BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 23 May 2013, 18:50:29
-
Stoomlocomotief ASATC 4389 werd in 1943 gebouwd voor het US Army Transportation Corps. De loc werd naar Europa verscheept om na de invasie achter de linies een rol te spelen in de logistiek van de gealieerde strijdmachten. Toen de loc na de oorlog overbodig werd, werd zij verkocht aan de Oranje Nassaumijnen. In 1972 verwierf de SGB de locomotief, waarna deze in 1982 in gebruik werd genomen op de museumlijn. Bij deze gelegenheid werd de machine vernoemd naar ingenieur H.F.Enter, destijds bij NS de contactpersoon voor de museumlijnen in Nederland.
In 2001 werd de locomotief buitendienst gesteldf omdat zij aan een restauratie toe was. In 2011 werd door SGB-vrijwilligers een aanvang gemaakt met deze zeer grondige restauratie, waarbij tal van verbouwingen uit het verleden ongedaan werden gemaakt, zodat de uiterlijke staat van 1943 weer in ere werd hersteld.
Tekst overgenomen van de uitnodiging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img593_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img593_1.jpg)
De uitnodiging
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4268_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4268_2.jpg)
Het feestelijk versierde feestvarken in de regen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4270_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4270_1.jpg)
Nog een laatste inspectie ronde voor de doopplechtigheid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4271_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4271_2.jpg)
Ook de SGB 2 "Borsele" was voor deze gelegenheid onder stoom gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4273_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4273_2.jpg)
Tijdens de inloop was er nog genoeg te zien in en rond de loods. De omBC begint handen en voeten te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4278_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4278_2.jpg)
Lekker bij de koffie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4281_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4281_3.jpg)
Passende gebakjes, waar sommige maar niet genoeg van konden krijgen. Jammer van dat hoedje......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4277_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4277_1.jpg)
Aan belangstelling niet te klagen. Rechts vooraan de Burgervader van Goes, Mr L.J.Verhulst, die de doop zal verrichten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4275_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4275_3.jpg)
De ceremoniemeester Jos van der Heijden, op een wel zeer ruim bemeten podium!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4276_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4276_2.jpg)
de voorzitter van de SGB, de heer M.H de Bart, hete de aanwezige gasten hartelijk welkom en vertelde iets over de tot stand koming van oa de fonsenwerving die het mogenlijk maakte deze restauratie uit te voeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4283_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4283_2.jpg)
De projectleider van het "Enter"project, de heer B.Kramer verteld op zijn beurd wat er allemaal gebeurd is in de vrij korte tijd die de restauratie geduurd heeft en dat een derde bedrijfsvaardige loc van levensbelang is voor de SGB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4285_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4285_2.jpg)
Ik weet niet wat deze mannen denken als zij zo naar de fles staren. Na een seintje van de heer Kramer doen zij de deuren open zodat er vrij baan voor de 4389 is om aan de doopplechtigheid deel te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4286_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4286_2.jpg)
De weg is vrij voor de 4389.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4287_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4287_2.jpg)
Langzaam maar statig rijdt de 4389 naar binnen. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4289_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4289_3.jpg)
om vlak voor de fles halt houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4291_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4291_3.jpg)
Aan belangstelling heeft de 4389 geen gebrek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4294_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4294_2.jpg)
ook niet van de pers 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4295_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4295_4.jpg)
De burgermeester L.J. Verhulst houdt nog een korte toespraak en begeeft zich dan naar de Champagne fles om de 4389 te dopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4298_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4298_2.jpg)
De Champagnefles onderweg naar de bufferplaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4299_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4299_4.jpg)
Gedoopt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4301_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4301_4.jpg)
Dit is wat er overblijf van de Champagnefles,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4302_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4302_1.jpg)
en dit van de inhoud
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4303_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4303_3.jpg)
na de doop gleed de 4389 statig de loods uit om aan het eigenlijke werk te beginnen, het trekken van treinen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4304.jpg)
Vers gedoopt en onderweg naar het perron om de trein met genodigden op te pikken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4307.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4307.jpg)
Staat dat hoedje weer in de weg.......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4309_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4309_2.jpg)
Twee schitterende locomotieven onder stoom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4315_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4315_2.jpg)
Overweg, markering, alles in stijl
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4316_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4316_3.jpg)
Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4317_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4317_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4318_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4318_1.jpg)
De wens van velen in 1 op 87
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4320_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4320_2.jpg)
Het was echt koud....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4330_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4330_2.jpg)
Omlopen voor de terugreis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4338.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4338.jpg)
aankoppelen en....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4341_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4341_1.jpg)
weer thuis.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4316_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4316_3.jpg)
Er zijn altijd wel mensen die in de weg lopen :)
Graag gedaan :-*
-
Vraag: In deze uitvoering is de loc toch al tijdens de pinkster stoom dagen in Spoorwegmuseum geweest ??
Ik meen in 1998.
Bas
-
Antwoord: dat klopt.
-
Is dat wel zo??????lees er de laatste regel van de intro nog maar eens op na :)
-
Zoek de verschillen ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img593_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4304.jpg)
-
Inderdaad. In de afgelopen 2 jaar is de loc geheel gerestaureerd en daarbij zijn allerlei kleine verbouwingen uit het verleden ongedaan gemaakt.
-
Zoek de verschillen ...
Umm, de schoorsteen is achterstevoren weer geplaatst
-
Misschien leuk om te weten dat de USATC 1948 samen met de 4389 dienst hebben gedaan bij de Oranje Nassaumijnen onder de nummers ON26 en ON27. In 1970, na de buitendienst stelling is de ON 27 vrijwel onmiddelijk gesloopt. De 26 werd reserve locomotief en heeft daardoor kunnen overleven.
-
De schoorsteen staat nu juist weer op de juiste manier op de machine. Het 'nokje' waaraan waarschijnlijk gezien werd dat ze nu 180 graden gedraaid staat t.o.v. voor de restauratie, hoort richting machinistenhuis te wijzen en was oorspronkelijk bedoeld om de afdekplaat van de schoorsteen in open toestand te borgen.
Maar ik neem toch aan dat de grootste veranderingen aan deze machine ook wel opgemerkt zijn (alhoewel ik ze hier nog niet heb gelezen)?
Groeten,
Martin
-
Kleine greep:
Nieuwe wielbanden
Nieuwe Mc-huis met correcte ramen
Nieuwe waterbakken zonder uitsparingen
Nieuwe achterbufferbalk met correcte buffers
Nieuwe rookkastdeur
luchtpomp voor treinleiding uitzicht geplaatst
Injecteurs onder het Mc-huis geplaatst
Correcte opschriften
:P
-
Bijna goed ;D
De waterbakken zijn niet nieuw. Deze zijn hergebruikt. Wel zijn de uitsparingen inderdaad verdwenen
Injecteurs hingen altijd al onder het machinistenhuis en zijn ook dezelfde injecteurs. Het zijn niet aanzuigende injecteurs en deze plaats je voor een goede werking altijd zo laag mogelijk en zeker onder de laagst mogelijke waterlijn. Reden dat ze nu beter zichtbaar zijn is omdat de voetplaat is aangepast.
-
Verder zie ik op foto's dat diverse handrails zijn verdwenen. Deze zaten er oorspronkelijk niet op, maar zijn na de oorlog blijkbaar toegevoegd toen ze in Frankrijk dienst deden, en de ON mijnen hebben er volgens mij ook nog een paar toegevoegd.
-
Nieuwe ketel. Is maar een detail, wel meteen het duurste detail.
Verder is de luchtpomp die linksvoor stond verdwenen. Er staat er nu eentje binnen in het machinistenhuis, uit het zicht. Origineel had de loc namelijk geen luchtpomp.
-
Als ik het goed zie is er ook afscheid genomen van de vernoeming naar Enter ?
Prachtig machinetje hoor verder :)
-
De loc is zo goed mogelijk teruggebracht in de originele toestand. Mijn interpretatie is dat het bordje met de naam van Enter daar niet bij past, en daarom is weggelaten. Overigens heb ik tijdens de ceremonie de naam Enter nog veel gehoord om de loc aan te duiden.
-
Tot in de details weet ik het niet maar de naam van Ing. H.F. Enter is er niet een waar je snel afscheid van neemt. Een man die zich zo heeft ingezet voor het behouden van museumlijnen (waaronder die van ons) serveer je niet zomaar af.
Nog niet alle onderdelen zaten terug gemonteerd tijdens de indienstname. Er ontbraken nog een paar handgrepen en inderdaad zaten ook de naamplaten niet op de loc. De naamplaten passen niet bij het originele uiterlijk van de machine en dus is men op dit moment aan het kijken of er misschien ook andere manieren zijn om deze naam tot uiting te brengen. Het kan nog alle kanten op en voor hetzelfde geld wordt toch besloten dat dit soort naamplaten de beste manier zijn.
Vooropgesteld kan worden dat USAtc locomotief 4389 bij de SGB gewoon Ing. H.F. Enter (of kortweg Enter) heet.
Groeten,
Martin
-
martijnhaman
Officiële indienststelling stoomlocomotief USATC 4389 van de SGB
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2013, 18:51:43 »
Tijdens Sporen naar het verleden had de stoomlocomotief al dienst gedaan, maar vandaag vond dan de officiële indienststelling van stoomlocomotief USATC 4389 van de SGB plaats. Na diverse speeches en de officiële handeling door de burgemeester van Goes stond voor de genodigden een rit van Goes naar ’s-Gravenpolder-‘s - Heer Abtskerke en terug op het programma. Het wisselvallige weer werkte ook mee: op de juiste momenten was droog en liet zelfs de zon zich zien. Hieronder wat foto’s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Indienststelling_USATC4389_02_zpsee6038851.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Indienststelling_USATC4389_02_zpsee6038851.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4347/36364600335_41b6d743b2_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4426/36320207746_390147377b_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4433/36196056652_3341646fd5_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4440/36320207456_8bcc65a94c_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4340/36196056512_e4693cb51c_b.jpg)
(https://farm5.staticflickr.com/4415/36320207166_c277b8b57d_b.jpg)