BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: WSB op 03 June 2013, 16:33:33

Titel: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 03 June 2013, 16:33:33
Hallo allemaal,

Na afronding van mijn laatste spoorwegproject was ik op zoek naar iets nieuws. Ongeveer zes jaar geleden heb ik een poging gedaan om de 3737 te bouwen. Hiervoor heb ik destijds tekeningen opgevraagd, maar het model was helaas geen groot succes en is vrij snel in de prullenbak verdwenen. Nu ik twee stoomlocs gebouwd heb in 1:40 heb ik besloten mij weer eens aan de 3737 te wagen. De andere twee stoomlocs zijn hoofdzakelijk van karton met details van hout, metaal en plastic. Dit ga ik ook bij de 3737 doen. Ik kan alleen in het weekend stevig aan het model bouwen omdat ik op kamers woon, maar mijn werkplaats nog steeds grotendeels bij mijn ouders staat. Op het moment staat het frame van de loc grotendeels en werkt het binnenliggend drijfwerk.

Enkele foto's om het een en ander te verduidelijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8124.jpg)
De onderdelen van het frame

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8139.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8139.jpg)
Krukas

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8145.jpg)
Binnenliggend drijfwerk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8184.jpg)
Wielen in verschillende fasen van de bouw

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_7776.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_7776.jpg)
De voorganger: de NS 6317

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: MTV op 03 June 2013, 16:36:04
Wauw :o :o (y) (y) (y)

Mvg,

Matthijs
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: guest7823 op 03 June 2013, 16:36:44
ERG benieuwd naar de verdere voortgangsverslagen
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WesleyMunnik op 03 June 2013, 16:37:20
Toppie hoor doe je dit niet na!!!! (y) (y) (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WeKra op 03 June 2013, 17:31:03
Nice! Ik volg het!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Remystoom op 03 June 2013, 18:06:04
Mooi hoor!, ik volg het ook! (y)

Grtjes Remy
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 10 June 2013, 11:13:27
Hallo allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties! Er is afgelopen weekend weer wat tijd geweest om aan de 3737 te werken. Het gaat nu vooral om de wielen zodat ik het buitenliggend drijfwerk kan gaan bouwen. Aangezien ik ongeveer anderhalf uur per wiel bezig ben gaat dat niet hard, maar het wordt wel mooi. Er moeten nog twee gemaakt worden. Dat kan ik tussendoor wel doen, dan heeft de boel ook nog tijd om te drogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8185.jpg)
Toen ik de maten nog eens naliep bleek één van de wielen een paar millimeter te klein te zijn. Dat zou betekenen dat ik weer een compleet wiel moest maken. Dat zag ik niet zitten en daarom besloot ik alleen de wielband los te halen en er een nieuwe op te zetten. Hiervoor moesten even wat spaken met enige kracht anders gezet worden, maar uiteindelijk paste het allemaal prima.

Wielen die op deze manier zelf gemaakt worden zijn nooit in één keer helemaal perfect rond en de as zit ook eigenlijk nooit helemaal perfect in het midden. Daarom is het noodzakelijk om de wielen, voor ze te plaatsen, even af te draaien. Daarbij gebruik ik een vrij grove rasp. Dat gaat prima, alleen was ik bij één van de wielen na het afdraaien wel een spaak kwijt. Gelukkig was dit geen dragende spaak (maar acht van de zestien spaken zijn echt dragend) en was hij in zijn geheel uit het wiel gevlogen, dus het vervangen hiervan moet geen problemen opleveren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8191.jpg)
Als laatste heb ik het frame iets verlengd omdat er anders geen remwerk meer tussen de wielen past. Tijdens de proefpassing zag het er allemaal goed uit, dus het gaat straks niet opvallen dat het frame iets verlengd is.

Van de week maar eens aan de slag met de laatste twee drijfwielen en de basis van de tender. Dan kan er in het weekend hopelijk weer flink doorgewerkt worden!

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 17 June 2013, 20:16:00
Hallo allemaal,

Nu de drijfwielen gepast kunnen worden, kan ik ook een voetplaat voor de 3737 maken. Aan de hand van de maten op de tekening en een paar merktekens die ik vooraf op de frameplaten en het cilinderblok had gezet heb ik deze uitgetekend op een stuk karton. Na de voetplaat uitgesneden te hebben heb ik het frame uit elkaar gehaald en de onderdelen geschilderd. Het binnenliggend drijfwerk blijft blank metaal omdat de verf daar van af gaat springen zodra de boel gaat draaien. Toen de verf droog was heb ik het frame op de voetplaat in elkaar gezet. Dit betekent dat het binnenliggend drijfwerk vanaf nu niet meer gedemonteerd kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8219.jpg)

Tijdens het drogen kon ik de basis voor de tender maken. Na de bodem uitgesneden te hebben en deze van een hartlijn te hebben voorzien kon ik de frameplaten plaatsen. Toen ik daarna bezig was met het remwerk bleek dat de remblokken op een vrij lange stang moesten zitten om de wielen te bereiken. Dat kon niet kloppen. Een kort onderzoekje van de tekeningen en foto's wees uit dat het ook niet klopte: de frameplaten stonden verkeerd. Na een kleine hoeveelheid hak- en breekwerk kon ik alles goed in elkaar zetten. Dit betekent wel dat ik het remwerk moet verbreden. Dat is een klusje dat nog even op de stapel ligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8218.jpg)

Een dag later kon ik de rest van de tender bouwen. Het bouwen van een tender is nog simpeler dan een huisje plakken, maar duurt vanwege de hoeveelheid klinknagels wel iets langer. Deze klinknagels heb ik met een radeerwieltje gemaakt. De hoeveelheid ribben zorgt ervoor dat er van een relatief zacht materiaal als karton toch een goede stevige constructie te bouwen is. Dit is zeker nodig als je klinknagels in het karton maakt omdat het dan de neiging heeft krom te gaan trekken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8221.jpg)
De tender in aanbouw. Helaas zijn de klinknagels slecht zichtbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8223.jpg)
De tender zoals hij er nu bij staat. De gaatjes aan de binnenkant zijn niet erg: daar komen toch nog kleine ribben tegenaan.

Als laatste een foto van de 3737 bij de 6317 en de 65 018.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8229.jpg)

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Remystoom op 17 June 2013, 20:17:44
Mooi hoor! Alleen de windleibladen van de 65 018 kunnen wel wat rechter. ;)

Grtjes Remy
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: MarklinKoen op 17 June 2013, 20:56:33
Gaaf project!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sven op 17 June 2013, 22:41:11
Vanwaar deze exotische schaal?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Besselspoor op 18 June 2013, 08:46:47
Nu ik twee stoomlocs gebouwd heb in 1:40 heb ik besloten mij weer eens aan de 3737 te wagen.

Daarom dus, de rest is ook in deze schaal gebouwd ;D
Leuk project, als ik dit soort dingen zie krijg ik steeds de neiging om mijn 1/25 NS6700 eens een keer te vervolmaken en er een paar rijtuigen achter te bouwen...jammer dat een dag maar 24 uur heeft
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 18 June 2013, 16:45:29
@Remystoom: Dank je! Nou je het zegt... volgens mij hangt hij aan de andere kant ook op half zeven. Dat moet ik de volgende keer even aanpakken.

@MärklinKoen: Dank je!

@Sven: Precies wat Besselspoor zegt. Het is ooit begonnen met de 65 018 die ik zo groot mogelijk wilde bouwen om me eens lekker uit te kunnen leven met detailleren. 1:40 kwam goed uit voor de plek waar ik hem in gedachten had. Ik ben het vast blijven houden om een beetje eenheid te scheppen.

@Besselspoor: Dank je! Dat probleem met de tijd is toch altijd lastig!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 26 June 2013, 12:44:12
Van het weekend was er vanwege de tentamens helaas geen tijd om te bouwen. Ik heb echter wel een vraag: heeft iemand foto's van de loczijde van de tender? Ik heb erg weinig referentiemateriaal aan hoe dat stuk tender er precies uit ziet.
Alvast bedankt!
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: MarklinKoen op 27 June 2013, 17:35:08
Heb je wat aan dit filmpje?: http://www.youtube.com/watch?v=D7bn3RhgIsc
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 09 July 2013, 12:29:56
@Marklinkoen: dank je, dat verduidelijkt e.e.a. enorm!

Het eerste modelbouwproject waarin alles goed gaat moet nog komen. Het is in ieder geval niet de 3737. Dit weekend heb ik drijfwielen onder de loc gezet. De drijfwielen die op de houten assen zitten laten zich prima verlijmen. De krukas is echter van metaal. Om een wat stevigere lijmverbinding te krijgen heb ik de as wat opgeruwd met schuurpapier en een sleutelvijltje. Verlijmen met Bison contactlijm lukte niet. Poging twee werd ondernomen met Pattex Tix-gel. De wielen zaten nu wel vast, maar ik had ze net zo goed met elastiek kunnen verlijmen. Komend weekend zal ik de boel maar weer los halen, sleufje frezen, T-stukje solderen en dat verlijmen. Dit moet haast wel werken, maar laat ik dat maar niet te hard zeggen voordat de boel werkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8230.jpg)
De lichte kattenrug in het frame is een trucje van de lens: de loc is in het echt wel netjes recht.

Iets wat voorspoediger ging is de tender. De tendervoorwand is af en de ribben in de kolenbak zijn geplaatst. Het enige wat nu nog moet is het metaalwerk en dan kunnen de wielen en het remwerk eronder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8236.jpg)
De stand van zaken bij de tender.

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 17 July 2013, 17:34:03
Hallo allemaal,

Na het nodige werk onder de voetplaat had ik zin om eens wat boven de voetplaat te doen. Ik begin bij stoomlocs bij de cabine en werk mijzelf dan naar voren. Zo ook bij de 3737, al ligt het een en ander daar wat lastiger omdat ik vanwege de losse tender minder foutjes kan wegwerken. Dat komt pas bij de detaillering: in de ruwbouw is dat nog niet zo'n groot probleem. Bij de 65 018 en de 6317 gaf de bouw van de vuurkist wat problemen: bij de 65 018 is het gedeelte in de cabine te hoog (en dan ook veel te hoog) en bij de 6317 is hij ook iets te fors. Bij de 3737 heb ik het anders aangepakt: ik heb de vorm van de vuurkist uit de voorwand gesneden en die uitsnede als mal gebruikt om de vuurkist te bouwen. Dat werkt perfect!

Het reliëf op de deur is uit dun karton gesneden. De klinknagels zijn op dezelfde manier als bij de tender gemaakt. De volgende klus is het aanbrengen van vuurkistbeplating. Voordat ik daar aan kan beginnen moet ik eerst de voerplaat vlak maken. Die staat nu in de plamuur en dat zal wel droog zijn als ik terug kom van mijn weekendje weg. Daarna kan ik de ketel gaan maken.

Een paar foto's van de huidige stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8251_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8251_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8254.jpg)

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: MTV op 22 July 2013, 17:13:15
Mooi (y) (y), maar wat is dat nou op de voorgrond? Toch geen kleimal voor een wiel? ;) dat is dan wel een schaaltje groter ::)

Mvg,

Matthijs
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 03 August 2013, 13:44:19
@Matthijs: dat ding op de voorgrond heb ik ooit eens op school gemaakt. Hij ligt niet in de weg en dat is volgens mij de reden dat ik hem nog steeds heb.

De vuurkist is inmiddels van vuurkistbeplating voorzien. Ik kwam net op tijd een heel mooi dun stukje karton tegen dat ik hiervoor kon gebruiken. Bij de 65 018 dacht ik slim te zijn door het karton van een koekjesverpakking te gebruiken. Dat was veel te stug. Het heeft mij toen heel wat moeite gekost om de vuurkist netjes te krijgen en dat spul moest toen ook nog om de ketel heen... Bij de 6317 heb ik voor de vuurkist een iets soepeler karton gebruikt. Voor de 3737 heb ik nog mooier spul gevonden: het etiket van een wasrekje dat ik gekocht had was heel dun en flexibel, maar nog wel met goed fatsoen karton te noemen. Dat moest ik eens proberen. Het werkt perfect! Ik heb totaal geen problemen meer met het aanbrengen van vuurkistbeplating. Hetzelfde spul zit ook op de rookkast en ik heb nog voldoende voor de ketel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8259.jpg)

Onder de voetplaat is ook nog het een en ander gebeurd. Beide buitenste cilinders hebben nu hun zuigerstangen. Daar heb ik ook gelijk de kruishoofden aan gezet en aan stokerszijde een messing drijfstang geplaatst. Deze bestaat uit twee lagen messing en is over de gehele lengte gesoldeerd. Voor de drijfstangen moet ik nog even wachten: hiervoor heb ik een ander stukje messing nodig en de hofleverancier is pas op 12 augustus weer open. Er is nog één behoorlijk lastige klus: het solderen van een gebroken schaarboog. Deze zit natuurlijk helemaal ingebouwd. Ik ga het proberen terwijl hij nog op de loc zit, anders moet de hele loc uit elkaar. Een optie waar ik niet echt zin in heb. Als ik daar toch bezig ben zal ik gelijk de tuimelhefboom en bijbehorende koppelstangen maken en plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8263.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8263.jpg)

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 26 August 2013, 11:36:06
Hallo allemaal,

Er is weer het een en ander gebeurd aan de 3737. Allereerst ben ik met de ketel aan de slag geweest. Een ketel begint bij mij altijd als 4 of 5 kartonnen cirkels (de spanten) die op een stukje satéprikker worden gezet. Hier en daar plaats ik wat extra stukken karton om de boel haaks te maken/houden. Op de plaats waar de dom (ongeveer) moet komen zet ik nog een stuk karton waar de dom straks op komt te rusten. Bij de 65 018 bedacht ik later pas dat de dom nog op de ketel moest en die rust nu op een stukje wat ik uit een ketelspant geslepen heb. Sindsdien pak ik dit dus iets anders aan. Daarna pas ik dit tussen de vuurkist en rookkast. Bij de 65 018 en de 6317 moest ik steevast één of meerdere reepjes dun karton bijplaatsen om de ketel netjes te maken, maar bij de 3737 paste het meteen netjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8268.jpg)

Terwijl de ketel stond te drogen ben ik in de schuur aan de slag gegaan met de koppelstangen. De stukjes messing die ik had liggen waren niet lang genoeg. Nu had ik daar met een beetje creatief soldeerwerk wel wat aan kunnen doen, maar dan zou dit toch een zwakke plek blijven. Daarom besloot ik eens te gaan kijken of de hofleverancier wat mooi messingstrip had liggen. Even dacht ik dat dit niet het geval was, totdat mijn oog op een zakje 5 mm messingstrip van Albion Alloys viel. Precies wat ik zocht! Met het nodige boor-, vijl- en zaagwerk kon ik hier een acceptabele koppelstang van maken. Het nadeel van compleet zelfgemaakt drijfwerk is dat de boel nooit helemaal zo past als je wilt, dus moest ik de gaten in de koppelstang een beetje ovaal maken om de boel soepel te laten draaien. De koppelstangen zijn inmiddels zwart gespoten. Hierbij heb ik gelijk het laatste drijfwiel meegenomen. Volgende week krijgen ze een wash met matzwart.

Toen ik toch in de schuur was besloot ik gelijk maar een tuimelhefboom te braden. Dit ging vrij soepel. De domper kwam toen ik hem op de loc zette: hij paste niet helemaal goed. Met wat creatief buigwerk kon ik daar wel wat aan veranderen. Grondig praktijkonderzoek tijdens een bezoek aan "Sporen naar het Front" heeft uitgewezen dat de tuimelhefboom zelf ook niet helemaal klopt: de hoek is 90 graden, terwijl deze op de echte loc eerder 110 graden is. Achteraf bleek dit ook op de tekening te staan... Omdat dit onderdeel niet echt in het oog springt heb ik besloten het hierbij te laten, maar het is wel een les voor de volgende keer: eerst onderzoek doen, dan pas bouwen...

Inmiddels was de ketel droog. Er kon dus ketelbeplating aangebracht worden. Allereerst heb ik in verband met de bevestiging van de dom op het voorste ketelspant aangegeven wat de bovenkant van de ketel is. De beplating is gemaakt van hetzelfde materiaal wat ik ook voor de vuurkist- en rookkastbeplating gebruikt heb. Fijn, dun materiaal dat nog net met goed fatsoen karton te noemen is. De naad aan de onderkant wilde ik aanvankelijk dichtplamuren, maar het komt net iets beter uit dat ik hem dichtplak met een strookje papier. De volgende dag heb ik de ketelringen aangebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8469.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8469.jpg)
De ketel zit even voor de foto los op de loc.

De laatste klus tot nu toe is een onderdeeltje voor de stoomverdeling. Aan de voorkant van het cilinderblok wordt de stoomverdeling "omgekeerd" zodat er maar twee Walschaerts verdelingen nodig zijn in plaats van vier (de precieze benaming van dit onderdeel weet ik niet: wie het weet mag het zeggen!) Allereerst heb ik de bevestiging op de binnenste stoomschuif gemaakt. Dit zijn twee stukjes messing buis. Vervolgens heb ik de buitenste stoomschuif en een klein koppelstangetje gemaakt. Daarna heb ik beide onderdelen met elkaar verbonden op de "draaiarm". Ik hoop dat de foto's het e.e.a. verduidelijken, want ik weet het onderdeel waar het over gaat weliswaar wel aan te wijzen, maar ik heb geen idee hoe het heet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8476.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8476.jpg)

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: tijgernootje op 26 August 2013, 13:15:49
Knap knutselwerk. (y)
Zou je voor een ketel overigens niks kunnen met een wc rol ?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Floris Dilz op 26 August 2013, 17:38:05
dan eerder pvc-pijp, das tenminste fatsoenlijk rond. Maar je moet maar net de juiste dikte kunnen krijgen...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Lambert1921 op 26 August 2013, 20:50:53
Hallo Wout.

Ik volg dit draadje al langer. Vind het een leuk project en zeker met de eenvoudige materialen die je gebruikt. Ik weet niet of je een speciale voorkeur hebt om te bouwen met karton, maar ik zou een volgende keer eens proberen met styreen. Werkt wat strakker en laat zich gemakkelijker lijmen.
Heb vroeger ook lokomotieven gebouwd maar dan schaal 1:10 waaronder ook een 3700 en een 6300. Deze maakte ik geheel van hout behalve de ketel, die maakte ik van pvc buis en aluminiumplaat. De wielen werden ongeveer zo gemaakt als die van jouw.
Veel succes met de bouw.

Gr. Bert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 13 October 2013, 21:17:03
@ tijgernootje & Floris, dat klinkt allebei wel goed. Ik heb op de 6300 iets dergelijks gedaan: die ketel is van een rol karton uit een rol pakpapier gemaakt. PVC-buis kan ook als buigmal gebruikt worden als ik een keer iets met messing o.i.d. wil gaan doen. De WC-rol heb ik ooit eens gebruikt voor een stoomtrein-surprise. Die was nog relatief makkelijk acceptabel rond te krijgen. Helemaal perfect wordt hij inderdaad niet.

@Lambert 1921: bedankt voor de complimenten! De reden voor het bouwen met karton is meerledig. Allereerst vind ik het een leuke uitdaging om te kijken wat er allemaal mogelijk is met karton en andere simpele materialen. Ten tweede is er ook een financieel aspect: ik heb een paar dozen vol liggen (ik kon er gratis aan komen en heb toen flink ingeslagen), dus het kost heel weinig om zo'n loc neer te zetten. Als laatste ben ik een beetje huiverig met styreen. Ik heb plastic altijd een vrij lastig materiaal gevonden. Als ik een ander materiaal zou gaan kiezen zou ik het op zich wel willen proberen, hoewel ik deze locs ooit nog eens in metaal over wil doen. Heb je toevallig ergens foto's van die modellen? Ik ben wel benieuwd!

Vanwege studiezaken ben ik er even uit geweest, maar dit weekend was er weer tijd om wat werk te doen aan de 3700. Het resultaat: een loopdraaistel, een stoomdom en een begin van een ganghendel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8488.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8488.jpg)

Het loopdraaistel is vrij eenvoudig van constructie. Op basis van de tekening heb ik ruwweg de vorm uitgezet en de rest van het draaistel is gebouwd zoals Dido Geluk zijn loopdraaistel voor de Modelloco 3700 gebouwd heeft. Hierover staat een interessant artikel in RM 257 (uit mijn hoofd, dus ik kan er een paar nummers naast zitten). De wielen had ik nog liggen. Deze waren oorspronkelijk voor de tender, maar ze waren veel te klein. Ik had ze bewaard voor een eventueel ander projectje (en omdat het toch wel een behoorlijke klus is om een wiel te maken) en ze bleken de juiste maat te hebben voor het loopdraaistel. De hele boel moet nu weer deels uit elkaar om gespoten en afgelakt worden. Het frame is alvast voorgezwart met benzinestift, dus een laagje Humbrol zwart is voldoende. De wielen worden eerst met Motip gespoten omdat het een lichtelijk (piep)-werk is om ze met de kwast te schulderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8483.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8483.jpg)

De stoomdom is een erg simpele constructie: de kern is gemaakt van karton en ruwweg in de juiste vorm gevijld. Daarna heb ik plamuur gebruikt om hem helemaal in de juiste vorm te krijgen. Het gat in de ketel is altijd weer even spannend. Ik dacht de boel netjes afgetekend te hebben, maar ik heb toch weer net iets teveel weggeslepen. Daar zit al een beetje plamuur overheen, maar ik moet het nog afwerken. Ik ga hetzelfde systeem gebruiken voor de veiligheid, al zal die wat meer werk met zich meebrengen.

Een van mijn grote liefhebberijen in de hobby is klein gefrot met de soldeerbout. Zowel de 3737 als de 6317 hebben een werkend binnenliggend drijfwerk, maar de 3737 moest ook nog een werkende ganghendel hebben. Na enig gefilosofeer over hoe zo'n toch wel erg klein ding nu het beste gebouwd kon worden vond ik het antwoord tijdens het slopen van een CD-speler. Hierin zat een servo die met een schroefdraadachtig onderdeel de leeskop (volgens mij) heen en weer trok. Vrij vlot hierna dook ik in een bakje om een lang, dun boutje en wat bijpassende moertjes te zoeken. Die had ik vrij vlot te pakken. Nu was het zaak hier een ganghendel van te maken. Gelukkig waren daar de STAR-dagen, waar ik op de 52 8060 uitgebreid de ganghendel kon bestuderen. Weliswaar geen 3737, maar de werking van het systeem zal niet al teveel verschillen. Vlak voordat ik weer naar mijn ouders ging (de 3737 staat daar nog, net als al mijn andere treinen) maakte ik even een klein schetsje. Eenmaal aangekomen haalde ik wat messing tevoorschijn. Ik maakte twee oogjes, een beugel waar het geheel op kwam te zitten, een beugel voor de ganghendel zelf en twee kleine rechthoekige stukjes om twee moertjes aan elkaar vast te zetten. Allereerst soldeerde ik twee moertjes aan elkaar met een moertje afstand. Hier kwam de beugel voor de ganghendel op. Vervolgens soldeerde ik het eerste oogje op de andere beugel vast. Hierna zaagde ik het boutje op de juiste lengte. De kop werd vervangen door een siermoertje. Hier komt later nog het wiel op. Nu ging boutje door het oogje en zette ik de moertjes erop. Ik soldeerde een slotmoertje op de andere kant en zette daar het andere oogje tegenaan, wat ik vervolgens aan de onderste beugel vastsoldeerde. Op het andere eind van het boutje soldeerde ik een snippertje messing om te voorkomen dat de hele boel weer uit elkaar viel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8571.jpg)
Helemaal in de vooruit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8572.jpg)
Helemaal in de achteruit.

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 09 March 2014, 23:13:25
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8610.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8610.jpg)

De laatste tijd heb ik vooral veel soldeerwerk aan de 3737 gedaan, met name aan het remwerk onder de tender. Hiervoor had ik al drie beugels gemaakt, maar die bleken te klein te zijn. Een ijzerzaagje en een stukje messing buis maakten daar snel een einde aan. Hierna heb ik alle beugels geschilderd. Vervolgens heb ik alles onder de loc gezet en de verbindingsstangen geplaatst. Het enige wat hier nog moet gebeuren is het plaatsen van de remcilinder. Die is al gebouwd en hoeft alleen nog maar onder de loc geplaatst te worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8625.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8625.jpg)
De middelste as moet nog teruggeplaatst worden. Daarna wordt de achterste as geschilderd.

Verder heb ik me met schilderwerk beziggehouden. De ketel is van gestreken karton en daar wil verf slecht op hechten. Allereerst heb ik de ketel gespoten met primer. Vervolgens zijn er drie lagen groen op gegaan. Tot nu toe werkt dit naar tevredenheid. Een paar dagen later heb ik de ketelbanden geschilderd. Tijdens het schilderen van de ketel heb ik gelijk de vuurkist, het machinistenhuis en de zijkanten van de wielkasten meegenomen. De vuurkist en de wielkasten zijn nu goed geschilderd, het machinistenhuis is bewust alleen in de eerste laag gezet omdat daar nog wat details op moeten. Ook zou ik eventueel kromtrekken nu nog makkelijk kunnen herstellen. Met het kromtrekken viel het gelukkig wel mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8646.jpg)

De volgende klussen zijn het detailleren van de cabine, het vastzetten van het drijfwerk en het bouwen van de aandrijving voor de Wakefield smeerpers. Vanmiddag heb ik bij de echte 3737 de nodige foto's gemaakt, dus ik kan weer heerlijk aan de slag!

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 11 May 2014, 22:33:42
Hallo allemaal,

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van detailleren aan de 3737. Na het plaatsen van de middelste as onder de tender heb ik, aan de hand van foto's, de aspotten gemaakt. Hierboven kwamen de veerpakketten. Deze bestaan per stuk uit 8 strookjes karton, in het midden omwikkeld met een strookje papier. Daaronder zitten stukjes ijzerdraad die verbinding vormen met de bevestiging. Toen alles onder de tender in elkaar zat en werkte heb ik deze details geschilderd. Dit deed ik met verdunde zwarte verf. Ondanks het feit dat zwart prima dekt had ik toch nog twee lagen nodig. Met de kwast in alle hoekjes komen bleek namelijk toch nog lastiger dan gedacht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9188.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9188.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9208.jpg)

Toen het werk aan de tender er op zat ben ik aan de slag gegaan met het interieur van de cabine. Tijdens OnTraXS 2014 stond er een trapje naast de cabine van de 3737. Daar heb ik gebruik van gemaakt door de camera flink vol te schieten met foto's van het interieur. Allereerst heb ik de handwielen in elkaar gesoldeerd. De 3737 heeft hier acht van: 6 redelijk normale en twee kleintjes. De handwielen maakte ik als volgt. Ik pakte een stuk lasdraad van 4 mm doorsnede (voor de kleinere handwielen gebruikte ik een klein boutje). Hier wikkelde ik een stuk ijzerdraad omheen. Na het lasdraad er uit gehaald te hebben kon ik deze ijzeren "veer" die ik gemaakt had doorknippen. Na een beetje rechtbuigen had ik nu een aantal ijzeren rondjes. Hier soldeerde ik de spaken in. Ik houd bij het solderen van handwieltjes altijd een vaste volgorde aan in de wieltjes zodat ze tussendoor een beetje af kunnen koelen. In mijn ervaring soldeer je dan minder snel alles weer los als je de as erachter zet. Ik had nu acht handwieltjes. Deze heb ik eerst in messingkleur geschilderd. Daarna soldeerde ik ook een regulateur en twee smeerpunten voor de stoomschuiven in elkaar. Een weekje later was ik weer thuis en was er ook weer gelegenheid om aan de 3737 te werken. In de cabine zitten twee grote messing gietstukken (het lijken pompen, maar dat weet ik niet zeker. Zijn het misschien bedieningsorganen voor de injecteur?) waar in totaal vier handwielen op zitten. Deze gietstukken worden verbonden door twee smeerleidingen. Allereerst maakte ik de gietstukken. Dit deed ik door een stukje 2mm lasdraad dubbel te vouwen, iets te verdraaien en op een stuk vierkant messing te solderen. Daarna boog ik de twee leidingen die er onder zitten. In de gietstukken zitten twee handwielen (de kleintjes kwamen er later bovenop). Hiervoor maakte ik met de ijzerzaag een klein sleufje in het gietstuk. Dit vijlde ik iets uit, waarna ik het vol liet lopen met soldeer. Daarna deed ik wat soldeervet op het handwieltje, verhitte het gietstuk totdat het soldeer weer vloeibaar was en zette het handwieltje vast. Hierdoor komt er zo min mogelijk hitte op de solderingen in het handwieltje. Ik had er een hard hoofd in, maar het is allemaal goed gegaan. Dat kan niet gezegd worden voor die twee grote leidingen onder het gietstuk, die heb ik meermalen weer vast moeten solderen. Uiteindelijk loste ik dit op door de leidingen eerst aan elkaar te solderen en vervolgens het gietstuk er op te solderen. Na al dit werk zaten de smeerleidingen erg snel in elkaar. Er zitten twee smeerleidingen op: eentje boven en eentje onder de regulateur. Deze maak ik los en zet ik later met lijm vast omdat het hele onderdeel onhandelbaar wordt als ik alles buiten de loc al in elkaar ga zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9206.jpg)
Een klein uurtje soldeerwerk bij elkaar. De kier in de regulateur valt na het schilderen niet meer zo op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9214.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8705.jpg)
In model en 1:1. Dit lijkt op een injecteur, maar zeker weten doe ik het niet. Aan machinistenzijde zit er ook een.

Het detailleren van de cabine gaat gewoon verder, de aandacht van de tender verplaatst zich naar het cilinderblok. Hier komen de cilinderdeksels en de nodige smeerpunten. Ondertussen ben ik moed aan het verzamelen om de krukas te gaan vervangen door een beter exemplaar, want van de problemen met de huidige krukas krijg ik een punthoofd!

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Floris Dilz op 12 May 2014, 00:29:52
sterkte met die krukas! wordt wel een erg leuk model zo!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Beached op 12 May 2014, 12:42:42
Het dikke bronzen ding is inderdaad een injecteur. De museum 3737 heeft twee injecteurs, de voorverwarmer staat er alleen voor de sier. De 3700-en in dienst met voorverwarmers hadden een enkele injecteur en een afsluiter (= handwiel + buis) die naar de waterpop ging. Ik weet zo niet waar de afsluiter zat, maar vermoed dat die op de plaats zit waar anders een injecteur gemonteerd is. Fotos in het Utrechts archief zullen de juiste details misschien hebben

mvg,
Rick
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Lambert1921 op 12 May 2014, 18:49:26
Hallo Wout.

Na lang zoeken heb ik een foto gevonden van een van mijn modellen. Het is de lok SS326. Een grote groene, staat ook in het spoorwegmuseum.
Frame, wielen, machinistenhuis en tender zijn van hout (multiplex) De ketel is een pvc buis. De luchtpomp, schoorsteen en dom heb ik destijds op mijn werk
gemaakt van plexiglas. De wielen zijn ook van hour en op dezelfde manier geconstrueerd als jouw wielen. De foto is ongeveer uit 1988-89
Je gaat wel hard met je model.

Veel succes met bouwen.

Gr. Bert.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS326_001___kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS326_001___kopie.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 13 May 2014, 21:25:44
Beste Wout,

Voordat ik je wielen in 3d ga uitprinten wil ik even weten of je er mee eens bent.

Zie de tekening plaatjes.

Groet,

Sven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140513_210436.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140513_210436.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tenderwielen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tenderwielen.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140513_210436_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140513_210436_1.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 13 May 2014, 23:45:25
@ Sven: die zijn heel mooi! Zijn de tenderassen één geheel of zit de as er los bij?

@ Bert: dat is echt vakwerk! Bestaat dit model nog?

@ Rick: ik kan in het Utrechts Archief zo gauw geen foto vinden van een enkele injecteur in het machinistenhuis, maar wel een hoop foto's zonder voorverwarmer. Ik denk dat ik de museumtoestand ga aanhouden omdat ik hem zonder voorverwarmer wel een beetje kaal vind. Hadden de 6100'en ook twee injecteurs of een injecteur en een voorverwarmer? Dan kunnen foto's daarvan uit HUA het een en ander wellicht wat meer verduidelijken.

@ Floris: dank je! Komend weekend ga ik weer verder!

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 13 May 2014, 23:53:52
Hallo Wouter, je mag kiezen, ik kan de assen er zo tussen uit halen, wat jij wilt geen probleem.

Groet,

Sven
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 14 May 2014, 00:04:25
Hallo Sven,

Zonder assen kan ik de ophanging gebruiken die al onder de tender zit, met een nieuwe ophanging onder de tender kom ik misschien in de problemen met het remwerk. Waarschijnlijk is het voor de bouw handiger als er geen as tussen de wielen zit.

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 14 May 2014, 00:20:00
Okey Wout,

Ik zal in de center van de wielen een klein gaatje maken die je dan zelf kan opboren tot jouw maar as.

Groet,

Sven
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Lambert1921 op 14 May 2014, 08:33:40
Hallo Wout.

Als het goed is moet het model nog bestaan. Ik heb de lok jaren geleden verkocht aan Kees Huurman. Hij zou toen naar het modelspoormuseum in Sneek gaan. Maar of hij daar (nog) aanwezig is weet ik niet.

Gr. Bert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: guest7823 op 14 May 2014, 09:51:29
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9214.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8705.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_8705.jpg)

In model en 1:1. Dit lijkt op een injecteur, maar zeker weten doe ik het niet. Aan machinistenzijde zit er ook een.

Wout,

Hierbij een scan uit Harterink & Mook met hoe e.a. er uitziet. De door jou gebruikte foto geeft een wat vertekend beeld door de hoek waaruit je e.a. bekijkt

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gresham_en_Craven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gresham_en_Craven.jpg)
Harterink en Mook, de locomotief en hare samenstelling

De afsluiter die jij nu bovenop de injecteur gebouwd hebt hoort daar niet en is in werkelijkheid een separate afsluiter.

De Klinger (peil)glazen zijn in '80 op de 3737 gezet (bij de revisie door de SHM). Voor zo ver ik weet heeft de NS nooit Klingerglazen gebruikt. De NS gebruikte de standaard "reageerbuizen" met beschermkap. Voor een werkende stoomloc zijn Klingerglazen oneindig veel beter / veiliger. Voor een museumstuk zijn ze ongepast

Groeten, Kniesoor
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 14 May 2014, 22:17:12
Hallo Wout,

Hierbij alvast een foto van 1 van de 6 lok wielen.

Ik hoop dat het naar je zin is.

Het is (indien je wilt) te bewerken met een schuurpapiertje

Groet,

Sven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel2_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel1.jpg)

De balansgewichten lever ik er los bij.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 15 May 2014, 08:39:43
Prachtig! Van karton krijg ik ze nooit zo strak!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 15 May 2014, 21:53:01
Hierbij al wat voorbeelden van 1 tender wiel en 1 boogie wiel

Groetjes,

Sven
Tenderwiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tender_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tender_2.jpg)
Boogiewiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boogie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boogie.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 17 May 2014, 10:09:08
Prachtig! Als ik het goed zie hoef ik de gaatjes niet eens zo heel veel op te boren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 17 May 2014, 13:54:30
Prachtig! Als ik het goed zie hoef ik de gaatjes niet eens zo heel veel op te boren.

Hoi Wout, nee je hoeft de gaatjes niet teveel op te boren maar zo blijf je met boren zelf goed in het center van het wiel.

Groetjes,

Sven

PS, heb jij een tekening van het chassis van de 3737 en de cilinderblok voor mijn 3737 op schaal 0 ?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 17 May 2014, 17:30:30
Hoi Sven,

Van het chassis heb ik helaas geen tekeningen. De tekening van het Werkspoormuseum was op dit punt ook niet erg duidelijk, dus ik heb me laten inspireren door foto's van de DJH 3700 die ik op internet vond. Voor het cilinderblok heb ik zelf op papier een tekening gemaakt. Ik heb hier een versie van met de juiste maten voor schaal 0. Wil je er foto's van hebben of zal ik een kopietje op de post doen?

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 17 May 2014, 18:56:18
Hoi Sven,

Van het chassis heb ik helaas geen tekeningen. De tekening van het Werkspoormuseum was op dit punt ook niet erg duidelijk, dus ik heb me laten inspireren door foto's van de DJH 3700 die ik op internet vond. Voor het cilinderblok heb ik zelf op papier een tekening gemaakt. Ik heb hier een versie van met de juiste maten voor schaal 0. Wil je er foto's van hebben of zal ik een kopietje op de post doen?

Groetjes,
Wout

Een scan is misschien wat makkelijker, ook ik heb mij laten inspireren door loco. Maar waar ik erg benieuwd naar ben is hoeveel klinknagels er op de bodemplaat zitten, die kan ik dan mee printen. Op foto`s op het internet is het maar onduidelijk te zien.

Groet,

Sven
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 17 May 2014, 22:27:39
Hallo Wouter,

Hierbij wat foto`s van mijn 3737 in wording op schaal 0.
Moet alleen nog met een chemisch goedje de boel glad maken.
Maar je voor een huisje- tuintje printer vind ik het lang niet slecht.
De bufferbalk ga ik in het rood uitprinten omdat bij vlak printen de klinknagels er wat beter uit komen.

Groetjes, Sven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_221024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_221024.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_221024_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_221024_1.jpg)

En als het lukt (ligt nu in de printer) de wiel ophanging (tekening).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_201220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140517_201220.jpg).

Ik ben alleen wat ondersteuning te geven tijden het printen voor de remmen, dus ik hoop dat het lukt.

Fijne avond, Sven.

PS, stuur alvast je adres op naar mijn privemail, dan stuur ik je van de week jouw wielen 1:40 toe
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 18 May 2014, 20:54:11
Hoi Sven,

Dat ziet er niet verkeerd uit. Is de ophanging voor de wielen ook geïnspireerd op de Modelloco kit? Heb je het chassis van de tender uit één stuk geprint of zijn dit losse onderdelen? Ik ben benieuwd hoe het model er uit gaat zien!

De tekening en mijn adres staan op de mail.

Groetjes,
Wout
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: Sgerittse op 18 May 2014, 21:15:39
Hoi Wout,

Het geheel is uit 1 stuk geprint, ik wou geen support gebruiken want dan is de mogelijkheid dat je veel moet bewerken.
Wel moet ik zeggen dat ik de maten (Diktes) wat aangepast heb t.o.v. model loco.
Momenteel ben ik even bezig met onderhoud aan de printer (hoop werk)
Want ik merkte bij het uitprinten van de achterbuffer dat de printer wat problemen had, dus schoonmaken die printkoppen.

De foto van de buffer ga ik er los op plakken, ik mag dan wel een duo printer hebbben (voor 2 kleuren) maar heb nog geen idee hoe dat in zijn werking gaat.

Ook zal ik veel delen los moeten printen vanwege de beperking van de maten t.b.v. de printer.
Als het goed is krijg ik van aanstaande week een langere glasplaat binnen waardoor het mogelijk is om het wel voor elkaar te krijgen.

Groet,Sven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140518_210429.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20140518_210429.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
Bericht door: WSB op 28 July 2014, 17:00:19
Hoi allemaal,

Ik heb weer tijd gevonden om aan de 3737 te werken. Allereerst heb ik het langst liggende onderdeel aangepakt: de krukas. Deze zit nu helemaal in elkaar. Ik heb hem op een andere manier gebouwd dan de eerste krukas en op de zwakke punten (waar de eerste regelmatig brak) zit hij extra stevig in elkaar middels een stripje messing dat ik over de solderingen heen heb gezet. Van messing buis maakte ik twee afstandsbusjes die een eind maken aan de enorme zijdelingse speling van de krukas. Hierna zette ik de schaarstangen weer vast aan de tuimelhefboom. Dit betekende ook dat de ketel tussen vuurkist en rookkast vastgezet kon worden. Maar voordat ik daar aan toe kwam moest ik eerst de messing sierranden en de dom nog schilderen. Bestudering van de foto's die ik tijdens Sporen naar het Front van de loc heb gemaakt leerde mij dat ik ook een messing band heb geschilderd die helemaal niet op de loc zit, dus daar moet ik binnenkort even wat aan veranderen. De schoorsteenkrans maakte ik van een stukje ijzerdraad dat ik om de schoorsteen heen boog en vastplakte. Tijdens het schilderen heb ik die ook meteen meegenomen. Verder heb ik zowel op de tender als op de loc de bufferbalken rood geschilderd. Nog niet overal even netjes, maar daar komt wel verandering in als ik de tender zijn definitieve laklaag geef.

Bij het detailleren aan het machinistenhuis heb ik de plaat met alle meters aangebracht. Mijn metertjes waren alleen wel iets aan de maat, waardoor ik één te weinig kwijt kon. Ik heb ze gemaakt van een stuk gietboom dat ik over had van een ander project (een Handley Page Halifax van Revell). Dit heb ik in messingkleur geschilderd. Vervolgens heb ik het in stukjes gesneden die haast zonder nabewerking voor meters door kunnen gaan. De leidingen die er uit komen heb ik gemaakt van koperdraad. Door een lusje aan het koperdraad te maken en daar een drupje lijm in te doen kon ik het metertje goed stabiel en met weinig lijm vastzetten op de plaat. Verder heb ik het gordijntje gemaakt dat boven aan de achterwand van het machinistenhuis zit. Ook zit de vuurdeur er in, maar daar heb ik nog geen foto's van.

Als laatste heb ik aspotten en veerpakketten in het loopdraaistel gezet. Omdat ze goed verborgen liggen heb ik hier met iets minder details volstaan dan bij de aspotten en veerpakketten op de tender, maar ze zitten er wel.

Dit alles betekent dat ik de voorste drijfwielen terug kan gaan zetten. Daarna kan ik de drijfstangen en koppelstangen terugplaatsen en het frame gaan detailleren. Ook ben ik bijna toe aan leidingen leggen, en dat is altijd wel een aardig klusje.

Deze keer alleen twee overzichtsfoto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9297.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9297.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9294.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_9294.jpg)

Groetjes,
Wout