BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: NOHAB7 op 19 June 2013, 20:57:47
-
In 1985 reed de laatste (goederen)trein van Groningen naar Drachten. Op donderdag 20 juni a.s. komt de trein weer terug in het Drachtster straatbeeld! Er wordt om ongeveer 8-9 uur 's ochtends een bijna zestig jaar oude diesellocomotief (NS 662 / RRF 5) geplaatst bij Philips aan de Lange West. Locomotieven van dit type hebben vaak de spoorlijn naar Drachten bereden.
De NS 662 weegt ruim 30 ton en wordt per dieplader vervoerd van de Tussendiepen naar de Lange West in Drachten. Daar komt de trein bij het vroegere eindpunt van de Philips-lijn op het Philips-terrein te staan. De locomotief wordt per kraan op een spoorlijn geplaatst die de afgelopen week is aangelegd door aannemer Witteveen Surhuisterveen.
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc18_groot.jpg)
Op deze manier laat de Stichting Spoorverleden Drachten het spoorverleden van Drachten weer herleven. De loc zal de komende maanden worden opgeknapt door de vrijwilligers en bestuursleden van de stichting. Dit is het eerste plan van de stichting. Na 2013 gaat de stichting verder terug in de geschiedenis en zich richten op het tramverleden.
Voor aanvullende informatie kunt je ook onze website www.spoorverledendrachten.nl bekijken.
met vriendelijke groet,
Date Jan de Vries
Voorzitter Stichting Spoorverleden Drachten
-
Leuk! Geschiedenis weer zichtbaar maken is altijd leuk! Ik heb ook nog zulke wensen maar dan in de GTW trent.
www.facebook.com/GtWInDeAchterhoek (http://www.facebook.com/GtWInDeAchterhoek)
Groeten Jeroen
-
De NS 662 weegt ruim 30 ton en wordt per dieplader vervoerd van de Tussendiepen naar de Lange West in Drachten.
30 ton... Hou het maar op 47 ton.
Groetjes,
Emiel
-
Er zit geen dieselmotor/generator meer in...
-
Trappers? ;D
-
Er zit geen dieselmotor/generator meer in...
Dat kan ik in het bericht niet terugvinden.
Groetjes,
Emiel
-
Dat kan ik in het bericht niet terugvinden.
Groetjes,
Emiel
De dieselmotor is er in 2010 uitgehaald om het transport naar Drachten voor een deel te kunnen betalen.
Drachten is dus echt het eindstation voor de NS 662 - RRF5 ;)
-
Even een paar plaatjes van vandaag
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc20_groot.jpg)
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc22_groot.jpg)
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc21_groot.jpg)
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc23_groot.jpg)
(http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/loc24_groot.jpg)
-
Zijn de drijfstangen vanwege hun gewicht ook achterwege gelaten?
De krukassen staan niet gelijk.
-
Een lok op een stuk rails is nog geen trein, maar wel leuk!
-
Je kunt ook zeggen, een stuk rails is nog geen spoorlijn ;)
-
Leuk, zo'n Engelse lok in Drachten!
Gebouwd door English Electric, British Railways Class 08 of 09
Ed
-
Niet direct een Class 08-09 maar meer een nabestelling vand e serie met de nodige aanpassingen.
Ze zijn [op de eerste 500'en na] gebouwd als bestelling voor NS met alle nodige Nederlandse eisen zoals bv een luchtdrukrem ipv vacuumrem bv.
-
Het Engelse equivalent was niet Class 08 of 09 maar Class 11 (http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_11).
Dick
-
Heeft deze dienst gedaan in Ede-Wageningen, bij de traileroverslag?
Groeten Sander
-
@Sander: even de site uit de bovenste post bekijken ::)
http://www.spoorverledendrachten.nl/levensloop.htm
-
Dank je (y).
Groeten Sander