BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hansi op 08 June 2013, 18:03:30

Titel: Mijn allereerste baanplan
Bericht door: Hansi op 08 June 2013, 18:03:30
Hallo iedereen,

ik zou hier graag mijn eerste baanplan posten om jullie mening eens te horen.
Het is een baan naar Zwitsers model met een schaduwstation, niveau 0, niveau 1 en 2
Alvast bedankt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_en_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_en_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_1.jpg)
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: Remystoom op 08 June 2013, 18:06:50
Ik vind het een best wel aardige baanplan hoor!
Lekker groot! ;D

Grtjes Remy
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2013, 18:29:07
Mooi eenvoudig plan.

Maar ik heb wel een paar suggesties:
- De keerlus op stationsniveau: Als je de ruimte hebt daarvoor leg er dan een parallelspoor in. Je kunt,
  als dit in ieder geval overdekt wordt door een "berg", hier een trein tijdelijk laten wachten.
- Maak het gehele achterste spoor ook overdekt.
- Jouw schaduwstation: Als je dit berijdt met de wijzers van de klok mee. Als de trein onderaan is moet hij met een scherpe
   bocht naar rechts naar de eerste opstelsporen. Ik denk dat het mooier is om dit iets anders te leggen. Laat het spoor eerst
   een stuk verder parallel lopen met het linkerspoor omhoog en dan met een mooie ruime bocht naar rechts. Je onderste
   opstelterrein komt dan diagonaal te liggen.  

Zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_1_1.jpg)
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: Hansi op 08 June 2013, 18:48:41
alle grijze delen zijn niet zichtbaar;
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: scassidy op 08 June 2013, 19:07:55
Wordt het een vaste tafel of is de nog verrijdbaar? Aangezien je tafel erg diep is ga je anders problemen krijgen achteraan te komen.
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: MTV op 08 June 2013, 19:18:00
Ziet er mooi uit, maar behalve de punten van mijn voorgangers heb ik er zelf ook nog een: het is me te rechttoeaan. Het station kan schuin t.o.v. de rand, de bochten kunnen vloeiender enz:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_bnls1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_bnls1.jpg)

Verder: (y) O ja, had ik al gezegd ::) ;D

Mvg,

Matthijs
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan N (3,45m X 1,05)
Bericht door: Hansi op 09 June 2013, 11:45:41
het was de bedoeling van een vaste tafel te maken, maar er kunnen altijd wieltjes ondergezet worden.
Heb ook enkele aanpassingen gedaan, volgens jullie opmerkingen en dit is inderdaad beter.
Groetjes Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1jpg.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1jpg.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_en_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1_en_2_1.jpg)
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: mrinsane op 09 June 2013, 12:22:38
Ik weet niet wat de precieze hoogtes vd niveaus zijn, maar als je rechts rijdt, dan wordt er op de binnenbaan geklommen en op de buitenbaan gedaald.  Iets met hellingen en percentages: andersom zou in dat geval verstandiger zijn. Correct me if I'm wrong :D
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: maartenvanderburgt op 09 June 2013, 13:09:28
Aan de rechterkant uit de tunnel komend, dus op zijn Zwitsers links rijdend, krijg je vlak voor het station een heel raar knikje.  Dat kan dus weg.
Als je dan op het voorste stationsspoor wil komen, neem je de linkse wissel, en dan komt er weer een linkse wissel.  Dat zorgt voor heel onnatuurlijke tegenbochten, zowel in het perronspoor als in het spoor naar het rangeerterrein.  Een rechtse wissel op deze plaats voorkomt dat.

Aan de rechterkant van het station kun je wel, uit de tunnel komend, naar het achterste stationsspoor (en terug), maar vanaf het rangeerterrein kun je niet op het linkerspoor komen. De verbinding zou dus andersom moeten / kunnen liggen.  Wil je beide mogelijkheden houden, dan zou een zogeheten "Hosenträger" met Engelse wissels uitkomst bieden.  Ook aan de linkerkant van het station zou dat kunnen.  Beide keuzes hangen af van verdere rijbedoelingen, maar rechts lijkt me sowieso een omkering de moeite waard.

Maarten.
Titel: Re:Mijn allereerste baanplan
Bericht door: maartenvanderburgt op 09 June 2013, 13:14:54
De "rangeersporen" aan de draaischijf hebben geen enkel nut, tenzij je daar een gigantische lokfabriek of lokdepot / opstelplaats bouwt.  Wagons kunnen hier niet terecht, moeten altijd over de draaischijf.  Zeer onnatuurlijk.Verplaatsen van de draaischijf zo ver mogelijk/gewenst naar het station (links voor de in-uitsporen van het station), laat veel meer natuurlijke ruimte over voor rangeermogelijkheden

Maarten.