BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: eenop87 op 07 June 2013, 12:23:19
-
Forumgenoten,
Het is al weer een jaar geleden dat ik mijn oude baan i.v.m. verhuisplannen heb afgebroken. Omdat ik inmiddels een ander huis heb gevonden en bekend is wat de ruimte is die mij ter beschikking staat (p/m 5,25x2,80 meter), ben ik maar vast begonnen om een baanontwerp te maken.
De naam wordt Rommeldam (gejat van Martin Toonder).
Voorwaarden:
Nederlandse baan.
Veel rijlengte.
Treinlengte tot minimaal 1,75m i.v.m. perronlengte.
Zo veel mogelijk opstelruimte in het schaduwstation.
Locdepot met draaischijf
Roco line rails
Besturing met Koploper
Na ongeveer 10 ontwerpen in de prullenbak te hebben gegooid ben ik tot het volgende ontwerp gekomen.
Het zichtbare gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_boven.jpg)
Het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_schaduw.jpg)
Ik ben van plan om het middendeel van het station en de rechter wisselstraat als uitneembare module uit te voeren om het werken aan de onderzijde mogelijk te maken.
Het schaduwstation komt ongeveer 20cm onder het bovendeel te liggen en wordt met een klimspiraal van 2,5 omwenteling bereikt (2,5% helling binnenbocht).
Zelf ben ik nog niet tevreden over de keerlus aan de rechterzijde i.v.m. het lelijke bochtenwerk en zit er over te denken om dat geheel af te dekken.
Op en aanmerking zijn van harte welkom. (y)
De werkelijke bouw zal nog wel even duren, maar dat geeft alle gelegenheid om verbeteringen aan te brengen (of de boel alsnog in de prullenbak te gooien).
Groet,
Gerrit
-
en zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_boven_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam2_boven_1.jpg)
-
Bedankt voor het meedenken Jeroen.
Die mogelijkheid heb ik inderdaad ook overwogen, geeft in ieder geval wel een rustiger beeld.
Een nadeel is dat de rechter hoek onder lastiger te bereiken is.
Groet,
Gerrit
-
Inmiddels het sporenplan wat gewijzigd waardoor er wat meer variatie mogelijkheden zijn ontstaan.
Bij de (schuif)deur komt een uitneembaar deel.
De bovenbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2c_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2c_boven.jpg)
Het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2c_schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2c_schaduw.jpg)
Het grote grijze vlak is het loopgedeelte. In de spiraal komt een uitneembaar luik van 50cm vierkant.
Gerrit
-
leuk plan ;D
wat voor materieel gaat er op rijden? stomers?
-
NL stomers in ieder geval, maar ook diesels en electrische locs, als ze maar niet geel zijn. ;D
Gerrit
-
Stoer! Ik ga je volgen ;D
-
Ik ook (y)
Mvg,
Matthijs
-
Weer wat aan het rommelen geweest met het ontwerp.
De keerlus rechts heb ik er uitgehaald en geeft een veel rustiger beeld. Ik heb nu voldoende ruimte om daar een haven te maken met een bijbehorend spoortje. Ook aan de rechterkant heb ik het sporenverloop aangepast. Een probleempje is de kruising bovenin de spiraal. Zo'n kruising is niet te koop en zal ik zelf in elkaar moeten prutsen van een R5 bocht en een rechte rail. Dat wordt waarschijnlijk een constructie op een stuk printplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2e_boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rommeldam_2e_boven.jpg)
Gerrit
-
Een probleempje is de kruising bovenin de spiraal. Zo'n kruising is niet te koop en zal ik zelf in elkaar moeten prutsen van een R5 bocht en een rechte rail. Dat wordt waarschijnlijk een constructie op een stuk printplaat.
Gerrit
Met 2 linkse wissels en een kruising ook niet ?
(neem aan dat je t hebt over t linkse bovendeel van je nu zichtbare railplan)
-
Helaas gaat het niet met een standaard kruising omdat die opgebouwd is uit twee rechte rails. De onderste bocht naar de kruiswissel van het station zou dan veel te krap worden. Zit dus niets anders op dan zelf iets te bouwen.
Gerrit
-
Bedoel je de hosentragers aan het begin en het eind van het station?
Daar zijn verschillende draadjes over te vinden hoe je die kunt maken.
Thomas
-
Wat jij hosentragers noemt, zijn gewoon standaard kruiswissels en hoef ik niet op te zoeken in een draadje omdat die zijn opgebouwd uit standaard Roco railelementen. Het gaat dus over de twee meest linkse wissels gevolgd door een kruising.
Gerrit
-
Gerrit,
Kun je geen normale kruising afzagen na de hartstukken en vanaf daar de bocht laten beginnen?
Dat heb ik in mijn spiraal ook gedaan bij de aftakking.
Railstaaf na het hartstuk eruit trekken en een flexrail/bocht erin duwen.
Mvg,Robin
-
Dat lijkt mij een goeie tip Robin en zeker het proberen waard. (y)
Gerrit
-
*** wat een rails...ruimte voor scenery ? ???
-
Het duurt nog wel even tot de werkelijke bouw kan beginnen, maar vast even de speciale kruising in elkaar geflanst. Lijkt allemaal goed te werken hoewel uitgebreide tests met diverse locomotieven nog even niet mogelijk zijn.
Als dat allemaal goed gaat kunnen de dwarsliggers (dunne styreenstripjes) en het ballast er op, ziet het er gelijk wat beter uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zelbouwkruising.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zelbouwkruising.jpg)
Gerrit
-
Netjes (y)
-
Zeker netjes! (y)
Grtjes Remy
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn baanplannen hier liet zien. Inmiddels ben ik verhuisd en kwam tot de ontdekking dat de maten waar ik vanuit gegaan was niet helemaal correct waren. Kortom alles maar weer naar de prullenbak verwezen en opnieuw aan het tekenen geslagen.
Ik ben nu tot het volgende ontwerp gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_10_13_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_10_13_zichtbaar.jpg)
Dit is het zichtbare deel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_10_13_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_10_13_schaduwstation.jpg)
Dit is het schaduwstation.
Het schaduwstation komt ongeveer 30cm onder het zichtbare deel te liggen en wordt bereikt met een klimspiraal.
Een knelpunt is het feit dat bepaalde delen van de baan slecht bereikbaar zijn, met name het deel achter de draaischijf en het rondlopende spoor aan de bovenkant van de baan.
Deels zou dat opgelost kunnen worden door het stationsgedeelte uitneembaar te maken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Alle suggesties en op- en aanmerkingen zijn welkom.
m.v.g.
Gerrit
-
Goederen gebeuren verhuizen naar station sporen en aansluiten.
En in elk geval de gedeelde aansluiting van goederen spoor en spoor ri draaischijf laten vervallen.
Zo'n combinatie kom nogal ongelukkig over.
Beter zou t zijn om de 2 functies elk een apart spoor te geven,dan ben je gelijk van die rare kronkel af in dat spoor wat ri draaischijf loopt ;)
-
Gerrit,
Je kan de linkerbovenhoek iets beter bereikbaar krijgen door de wissels in je schaduwstation anders te laten lopen.
Je waaiert nu naar boven toe. Als je naar beneden waaiert en dan gelijk de bocht doorzet na de laatste wissel krijg je meer ruimte in de hoek en opstelsporen van gelijke lengte.
En de hoek komt vrij zodat je daar een gat kunt creëren voor een arm in noodgevallen.
Mvg Robin
-
Of je laat het wel zo en zorgt dat de draaischijf met loc loods op een verwijderbare module staat, die je op kan tillen waardoor je daar kan staan.
-
Bedankt voor het meedenken Floris en Robin (y)
In ieder geval de rare kronkel er uitgehaald. Voor een apart spoor voor goederen overslag en draaischijf zie ik nog niet direct een oplossing.
Het schaduwstation heb ik nu aangepast en geeft daarom meer mogelijkheden om de linkerhoek te bereiken voor werkzaamheden.
De middelste 2 sporen heb ik er uitgehaald (waren toch al erg kort) waardoor de achterste sporen in het schaduwstation beter bereikbaar zijn bij calamiteiten.
De opslagcapaciteit is nu 28 treinen met een gemiddelde lengte van 1,5m :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_zichtbaar.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_schaduwstation.jpg)
m.v.g.
Gerrit
-
Het ontwerp maar weer eens aangepast.
Ik heb de twee overloopwissels links boven verplaatst, waardoor er twee keerlussen zijn ontstaan. Naar mijn smaak geeft dat wat meer rijmogelijkheden.
Het spoor bovenin heb ik in een wijde bocht gelegd waardoor deze beter bereikbaar wordt bij ontsporingen e.d.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_zichtbaar_mk2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_zichtbaar_mk2.jpg)
m.v.g.
Gerrit
-
Gerrit,
Waarom maak je de boel niet dubbelsporig ::) ook geen keerlus meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gerrit_resize.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gerrit_resize.jpg)
Voorbeeld wisselstraat voor linksboven, vanuit je schaduwstation.
Gr. Jos
-
@Jos
Ik kan natuurlijk alles dubbelsporig maken. Volgens mijn idee ontkom je bij jou oplossing ook niet aan keerlussen, maar dat terzijde.
Het voordeel van het enkelsporig traject is een wat levendiger beeld omdat de sporen in beide richtingen bereden worden.
Keerlussen zijn geen enkel probleem zolang je de lengte van de keerlus maar groot genoeg kan maken i.v.m. de max treinlengte.
m.v.g.
Gerrit
-
In ieder geval de rare kronkel er uitgehaald. Voor een apart spoor voor goederen overslag en draaischijf zie ik nog niet direct een oplossing.
Goederenoverslag aan het onderste spoor hangen van je stations sporen,kan je ze gelijk langer maken en dan deelt je Bw ook geen directe aansluiting/wissel meer met het goederen spul ;)
Dat is wat ik eigenlijk bedoelde ;D
Lijkt mij een aardig idee,en geeft je wat meer lengte.
-
Bedoel je zoiets Floris?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_mk2_variant_goederenspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_mk2_variant_goederenspoor.jpg)
Gerrit
-
Ja dt is ook een leuke variatie erop.
Wat je evt nog kan doen is de goederen sporen nog meer naar rechts op schuiven ,zodat t bv aansluit op t wissel met dat korte kop spoortje.
Moet je zien wat je dan voor lengte's hebt :o
Je overloop wissels dan vervolgens bijna aan t eind plaatsen zodat je langste loc r kan staan/overlopen en dan heb je volgens mij heel wat ruimte om goederen over te slaan (y)
Incl ruimte om wat bijbehorende ruimte voor scenery,straten en panden die r bij horen 8)
-
Bedankt weer voor het meedenken Floris (y)
Verder naar rechts opschuiven wil ik niet omdat dan mijn tafel nog breder moet worden en daarmee de bereikbaarheid van het achterliggende gedeelte nog minder wordt. De overloopwissels moeten inderdaad nog een stuk naar links worden opgeschoven.
Gerrit
-
Kan je met lijntjes is aangeven wat nu dan de vormen zijn van de "tafel" ten opzichten van je uitgelegde rails in dit baan plan ?
Dan kunnen we zien wat er evt wel of niet kan,of wat je vergeten bent ;)
-
Even een tekeningetje gemaakt van de begrenzingen van de tafel. Helaas ontkom ik niet aan een paar luiken. Luiken zijn altijd vervelend omdat het vaak lastig is om de naden zodanig te maken dat ze niet opvallen.
Bovenin de baan moet ik nog een "kruipruimte zien te maken tussen de vensterbank en de baan. Het probleem is hier dat het onderliggende schaduwstation in de weg zit. Dat wordt dus nog flink puzzelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rommeldam1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rommeldam1.jpg)
Gerrit
-
Schaduwstation kan je miss wel een stukje schuiven tot onder je Bw,dan heb je rechts ervan miss net genoeg ruimte.
Overigens als je iets meer logica in die goederensporen wilt hebben,dan passen die miss wel 90 graden gedraaid aan je bovenste spoor bij het station ?
Kun je meer met scenery doen rondom je Bw ;)
-
Misschien een domme vraag Floris, maar wat bedoel je met Bw ? :-[
Gerrit
-
Hallo Gerrit,
Ik ben niet Floris, maar ik kan je wel vertellen wat bw. betekent. Dit is een afkorting van bahnbetriebswerk. In het Nederlands hebben we het dan over een werkplaats voor onderhoud aan treinen. Google maar even op "bahnbetriebswerk "en je krijgt gelijk een rits foto's van werkplaatsen in Duitsland.
Groeten Ruud B.
-
Ik sluit me an bij de uitleg die Ruud geeft. ;)
-
Ja, ik maak ook een Nederlandsche baan. Vandaar dat ik niet wist wat Bw betekende. ;) ;D
Gerrit
-
Eindelijk na de verhuizing weer aan het bouwen.
Hieronder een fotoimpressie van wat ik tot nu toe heb gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2718.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2729.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2729.jpg)
schaduwstation - rechterzijde van de baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2730.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2730.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2731.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2731.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2732.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2732.jpg)
Klimspiraal in aanbouw aan de linkerzijde van de baan.
Groet,
Gerrit
-
Ziet er niet verkeerd uit.
Is dit nog steeds uitgaande van je laatste hier gepresenteerde baan plan of zijn er nog dingen veranderd ?
-
In principe is het laatste baanplan het uitgangspunt. Al bouwende zal er best nog wel wat veranderen.
Groet,
Gerrit
-
Ik kwam er achter dat het laatste baanplan niet meer klopt. De belangrijkste verandering zijn de overloopwissels links-boven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_mk4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_10_13_mk4.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Ziet er geweldig al uit Gerrit !
Ga ik zeker volgen dit !
Met welk programma maak je trouwens je sporenplan ? En welk merk rails heb je gekozen ( behalve dan die zelfgemaakte kruising ;) ) ?
-
Ik gebruik Roco Line zonder bedding en het sporenplan is ontworpen in AnyRail.
Die zelfgemaakte kruising was voor een ander ontwerp bedoeld en wordt daarom niet meer gebruikt.
Groet,
Gerrit
-
Inmiddels weer wat opgeschoten met de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2734.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2734.jpg)
Bijna het hoogste punt bereikt. Eerst nog wat rails kopen en dan pannenbier!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2735.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2735.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2737.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2737.jpg)
De aansluiting op het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2739.jpg)
De rommel op tafel wordt steeds omvangrijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2741.jpg)
Ook op de vloer.
Groet,
Gerrit
-
Dat ziet er goed uit (y)
(op de rommel na dan ;D )
Kun je miss is wat meer vertellen over de spiraal die je bijna klaar hebt ?
Waarom je bv hebt gekozen voor rond ipv hexagonale stukken plaat en of dat ronde plaat ook goed werkt ?
Die stukje hout in je spiraal aan de buiten zijde's, zijn die om de overgangen van t hout in de spiraal bij elkaar te houden ?
Hoe is t vast gemaakt die stukjes hout en de houten delen van de spiraal zelf ?
Afijn je snapt m wel,wil alles weten ;D
(moet r hier binnekort ook 1 gaan bouwen,en ben na heel wat lees en kijk werk wel benieuwd naar waarom dit voor jouw goed en werkt en of t goed werkt)
bij gebleken tevredenheid val ik je t.z.t wel lastig voor een bouw tekening met uitleg :P
-
@Floris
Bij mijn vorige baan had ik een hexagonale constructie toegepast. Het voordeel van die constructie is het efficiënte materiaalgebruik.
Nadeel is dat je twee lagen (dus dikker) materiaal krijgt en betekent dat je per omwenteling meer moet stijgen.
Een ander nadeel vond ik dat er toch wat ongewenste spanningen optraden omdat de baanbreedte, gezien vanuit het middelpunt, overal verschillend is.
Vandaar dat ik nu heb besloten om het anders aan te pakken.
De materiaaldikte is 3,6 mm.
Elke cirkel is opgebouwd uit 4 segmenten om materiaal te sparen.
De segmenten heb ik aan de buiten- en de binnenkant met ieder twee smalle strookjes aan elkaar gelijmd en geeft voldoende stijfheid.
De basis van het geheel is gemaakt van zes platen van 18 mm in hexagonale vorm. Daaraan zijn de 12 draadeinden van 6 mm gemonteerd.
Die basis staat op drie stevige poten.
Op de draadeinden zijn rechthoekige plaatjes van 8 mm multiplex gemonteerd en daarna vastgelijmd aan de segmenten.
Ik monteer iedere keer drie aan elkaar gelijmde segmenten, bevestig het dempingmateriaal en de rail. Vervolgens monteer ik de volgende 3 segmenten. Op deze manier kan je er goed bij omdat je geen last hebt van gedeeltelijk afgedekte rail.
Om het zo te doen met zulk dun materiaal was ook wel een beetje een gok, maar het blijkt uiteindelijk toch een voldoende stijf geheel op te leveren.
Een ander voordeel van dit dunne plaatwerk (3,6 mm) is dat de geleidelijke overgang naar het vlakke gedeelte van de baan heel eenvoudig te realiseren is.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.
Groet,
Gerrit
-
Bedankt voor de info,ik denk dat ik hier wel wat mee kan t.z.t. (y)
(Ik heb dan ook nog het geluk dat de hoogte die overwonnen moet worden hier rond de 30 cm zal zijn,das dus niet bijster veel )
-
Die 30 cm is bij mij ook het hoogteverschil.
Gerrit
-
:)
Goed bezig Gerrit !
Ik ben benieuwd wat voor leuks en moois het gaat worden (y)
-
Ik kreeg per PB van Robert een vraag hoe ik de helix heb getekend en gezaagd etc.
Misschien is dat voor anderen ook nuttig en daarom zal dat hier uit leggen.
Tekenen doe ik heel simpel met met een speciale rolmaat. Op de foto kan je zien hoe dat er uitziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2746.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2746.jpg)
Aan de ene kant heeft hij een uitklapbaar deel met een punt en in de rolmaat zelf zit een gaatje voor een potlood.
De af te tekenen straal is afleesbaar in het venster.
Op die manier is het aftekenen een fluitje van een cent. Heb je zo'n rolmaat niet, kan je ook een dun latje nemen met een spijker voor het middelpunt en een gaatje aan de andere kant voor het potlood.
Daarna de boel zagen met een decoupeerzaag. Gebruik hiervoor een zaagje met een beetje fijne vertandig om te voorkomen dat de randen erg rafelig worden.
Ik bouw de spiralen op uit kwart cirkels, voornamelijk voor wat efficienter materiaal gebruik.
Het is van belang om de rechte vlakken van die kwart cirkels goed haaks t.o.v. elkaar te maken. Die rechte delen zaag ik niet met een decoupeerzaag, maar met een gewone handzaag om goede rechte vlakken te krijgen.
Heb je eenmaal een goede kwart cirkel geproduceerd, gebruik je die als mal om alle andere kwartcirkels te tekenen.
Inmiddels weer wat verder gegaan met het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2742.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2742.jpg)
Flink wat gewichten om de zojuist gelijmde rails op z'n plek te houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2745.jpg)
De nodige electronika om de servo's voor de wissels te besturen
@Eddie
:)
Groet,
Gerrit
-
Dat ziet er goed uit en zo te zien ook een hoop electronica die je gaat verwerken zeg :o
Wat er tot nu toe te zien is op de foto's is in elk geval niet iets wat je zou associeren met rommel ;)
Handige tip trouwens voor de spiraal,zal t proberen te onthouden voor als t hier zover is (y)
-
Dank je Gerrit, zeker handige tip, ga eens kijken of ik zo'n rolmaat kan scoren.
Succes met de bouw!
GR Robert
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update gaf van de baanbouw.
Het gaat niet erg hard, maar er is zeker wat gedaan. Het schaduwstation en de helix zijn nu compleet bedraad en voorzien van lichtsluizen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_diode.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_diode.jpg)
Detail van een van de IR dioden in het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_ontvanger.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_ontvanger.jpg)
Een van de IR ontvangers. Links is een verklikkerledje te zien, deze is erg handig bij het afstellen en foutzoeken. Als de lichtstraal wordt onderbroken, licht het ledje op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Linker_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Linker_deel.jpg)
Linker deel van het schaduwstation en het begin van de bovenbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechter_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechter_deel.jpg)
Rechter deel van het schaduwstation.
Het schaduwstation werkt nu goed onder Koploper.
Ik heb nu 2x7 opstelsporen waar maximaal 28 treinen kunnen worden opgesteld, lijkt mij voorlopig wel voldoende! :)
Groet
Gerrit
-
Hallo Gerrit, ziet er indrukwekkend uit je schaduw station, misschienstaan het hier al ergens maar wat is de gemiddelde lengte per opstel spoor?
En welke dikte triplex is je spiraal 4 mm soms of dikker? Edit: 3,6 mm las ik net, sorry
Hans
-
De grootste lengte is 420cm en de kleinste 210cm.
Koploper kan door rekening te houden met de lengte van de treinen de ruimte heel effectief benutten.
Op elk spoor kunnen twee treinen worden geparkeerd.
Gerrit
-
Ziet er goed uit zo (y)
Ik zou alleen hier en daar de sporen nog recht leggen ;)
Wat wil je overigens bereiken met die lichtsluizen ?
(ben een leek in die materie,ik en electronica en zelfbouw en dat snappen is niet m'n beste zijde :-X)
Ben benieuwd naar het vervolg,.
En dat het niet hard gaat is niet erg hoor,dat gebeurt iedereen vaak genoeg dat het even niet wil/kan :)
-
Nou floris, hier nog 1 die links en rechts het electra niet snapt, maar ondertussen wel een idee voor me schaduwstation gezien hierboven, ik zat telkens met bochten in me maag erna, maar met een lus werkt het zoals ik zag ook goed :D
-
De rails in het schaduwstation liggen inderdaad hier en daar niet erg recht. Dat komt door het gebruik flexrail uit mijn oude baan. Door lijmresten e.d. is die niet goed meer recht te krijgen. Ik vindt dat geen probleem omdat alles toch uit het zicht is.
De reden voor het gebruik van lichtsluizen is o.a. een forse vermindering van benodigde aansluitingen op de terugmelders. Voor het gehele schaduwstation gebruik ik maar 4 aansluitingen ( en dan heb ik het nog niet over de bos draden die ook niet nodig zijn)
Een ander voordeel is dat de gehele trein wordt gedetecteerd, ook als niet alle wagons voorzien zijn van stroomafnemers c.q weerstandjes.
Eén lichtsluis kan meerdere sporen bewaken.
In combinatie met Koploper wordt het schaduwstation optimaal benut. Op mijn oude baan had ik hetzelfde systeem en dat beviel uitstekend.
Groet,
Gerrit
-
Weer even een verslag van de voortgang.
De draaischijf is inmiddels geplaatst en ook de wisselstraat aan één zijde van het station ligt op zijn plek. Omdat het lastig is om de boel aan de onderzijde te bevestigen i.v.m. het schaduwstation, heb ik dat deel opklapbaar gemaakt. Dat was bij mijn oude baan niet het geval en dat leverde heel wat #@$%&*$#@ momenten op. ;D
Hieronder wat foto's om de boel te verduidelijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_12.jpg)
De draaischijf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_dicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_dicht.jpg)
De wisselstraat op het opklapgedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_open.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tafel_open.jpg)
De tafel opengeklapt. Ik heb pianoscharnieren gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/servos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/servos.jpg)
Een aantal gemonteerde servo's
Groet,
Gerrit
-
Netjes hoor (y)
Hopelijk wordt je scenery straks wel goed op dat ene stuk gelegd anders dan schuift alles eraf zodra je onder die bak moet zijn.
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat foto's liet zien van mijn bouwerij. Het gaat niet hard, maar ja als je gepensioneerd bent heb je vooral weinig tijd. : ;)
Inmiddels zijn de stationssporen gelegd, en kunnen de treinen volledig rondrijden. Ik kwam tot de ontdekking dat door een deel enkelsporig is en van beide zijden moet worden bereden toch wel een behoorlijke flessehals blijkt te zijn. Daar moet nog even een wijziging van het sporenplan worden doorgevoerd.
Hieronder de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/verlichting_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verlichting_1.jpg)
Een overzicht van de stationssporen. Boven de baan zijn de ledstrips voor de verlichting te zien. De ledstrips heb ik in een aluminium L profiel gelijmd. De leds staan daardoor onder een hoek van 45 graden, je kijkt er dan niet in en de verlichting van de baan is uitstekend. Ik moet dat nog een beetje netjes afwerken met een frieslijst en zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_rechts.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_rechts.jpg)
Het schaduwstation gedeeltelijk gevuld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gat_in_tafel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gat_in_tafel.jpg)
Zicht op het schaduwstation vanaf de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klep_open.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/klep_open.jpg)
De scharnierbare bak is nu vrijwel volledig bedraad.
Groet,
Gerrit
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb laten zien. De laatste tijd een beetje met de aankleding rond de draaischijf bezig geweest.
Hoewel het nog lang niet klaar is laat ik vast maar wat foto's zien van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2956_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2956_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2957_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2957_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2961_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2961_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2962_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2962_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2963.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2963.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2964.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2964.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2966.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_2966.jpg)
Gerrit
-
Mooi Gerrit (y)
Groet,
Raymond
-
Dag Gerrit,
Erg mooi.Vraagje, van welk merk is dat seinhuis.
mvg Henk
-
Het seinhuis is van het merk "Gerrit" ;)
Ik heb dat seinhuis gebouwd aan de hand van foto's van het seinhuis in het Spoorwegmuseum.
De watertoren in het museum heeft ook model gestaan voor mijn watertoren.
Groet,
Gerrit
-
Dat seinhuis is dan verrekte mooi gemaakt.
Zoiets zoek ik al een hele tijd.
Maar ja, het is een echte Gerrit.
mvg Henk
-
Zeer rustieke baan. Ben nu met een soortgelijke constructie aan het bedenken. Heb wel een kleinere baan dan deze.
(y)
-
Mooie plaatjes van een mooi project Gerrit! (y)
@Henk, dan wordt het tijd voor een echte Henk ;) ;D
-
ziet er goed uit (y) ;D
wat is dat eigenlijk voor draaischijf? een omgebouwde peco?
-
Wordt misschien een beetje saai verhaal, maar de draaischijf is ook weer zelfbouw. :)
De aandrijving is een HK (Henk Kooiman). Een uitstekende aandrijving, loopt mooi langzaam en tamelijk geruisloos.
....Zoiets zoek ik al een hele tijd.
Maar ja, het is een echte Gerrit.
Gewoon zelf gaan bouwen Henk. Dat geeft zóóóóóóveel voldoening, op den duur wil je geen bouwpakketjes meer.
Groet,
Gerrit
-
de aandrijving van HK was bij mij al bekend :) wie weet ga ik die ooit ook aanschaffen ;D
-
Zomaar wat sfeerfotootjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3022.jpg)
Geen idee wat ze hier aan het bouwen zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3025.jpg)
Mijn eerste bouwsel met behulp van de Cameo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AAF_3021.jpg)
-
Leuke sfeerplaatjes Gerrit. (y)
Groet Jaap
-
Vandaag een experiment gedaan met de scherptediepte van foto's.
Ik had al vaker gelezen van de mogelijkheid om meerdere foto's met verschillende scherpstelling te combineren tot één scherpe foto.
Ik heb 7 foto's genomen met verschillende scherpstelling en die met het programma CombineZM tot één foto gecombineerd.
Dit is de eerste foto uit de serie en scherpgesteld op de trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorgrond.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorgrond.jpg)
Hieronder de foto die is samengesteld uit 7 foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/combinatie_van_7_fotos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/combinatie_van_7_fotos.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Wow :o :o
Waaaaaanzinnig (y) (y)
Wat een sfeer, geweldig !
-
Inderdaad geldig mooi
Blijf ik naar kijken/volgen.
-
Dat is wel heel erg apart om zo foto's te nemen en bij elkaar te zetten. Je krijgt anders nooit de scherpte die je nu hebt gekregen. En je sfeer foto's zien er super mooi uit, indrukwekkend om te zien hoe het bijna echt lijkt. ;)
-
Leuk zeg die foto! moet ik ook eens gaan proberen (y)
Foto's maken is altijd goed om te kijken of er misschien iets niet helemaal goed erbij staat
-
Hoi Eddie,
Het geeft inderdaad een aardig resultaat. Waarschijnlijk had ik het ook met minder foto's kunnen doen, maar dit was gewoon een testje. Het gebruikte programma kan je gewoon als freeware downloaden.
Een foto is inderdaad een prima middel om eventuele slordigheden of foutjes te ontdekken.
Groet,
Gerrit
-
Hallo Gerrit
Ik volg je topic al een tijdje en vind het tijd om mijn complimenten te maken voor de manier
hoe je ons mee laat genieten van jouw ervaringen en bouwkunsten.
En nu die truc met de foto's geweldig, dat programma Combine ZM is dat een programma die
je kan downloaden ?
Succes met je verdere bouw projecten.
gr,
Herwim
-
Hallo
Ik heb net je hele topic doorgelezen erg mooi beschreven allemaal.
Ik zag jouw seinhuis Gerrit, toevallig heb ik een 3 weken geleden het zelfde seinhuis als
bouwpakket aangeschaft bij Markenburg heeft een iets andere raam en bordes indeling
maar is uit dezelfde serie Nederlandse seinhuizen.
Ik ben vanplan dit seinhuis ook aan te passen net zoals die er staat in het Spoorweg museum.
gr,
Herwim
-
Herwim, het programma is als freeware te downloaden.
Groet,
Gerrit
-
Lange tijd niets aan het draadje toegevoegd, maar kreeg per PB een verzoek om het baanplan te laten zien.
Dus bij deze een jpg versie van de baanplannen.
Omdat ik op de baanplan-tekening ook alle gegevens zet zoals bloknummering, wisselnummers enz. is het een beetje vol.
De hoofdbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROMMELDAM_hoofdbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROMMELDAM_hoofdbaan.jpg)
Het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROMMELDAM_schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ROMMELDAM_schaduwstation.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Hartelijk dank, Gerrit. Hier kan ik wat mee!
-
Al weer lange tijd geleden dat ik wat van mijn baan heb laten zien, maar ik heb de afgelopen tijd weer eens een huisje in elkaar gefrot.
Het tempo van het bouwen ligt soms op een laag pitje omdat ik vaak mijn tijd "verdoe" met het rijden met het spul en het doen van noodzakelijke materieel reparaties.
Maar goed hier zijn dan toch een paar plaatjes van het nieuwe dubbele huis. Het idee voor dit model ''opgedaan in Streetview en staat aan de Koninginneweg in Oud-Beijerland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3348_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3348_1.jpg)
Hieronder zie je hoe de diverse wandjes zijn opgebouwd. Iedere wand bestaat uit 3 delen. Deel 1 is een steenplaat van Slaters en deel 2 en drie bestaan uit 0,3mm styreen voor de opbouw van de ramen. De delen heb ik met de Silhouette snijplotter gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3347.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3347.jpg)
Hier is het huisje gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3355_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3355_1.jpg)
De achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3353_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAA_3353_2.jpg)
Het glas-in-lood heb ik met een laserprinter geprint op overhead transparanten.
Nu moet de omgeving op de baan nog in orde worden gemaakt.
Gerrit
-
Leuk draadje dit
-
Het tempo van het bouwen ligt soms op een laag pitje omdat ik vaak mijn tijd "verdoe" met het rijden met het spul en het doen van noodzakelijke materieel reparaties.
Zeer herkenbaar.
Leuke update wat mij weer inspiratie geeft. :)
Gr, Ben.
-
Hallo Gerrit
Leuk huisje ziet er schitterend uit.
(y) (y).
Is wel handig die streetview.
Soms bied de makelaar als er een te koop staat uitkomst
over de oppervlakte en maten van het huis.
Groet Ed
-
Hoi,
Leuke update! Gelukkig gaat het weer door hier. (y)
Gr Koen.
-
Wat een prachtige baan! Dit moet ik goed on de gaten houden! Ga zo door (y)
-
Mooie baan en bouw (netjes en heel handig dat klapgedeelte). Wat zijn de afmetingen van je baan uiteindelijk geworden?
Bart
-
De lengte van de baan is 550 cm.
De grootste breedte (afgezien van de klimspiraal) is 140 cm.
Het smalste deel is 90 cm.
Gerrit