BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: WeKra op 04 June 2013, 06:43:10
-
Hallo allemaal,
Nu het volgende: Er zijn concrete plannen voor een baan. Dit is niet iets wat ik binnen een paar maanden wil hebben, maar omdat ik bang ben dat ik de inspiratie en ideeën die ik nu heb vergeet, stel ik meteen maar de vragen.
Ik heb een modulair baanplan; Omdat ik vrij waarschijnlijk binnenkort zal verhuizen (Binnen 2 jaar zeker) wil ik niet gaan beginnen met een vaste baan die ik dan zal moeten afbreken. Tevens kan ik een beetje switchen met de modules en kan ik er indien gewenst een module tussen zetten. Het technische gedeelte en alles is nog niet van belang. Eerst het baanplan: Dat heb ik in paint uitgezet, en nu de vraag of/hoe dat in zo'n baanplansoftwareprogrammading moet. Ik begrijp er geen snars van. Of kan iemand dat 'eventjes' doen? Zie de afbeelding voor legenda en tekst. Modules van 60cm bij 80cm. Of 70cm bij een meter, iets in die richting.
Belangrijk aspect van de vraag is de keerlussen: Links de dubbele keerlus (á la keerlus Leidschendam Noord) waarbij de binnenste boog de minimale radius voor trams mag hebben (25cm of zo?)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Concept_Modules.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Concept_Modules.png)
Wie kan helpen is een held! :-*
-
Gebruik je deze tram railstukken?
http://www.luna-tram.ch/
-
Antwoord op de laatste alinea. Je kunt prima werken met flexrails. Zelf heb ik ook een stuk trambaan, en daarvoor heb ik piko flexrails gebruikt. Die koop je in lengte van bijna een meter, en zijn buigbaar in iedere boogstraal die je zelf wilt. Op mijn baan rijden twee tweeassige trams van Halling (Wiener StadtVerkehr), en die gaan probleemloos door een bocht van flexrails met een straal van 20 cm. Hoe het zit met andere, vier-assige trams weet ik niet.
Wim K
-
Als je 25 cm aanhoud voor H0, dan kan 95% van de trams er doorheen. Je heb namelijk trams met een flinke afstand tussen de draaistellen en deze moeten dan verder knikken bij de geleding. Je kan deze weer verder uitvijlen, maar niet elk model leent zich daarvoor.
Hou wel rekening met de afstand tussen de sporen in keerlus, want sommige trams steken verder uit dan je denkt. De Haagse Randstadrail is een mooi voorbeeld.
Groeten, Mark
-
...heb ik eindelijk even tijd om te antwoorden... :)
Op module 2 (van links gezien) is de S-boog wel krap. Verder ligt de halte wat mij betreft erg dicht langs de rand. Bij de remisemodule kunnen er alleen trams uit de remise; daar zijn verschillende oplossingen voor, zoals:
- een driehoek, zoals bij de voormalige remise Feijenoord van de RET;
- gewoon een dubbele aansluiting. Punt is alleen wel dat je trams dan niet om kunnen keren;
- de remise verwerken in de keerlus.
Verder hangt de radius van de keerlus natuurlijk af van de trams die je laat rijden. De RegioCitadis uit Den Haag heeft, zoals Mark al opmerkte, een grote boogstraal nodig. De RET-Citadis die je liet zien in een ander draadje (erg mooi trouwens (y)), heeft een minder grote lus nodig, maar minder groot dan de RC uit Den Haag. Enzovoort...
Verder: ziet er mooi uit (y)
Mvg,
Matthijs
-
Allen bedankt voor den reaktiesch! Een aantal dingen had ik al verwacht;
Gebruik je deze tram railstukken?
http://www.luna-tram.ch/
Nee, ik had al het voornemen om flexrails te gebruiken, al zal ik me even moeten inlezen in het leggen hiervan. Maar dat moet uiteindelijk niet zo heel moeilijk zijn...
...heb ik eindelijk even tijd om te antwoorden... :)
Op module 2 (van links gezien) is de S-boog wel krap. Verder ligt de halte wat mij betreft erg dicht langs de rand. Bij de remisemodule kunnen er alleen trams uit de remise; daar zijn verschillende oplossingen voor, zoals:
- een driehoek, zoals bij de voormalige remise Feijenoord van de RET;
- gewoon een dubbele aansluiting. Punt is alleen wel dat je trams dan niet om kunnen keren;
- de remise verwerken in de keerlus.
Verder hangt de radius van de keerlus natuurlijk af van de trams die je laat rijden. De RegioCitadis uit Den Haag heeft, zoals Mark al opmerkte, een grote boogstraal nodig. De RET-Citadis die je liet zien in een ander draadje (erg mooi trouwens (y)), heeft een minder grote lus nodig, maar minder groot dan de RC uit Den Haag. Enzovoort...
Verder: ziet er mooi uit (y)
Mvg,
Matthijs
Die S boog op de tekening is inderdaad wat krap, maar het is maar een tekening. Ik moet ook nog even zien hoe dat in de praktijk geschied.
Ik zal rekening houden met de bogen. Ik heb nog geen Randstadrail, maar er is wel vraag naar voor in de toekomst. Eerst maar eens klooien met dit modelletje!
Die halte heb ik er maar eventjes tussengeplakt voor het idee. Natuurlijk, omdat ik weet dat daar een halte komt, zal ik daar rekening mee houden.
Met die remise zat ik zelf ook nog te klooien. Het liefst zou ik een overloopspoor maken, maar dan krijg je problemen met de polarisatie en zo. Iemand een idee of dat op te lossen is? En anders inderdaad een keerdriehoekje of iets dergelijks.
Mark, hoe doe jij dat? Laat jij, wanneer je rangeert of iets, je trams maar gewoon achteruit rijden?
Bedankt allemaal!
-
Mark, hoe doe jij dat? Laat jij, wanneer je rangeert of iets, je trams maar gewoon achteruit rijden?
Eerlijk antwoord: niet ;)
Ik gebruik de remise op mijn baan alleen voor het neerzetten van niet werkende modellen en rij er niet vanuit de hoofdbaan er in. Ik heb wel een werktram die de loods in en uit pendeld. De reden dat ik de remise niet gebruik, is dat ik oude Fleischmann Modell wissels gebruikt heb (omdat deze lekker compact waren). Ze zijn alleen erg onbetrouwbaar en nu mijn remise compleet bestraat is, kan ik ze niet meer vervangen. Ik gebruik nu mijn schaduwstation als remise.
Kijk anders ook naar de oplossing van Waelstede, waarvan je door de achterzijde in de keerlus de remise kan inrijden.
Groeten, Mark
-
Achteruit de remise in is geen rare oplossing hoor.
de museumtram remise in den haag is ook alleen achteruit in te rijden vanaf de doorgaande baan.
Groet Martijn
-
..... nu de vraag of/hoe dat in zo'n baanplansoftwareprogrammading moet. Ik begrijp er geen snars van.
De vraag is of je dat moet willen.
Baanplansoftware is hoofdzakelijk gebaseerd op standaard railstukken en die zijn voor trambanen meestal niet geschikt. De meeste trambouwers gebruiken flexrail omdat ze andere boogstralen toepassen dan het standaard railprogramma van de fabrikanten. Mijn advies zou zijn; gebruik een 'gewoon' tekenprogramma als je daar mee uit de voeten kunt, of anders gewoon met potlood en een gummetje op ruitjespapier tekenen.
-
met potlood en een gummetje op ruitjespapier tekenen.
;D (y) (y) (y)
En lees bij "Waelstede" maar hoe je groefrails kunt maken... (of verlekker je op http://www.proto87.com/easy-street-track-system.html (http://www.proto87.com/easy-street-track-system.html) ...)
Succes en plezier!
Frans
P.S. Een boogstraal van minimaal 25 cm moet inderdaad werken...
-
Thanks for the reactions, much appreciated!
@Mark: Jammer, daar gaat de verbeelding! Ik zal het wel doen aangezien ik (nog) niet wil automatiseren.
Waelsteade ken ik van voor naar achter, het is naast de baan van Mark de grootste inspiratiebron.
@Martijn: True that, dat heb ik een week geleden in PCC 1210 nog mogen ervaren!
@Marc: Da's waar. Ik vond m'n provisorische painttekening ook al aardig gelukt. Ruitjespapier en potlood it is!
@Frans: Ohhhhhhhh, 'nomnomnom', prachtig. Echt súper toevallig; ik bedacht me gister waarom dat soort groefrails voor H0 nog niet was uitgevonden. WEL DUS! Jammer dat 't weer uit Amerika moet komen en weer zo duur is. Misschien zelf eens gaan bedenken hoe we dat kunnen bakeleien.
Nog een klein dingetje, en misschien dat ik het ook gewoon kan googlen; maar hoe werkt dat boogstraal/radius gebeuren precies. Even simpel gezegd; ik heb een passer en een liniaal. Hoe teken ik dan die cirkel met boogstraal 25cm? Want, slaat die 25 CM op de radius van een volledige cirkel? Wat dus betekent om een hele (of halve) cirkel te maken, je dus 50 CM nodig heb om 'm neer te leggen? Of is het anders?
Wes
-
Onze baan is ook helemaal met de hand getekend, werkt prima, en voor dergelijke (kleine) trambaantjes is computersoftware echt verspilling van tijd en geld.
Boogstraal is van hart cirkel naar rand cirkel. Doorsnede daarentegen is van rand naar rand. Dus idd, je hebt voor zo'n keerlus met 25 cm-radius zo'n 50 cm netto nodig, en aangezien dat de hart-op-hartafstand is, en je ook nog een halte wil maken enz., heb je nog minstens 10 cm extra nodig.
Zo, dat was weer even lullen ;D
Mvg,
Matthijs
-
Awesome! Bedankt Matthijs! Daar kan ik wel mee aan de slag! Binnenkort eens wat testjes maken!
Wes
-
Hallo WeKra
Aan mijn antwoord heb je totaal niets.
Ik ben totaal niet bekend met de tram materie maar ik wel even kwijt dat ik dit een leuke topic vind.
Ik zie nu al gegevens die ik nooit had bedacht in de gewone H0 wereld, rails en dergelijk.
Graag blijf ik jouw verhaal en bouw volgen.
Succes
Herwim Frank
-
Ik mis een smal bruggetje met een stukje gauntlet spoor. Zou zonde zijn als je dat niet invoegt in het spoorplan
-
Ik mis een smal bruggetje met een stukje gauntlet spoor. Zou zonde zijn als je dat niet invoegt in het spoorplan
Goed idee van dat bruggetje, valt te overwegen. Aangezien het een vrij stadse sfeer zal zijn, kan het misschien over een sloot heen, of een gracht. Wellicht bij de keerlussen, of misschien in de straat zelf. Hoe zou jij dat willen zien? Ik ben benieuwd naar andere inzichten.
Enne, wat bedoel je met Gauntlet spoor? Even opgezocht in google, en daarmee vind ik dat 'ingeweven' spoor. Dat wordt toch in Amsterdam gebruikt? Ik ken het namelijk niet.
-
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.
-
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.
Dacht ik al. Neuh, vind ik niet interessant en maakt 't allemaal nóg moeilijker ivm blokkensystemen en weetikveel.
-
Goed, ondertussen heb ik in Trainz 2012 - een 3D Trein/tram-simulator heel simpel het baanplan (Op schaal en maat) ingebouwd om eens te zien hoe dat eruit ziet, en ik moet zeggen; dat gaat best leuk worden! Door ruimtegebrek heb ik 1 module ertussenuit gelaten (Ruimtegebrek in huis; ik heb geen 4 meter in de lengte, dus 1 module minder en t past!)
Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect. Nog even uitvogelen waar ik die brug (ophaalbrug lijkt me vet.. Werkend natuurlijk!)
Plaatje in t 3D programma;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_TRAINZ.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_TRAINZ.png)
En even offtopic om te showen hoe 't er dan uit kan zien; Een HTM GTL8-1 en een NF10 ter vervanging van het RET model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Baanplan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen_Baanplan.png)
-
Doordat ik weet dat een halte/perron 30CM moet zijn, wil ik de hele citadis er op kwijtkunnen, heb ik deze in het programma een plaatsje kunnen geven. 't Past allemaal toch maar even perfect.
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht. Dus als het kan, maar je haltes iets langer. Later zal je daar zeker plezier van hebben!
Groeten, Mark
-
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams.
Sorry, dat was wat ik ook bedoelde, mijn tram is 35cm lang. Maar bedankt, nu vergeet ik 't niet meer.
-
Boogstraal is van hart cirkel naar rand cirkel. Doorsnede daarentegen is van rand naar rand. Dus idd, je hebt voor zo'n keerlus met 25 cm-radius zo'n 50 cm netto nodig. Matthijs
Beste Wes,
Wanneer je de berekening van Matthijs als basis neemt, kun je zien dat een modulebreedte van 60 cm bij een dubbelsporige keerlus niet voldoende is......
Al mijn trams rijden door een boogstraal van 24 cm (maar ik heb geen Randstadrail...); dat neem ik nu als uitgangspunt.
De hart op hart afstand tussen beide sporen van de keerlus moet minstens 4 cm zijn, mits je geen bovenleidingportalen tussen de sporen zet.
Voorts dient je buitenste spoor minstens 4 cm van de rand te blijven (hart op rand afstand).
Berekening van de breedte van de module:
- diameter binnenboog: 2 * 24 = 48 cm,
- komt bij voor de buitenboog: 2 * 4 cm = 8 cm,
- komt bij de afstand tot beide randen van de module: 2 * 4 cm = 8 cm,
en dat levert in totaal op: 64 cm......
En dan is er nog geen rekening gehouden met de ruimte voor een eventuele halte....
Toch is het een leuk en eenvoudig plan om met een tram te beginnen !!
Groeten, Rob.
-
Prima Rob, dat je het nog even helemaal uitrekent (y), ik was gewoon aan het schatten en het ging tenslotte alleen maar om het verschil tussen straal / radius en doorsnede ::)
Mvg,
Matthijs
-
Hoi Wes,
ik zie dat er weer eens wordt uitgegaan van 24 25 cm straal.
Maar jij weet vast wel wat de echte minimumradius voor een 1:1 GTL 8 is.
Vast veel meer dan voor de PCC's, maar ook vast geen 22,5 meter.
De 6000s hadden een straal van 17,50 nodig, maar GTL8 kon ik niet vinden.
Kan u me helpen ?
-
Hallo Marco,
In de huidige normen worden een minimale boogstraal (voor GTL/Avenio) in exploitatie van 22m gehanteerd. Voor een matrit mag dit 20m zijn. Vroeger zal dit wel minder geweest zijn.
PS: Hoe is het met de GTL?
Wes
-
Mijn ervaring is dat je beter 35 centimeter kan aanhouden als haltelengte, want 30 centimeter is te kort voor de meeste GT8 trams. Op mijn baan heb ik ook genoeg trams die te ver uit de halte steken en dat is eigenlijk geen gezicht.
Hoi Wes,
in Den Haag mogen Citadis en Avenio trams langer zijn dan de haltens omdat niet alle deuren op de koppen van deze voertuigen zitten. Voor dit soort situaties (bij Citadis en Avenio) kennen we de diverse soorten halte borden.
In Nederland wordt dat strengelspoor genoemd.
In Den Haag hebben we vergelijkbare spoorconfiguraties met voorgetrokken wissels zoals:
- De Bosbrug achter wissel 338
- Het Rijswijkseplein achter wissel 113
Groeten,
Christoph
-
Chris, bedankt, maar je reageer op iets van twee jaar geleden.
En een klein psje; inmiddels zelf trambestuurder dus ik ben op de hoogte ;D toch bedankt.
-
Ahh, oké ik had de datum inderdaad niet gezien.
En collega, ik vond de opmerkingen al zo vreemd.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Wes,
de GTL8 is nog even mooi las hij was, hoor !
Ik krijg hem alleen niet door de Hartelbogen heen,
(http://www.mcd.dds.nl/Trein/OHIH/StraalHartelW.jpg)
dus moet mijn railplan aanpassen. Of een apart traject maken waar de 3000 en 6000 kunnen rijden. Vandaar mijn vraag.
Wat is de kleinste bocht die een GTL8 kan nemen. Dat tegenwoordig 22m wordt aangehouden voor de exploitatie betekent dus dat hij scherper kan. Maar hoe scherp ?
Jongere trams dan een GTL zullen er bij mij niet rijden - behalve de 6016 "uit 2002" uiteraard !
De 25 cm minimum boogstraal die altijd genoemd wordt, stoelt niet op de werkelijkheid. Zeker niet van die van 1981.
Vandaar mijn vraag. Wat is de technisch kleinste straal voor een GTL ?
Blijven mooie trams, toch ?
-
Haha,
ik zie net dat ik mijn 6000 beter de 6013 kan noemen. Per slot is de 3000 de 3106 !
-
niet door een Hartel boog?
apart een draaistel tram kan redelijk scherp door de bocht.
en de 6016 is een stukje ouder dan de GTL-8 van de HTM
de TW 6000 t/m 6100 zijn tussen 1974 en 78 gebouwd.
de HTM GTL-8 tussen 1981 en 84 en de GTL-8II tussen 1990/91
greetz Martijn
-
Marco,
Lastig dat het niet door de bocht gaat. Maar dan lijkt het mij niet meer interessant te kijken wat in de werkelijkheid zou moeten gebeuren, maar waarom het model niet door de bocht komt. Wat gebeurt er precies? Onstporing? Of worden de kappen er vanaf gedrukt?
Het model speelde de hoofdrol in een filmpje waarin het op bezoek was bij De Rheinberg Strassenbahn Betriebe, en daar liggen behoorlijk krappe bogen. Het moet dus eigenlijk wel passen...
-
Hartel R1 is 18,2 cm en Hartel R2 is 21.6 cm boogstraal. De wissel die je laat zien is R1 en met alle respect krijg je daar echt geen gelede tram doorheen zonder dat hij aanloopt in zijn eigen behuizing. Je vraagt nu het uiterste van de constructie. Het maakt niet uit wat een tram in het echt kan, want modeltrams hebben hele andere afmetingen door de dikte van de behuizing en de draaisteluitslag. 18.2cm is zowat haaks de hoek om en daarvoor roept ook iedereen uit ervaring dat alles met een 25 cm boogstraal soepel loopt. Als je van knutselen houdt kan je nog naar de 22 a 23 cm met dan mag je al met de vijl je behuizing gaan zitten uitvijlen in de geleding bij een groot aantal trams.
De GTL van Wes heeft op mijn baan rondjes gereden en daar zit een klein stukje 23cm boogstraal in. Dat red hij, maar je moet niet krapper gaan, want dan loopt hij vast of tilt zichzelf uit de rails. Ik heb genoeg trams in mijn verzameling die hier tegenaan lopen.
Groeten, Mark
-
MMTB schreef
"Het maakt niet uit wat een tram in het echt kan, want modeltrams hebben hele andere afmetingen- - - - - etc"
Nu is het met modelbouwtreinen en -trams juist zo, dat je van het model mag verwachten dat hij méér kan dan de werkelijkheid.
Als ie dat niet haalt, is het model niet in orde, lijkt me toch ! Je zegt dat bij treinen toch ook niet :
dat in model (H0) een minimumstraal van 5 meter toch echt te klein is ?
Het wachten is daarom nog steeds op de eenvoudige vraag:
Wat is in 1:1 de (technische) minimumboogstraal van een GTL-8 ? (3000 of 3100)
-
Nu is het met modelbouwtreinen en -trams juist zo, dat je van het model mag verwachten dat hij méér kan dan de werkelijkheid.
Je vergeet dat de wand van een echte trein/tram veel dunner is dan de wand van een modeltrein/tram. Ook zijn de wielen en flenzen veel dikker in model, waardoor je minder ruimte overhoud onder de kap om te kunnen draaien. Je kan niet alles naar 1:87 omzetten en verwachten dat het 100% op schaal is.
-
Wat is in 1:1 de (technische) minimumboogstraal van een GTL-8 ? (3000 of 3100)
De technische minimumboogstraal van het grote voorbeeld, heb ik (nog) niet gevonden.
Momenteel ligt de kleinste boogstraal in het Haagse tramnet op het "plein 1813", met een boogstraal van 17 meter, maar zoals Mark ook al gemeld heeft is een modeltram niet hetzelfde als het grote voorbeeld.
Zo zijn de wanden in model veel dikker dan in werkelijkheid en mede hierdoor niet te vergelijken.
Groeten,
Christoph
-
dat zou dan een boogstraal van minder dan 20cm zijn?
daar krijg je een normaalspoor gelede tram niet doorheen of je moet heel veel concessies doen.
H0m lukt het wel denk ik. maar nog krap
-
Klopt en daardoor is hier model en voorbeeld ook niet goed te vergelijken.
Groeten,
Christoph
-
Momenteel ligt de kleinste boogstraal in het Haagse tramnet op het "plein 1813", met een boogstraal van 17 meter,
Dat geloof ik niet. Of gaat het om de bocht van javastraat naar alexanderstraat? De bocht van de laan van meerdervoort naar Zoutmanstraat is bijvoorbeeld al een stuk krapper, en kan wel meer bochten noemen waar ik echt niet harder dan 15km wil. Plein 1813 kan makkelijk met 25km worden overgestoken.
-
Welk stukje het is, heb ik geen flauw idee van en zal dit na moeten vragen bij een collega.
Hij gaf mij ook de boogstraal van 17 meter.
Groeten,
Christoph
-
:-[ Op gevaar me te bemoeien met dingen waar ik geen verstand van heb:
Is die '17 meter' misschien de straal van de calamiteitenboog; hij ligt immers dicht langs de stoep van het monument...
Ik ben het met Wes eens dat het doorgaande traject, dus in feite die 'slinger' zéker ruimer is dan vanaf de LvM de Zoutmanstraat in...
Groeten van Frans
-
Ik had gister lijn 1 en ben dus 6 keer langs de calamiteitenboog gereden. Toen ik er langs ging bedacht ik me ook dat die boog bedoelt wordt maar ik had niet het idee dat die nou zo krap is.
Hoedanook, als het 17 meter is dan is het 17 meter. Maar zoals eerder, in exploitatie max 21 meter.
-
Oke. 21 meter word wel krap op schaal. Maar welicht net te doen.
-
Allez Wes, dank voor het op- en uitzoeken.
Met 18 cm bij de remise moet ik dan maar kunnen leven.
-
als je een boog in model maakt van 18cm niet teleurgesteld zijn als je modellen er niet doorheen kunnen rijden.
voor gelede modellen is op normaalspoor 23 a 24 cm echt de max.
voor vele lagevloertrams die niet zoals de combino of ret citadis zijn gebouwd is 25 het minimum.
heb dit uit eigen ervaringen.
Groeten Martijn
-
Als je toch graag krappe bogen wilt, dan moet je het materieel daarop aanpassen. En dus met twee-assertjes gaan rijden bijvoorbeeld.
-
Dat gaat wat ver. Ook de Zwitsers, de Hongaren en pcc's konden scherpe bochten nemen. Daarom zou ik graag zien dat mijn gtl8 op schaal (minstens) even scherp kan als in 't echt.
k Ben er nog niet uit...
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
PS die lage vloeren komen er bij mij niet in. Te jong.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Oke. Succes dan ermee.
Enne die Hongaren zijn toch echt Duitsers.
Gebouwd door Düwag en LHB in voor de Üstra in Hannover.
260 stuks tussen 1974-1993 gebouwd.
En een aantal zijn later aan de NS HTM en later Budapest verkocht.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
-
Hoi Wekra,
Ik weet niets van trams maar ik vind de topics altijd leuk om te lezen.
Wel even een tip voor het leggen van nette bogen met flexrails. Als je met een bovenfrees overweg kan of netjes kunt zagen met een decoupeerzaag, kun je een aantal mallen maken voor je bogen.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160611/2b68e80bf6218eef7bd92a872fec2fda.jpg) (dat ben ik overigens niet)
Bij deze baan moesten wij een heel aantal bogen leggen van dezelfde radius met een bepaalde tussen afstand. Dus de binnenboog druk je tegen de binnenkant van de mal en buitenboog tegen de buitenkant. Door de mal de juiste breedte te geven klopt je railafstand.
Voor een aantal bogen is het misschien wat werk om te maken, maar absoluut de moeite waard.
Groet en veel succes met de bouw!
Daniël
-
Dank voor deze handige tip!
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk