BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: jakop op 21 May 2013, 20:31:23
-
Het probleem uit de titel steekt de kop nadat ik het motortje uit mijn Märklin 1702 voorzien heb van een permanent magneet omdat ik de lok wil digitaliseren met een Lokpilot 4.0.
Zolang het toerental laag is, het motortje loopt op dit moment op zo'n 3,5-4 V rustig rond, is er niets aan de hand.
Draai ik dat wat op dan gaat de zaak 'gieren'
Er is wat axiale speling en als ik de motor zo houd met de koolborstelzijde onder dan stopt het gieren, rechtop of koolborstelzijde boven is een ramp
Een klein beetje druk met een schroevendraaier op slechts 1 koolborstel laat het gieren stoppen.
De veertjes iets strakker zetten hielp dan weer niet.....
Iemand bekend met deze 'uitdaging' en met de oplossing?
O ja, de motor heeft nooit op wisselspanning gereden (geen baan) en nu was de bedoeling dat de eerste meters van de lok digitaal zouden beginnen :-\
Jakop
-
Tip voor de volgende keer: lok eerst analoog testen voor je m ombouwt. Dan weet je namelijk zeker dat de problemen ontstaan zijn door de ombouw.
Wat je zou kunnen proberen is het motorschild iets losdraaien.
Groeten,
Rauke
-
Ja en nee.... Het motortje loopt nu op pure gelijkstroom, de decoder is nog niet in beeld.
Het leek me niet nodig de motor te testen in wisselstroom-vorm daar er toch een permanent magneet in kwam.
Het schild iets lossen heb ik geprobeert, hielp niet helaas.
Wat ik bij de buren lees is vooral olie en vet.... De tandwielen heb ik wel licht geolied de uiteinden van het anker niet echt.... Vanavond zal ik dat eens proberen met wat lagervet.
Jakop
-
Soms moet je drastische maatregelen nemen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9806.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9806.jpg)
Met wat kogellagervet (schaal 1:1) op beide uiteinden van het ankerasje loopt het motortje nu al ruim 20 minuten, zonder gieren met een licht geratel van de tandwielen Märklin eigen, met steeds meer voltjes op de koolborstels rond.
Nu nog een sessie de andere kant uit en dan verder met de rest van de ingewanden van de lok.
-
Hoi
En de volgende keer wel gelijk smeren, hè? ::)
Tip: Zet de aandrukveren echt op een zo laag mogelijke spanning. De lipjes boven bij de veren mogen rustig helemaal naar boven en nog iets naar binnen gebogen.
Collector en koolborstels verslijten minder, en de motor loop nog rustiger.
Bart
-
Hallo Jakop,
Waarschijnlijk zijn de lagertjes iets uitgelubberd, mogelijk omdat ze eens drooggelopen zijn. Dat gaat vrij snel bij de bronzen busjes, die normaliter gebruikt worden. Ze "opvullen" met wat stevig vet, zoals je hebt gedaan, is dan een goede oplossing. Ik heb hetzelfde eens gedaan bij een Fleischmann Sprinter, die ook wel kon janken van het rondjes moeten rijden. Eventueel kun je de lagertjes vervangen.
-
Op het drierailforum laat Johan ook zien hoe hij de gewone lagers vervangt door exemplaren met kogellagertjes. Best eenvoudig en ik vind het een betere oplossing dan die klodders vet.
-
@Bart Smeren met olie had ik wel gedaan maar dat bleek niet voldoende :-\
Dat van de veertjes ga ik proberen Bart, dank voor de tip
@phdirk Van uitlubberen is hier geen sprake. De lok is nieuw gekocht in 1999 maar heeft nog geen meter gereden. De motor maakte (nu in gelijkstroomversie) z'n eerste rondjes.
@Henk Heb je een linkje? Ik heb vrij uitgebreid gezocht bij de buren maar dat niet gezien. Klodders is wel overdreven hoor Henk ;D. Met een satéprikkers een miniem kloddertjetjetje op beide uiteinden van het asje gesmeerd.
Ik heb denk ik voor 10.000.000 motortjes in die bus ;)
Jakop
-
Dit is het draadje van Johan zelf.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.0 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.0)
Niet schrikken van zijn grondige aanpak, hij is metaalbewerker, later in het draadje blijkt dat het best met eenvoudig gereedschap kan.
-
Dank u! Dat ga ik eerst even lezen (y)