BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: mdonker op 22 May 2013, 00:54:59
-
Hallo,
ik balast mijn rails ook met verdunde houtlijm. Eerst spuit ik het balast (als het op de plek ligt) in met water met afwasmiddel er in. Daarna de verdunde houtlijm. Nu komt het probleem dat ik heb. naar een tijdje gaat het afwasmiddel of wat dan ook tussen mijn rails verbinders oxideren of Wat dan ook.
In ieder geval zorgt het er voor dat het stroom onderbroken wordt En ik krijg het niet schoon tenzij ik sloop.
Is hier iemand die mij snapt en misschien een oplossing heeft??
Mvg mark
-
Dit bericht even afgesplitst van een ander (oud) draadje. (y)
Met vriendelijke groet,
Ronald.
-
Welk merk rail gebruik je?
Hoe heb je de verhoudingen van het lijm mengsel?
Tinus.
-
Ja, het moet in ieder geval echt droog worden. Het klinkt alsof het niet helemaal of niet snel genoeg droogt. Welke merk en type houtlijm gebruik je?
-
Ja, ik snap je en herken het probleem. Ik heb dit ook gehad met Fleischmann modelrails. De rails en de lassen/railverbinders gingen groen uitslaan van de oxidatie. Slopen was de enige oplossing. Schoonkrabben met een scherp hobbymes leverde te weinig resultaat op. Waaschijnlijk is dit ontstaan door te veel water te gebruiken en een te lange droogtijd.
Groet,
Ruud
-
wat ik nog wel eens doe is de rail lassen schoon borstelen met een glasvezel pen verkrijgbaar bij electronica winkel
Mvg Henk
-
Voor het balasten alle verbindingen solderen.
Geeft een zekere verbinding.
Verbouwen wordt wat lastiger, dat wel.
Maar daar heb je een dremel voor
Groeten, Jan
-
Hallo ik heb fleischmann rails zonder bedding.
En gebruik houtlijm van de action leek me wel goed spul.
De verhouding doe ik 2water 1 houtlijm
Solderen leek mij ook een goede optie maar het lukt me niet de rails te solderen.
En echt roest zie ik ik ook niet op de rails.
Er moet tog een middeltje zijn dat je er op kunt druppelen zodat het schoon wordt
Dat zou wel de beste oplossing zijn ik wil mijn baan niet afbreken .
Gr mark
-
Die Fleischmann rail is van messing, dit een van de betere materialen om te solderen.
Voor het sneller laten drogen van de lijm gebruik ik 1:1 verhouding.
De lijm laat na het drogen vaak een dun laagje achter op de spoorstaven.
Dit zou je even met een poetsblokje (gum) moeten poetsen.
Tinus.
-
De boven kant van de rails maak ik altijd schoon met zon blokje
Dat er een laagje achterblijft wist ik.
Het rare is dat ik het balast al wel 4/5maand geleden heb gelegd.
En nu stopt mijn trein bij twee stukken spoor door die smerige raillassen
Eerst was er niks aan de hand.
-
buitenkant van de rails vlak naast de raillassen heel lichtjes schuren, bv met glasvezelpotlood.
Flinke bout erop, harskernsoldeer erbij, en je bakt de boel toch zó aan elkaar?
Wel eerst zorgen voor een schoon oppervlak, zodat de soldeer mooi vloeit.
Anders even een draadbrugje bakken.
Hendrik Jan
-
Als je raillassen doorsoldeert wel oppassen dat je niet te grote lengtes aan elkaar soldeert. Anders krijg je spoorspatting.
De mooiste oplossing is om elk railstuk van een aansluitdraad te voorzien. Onder de baan verbind je die dan aan elkaar door.
-
raillassen doorsolderen is garantie voor ellende, het werkt zich altijd los en door het soldeer (dat veel harder oxideert dan nieuwzilver) heb je meteen slecht contact. Alleen de raillas overbruggen met een draad (dus in feite elk stuk rail een eigen draad) helpt echt.
-
draadbrugje bakken
-
Oke alvast hartstikke bedankt.
Ik denk dat ik maar een paar bruggetjes moet gaan maken dan.
Mvg mark
-
Brugjes solderen is inderdaad het makkelijkst.
Ik bedacht ook dat het doorsolderen van railverbinders niet echt werkt als de boel al geoxideerd is. Je komt er nooit goed tussen om het schoon te maken.