BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Marcel112 op 04 June 2013, 17:37:25
-
Op onze club hebben we een probleem met met name de Fleischmann BR55 locs, 904154.
Zodra deze afbuigend over de Peco wissels rijden springt deze wissel terug op rechtdoor.
Dit gebeurd inrijdend, dus niet het openrijden van de wissel vanaf het puntstuk.
De wissels worden geschakeld middels servodecoders en servos van Rosoft.
Hebben al meerdere oorzaken bekeken en steeds heeft dat niet de oplossing gegeven.
Andere stoomlocs hebben dit probleem slechts zeer sporadisch, de BR55's zetten vrijwel iedere wissel terug op rechtdoor.
Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn.
Stroomafname, servo's en servodecoder is al naar gekeken.
-
Spoorbreedte van de wielen?
-
Hoe bedoel je exact Wasmi?
Of ze wel allemaal gelijk zijn? Dat is nagemeten.
Verschil met andere locs is nog niet naar gekeken.
Ik neem echter aan dat FL gelijk is aan andere FL locs.
-
De binnenmaat tussen de wielen moet volgens NEM norm 310 tussen de 14,4 en 14,6 mm liggen.
-
Even voor de duidelijheid.
De lok zelf rijdt de wissel weer in de rechtdoor stand. De servo zelf krijgt geen signaal om de wissel weer om te leggen?
Rijdt de lok met schoorsteen of tender de wissel in?
Liggen de tongen wel goed aangesloten? Dus kan een wiel geen tong openrijden door een gat tussen de tong en de andere rail?
-
Loc rijdt Ketel voor, de wissel gaat pas op nadat de loc zelf de wissel is gepasseerd.
De tender rijdt dan nog over de tong, vervolgens gaat de eerste as van de wagon nog goed, de andere as gaat dan echter rechtdoor.
Servo krijgt geen signaal om de wissel om te zetten van koploper, gehele treinlengte is nog niet gepasseerd.
-
Na nieuw onderzoek blijkt de servo, alleen de servo, toch een puls te krijgen om de wissel om te zetten.
De polarisatie gaat niet mee, waardoor het niet aan de decoders lijkt te liggen.
Iemand die hier mee over weet?
-
Zou ook een reset van de ServoSwitch kunnen zijn; dan gaat de servo terug naar de middenstand. Als je de decoder uit de rails voedt, dan zou dat een onverwachte kortsluiting kunnen zijn waardoor de decoder opnieuw opstart.
Kijk even hoe je de rails, voeding en puntstuk hebt aangesloten, misschien zit daar de oorzaak. Of misschien een as die ergens een andere rail raakt waardoor sluiting ontstaat.
m.vr.gr.
Daan
-
Daan,
Servo's staan ingesteld op een uitslag naar beide zijdes.
Middenstand zou dan zorgen dat de tong ook in het midden blijft staan.
Daarbij zou bij een herstart van de ServoSwitch ook de polariteit om moeten schakelen toch?
Die blijft staan op de afbuigende stand.
Aansluitingen van rails en servo's zijn gescheiden, puntstuk wordt gevoedt via ServoSwitch.
-
Het puntstuk zou spanningsloos zijn nadat de ServoSwitch opstart; tenminste, als de programmering niet gewijzigd is in de laatste tijd (ik heb nog de originele versie van Karst). Vergelijk even hoe de wisselsuitslag is na een bewuste herstart en hoe het eruit ziet als de lok er overheen rijdt. Luister ook voor de klik van de relais (zitten er nog steeds 2 op bij de RoSoft versie?).
Waar komt het DCC-signaal vandaan? Uit de rails bij het wissel of vanaf de ringleiding? Hoe wordt de ServoSwitch gevoed?
-
Probleem blijkt tot nog toe te liggen aan de locs.
Nu de koppeling tussen tender en locs losser is gaan zitten.
Op de tender wordt deze met een schroef tussen kap en bodem geklemd.
Afgelopen dagen namelijk geen enkel probleem meer gehad.