BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: 2janm op 05 June 2013, 21:41:25
-
Hallo daar ,
Ik ben onlangs eigenaar geworden van een holland rail 2400 lok en ben er tevrede dit samen met een rocomaus en dus mijn eerste digi ervaring ,maar het viel mij op dat de bevestiging en de koppeling zelf nogal ver uitsteken :-[
Er zit wel nem( als ik dat goed zeg ) schacht die aan de lange kant is ,steekt al een stuk uit en dan een wat grove koppelingen , die laaste is natuurlijk te vervangen maar is er een korte variant voor deze lok ?
Dit zal wel al honderd keer gevraagd zijn maar kon het nie vinde :-\
Jan
-
Je kunt de schacht een eind inkorten en daar dan een koppeling naar keuze inlijmen. Naar mijn herinnering kon er wel een milimeter of vijf af.
-
In de NEM362 (http://www.morop.eu/de/normes/nem362_d.pdf) staat dat de koppelhuls 7,5 mm achter de buffers moet zitten. Maar in de voetnoot staat dat die maat alleen geldt als hij aan een kortkoppelmechaniek zit. Zo niet, dan moet je hem iets langer houden
-
Op het gevaar af er dat Homerisch gelach op gaat klinken: mijn DKM 2400 heeft verende buffers.
Die zijn "af fabriek". Ik heb het gevoel dat ze dat allemaal zullen hebben, en dan kan je volgens mij met een gerust hart iets aan de NEM-schacht gaan wijzigen. Succes !
-
De schacht zit ruim voor de buffers Klaas. Je kunt de nodige milimeters verwijderen zonder zelfs in krappe bogen problemen te krijgen. Buffers zijn inderdaad ook nog verend.
-
de schacht inkorten is een goeie ,daar ga ik eens verder mee eerst even wat mooiere koppelingen halen.
handig zo'n forum ;D
-
Jan, van harte welkom op dit forum.
Succes met de lok, Misschien handig om je ervaringen te delen.
Foto bijplaatsen is misschien een idee. Leuk om te delen.
-
Ik zal eens kijken of ik er een foto op krijg als ik de koppeling aangepast heb.
Ik heb ook nog een dcc vraag over het geen wat ik gebruik maar dan zal ik iets moeten posten bij een ander onderwerp.
Maar dat heeft nog geen haast.
EErst weer eens wat rail gaan leggen en het nu goed doen
-
Ik heb net even de koppelingen van mijn HR 2400 aangepast.
Met behoud van een NEM schacht is dit het maximale, wil je korter dan zou je de koppelingen zelf moeten versnijden en vast moeten lijmen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC03874_zpsb8f3693f.jpg)
Stukje van de voorkant van de schacht afgesneden en er achteraan weer op gezet.
Een vergelijk:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC03871_zps6bf455cb.jpg)
Origineel.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC03872_zps6f12ce7e.jpg)
Ingekort.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC03873_zps5dd56f92.jpg)
De Roco 2400.
Stephan.
-
Goeie foto's (y)
Dat kleine beetje aanpassen scheelt heel veel , super .
Was er nog niet aanbegonnen eerst even voorzichtig open maken
Wil de decoder even zien en de trucks loshalen , lijkt op athearn blue box :-\
-
Sterker, het zijn ook Athearn onderdelen. :)
-
Die moet ik los halen om de koppeling vrij te te krijgen als ik zo zit te kijken .
Snap nu ook de prijs een beetje :-\
Straks maar eens kijken hoe ze rijdt
-
Los halen? De koppelingen heb ik er gewoon zo uitgewipt.
Uitstekend pennetje onder het beugeltje (beugeltje iets ophalen met schroevendraaiertje) doorhalen door de koppeling schuin omhoog te trekken en dan eventueel een kontje na geven met het schroevendraaiertje.
Stephan.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0019_6.jpg
Ik denk dat hij het doet en dan zie dat na een uurtje klooien de wagons een stuk dichter bij staan , wat heb je weinig ruimte onder zo'n europeaan :P