BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Derksen op 17 June 2013, 23:30:56
-
Hallo,
Ik heb geen probleem maar een vraag, is er iemand die ervaring heeft met de Rivarossi Stoomloc 5413, Oftewel de Big Boy. Natuurlijk weet ik dat hij wat de prijs betreft een stuk goedkoper is dan de Big Boy van Trix en dat hij daarom ook minder van kwaliteit is, aan alles hangt tenslotte een prijskaartje, maar kan iemand mijn vertellen wat de rij-eigenschappen zijn, en valt het erg op dat hij van kunststof is. Wie kan mij wat informatie verschaffen.
Mvg Ruud
-
Hallo Ruud.
Nou ik heb er een. Dit is er wel een van de tweede uitgave van Rivarossi. Deze heeft de motor midden in de ketel en aandrijving op alle wielen van de lok. Ik heb niet veel met de lok gereden, maar als hij reed waren de rijeigenschappen goed. Wel er aan denken dat je ruime bogen maakt of hebt op je modelbaan. Dit komt het model ten goede. De detaillering vind ik prima. Ik meen dat ik toen iets van € 350,- betaalt heb. Maar dat weet ik meer zeker.
Maar ik ben er dik tevreden over. Hij staat nu in de vitrine.
Gr. Bert.
-
Hallo Ruud
Ik heb er ook een van de nieuwe generatie (dus zonder motor in de cabine). Ik heb hem met een Esu decoder digitaal gemaakt, wat erg eenvoudig ging. Ik rijd ermee op Fleischmann profirails, wat probleemloos gaat.
Enige probleem was soms de stroomafname. Dit kleine probleem heb ik opgelost door nog een Esu Powerpack aan te sluiten. Sindsdien kruipt hij over de rails en is nooit, maar dan ook echt nooit meer ergens blijven staan. Maw: een prima loc waar je goed mee kunt rijden. Toegegeven: het is geen Trix die ik ook heb gehad, die was geheel van metaal en iets gedetaileerder, maar op de normale kijkafstand van 40 cm valt dat niet meer op.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Probleem met de stroomafname???
Hoeveel wielen heeft dat ding ook al weer?
Hendrik Jan
Zaterdag 29 juni trouwens nog ff in Frutigen kijken naar het grote spul ;D
-
Je zou zeggen dat je dan een perfecte afname hebt. Maar die was bij de "oude" B al dramatisch en ik denk niet dat het bij de nieuwe heel veel beter is. De FEF is ook een nieuwe constructie en nog onder de "oude" Rivarossi vlag maar ook die heeft daar problemen mee.
Denk dat de Trix in mijn optiek toch de betere keuze is. Metaal, zwaar en een goeie motor. Rijdt echt boterzacht en heeft geen problemen met de stroomafname.
-
Ruud,
Je zou ook Athearn (http://www.athearn.com/Search/Default.aspx?SearchTerm=Big+Boy+ATHG&CatID=THLS) in overweging kunnen nemen. Maar heb geen ervaring met dit model van dit merk.
-
En dan heb je nog zeker tien merken die dat ding hebben gemaakt.......
Tenminste in US.
-
Kernwoord hier is "gemaakt".
-
Mag ik jullie bedanken voor de informatie, (y) ik begrijp er in ieder geval al wel uit dat de 5413 een wat ouder model is van Rivarossi en dat er dus problemen zijn met de stroomafname. En dat het nieuwere model in tegenstelling tot de 5413 dus geen motor meer in de cabine heeft. Ik heb inmiddels ook even naar Athearn gekeken, ziet er goed uit, nu weet ik niet wat de verzendkosten zijn en eventuele bijkomstige kosten (invoeren) maar dat wordt vrees ik ook niet echt goedkoop. Maar goed, voorlopig ben ik weer wat wijzer. Ik kan een 5413 overnemen voor 170 euro maar daar moet ik nog maar eens een paar nachtjes goed over slapen. ;D
Mvg Ruud
-
Hallo Ruud
Als je voor Athearn kiest of wil kijken, kijk dan eens bij www.rd-hobby.de, die levert dat merk ook. Heb hier goede ervaringen mee wat betreft de verzending.
Gr. Bert Senden.
-
Ik heb er ook een gehad, heb daar extra stroomafnamecontacten in de tender gemaakt. Toen waren de rijeigenschappen een stuk beter.
Groet,
Dick