BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: JvE op 13 June 2013, 08:51:29
-
Ik ben sinds gisteren nieuw op dit forum, heb al een persoonlijk verhaaltje gepost bij een ander topic (bij voorstellen).
Ik heb onlangs pas een nieuw treinstel bijgekocht; de plan V van Roco, digitaal met sound. Mede omdat deze treinstellen altijd tussen Gouda en Alphen a/d Rijn hebben gereden en ik in het verleden in Waddinxveen woonde en dus veel met deze treinen gereisd heb.
Ik had nog een locomotiefje uit een startset van weleer (1986). Deze is echter nog analoog, dus die moet ik even om (laten) bouwen. Ga dit niet zelf doen, gezien mijn beperkte kennis van zaken en in Gouda zit ook een treinenspeciaalzaak waar ik dat kan laten doen.
Ben gisteravond even bezig geweest om in Anyrail een opzetje voor een nieuw baanplan te maken. Ik heb de ideeën wel in mijn hoofd zitten maar in Anyrail ook even kijken of het ook inderdaad allemaal gaat passen. Tja, en in de gratis proefversie kun je maar tot 50 railstukken (of andere elementen) gaan en daar zat ik al vrij snel aan... :-\ Misschien in een later stadium de licentiesleutel kopen, zodat ik verder kan. Maar eerst even kijken of dit programma me bevalt of dat er betere programma's voor zijn.
-
bij anyrail kan je ook flexrail gebruiken.. dus leg een stuk rails neer met normale rail.. maak het na met flexrail.. en je kunt een stuk groter plan maken ;)
-
Bedankt voor de tip. Ben daar gisteravond ook al mee aan het stoeien geweest. O.a. in een bocht, maar het lukte me niet helemaal om een mooie vloeiende bocht van 1800 te krijgen. Misschien deed ik iets verkeerd?
-
je moet altijd even stoeien met de lengte en de hoek van de besturings elementen voor de flexrail..
-
Ga vanavond nogeens een poging wagen. ;)
Ik moet ook nog een digale centrale aanschaffen om de boel te laten rijden straks. Ik begin dan eerst even met een testbaantje. Ik zit te denken om eerst een 2e hands Roco Multimause (incl. bijbehorende kabels, centrale en trafo) aan te schaffen. Binnenkort is er weer een beurs in Houten, misschien kan ik er daar eentje scoren. Wil daar nl. nog niet teveel geld aan uitgeven als ik later wil uitbreiden met een ander digitaal systeem. Ik wil me ook nog even voor laten lichten over de nieuwe Z21 (waar ook de Multimause op kan, dus dat is nooit weggegooid geld) wat daar mee mogelijk is.
Geef wel gelijk maar even toe: ik ben wel een a-techneut als het op electronica aankomt... Ik had uit informatie begrepen dat de Z21 vrij modulair op te bouwen is, wanneer je er ook wissels en seinen aan gaat sluiten. Maar ik weet eigenlijk niet of die ook bezet- en terugmelddecoders kan verwerken.
-
O ja, wat ook nog mijn vraag is: de meeste Multimause's die in Roco startsets zitten, zijn altijd i.c.m. de Roco Geoline rails, maar ik heb nog de oude "platte" rails (zonder bedding). En dan mis je waarschijnlijk ook de goede aansluitrail om de kabel van de centrale aan de rails aan te sluiten. Ik heb wel zelf de analoge aansluitrail (2 schroefjes waar je de draadjes uit de transformator in moet steken en vastschroeven.
-
Bij die oude aansluitrail even kijken of er een condensator in zit gesoldeerd. Daar kan het digitale signaal niet tegen. Verder gewoon Geoline aansluitgeval afknippen en de draden strippen.
Bij je definitieve baan is het sowieso aan te raden een ringleiding onder de baan te leggen en op meerdere plaatsen aan te sluiten. Gewoon met de soldeerbout.
-
Bedankt Henk.
Ik zal nog eens kijken. Zit momenteel nog in de opslag.
Een andere optie zou nog zijn om een gedeelte in Geoline te leggen en dan met een overloopstukje naar de Roco/Fleischmann rails aan te sluiten. Laatste moet ik dan zelf voorzien van bedding van kurk bijv. om het hoogteverschil op te vangen.
Is er aan Geoline (met bedding) ook makkelijk draden te solderen? Of smelt de boel dan, want die kunstbedding is ook maar van plastic.
-
John,
Beginnen met een Roco Multimaus is zeker een goede start. Kijk wel even naar de trafo. Roco heeft twee voedingen, een grote trafo en een kleinere netadapter. Die kleinere heeft een redelijk beperkte capaciteit.
Omdat je schrijft met bezet- en terugmelddecoders te willen werken, kijk dan ook naar de aanschaf van een S88XpressNetLI. Dat is een interface om die melders plus de Multimaus aan te sluiten op een computer.
Bij het gebruik van die melders heb je vele aansluitingen op de rails nodig. Dat gaat prima door te solderen. Op dat moment hoef je geen zorgen te maken over de aansluitrails in Geoline - je kunt gewoon alle draden solderen en dat aansluitstukje weglaten.
Zodra je je gaat verdiepen in de nieuwe Roco centrale, let dan op : Je hebt een Z21 en een z21. Het verschil is subtiel, een grote letter "Z" en een kleine letter "z". Dat groot en klein kom je ook tegen in de prijs en natuurlijk in de mogelijkheden van het apparaat.
Bedenk wel dat een deel van de beschreven eigenschappen van de Z21 op dit moment alleen nog maar in de folder bestaan. De folder is een mix van werkelijkheid en toekomstige uitbreidingen, het is een beschrijving van een nog verder te ontwikkelen product. Op dit moment heeft met name het 'toekomstige' nog de overhand.
Sander
-
Bedankt Sander,
Maar ik zal me op eerder genoemde beurs 29 juni in Houten ook even goed laten voorlichten, als ik daar zo'n setje vind.
Op een voorlopige testbaan kan ik nog wel even met zo'n Multimause uit de voeten. Wissels blijf ik wellicht nog even met de hand verzetten, want het steeds heen en weer schakelen tussen loc modus en wisselmodus op de Multimause vind ik niet echt handig.
En met twee of misschien 3 treinen (tegelijk laten rijden) is het ook nog wel te doen met de MM.
Ik wil periode eind '70 begin jaren '80 gaan rijden, met zowel Nederlands als Duits materieel (het "grote" plan wordt grensgebied waar ook Duitse (snel)treinen binnenkomen, maar waar ook plan V (Roco) klaar staat langs het perron voor vertrek naar...). Dus ik moet nog even een goede afweging maken wat voor materieel ik koop (ik heb helaas geen geldboom in de tuin staan ;D)
-
schakelen tussen lok en wissel modus is met een druk op de knop klaar.. wissel adres intypen en op ok drukken en je hebt de wissel om gezet.. dan weer dezelfde knop indrukken als bij het begin en je bent weer in lok modus ;)
-
Is wel zo, maar je moet dan wel goed de wisselnummers onthouden. Mijn huidige wissels (zijn er maar drie) zijn nog handmatig, van Fleischmann met zo'n hendeltje aan de zijkant. Eentje doet het trouwens niet meer, denk dat het hendeltje lam geworden is of dat er een of ander veertje uit is. Hij is lam zeg maar. Kan hem nog wel met de wisseltong zelf nog verzetten, maar niet echt handig om hem in een doorgaand traject te leggen...
-
Het spul is ook al meer dan 20 jaar oud! Het heeft wel zo'n 15 jaar in een droge berging in de dozen gezeten, maar daarvoor heeft het toch ook ruim 10 jaar op een tafel gelegen. Hopelijk doet die oude locomotief het nog. Toen die de doos inging nog wel in ieder geval... :D
Nu moet ik het toch nog laten digitaliseren, en dan kijken ze hem waarschijnlijk gelijk na. Misschien de koolborsteltjes vervangen en een beetje smeren. Het lijkt mij dat hij eerst goed moet lopen voordat ze er een decoder in solderen.
-
Allereerst welkom op dit digitale gekkenhuis ;D
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen voor wat betreft dingen die je schrijft.
Koop gewoon die licentie voor anyrail,dan kan je op een simpele manier betrouwbaar testen, of wat je wilt ook kan.
Je hebt behoorlijk veelplezier van dat programma.
Verder zou ik gewoon beginnen met een multimaus,daar ben je de 1ste tijd wel zoet mee om dat allemaal onder de knie te krijgen en t kan best veel doen op een redelijk gemakkelijke manier.
(of je dan in de toekomst iets anders kiest wat nog meer kan is altijd het "risico" van de hobby ,je kan beter "simpel" beginnen dan gelijk teveel hooi op je vork nemen)
Verder zou ik niet gaan lopen klooien met geoline rails en de aloudere welbekende Flm rails zonder bedding.
Dat mixen gaat nooit zoals je t wilt,de sectie spoor bij de maus met die bedding die er niet uit ziet kan je beter t.z.t. aan een programmeer spoor hangen mocht je t willen.
Ander knip je idd de draadjes door en strip je ze t.z.t. en soldeer je de draadjes vast aan een ringleiding onder je toekomstige baan.
En wat het ouderdom van locs betreft,als t werkend de doos is in gegaan,dan komt t met wat hulp ook wel weer werkend op je baan terug.
(beetje TLC en klaar ben je dr mee ;) )
Tot zover mijn inbreng in het verhaal voor zover ;D
-
Bedankt Floris voor je heldere uitleg en advies. Ik zal kijken wat ermee ga doen.
Ik ben vanavond toevallig nog even bezig geweest met Anyrail. Ben al wat verder gekomen door wat korte railstukken te vervangen door langere om zo nog even onder de 50 te blijven. ;)
Wat wissels betreft: die zijn wel in Geoline net iets goedkoper als de Rocoline. Maar ik heb ook gezien dat de Piko-wissels zijn ook goedkoper, maar worden elders in dit forum naar de kliko verwezen...
-
je zou ook naar tillig kunnen kijken..
ik vind ze redelijk goedkoop(code 100 dan)
-
hallo Jhon
Ik werk al jaren met Anyrail maar dan met een aangeschafte licentie kan ik je van harte aanbevelen en voor die
35€ waar hebben we het over in deze tijd.
In principe kan je alles met flexrail uitvoeren al die losse stukken heb je eigenlijk helemaal niet nodig.
Elke standaard flexrail kan je in luttele seconde aanpassen in lengte of in bochten, aan het einde pak je hem op en sleept
het ding op lengte breng je hem vlak bij een volgend railstuk zal het systeem vanzelf de koppeling maken.
Een bocht is makkelijk in te stellen door het kleine zwarte puntje een paar cm vanuit het einde te vinden op te pakken en meeslepen je zal dan zien dat er een bocht ontstaat.
Verder werk ik ook al jaren met Piko wissels en sinds kort met Cobalt wissel aandrijvingen(vergelijkbaar met Tortoise wissel aandrijvingen) werken prima, de Cobalt aandrijvingen zijn iets goedkoper.
Natuurlijk zijn er personen die iets niet goed vinden en naar de kliko verwijzen maar dat hangt vaak af van persoonlijke smaak en wat je verwacht van de techniek.
Maar ik kan je garanderen dat Piko wissels en de Cobalt aandrijvingen goed werken en deze aandrijvingen zijn ook goed aan te leggen.
Zie ook mijn topic "Cobalt wissel aandrijvingen ervaringen" onder het hoofdstuk "Electronica en Analoog"
Succes
Herwim Frank
-
Bedankt Herwin. Ik had toevallig ook al ontdekt dat Rocoline ook lange rechte railstukken heeft (zijn wel niet buigzaam, maar voor in een recht stuk schiet het wel lekker op ;)).
Alleen is mijn vraag dan nog, als je later in blokken en secties wil gaan verdelen moet je dan juist weer geen korte stukken hebben en die onderling geïsoleerd aan elkaar leggen?
Dat heb ik in het verre verleden ook gehad toen ik nog analoog reed (zo'n stroomloos stukje maken zodat de trein stopt bij een rood sein). Bij digitaal werkt dat weer anders heb ik begrepen.
-
Analoog heb je die stroomonderbrekingen al nodig om meerdere locs op de baan tegelijk te kunnen hebben. Dan moet je locs stroomloos kunnen zetten en eventueel meerdere trafo's aansluiten. Dat hoeft digitaal niet, omdat je sowieso iedere loc onafhankelijk kan aansturen.
Bij digitaal komen de stroomonderbrekingen weer om de hoek kijken wanneer je wilt automatiseren, al of niet met de computer. Daarvoor zijn bezetmeldpunten nodig en die maak je het gemakkelijkst met behulp van geïsoleerde stukken rail.
-
Hallo Jhon
Wat ik beschreven heb met flexrail etc was gericht op het programma Any rail, daar is met flexrail tekenen
makkelijker en sneller dan met losse stukken div.rail soorten.
In de praktijk werk ik ook alleen met flexrail en kan op elke plek de nodige onderbrekingen of wat dan ook maken.
Zelfs verschillende stroomkringen kan je aanleggen en aan elkaar sluiten zonder kortsluiting te krijgen.
Ook hier heb ik een topic aan geweid.
Zie ook onderstaande tekening in Any rail gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische_aansl_mod01_2.jpg)
Wat digitaal betreft heb ik totaal geen verstand van maar er zijn vele personen hier op de site die daar nuttige
tips over kunnen geven.
succes
Herwim
-
JvE
Ik had toevallig ook al ontdekt dat Rocoline ook lange rechte railstukken heeft (zijn wel niet buigzaam, maar voor in een recht stuk schiet het wel lekker op
Ook voor rocoline heeft lange stukken flex rails
Gr Piet
-
Hallo beste forumleden,
Gisteravond weer even bezig geweest met m'n baanplan in Anyrail. Ik kwam niet helemaal uit, want ik had een pas-stukje nodig. Die kan ik wel aanklikken, maar vervolgens kan ik het niet slepen naar de plek waar hij moet komen (bij een wisselstraat) om het sluitend te krijgen. Hoe doe je dat?
-
Kan je hem na inzoomen wel verslepen?
anders en stuk flex rail gebruiken :)
-
Oké, ga het nogeens proberen (zal niet vanavond en morgenavond zijn, i.v.m. de warmte; m'n kamer is dan net een sauna. Eind van de week wordt het weer koeler).
Als ik wat meer op "papier" heb staan zal ik misschien een eerste opzetje van mijn baanplan posten (in een nieuw topic onder 'baanplannen').
-
John,
Komt het kleine passtukje toevallig uit een andere railsbibliotheek ? Zo-ja, dan heb je op de baan dus gemengde railssoorten. Binnen AnyRail kun je instellen of dat wel-niet is toegestaan. Kontroleer even of jouw instelling "koppelen railssoorten" toestaat.
(Je kunt het vinden bij "instellingen -> gedrag")
Sander
-
Hallo Sander,
Nee, in mijn geval alleen Rocoline (zonder bedding).
-
Hallo allen,
Ik kwam ook nog een paar leuke baanplannen tegen in een boekje van Roco Line HO. Maar dit betreft weer Rocoline met bedding, dus weer anders als Geoline met bedding. Wist niet dat dit ook nog bestond, want ik dacht dat Rocoline alleen zonder bedding was. ???
Maar kan een baanplan (evt. iets gewijzigd of aangevuld) wel gebruiken in mijn eigen baanplan waar ik al een beetje mee bezig was. Stonden er twee in die mij wel leken, dus wellicht zijn deze beide te combineren wanneer ik voor de L of U vorm ga. Alleen nog een stuk spoor nodig om beide met elkaar te verbinden. En toeval: één van die baanplannen had ik zelf ook ongeveer zo bedacht, alleen dan met nog wat meer stationssporen als in het voorbeeld.
Zie verder mijn draadje onder het topic "baanplannen".
-
Nog even een vraagje over seinen en stopsecties.
Ik heb pas nog in een Märklinmagazine wat gelezen over een nieuwe serie seinen die automatisch op elkaar werken (modulair opgebouwd). Gebruik van deze seinen zo ook een heleboel bedrading onder je tafel voorkomen. Het schijnt dat de seinen zelf automatisch al een stopsectie creëren wanneer je ze op een geïsoleerd railstuk aansluit en je treinen dus netjes remmen en alle functies behouden blijven.
Maar werken deze alleen op het Märklin digitaal station of zijn deze ook voor de 2-railsystemen van Roco of Fleischman te gebruiken?
In de folder wordt zelfs beweerd dat je ze ook op een analoge baan zou kunnen gebruiken.
-
Hallo John
Bij Roco lijn met bedding, kan je de bedding weg halen.
Dan heb je gewoon Roco lijn.
Roco heeft deze uitvoering van de markt genomen van wege octrooi rechten, zo ver ik het weet.
RE465
-
Na een tijdje van weinig activiteit (door vakantie en de tropische hitte), hoop ik nu het koeler wordt de draad weer eens een beetje op te pakken waar ik gebleven was. Het ontwerpen van een baanplan.
Ik had bijna nog overwogen om zo'n mobiel airco'tje te kopen, maar die werden toch min of meer afgeraden omdat de warmte door het raam weer net zo hard binnenkomt en ze tenslotten ook nogeens zeer luidruchtig zijn. Het enige is dat je wel in de koele luchtstroom kan gaan zitten, maar de temperatuur in de kamer zelf daalt nauwelijks, werd me verteld.
Dus dat geld kan ik dan toch weer beter in nieuwe treinmodellen steken ;).
Ik heb inmiddels wel weer andere baanideeën bedacht (zie mijn topic onder baanplannen "Amsterdam-Bonn-Rijndal"). Als een baan vanwege de ruimte in U-vorm niet haalbaar is, dan eventueel in gestapelde vorm, twee banen boven elkaar als gestapelde modulebakken met aan een kant aan het uiteinde een klimspiraal, zodat treinen uit de onderste scene naar de bovenste kunnen rijden.
-
Inmiddels weer terug van weggeweest. Ga binnenkort weer eens opnieuw beginnen met ontwerpen.
Het duurt misschien nog even maar ik hoop in oktober weer eens naar Eurospoor te gaan en daar ook nog wat inspiratie op te doen en hier en daar wat clubleden te bestoken met vragen (als ze tenminste even tijd voor je hebben, want vaak is het daar zo druk en moeten ze een heleboel mensen te woord staan).
Momenteel ben ik nog bezig met een groot praktijkboek modelspoor door te lezen (wat ik even uit de bibliotheek heb gehaald). Hopelijk wordt ik daar ook nog wat wijzer van.
-
Bij ruimte gebrek ook eens denken aan een Double deck uitvoering
http://model-railroad-hobbyist.com/node/7181
-
Bedank Han,
Ik had dus zelf ook aan deze mogelijkheid zitten denken (zie mijn draadje onder "baanplannen" en dan de topic "Amsterdam-Bonn-Rijndal").
-
30 december, nog één dag te gaan en we zitten alweer in 2014!
Bij deze wens ik een ieder een heel prettige jaarwisseling en een gezond en weer heel veel bouw- en rijplezier voor 2014!
Door omstandigheden heb ik al een tijdje niets meer op dit forum gepost omdat ik momenteel even met andere dingen bezig ben. Maar ik hoop dat ik in 2014 weer eens wat kan doen en mijn nieuwe aanwinst (Roco plan V) eindelijk eens ergens kan laten rijden...
Moet nog steeds ergens een digitaal startsetje zien te scoren, maar de financiën lieten het afgelopen tijd even niet toe, helaas. :'(
Maar premier Rutte beloofde dat in 2014 sommige werkenden er iets in koopkracht op vooruit zouden gaan. Laten we het hopen.
-
Of Rutte zijn woorden waar zal maken is onzeker. Ken hem als vakkenvuller bij V & D in Dordrecht en 10 min voor sluitingstijd ??? was hij onvindbaar. Nu is hij zakkenvuller van de regering Geef jullie weinig hoop. Een kater verleert zijn streken immers niet al zou je hier moeten spreken van een kater. Dan wel letterlijk en figuurlijk.
Eerst een bak van ellende nu de andere ellende
Wim
-
Ofwel een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken ;) :-\
Afijn ook jij een heel fijn oud en nieuw met al t beste op welk gebied dan ook.
(en maar blijven hopen dat een politicus,zich nou is een keer wel aan een positief voorgespiegelt idee houd ;) )
-
Politiek is op dit forum uit den boze!
Vriendelijk verzoek uw stem keuze hier niet te posten... ;)
Gr, Bert