BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: djm008 op 10 July 2007, 19:23:51

Titel: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 10 July 2007, 19:23:51
Ik weet dat Lima niet het JE van het is inmiddels, maar geld dit ook voor (Marklin) Hamo??
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Chris op 10 July 2007, 19:31:43
Welke trein(stel) ?

Zit nogal eens wat verschil in.
In negen van de tien gevallen is de stroom afname de boosdoener, maar dat is te verhelpen.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 10 July 2007, 19:51:46
Nou bijvoorbeeld de 1600 van lima versus de hamo 1600. Is de Hamo motor ook niet zo denderend...
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Chris op 10 July 2007, 19:52:11
Met beide geen ervaring.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 10 July 2007, 20:20:38
Lima zuigt klopt niks van Hamo is beter maar prijs erbij doen maakt het niet zoveel meer uit...hamo is ook nog eens zeldzaam.

Kies Roco ;) mooie prijs en veel modellen ( verleden ) en goeie kwaliteit
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 10 July 2007, 21:04:58
Maar een IRM van lima wil je wel ;)
Ik vind het nogal meevallen met lima. vergeet niet dat het een hele andere prijs/kwaliteit verhouding had vergeleken met b.v. fleischmann of roco.
Geen appels met peren vergelijken.
En ik heb hier een 1200, 2 irm's, een 1186 en 2 verbouwde 1600's rijden van lima zonder problemen. Maken nog minder herrie als mijn 1144. en die heeft wel geld gekost. Maar die rijdt langzaam weer veel beter.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 10 July 2007, 21:06:05
2 irms? Nog eentje over ;D
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 10 July 2007, 21:10:44
Hehe ;D IRM = heel andere model veel beter kloppend betere motor etc.

Lima 1605 is een frans model in een NL jasje.

Deze loks zijn tussen de 35 en 55 euro te vinden op marktplaats / beurzen enzo.

Maar voor een tientje extra 45 - 65 euro vindt je een oudere roco 1600 ( zonder konijnen hokken enzo )

Deze hebben een motor met vliegwiel.
Front en sluit verlichting.
3e pit.
Betere afwerking en raampjes.
Dakopbouw klopt beter.


Het lima model heeft meer nadelen dan voordelen...tenzij hij 10 / 20 euro te vinden is en even pimpen dan maakt het weer niet uit maar een 3e pit erbij en opnieuw spuiten enzo kom je gauw boven de prijs uit en zeker als je er een vervangings motor inbouwt ( 29 eur kosten die ).


 je kan ook kiezen voor een Roco railion 1602.
of een Roco NS 1838.

Deze loks kosten ongeveer het dubble van een dure lima maar dan heb je wel 4x zomooi en kloppend spul...mijn advies even doorsparen en iets duurders kopen waar je langer mee doet en beter klopt...maar als je jong bent denk je daar soms anders over.

( ik ben zelf ook met de Lima 1605 begonnen 1998 110 gulden Roco Postbank lok was toen 300 gulden dusja )
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 10 July 2007, 22:32:39
Je hebt dus een eerste 1600 serie van roco en toen de 1602 raillion en daarna weer de 1800. Wat is met name het verschil tussen deze 3 varianten?
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 10 July 2007, 22:46:19
Euh nee.

ik weet het niet 100% precies maar ongeveer.

2004 : 1602 Railion.
2002 : 1838 NS.
2000 : NS 1637 NS carco
1998 : NS 1700 Postbank en een 1700 Met Zilverdak digitaal voorbereid
1996 : NS 1700 Zilverdak NIET digitaal voorbereid en een 1600 met losse stadswapens

Je hebt ook versies van hiervoor maar deze zijn minder mooi toeters op het dak niet kloppende pantos enzo

Mocht iemand een foto hiervan hebben dan zie je de verschillen vrij snel.




De 1602 en de 1838 zijn de mooiste en de betere ( het meest kloppend )

verder terug weet ik niet


Waneer kwam de eerste 1600 eigelijk uit van Roco 1988 ofzo?
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: henk op 10 July 2007, 22:52:03
Bijna gelijk met de echte 1601, 1981 of 1982 dus. Fleischmann was in schaal n zelfs zo snel met het model, dat de eerste serie foutief zonder grijs masker rond de cabineramen werd geleverd.
Over de varianten van de Roco 1600/1700/1800 is een draadje geweest. Even zoeken. Roco heeft het model in de loop der jaren meerdere malen uiterlijk en technisch opgewaardeerd.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 10 July 2007, 22:58:18
Wat was de reden dan dat die zo snel uit kwam op schaal?
Na levering in het grootspoor? dat is mij wel opgevallen net als met de MDDM dat die zo snel uitkwam 1997 grootspoor en 1999 modelspoor...


Volgens mij waren die oerversies 1600 (eerste) ook best duur toen? ik gok 100 gulden?
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: marco op 10 July 2007, 23:49:06
Je zit er iets naast, de 1601 is in 1981 uitgebracht.
Ik heb een prijs staan van 149,00 gulden in 1984.

groet,
marco-
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 11 July 2007, 18:39:07
Zijn er ook waardeverschillen tussen de verschillende roco uitvoeringen en indien ja, waar moet ik dan aan denken??
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 11 July 2007, 19:17:09
Als je andere draadjes eerst even leest dan kom je er vrij snel achter.

De 1602 en de 1838 hebben een donker grijs dak ( wat klopt )
De 1602 heeft kloppende sleepstukken op de pantogaaf. ( de 1838 niet gewoon chroom ).

De 1700 loks van VOOR de 1637 NS carco hebben een Zilver dak


http://nsinmodel.com/roco.htm

Hier kan je zien welke loks roco allemaal uitgebracht heeft.

Waardeverschillen is een moeilijke mening.

mij mening is.

De 1602 125,- ( hoewel die voor 70 in de dump actie was )
De 1838 125,-
De NS Carco 1637 100,-
De NS 1700 postbank 75,-
De NS 1700 Zilverdak (digitaal voorbereid) 110,-
De NS 1700 Zilverdak (niet digitaal voorbereid) 90,-

De 1700 loks van VOOR de Zilverdak versie 50,-
Deze loks hebben geen konijnenhokken verkeerde pantogaven.
de ramen kloppen niet.
het spuitwerk is niet echt goed.
motor heeft niet altijd een vliegwiel.


maar dat is mij mening maar als je de oudere versie met een Lima gaat verglijken is de oudeversie 1600 zeer netjes (lima 1605 is gewoon troep maar voor een tientje of 2 is het een leuk lokje maar 40 - 60 euro vraagprijzen vindt ik ze niet waard).
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 11 July 2007, 19:23:27
dus de 1838, 1637 en de 1602 kloppen wel qua dak.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 11 July 2007, 19:40:54
Dat klopt helemaal.

De 1637 is de NS carco uitvoering voor de 1838 kwam deze uit.

De 1838 is een versie van de NS met stadswapen Groningen

De 1602 is de laaste versie railion schiphol.


Roco komt ditjaar met een nieuwe 1800 ( 1823 Hilversum )
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 11 July 2007, 20:08:29
Blijft leuk, alleen zijn ze zo duur :P
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Esperopt op 11 July 2007, 22:04:36
@ Bas: je 1600 verhaal kan ik helemaal volgen. Heb zelf ook voor roco gekozen. Maar dat Hamo haast niet te krijgen zou zijn ben ik niet met je eens. Kijk maar eens op bv MP. Je struikelt er haast over. En voor een 'mooie' 1100 met botsneus betaal je niets meer dan een 2e hands rocootje.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Edwin van Mierlo op 13 July 2007, 12:41:51
Een Hamo 1600 zie je niet zoveel, de 1100 zijn er dan weer in overvloed.
Een Lima 1600 is voor een beetje serieuze modelbouwer geen optie.
Het mooiste zou een combinatie van Roco en Marklin zijn, het onderstel en de motor van de roco, de kap van de Marklin...
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 15 July 2007, 23:16:15
Maar roco heeft ook een variant gemaakt waarbij het nummer nog in het midden zat. Volgens mij de 1601...? Kan dat ?? Deze zal toch wel gelijk zijn aan de lima 1605...Of niet?
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Esperopt op 15 July 2007, 23:51:32
Optisch en technisch is de roco vele malen beter. Persoonlijk zie ik het toenmalige lima-model meer als speelgoed. Maar ja, er zijn hier ook mensen actief die deze modellen geweldig kunnen supperen zoals een lima 1200 die ik hier laatst zag (weet niet meer in welk draadje). Dan heb je dus voor weinig geld een mooie loc.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 16 July 2007, 15:54:28
Dus dan kun je toch beter een oude roco hebben dan een lima??
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Peter Korsten op 18 July 2007, 00:58:35
Blijft leuk, alleen zijn ze zo duur :P

Gaan we het weer over prijzen hebben? Als je moeite hebt met de prijzen, ben ik bang dat je de verkeerde hobby hebt gekozen.

- Peter
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Esperopt op 18 July 2007, 02:10:43
Dus dan kun je toch beter een oude roco hebben dan een lima??

Heb ik zelf in iedergeval wel gedaan.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Ton Rijnen op 18 July 2007, 08:16:31
Citaat
Een Hamo 1600 zie je niet zoveel, de 1100 zijn er dan weer in overvloed

Een hamo 1600 bestaat ook niet echt, maar is een wisselstroom 1600 waar een hamo 1100 aandrijving ingebouwd is.
Ik heb hier zo'n exemplaar in bezit in de uitvoering van een 1700.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: henk op 22 July 2007, 15:19:10
Toch wel Ton. Märklin heeft in het begin een stuk of 2 echte Hamo 1600'en uitgebracht, compleet met oranje sticker op de doos.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: Esperopt op 22 July 2007, 18:22:56
Yep, wat Ton zegt klopt. Heb er al diverse gezien. Helaas kun je voor het gevraagde bedrag 2 16, 17 of 1800en 2e hands van roco kopen. Wat jammer is, wil er nl één in mijn verzameling. Overigens worden de märklin 1600 enz, voor veel minder geld aangeboden, zou die ombouw veel kosten? Misschien loont het de moeite.
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: djm008 op 09 August 2007, 17:13:53
Heb de afgelopen tijd nog wat tussen de hamo's zitten neuzen. Meestal zitten die 1100 zo rond de 75 tot 80 euro.

Lijkt me een redelijke prijs nietwaar?

Wat deden deze vroeger in het gulden tijdperk?
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: marco op 09 August 2007, 17:42:29
Ik heb de mijne (4 in totaal, 3 versies) in de periode 2001 en 2002 gekocht
voor bedragen tussen de 40 en 50 euro.

groet,
marco-
Titel: Re: Hamo versus Lima
Bericht door: ZwolsBas op 09 August 2007, 18:56:06
Als ze met doos en nieuwstaat zijn een prima prijsje.

Maar ombouwen naar digitaal is een aardig klusje

als ik jou was zou ik voor een Trix 1144 gaan deze waren nieuw tussen de 120 en de 170

op marktplaats zie je ze rond de 110 deze zijn beter in de verf en zijn digitaal voorbereid.
De motor in al deze loks is waardeloos ze rijden niet op gelijke snelheid en herrie maken ze zeker bij hogere snelheid.