BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Speedy op 13 June 2013, 22:35:31
-
Hallo allemaal,
Ik had ze al een tijd in huis, draaistellen van Perlmodell uit Zweden.
Ketting er omheen en bling bling, vrouwtje blij. Wat een mooi spul.
3 sets aangeschaft voor mijn Zandvoorters. Begonnen met numero uno.
Draaistel met de dynamo.
Nog zonder de afwerking, maar wel uit 'the ultrasoon magic machine'(thanks to Rob). Was er vanmiddag om 17.00 aan begonnen.
Was even geleden, maar de Zandvoorters stonden er ook nog. Door al het Tram geweld van de afgelopen maanden beetje op een waakvlam gezet. Maar nu weer even gas geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_002.jpg)
Het is even een puzzel geweest, maar nu is het wel duidelijk. De andere kant van het verhaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_003.jpg)
Het messing ets werk is mooi. Kwam er wel achter dat de vouwlijnen met een streek van een mesje dus wel beter vouwen. Dat zijn de trucjes voor de volgende 5. Laatste foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel0_005.jpg)
Ik geef toe dat het wel even wennen is, ik moest er even in komen. Kan allemaal nog even een stukje beter.
Gaat nog een vervolg krijgen...
Robert Jan
-
Dat smaakt naar meer (y) Is er trouwens een reden voor het feit dat er maar 3 gaten voor aslagers zijn?
mvg
Rick
-
Goed gezien Rick, Tijdens het bouwen kwam ik erachter. Rest van de platen zijn verder ok.
Scheenplaten hebben eenzelfde boring, dus gaat wel goed komen denk ik. Was wel even schrikken.
Groet,
Robert Jan
-
Hoe krijg je de assen erin Robert Jan? Er komt nog één en ander aan de buitenzijde op, dus de zijkanten worden knap stijf en dan lukt uitbuigen niet meer zo; de uiteinden van de draaistellen zijn ook al stevig met elkaar verbonden.
-
Hallo Gert,
Ik heb dat heden morgen ook gezien en alles gaat weer uit elkaar. Fout is dat de assen eerst voor gemonteerd dienen te worden bij het buigen van het binnenwerk van het draaistel.
Dus poging 2 is onderweg.
Groet,
Robert Jan
-
:o Als de assen geplaatst moeten worden voordat het draaistel afgewerkt wordt, dan wordt dat afwerken op z'n minst een uitdaging Robert Jan :o
-
Hallo Gert,
Ik heb de hele zaak radicaal anders aangepakt. Voor de eerste set ziet het er naar uit dat ik als eerste het remwerk inclusief de triangels ga monteren. De dwarsverbindingen garanderen de afstand van de scheenplaten onderling.
Dan moet het hele spul, dus met de assen er in, gesoldeerd worden, bij de eerste set althans.
Ik denk namelijk het lek boven te hebben. Ik heb heel trouw de vouwlijnen aan de binnenzijde gehouden. Daarmee kwam ik in de hoeken dus al niet echt uit. Maar een keer met vijl erlangs en het paste. Denk dus dat het andersom wel gaat passen.
Uitdaging is het dus nu wel geworden. Komt vast wel goed.
Groet,
Robert Jan
-
Ik raad je aan de hoeken van de scheenplaten niet aan de dwarsbalken vast te zetten. Anders verbuig je de scheenplaat te veel en te lelijk met het inzetten van de assen. Het draaistel heeft het voor de stevigheid niet nodig dat de hoeken vast zitten. Als je de hoeken niet vast zet verbuig je de scheenplaat alleen langs de naad aan de bovenkant.
mvg,
Ivo
-
Hallo allemaal en bedankt voor de reacties.
Na de koude douche deze morgen, met de hete bout alles weer uit elkaar gehaald.
Wielen moeten draaien en in eerste instantie kon ik ze er überhaupt niet tussen krijgen, dus vandaar.
Was gisteren zo ijverig dat ik er twee gemaakt had, dus daar was ik wel even zoet mee vandaag. Maar er is er nu een rij vaardig en ik kan de assen ook weer verwijderen voor ik de zaak ga schoonmaken en uiteindelijk spuiten.
Ik heb dus de hele zaak gesloopt bij deze twee. Binnenwerk met de remblokken los gehaald en deze opnieuw gesoldeerd op de bogie. Vervolgens de 2 dwarsverbindingen in de uitsparingen vastgezet. Hier heb ik een plaatje messing tegenaan gezet. De 0.5mm. die ik aan weerszijde te kort kwam was hiermee terug.
Daarna de scheenplaten opnieuw vastgezet.
Met een heleboel frustratie door andere zaken toch een redelijke reparatie tot nu toe. Voordeel van zo'n ultrasoon reiniger, daar ben ik wel achter, is dat een slechte soldeerverbinding los knalt. Het bad valt het product eigenlijk aan. Heel prettig als je zeker moet zijn van een goede las.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_001.jpg)
Op de foto is te zien dat de ribben aan de binnenkant het plaatje op de kop hebben. Er zitten RP25 assen in het draaistel.
Het draaistel van bovenaf gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_004.jpg)
Iets andere hoek. Ik heb dus aardig moeten beulen om dit weer in het fatsoen te krijgen. Daar is geloof ik een rubriek voor. Overkomt me dus geen 2e keer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_005.jpg)
Nogmaals het binnenwerk. Wel een hoop schoon te maken, maar ben blij dat ik het zover gekregen heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel01_007.jpg)
Tot zover voor nu, maar we gaan verder.
Later dus.
Robert Jan
-
Hallo allemaal,
Met de bouw gaat het gestaag verder en kan ik ook verder met de eerste Zandvoorter die ik aan het bouwen ben. Mijn bedoeling is deze rijtuigen ye laten rijden in een naoorlogse trein. In 'Van stoomtramlocomotieven en dieseltrein' van Van Wijck Jurriaanse is hier over een korte notitie. Ik kan echter over de remsystemen niets vinden. Wie kan me dat vertellen?
Groet,
Robert Jan
-
Nadat hedenmorgen het heel even leek dat mijn soldeerbout het begeven had en dit vervolgens verholpen is heb ik de draaistellen nu zover dat ze de wagenbak kunnen dragen.. Een overwinning. Nu is het een kwestie van ringetjes om de hoogte te krijgen die het nodig heeft.
Toen dat eenmaal zover was, de wagenbak ter hand genomen. Buitenkant was na zo'n lange pauze behoorlijk uitgeslagen. Schoon gemaakt zodat ik er weer mee aan het werk kan.
.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_007.jpg)
Voor wat de wagenbak betreft ga ik nu de balkons vast maken aan de rest van de wagenbak. De luifel is duidelijk te hoog. Trapsgewijs plaatjes onder gemaakt. Aan
een kant is dat al gebeurd en past het balkon nu prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Project_Pruisisch_draaistel02_006.jpg)
Op de laatste foto is te zien wat ik bedoel.
Verder gisteren buffers besteld en nog andere bling bling bij Perl. Niet alleen voor dit project overigens.
Krijgt zeker een vervolg.
Robert Jan
-
Hallo,
Kan een van de moderatoren mijn andere draadje, NS BC8001 -C8010 C8018,
over de bouw van deze wagens koppelen aan deze?
Alvast bedankt,
Robert Jan
-
Hoi hoi!
De zijwanden van deze rijtuigen horen naar beneden toe naar binnen te lopen. Ik zie op de foto, dat ze recht zitten en dat de spleet bij de kop met soldeer gevuld is. Is dat expres of kun je het nog veranderen? De bolle zijkant is juist zo karakteristiek voor deze rijtuigen.
Groet van Thonis
-
Hallo Thonis,
Achter elk hoekstuk zit een dun plaatje fosforbrons. Hiermee houd ik voorlopig de hoeken bij elkaar. Ik was me bewust van de vorm van de hoeken en het bollen van de zijkant naar onder toe. Om de buiging mooi te krijgen moet ik eerst even naar de bouwmarkt morgenvroeg. Kijken of ik iets kan vinden wat me gaat helpen.
Als dat niet gaat lukken, neem ik het ding mee naar mijn broertje, kijken of die iets heeft in zijn werkplaats.
Een hele klus en ik moet er hierna nog 2, maar dat zal beter gaan, hoop ik.
Groet,
Robert Jan
-
Nog even voor de duidelijkheid, Ik werk zonder tekening. Enkel wat foto's en beschrijvingen zijn mijn houvast. Dus het zal vallen en opstaan worden met de eerste. Alle tips, trucs en weetjes over deze rijtuigen zijn dan ook welkom.
Robert Jan