BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Servé op 23 May 2013, 21:42:14
-
Na een lange tijd niks aan het hele modelspoor-gebeuren begon het toch weer te kriebelen. Zodoende ben ik eens achter de laptop gekropen en eens wat
op papier op het beeldscherm gezet. Ik wilde nu toch met modulebakken gaan werken zodat het hele zooitje wat makkelijker verplaatsbaar is. Dit heb ik tot nu toe gemaakt:
(http://beneluxspoor.org/bnls/Serve_2.jpg) (http://beneluxspoor.org/bnls/Serve_2.jpg)
FF kijke (stijgingen/dalingen zijn vanaf het station gezien):
Blauw = schaduwstation, ligt op -11 ongeveer
Rood = hoofdbaan, daalt ongeveer 7 cm. Als het dan in de tunnel is daalt het nog eens een cm of 4
Groen = Nevenlijntje, stijgt ongeveer 5 a 6 cm en blijft daarop.
Grijs = Het station, ligt op 0 cm
Op het station hebben we v.l.n.r. de sporen 1, 2, 3 en 4 liggen (Jaja, daar is over nagedacht ;D )
Op spoor 1 komt de boemel van de nevenlijn binnen en daar kan wat op gerangeerd worden
Op spoor 2 komen afwisselend een stopper en een IC (Koploper) binnen, die rijden gewoon op en neer tussen het schaduwstation en het station
Op spoor 3 kunnen ook de stoppers en IC's binnenkomen en hier komt een getrokken INT-trein binnen. Lok laten omlopen wordt nog iets leuks, ik wil per sé géén overloopwissels in de perronsporen, gewoon voor de uitdaging 8)
Op spoor 4 komen de 2 goederentreinen binnen. Die worden daar voorzien van een andere lok aan de andere kant en rijdt dan weer naar het schaduwstation. In totaal zullen er 3 loks rouleren binnen 2 goederentreinen.
Voor de rest die je ook nog 2 kleinere stationnetjes aan de nevenlijn. Daar stoppen de railbus, BR218+silberling-stuurstand en al dat soort kleine grut. Die pendelen gewoon op en neer naar het hoofdstation en zullen het schaduwstation waarschijnlijk nooit zien.
Ik heb overigens ook al een paar leuke scenario's bedacht qua treinverkeer op de baan, maar dat doet er hier niet toe, het gaat om het baanplan.
Vragen? Opmerkingen? Graag :)
6540 gebruikers weten altijd meer dan 1 :)
-
Serve,
van waaruit gaat de baan bediend worden, of automatiseer je alles (ontkoppelaars enzo?)
fred
-
Goeie:
MultiMaus + Koploper, alles wordt geautomatiseerd.
Parallel daaraan ga ik zelf met een PLC wat proberen om het ook bedienbaar te maken via de PLC, maar dit is gewoon een stukje andere hobby van mij. In principe wordt alles aangestuurd via Koploper.
-
Leuke baan, ik blijf je volgen!!!
Mvg steven
-
Servé,
Zo te zien heb je in het schaduwstation een keerlus probleem. Dat kun je vanzelfsprekend oplossen met een van de bekende schakelingen, maar ik denk dat je een knelpunt hebt met de lengte van de sporen die je daarvoor nodig hebt.
Oplossing voor die lengte zou kunnen zijn om het dubbelspoor aan de rechterkant te veranderen in enkelspoor. Dus de wissel waar het dubbelspoor samenkomt een stuk naar boven verplaatsen.
Sander
-
Keerlus doe ik oplossen m.b.v. Koploper ;) De 2 wissels die die 2 keerlus-sporen verbinden worden tegelijk geschakeld (zitten op dezelfde functie-uitgang), als de ene wissel rechtdoor staat, staat de andere afbuigend en andersom. Tegelijkertijd worden er 2 relais geschakeld (1 voor elk spoor). Ik weet niet precies hoe ik het goed kan uitleggen, maar het werkt, heb het al geprobeerd op een test-keerlus ;)
-
Ik ben nog ff aan het tekenen geweest om toch wat meer ruimte te creëren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_3.jpg)
Het sporenplan is precies hetzelfde, ik heb alleen de plaats van het schaduwstation verlegd om wat meer ruimte in het midden te krijgen. ik ben alleen nog ff aan het denken of ik het schaduwstation misschien boven doe ipv links, kost wat minder rails en de opstelsporen zijn nu vrij lang, zo'n lange treinen heb ik toch niet :P Mocht het later toch nodig zijn, is een wisseltje naar een 2e schaduwstation zo gelegd...
-
Ik heb eigenlijk momenteel maar 2 vragen.
Hoe diep worden de modules ?
En wat is de functie van dat groene wissel gebeuren met uitsteeksel rechts onderin op de baan ?
-
Bedoel je met "hoe diep" de afstand tussen de 2 "etages" met spoor zeg maar?
Bij het schaduwstation zal dat ongeveer 20 cm zijn.
Dat uitsteeksel wordt gewoon een oud verlaten spoortje, daar zal geen trein naartoe rijden :P
-
Oke, toch nog ff iets anders geprobeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_5.jpg)
Het idee is hetzelfde, alleen heb ik nu een rangeerterreintje en ik heb de nevenlijn tot museumbaan omgedoopt.
Overigens is in het hoofdstation nu spoor 1 het perronloze spoor.
Opmerkingen? Welke is beter?
-
Bedoel je met "hoe diep" de afstand tussen de 2 "etages" met spoor zeg maar?
Nee ik bedoelde de breedte/diepte van de modules,bij je laatste plan zie ik dat dat voor de meeste 60 cm moet worden,daar zag ik op t vorige plan niks van. ;)
-
Sjoen planneke Servé (y)
-
Zo, tijdens de zomer toch nog maar eens goed nagedacht over wat ik precies wil. Dit is eruit gekomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServeDef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServeDef.jpg)
Rode = perron
Dat groene links = postperron
Voor de rest gaat het bij mij vooral om het rangeren.
De getrokken treinen die in het grote station aankomen moeten van een andere lok voorzien worden en rijden dan verder. De lok die achterblijft moet naar een opstelspoor (die komen nog achter de draaischijf, op een kleine module).
Sommige treinen hebben een postrijtuig. Dat moet afgekoppeld worden en naar het postperron gebracht worden.
Voor de rest worden korte stoptreintjes versterkt met rijtuigen die ergens opgesteld staan.
De baan zal of helemaal met Duits materieel gereden worden, of helemaal met Nederlands materieel.
Het schaduwstation is nog niet helemaal af, maar dat wat je ziet komt er wel te liggen (ongeveer).
-
Ik spring er even op in ;D
Wat is de functie van die kronkel links in t midden in je spoor ?
Daar een stukje onder zit een engelswissel,maar waarom daar en niet bv verder ri einde spoor ?
of gewoon helemaal foetsie dr mee :-X
Verder zou ik als die sporen links in t schaduw spul komen te liggen en denk ik dienen voor opstellen van materieel,dat driewegwissel dr ook uit mikken op die plek.
Als je met je materieel evt op een ander spoor wilt uitkomen in zicht,wat hier nu ivm enkelspoor niet gaat dan kan je net zo goed gelijk vanaf je 1ste wissl in het schaduw station de sporen uibreiden met div wissels net zo lang tot je er genoeg opstelsporen hebt.
En die dan gewoon parrallel aan mekaar tot bijna einde bak laten doorlopen.
Al denk ik zelf dat je al genoeg opstelruimte hebt als je opstelsporen pas uitwaaieren net voor je links onderin de bocht krijgt.
Tot zover even wat ik denk/zie en evt in dat geval zou doen ;)
-
Die kronkel is voor de kleine draaischijf die daarachter nog komt.
Dat engelswissel waar je het over hebt kan ik niet vinden, alleen rechts in het baanplan zit een engelsman.
Het schaduwstation is nu opgebouwd zodat alle treinen erin passen en dat ik ook nog kan omlopen met loks in het schaduwstation en de treinstellen/trekduw-treinen. Het is wel een kleine puzzel, maar dat vind ik juist het leuke eraan, dat je ook moet denken hoe je de treinen het schaduwstation in moet sturen en niet zomaar alles achter elkaar. Ik ga ook rijden volgens een dienstregeling wat ervoor zorgt dat je op tijd een trein in het schaduwstation vrij moet rangeren of op tijd de loks laat omlopen.
Het schaduwstation kan maar maximaal 5 sporen breed zijn.
Dat laatste waar je het over hebt, snap ik niet helemaal:
Als je met je materieel evt op een ander spoor wilt uitkomen in zicht,wat hier nu ivm enkelspoor niet gaat dan kan je net zo goed gelijk vanaf je 1ste wissl in het schaduw station de sporen uibreiden met div wissels net zo lang tot je er genoeg opstelsporen hebt.
En die dan gewoon parrallel aan mekaar tot bijna einde bak laten doorlopen.
Al denk ik zelf dat je al genoeg opstelruimte hebt als je opstelsporen pas uitwaaieren net voor je links onderin de bocht krijgt.
???
-
Ben je echt van plan de postwagons die vanuit het schaduwstation aankomen op de perronsporen rechts zigzaggend te rangeren naar het postgebied?
-
Getrokken trein gaat van schaduwstation naar hoofdstation (rechts) met de postwagon achterop. Rangeerlok haalt de postwagon eraf, rijdt ermee naar links, en duwt 'm 't postperron op.
En ja, mocht die trein binnenkomen op het 2e spoor van rechts, dan moet-ie inderdaad een keer extra zagen.
-
Dat andere engelse wissel zie ik hier,in het omlijnde stukje op je baan plan:
(http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-P3SFJUWW.jpg)
Voor wat je schaduw station,blijf iik erbij dat ook iets minder ingewikkeld je nog steeds opstelruimte geeft en wat zoek/denkwerk.
Nu is in elk geval duidelijk waarom die rare spaghetti van sporen in je schaduwstation daar zo ligt ;)
Dat is wat ik niet wist en met dat lapje verhaal wat je citeerde wilde weten,helpen te verbeteren ;)
-
Bij dat getekend rondje zit geen engelsman, dat zijn 2 overloopwissels naar rechts.
Ik ben nog steeds aan het proberen om het schaduwstation anders te krijgen, maar tot nu toe lukt me dat niet, omdat ik anders de treinen niet weg krijg.
-
Ik ben nog steeds aan het proberen om het schaduwstation anders te krijgen, maar tot nu toe lukt me dat niet, omdat ik anders de treinen niet weg krijg.
Hoeveel treinen wil je dr dan in kwijt ?
Zoals dat er nu ligt is in elk geval niet doeltreffend(ook niet voor je portemonnee) ;D
Uiteindelijk moet t vrij makkelijk te doen zijn,zeker als t gaat om alles komt/gaat naar 1 spoor naar boven/beneden.
Dus veel rails+wissels heb je voor dat wisselen met trein dan niet nodig lijkt me.
Aangezien er maar 1 spoor is wat naar bovengaat.
Dus komt er 1 naar beneden,dan kan dr niks naar boven ;)
Wil best wel wat mee testen/tekenen/nadenken hier met anyrail en wat flm rails(soort rails maakt voor het duidelijk maken van een idee toch niks uit),maar dan is t handig om te weten hoeveel treinen je dr permanent wilt hebben staan voor je gaat switchen qua trein/treinstel wat weer naar boven moet.
-
Hoi Servé,
Heb je er wel eens aan gedacht om aan het einde van het schaduw station een fiddle yard neer te leggen? En de wissels te verwijderen (behalve aan het begin van het s.s.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiddleyard_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiddleyard_1.jpg)
En @Floris, volgens mij zie ik twee normale wissels in dat omcirkelde.
-
@Floris, volgens mij zie ik twee normale wissels in dat omcirkelde.
Ja,als ik m nu nog is iets vergroot zit te kijken dan kan je net zien aan de vagen lijnen dat t geen kruising/engels wissel is :-[
Foutje van mijn kant :-X
-
En ja, mocht die trein binnenkomen op het 2e (en 1e?)spoor van rechts, dan moet-ie inderdaad een keer extra zagen.
Zonde. Zou je dat niet willen oplossen? Lijkt me best mogelijk.
-
Post wagen achter de lok en aan de lok gekoppeld laten staan tot trein (rest) weer weg is. Nu kan de rangeerlok de postwagen uitrangeren naar de postafhandeling.Heb je er ook aan gedacht dat je in het schaduwstation ook je lok moet keren. Wellicht is een tweede draaischijf een goede vervanger van al die wissel. Het sporen plan van jou zijlijn kan toch nog wat opgeleukt worden met bijv. een segmentschijf. Het plaatsen van een paar hout wages oid is dan een leuke rangeerbeweging en zorgt voor een afwisselend bedrijf. Bij het plannen is het toch verstandig om even rekening met en mogelijke dienstregeling te houden.
Groeten Jeroen
-
Die fiddle yard is een oplossing maar dan als hulp bij het omlopen, ook heb ik Servé zien schrijven dat hij in het schaduw station nog een kleine draaischijf wil plaatsen.
Zomaar een idee al je die draaischijf achter de fiddle yard legt kun je in het schaduwstation omlopen én locs draaien.
Mooi plan (y)
-
Zo iets bedoel ik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TurnTable.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TurnTable.jpg)
een fiddle yard maakt het geheel korter
-
Ja zoiets maar dan zonder die wissels en de sporen rechtstreeks op de draaischijf aangesloten.
Groeten Jeroen
-
Zo, er waren wat reacties en ik heb weer eens wat getekend. De zijlijn laat ik weg, paste niet binnen de beschikbare ruimte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServeDef4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ServeDef4.jpg)
Moet alleen nog even denken waar ik het postperron plaats...
Vragen/suggesties zijn welkom (y)
Edit: Ohja, linksonder komen nog een aantal sporen aan de draaischijf die naar de lokloods, waterkraan etc gaan.
-
Jammer ik vond de vorige toch leuker en had mi meer rijmogelijkheden, maar evengoed veel plezier gewenst.
Groeten Jeroen
-
Hoe heb je het rechts nu het idee met het schaduw station want het zijn allemaal losse rechte sporen ???
-
Vergeten te vertellen :-[ Is een FiddleYard :)
-
Maar dan moet je aan de voor kant toch de sporen kunnen benaderen?, of wordt het 1 grote fiddle yard, zo ja waar heb je dan ruimte om je treinstellen heen en weer te schuiven? om voor het toegangsspoor uit te komen en de draaischijf?
-
Het wordt 1 grote fiddle-yard. Alleen de linker 4 sporen hebben toegang tot de draaischijf en het stukje uithaalspoor, de 4 rechter sporen niet. Ik kan de fiddle-yard zo ver schuiven zodat elk spoor verbonden kan worden met het toegangsspoor. Snappez-vous? :)
-
plankjes met rail en dan twee optilbeugels zodat je ze desnoods op een plank hoger kunt zetten is ook een optie. Je kunt toch maar met 1 trein tegelijk wegrijden. de plankjes kan je dan op een hogere plak of alleen dragers wegleggen. Link.
http://www.eisenbahnecke.de/flb05.htm
effe iets omlaag scrollen. is een leuk idee.
Groeten Jeroen
-
Het kan aan mij liggen, maar ik snap 'm niet helemaal? Het is de bedoeling dat alles vrijwel automatisch gaat straks via koploper.
-
Tijdje stil geweest, maar binnenkort ga ik met de modelspoorhobby verhuizen van de kelder naar een kamer op de tweede etage en daar moet een nieuw baanplan voor gemaakt worden.
Dit is een eerste schets.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_U_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_U_2_1.jpg)
Links is het kopstation met v.l.n.r. de sporen 1, 2, 3 en 4. Spoor 1, 3 en 4 liggen aan het perron, spoor 2 is voor goederen.
Ook deze baan staat in het teken van veel rangeren, lokwissels etc.
Vragen/Suggesties? Graag! (y)
[edit] Ik heb gezien dat er nog 1 wissel op een module-overgang ligt, dat wordt tijdens de bouw opgelost [/edit]
-
Miss een idee om is in de tekening te laten zien,wat wat moet worden ?
Wat wordt zichtbaar,wat komt bv bij de sporen aan bedrijven te staan,zit er nog hoogte verschil in/schaduwstation enz enz.
En wat is dat voor een rare spoor constructie rechtsboven in ,aan het buiten spoor/doodlopende rechte spoor ???
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_U_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Serve_U_3.jpg)
Rood = perron
Groen = perron voor arbeiders
Paars = tunnelingang, dus de 5 sporen helemaal links zijn niet te zien.
Ik heb een spoortje naar een fabriek aangelegd, ligt ongeveer op + 10 cm hoogte. Er zal hier alleen goederenvervoer zijn en zo af en toe de DE2 die de arbeiders naar het werk brengt.
Nog andere suggesties/vragen?
-
Ik zou het wissel naar de fabriek wat verder omhoog leggen. Nu heb je een perron van ca 35 cm, daar past geen DE2 langs.
Marc
-
Het perron is 45 cm, daar past die DE2 toch wel langs?
-
Hey medeLimbo (y)
Ik ben nog niet zo thuis in rangeer en opstelsporen, wat ik me afvraag wat is de functie van
het middelste spoor tussen de perrons in het station rechts? Of stel ik nu een hele domme vraag :)
Jack
-
Hoi Jack,
Op dat spoor komen de goederentreinen binnen. Die worden dan van een nieuwe lok voorzien en vertrekken dan weer ;)
-
Ja natuurlijk! vandaar die Engelsman met dat stukje spoor. Capito!