbreuk aan het geheel.
-
Neuroot. History is bunk.
-
Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Koning Willem II werd op 7 okt. 1840 ingehuldigd (gekroond volgens Wikipedia). Het station was in 1842 gereed. Het stationsgebouw was in 1843 gereed.
Sorry Martin, maar Klaas heeft het over de Willemspoort, de vroegere Haarlemmer poort.
Het station stond daar tegenover, aan de andere kant van de singel, en is naar de poort vernoemd.
De Haarlemmerpoort is na de inhuldiging van Willem II naar hem vernoemd door de burgerij van Amsterdam.
-
Hallo Wim.
Heb even op je site gekeken. Maar ik kan niet meer zeggen dat het prachtig is gemaakt.
Veel succes met bouwen. Ik zal het blijven volgen.
Gr. Bert Senden.
-
Erg mooi!!! Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen... ???
-
Erg mooi!!! Wat mij opvalt is dat je de leeuwen op het dak er zo los op gelegd hebt, terwijl de foto duidelijk laat zien dat ze op een sokkel liggen... ???
Dank je wel.
Je hebt gelijk. Ik heb teveel naar een oude gravure gekeken voor verschillende details.
De gebruikte foto was alleen voor de details van basis van de fronton.
Ik ben inmiddels met de correctie begonnen.
-
Hierbij nog even het eerder beloofde element voor op het fronton:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_06_27_104839.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_06_27_104839.jpg)
Het is natuurlijk niet 100% wat er op Willemspoort stond, maar het geeft je een idee van een classicistisch fronton-element.
Eelco