BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Beached op 21 May 2013, 09:51:19
-
Gebouwd in 1908 waren de NBDS 30-35 de eerste grote (2'C) sneltreinlocs in Nederland. Deze pioniers kwamen bij de zo goed als hofleverancier Beyer, Peacock and Co, Manchester vandaan. Later zijn er nog twee bijbesteld van Hohenzollern in Duitsland, een heeft de NBDS nog als de 36 gekend, de andere kwam bij de SS in dienst in 1920. Om binnen de gewichtsgrenzen van de NBDS te blijven was het ontwerp een relatief licht gebouwd. Dit was in sommige plaatsen een beetje teveel van het goede, want na pas 30 jaar dienst kregen de eerste locs last van scheuren in de frames van zo'n formaat dat het het het einde van de meerderheid van de locs betekende. De overgebleven 3501, 3505 en 3508 mochten onder een snelheidsbeperking van 50 km/u nog tot vlak na de oorlog doorrijden.
In 1935 was de hele serie in Zwolle gestationeerd, en deden dus ook regelmatig de Noordelijke steden aan. Nu is de 3500 een sneltreinloc, en zal mede vanwege haar grootte en gewicht de lokaalspoorlijnen in Oost Groningen en Drenthe nooit aangedaan hebben, en is dus eigenlijk totaal ongeschikt voor inzet naar Nieuweveenschekanaal. Daartegen is het een mooie loc en als eerste zelfbouwloc is de loc nog aardig groot om de benodigde mechaniek en electronica in kwijt te raken zonder al te veel problemen. En na de NS 3931 kijken de inwoners van Nieuweveenschekaanaal toch niet meer op van zo'n exoot 8)
De NS 3506 is gekozen omdat 'ie uit de eerste levering kwam en dus met die mooie Beyer Peacock platen kwam, ik een foto van de loc heb gevonden en omdat de loc een lange tender heeft, wat het weer afzet tegen de Jan-met-de-pet 3700
En als ik dan eindelijk klaar ben hoop ik dat de loc er zo uit gaat zien:
http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5489924734/sizes/l/in/set-72157625605967604/ (http://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5489924734/sizes/l/in/set-72157625605967604/)
Zo, genoeg droge geschiedenis, aan het bouwen maar.
Als eerste de wielen, die al een half jaar rondslingeren. Ze zijn afkomstig van North Yard, en al zijn ze bedoeld voor 1:64 Nieuw Zeelandse locs zijn ze ook uitermate geschikt voor de 3506. De drijfwielen moet ik nog ergens anders bestellen, klusje voor later
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_1.jpg)
Ik ben begonnen met de tenderdraaistellen. Men neme een messing plaat van 0,3mm, boort er gaten in voor de lagers waardoor M2 schroefjes worden gestoken om de vier platen tijdelijk tot een te maken. Heel wat vijlen later en de ruwbouw van de draaistelzijkanten is een feit
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_3.jpg)
De draaistellen zijn gecompenseerd uitgevoerd. Naar een methode die ik al eens eerder had toegepast heb ik een viertal blokjes messing voorzien van M1,4 schroefdraad. Moertjes had ook gekund, maar dat was dan weer te slim en simpel. ::) Een M1,4 schroefje verbindt de zijplaat met de wiegbalk zodat de zijplaat kan draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_5.jpg)
De wiegbalk bestaat uit wat dikker materiaal, en omdat ik altijd ruzie heb met op de juiste plaats en met de juiste radius buigen van messing plaat heeft het me twee pogingen gekost om ze op de juiste lengte te krijgen. Uiteindelijk is het me gelukt en heb ik twee ruwbouw draaistellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_4.jpg)
mvg,
Rick
-
Geweldig. Ik ben heel benieuwd! (y)
Leuk extra weetje: de Nederlandsch Indische Spoorwegmij heeft in de jaren dertig geprobeerd een aantal 3700'den over te nemen van de NS voor dienst op Java. Dat zag de NS niet zitten. Wel kon de NISM een aantal locs serie 3500 overnemen, maar daar bedankte de NISM vriendelijk voor. De problemen met de frameplaten waren ook daar bekend ;D
Eelco
-
Succes ermee! Wel graag wat correcties op de geschiedenis. De Blauwe Brabanders hadden niets anders
dan de wieldiameter gemeen met de Immingham class. Toen die een jaar na indienststelling een inch grotere
wielbanden kreeg was dat ook over! De maatvergelijking staat hier: http://www.stoomlok.nl/NBDS38/
Verder begonnen de frameplaten veel eerder dan na 30 jaar te scheuren, dat lag eerder aan de inferieure
scheen- en sluitstukken dan aan de dikte van het frame.
mvrgr
Koopmans
-
Bedankt Eeelco en JJG Koopmans
Ik deed de geschiedenis zo even uit m'n hoofd, gevalletje "wires crossed" zeg maar. Ik heb de correcties nu doorgevoerd (y)
mvg,
Rick
-
Laat Tomasso het trouwens maar niet horen dat je een groene blauwe brabander gaat bouwen.... ;D
-
Mooie lok Rick,
Ter geruststelling van Tom: een groene blauwe brabander is een grotere uitdaging. Er zit "meer'' op. Je ziet al de voorwarmer met Knorr pomp en eigenlijk vind ik de ramen in het machinistenhuis in de groene uitvoering ook beter in proportie dan het enkele raam uit de NBDS tijd. Spatborden op de bogie zijn ook een uitdaging met de messing randen.
Succes Rick!
mvg,
Ivo
-
Bedankt Ivo. Spatborden daar heb ik al een oplossing voor, en de rest zal ook wel lukken zonder Philo frutsels
Eelco, ik denk dat ik ver genoeg van Tomasso weg woon dat ik buiten zijn sfeer van invloed zit 8)
-
Ondanks de afstand gaat het project met een snelheid die verdacht veel op eene heer T. lijkt ::) :-*
Om maar te bewijzen dat er toch nog wat gebeurt, maar een paar fotos. Dit terwijl er ook nog een trio wagentjes wordt geschilderd en ik een kitje in elkaar heb geprutst.
Vlakke messing draaistellen zijn redelijk saai, en de echte hebben een lekkere hoeveelheid klinknagels. Om die er zonder al te veel geouwehoer op te krijgen zijn de klinknagels in een stuk 0,4mm styreen gedrukt. Het styreen is op de messing draaistelzijkanten geplakt met secondelijm, met als voordeel dat de bolling in het styreen na de klinknagelronde er ook weer uit kan worden gedrukt. Na het lijmen kan het styreen op maat gevijld worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_7.jpg)
Ook is een begin gemaakt aan de bodem van de tender, grotendeels om te kijken hoeveel ruimte ik heb voor de aandrijving en of mijn draaistellen doen wat ze moeten doen. De basis is 0.8mm styreen, met balkjes erop gelijmd volgens voorbeeld, met de nodige draagpunten voor driepunts ophanging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_6.jpg)
mvg,
Rick
-
Van de week lekker verder geprutst aan het draaistel, allemaal detailwerk voor de veren en aspotten die de draaistellen afmaken. Stomtoevallig ben ik dit weekend met precies dezelfde dingen bezig geweest, maar dan 1:1: aslagers reviseren en in elkaar zetten 8)
En hoe het er dan uitziet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_8.jpg)
mvg,
Rick
-
Ziet er goed uit! ;)
Dit word de 1ste ''Blauwe Brabander'' voor wisselstroom toch?
Grtjes Remy
-
Nee, heb al eens op een beurs een 3-rail versie zien rijden.
-
Van Artitec?
Grtjes Remy
-
Het wordt een AC/DC loc. Dat wil zeggen, normaliter 2 rail, maar voor op de club modulebaan kan de loc omgezet worden tot 3-rail. Op mijn NS 3931 heb ik dit systeem ook, en het werkt goed.
mvg,
Rick
-
Van Artitec?
Grtjes Remy
Ga eerst eens op zoek als je een bericht schrijft of dat bericht wel mogelijk is.
Als je bij google invult 'Blauwe Brabander + Artitec' zul je zien dat Artitec wel/niet een Blauwe Brabander heeft uitgebracht...
-
Wijbe,
Ik begrijp jouw reactie, maar allicht wordt hier een 3500 voor een 3700 aangezien. Niet iedereen heeft dezelfde kennis van zaken. Keep that in mind voordat je een bericht zoals hierboven post. (y)
-
Na de CHD was de 3506 het volgende project dat weer opgepakt is. Na de draaistellen is de bak van de tender aan de beurt. De bak gaat bestaan uit een laminaatconstructie; de basis bestaat uit 0,75mm styreen voor de stevigheid, met een dun laagje styreen met alle klinknagels er bovenop.
Na een berg denkwerk is het mes weer in het styreen gezet met als resultaat de doos die de basis van de tender vormt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_9.jpg)
Daarna konden de eerste details gemaakt worden, waaronder de bufferbalk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_11.jpg)
Ook heeft de tender nu een koppeling, dus kan er al testgereden worden 8)
mvg,
Rick
-
wordt mooi. kijk ernaar uit om het resultaat te zien.
en bouw je de hele lok van styreen?
of alleen grotevlakken bv tender-machinistenhuisje... etc etc
gr dennis
-
Bedankt Dennis, Ik bouw de loc min of meer met wat het me het beste uitkomt. Dat betekent dus messing frame enzovoort, maar als het stevig en mooi genoeg in styreen kan dan is het styreen. Styreen vind ik lekker makkelijk bouwen maar is een beetje aan de slappe kant voor dun spul.
mvg,
Rick
-
Bij vlagen gebeurt er wat, en dan is het weer stil. Dat wil zeggen, ik bouw liever dan dat ik schrijf ::)
De tender van de 3506 heeft mooie gebogen randen. Typisch Engels en ook heel fraai. Helaas zijn het nogal lastige dingen om strak na te bouwen. Om de vorm van de randen goed strak te krijgen heb ik voor een laminaat consructie gekozen. het bestaat uit een stukje dun messing voor de vorm en styreen om met de rest aan te sluiten.
De messing achterkant was eerst omgebogen om de knik bij de zijschotten vast te leggen. Daarna is de ronding voorzichtig om een stuk messing buis gebogen in de bankschroef met dit als resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_16.jpg)
Messing voor- en achterwanden zijn op de zijschotten gesoldeerd en het geheel werd toen op de bak van de tender gelijmd. Toen kwam het echte werk, talloze klinknagels in lapjes 0,25mm styreen te drukken. Een kwestie van verstand op nul en een film op de laptop afspelen. De styrenen wanden zijn voorgebogen en op de tender gelijmd met secondenlijm. De randen zijn met 0,5mm rond styreen afgewerkt met dit als resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_17.jpg)
Toen was het een kwestie van details aanbrengen. Traptredes hier, sluitseinijzers daar, een handrem, een kolenmond en veel meer. Bij het frequent nakijken van fotos ziel me opeens de gereedschapskist op de tender op. Op de tekening van de tender was het ding niet aangegeven, en ruimte was er ook niet. Hoe zit dat dan? Na een paar keer fotos en tekeningen vergelijken viel het me opeens op dat de zijschotten aan de achterkant te lang zijn. De tekening klopt niet. Dat wil zeggen, de tekening is correct voor een van de Hohenzollern 3500-en, maar de rest hadden minder lange zijschotten. Omdat het me toch begon te storen zijn met een beetje geweld de zijschotten ingekort en nieuwe zijwandjes gemaakt zodat het er nu uit ziet zoals het hoort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_22.jpg)
De tender is nu zo goed als af, de buffers zijn op de bufferschalen na klaar, die moeten nog eerst even in een draaibank op maat gedraaid worden voordat ze gemonterd kunnen worden.
Ook aan de voorkant is het nodige gedetailleerd. Het stookgereedschap is present, de kolenschop ligt klaar, en de tweetand en stoothaak liggen netjes op hun plek op de tender. Als Kaptein Kniesoor er nog wat op aan te merken heeft laat maar horen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_3506_21.jpg)
Nu zal het weer even stil zijn. De wielen voor de loc zijn gearriveerd, maar eerst een tussenpauze in de vorm van een Fairlie met de naam Snake...
mvg,
Rick
-
De tender is al top (y)
-
Jemig de pemig, dat ziet er goed uit zeg... Ondanks dat het bouwtempo wel erg laag ligt... ;D
-
vraagje, waarom styreen en geen latoenkoper waar je de klinknagels in drukt.
-
Ziet er heel mooi uit . (y) ( maar ik vraag me toch af hoe een rijtje decal klinknagels het doet op zo'n tenderwandje )
-
Ben ook wel benieuwd waar je de drijf wielen vandaan haalt. Een bestaand model?
-
Romford/Markits of Alan Gibson
-
Bedakt voor de complimenten (y)
Tomasso, ;D
Jan, Ik vind styreen gewoon makkelijk werken. Je kunt het met een mes bewerken en spul zoals de randen kunnen er makkelijk op gelijmd worden.
De drijfwielen komen van Alan Gibson vandaan Mooie fijne wielen al zijn de banden aan de dikke kant en de assen zijn ook 1/8" (3.2mm) in plaats van de Europese 2 mm. Loop- en tenderwielen komen van North Yard hier in NZ.
mvg,
Rick