BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Sven op 20 May 2013, 17:43:18
-
Ik heb eerder al een spuitbus Citadel satijn vernis voor mijn model gebruikt zonder problemen. Nu echter ging het niet goed. Tot mijn schrik begon een deel wit uit te slaan en ook is aan een kant de messing plaatjes donkerder geworden. Het lijkt er wel op of er water (?) of teveel oplosmiddel bij het spuiten zat (messing plaatjes zijn met marker ingekleurd, wellicht uitgelopen?). Om het te redden, probeerde ik op die kant iets meer lak te spuiten, maar dat was iets te veel en nu ziet het wit er licht "gekraakt" uit.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Komt het wellicht omdat ik de spuitbus op zijn kant heb bewaard? Ik heb wel weer goed geschud voor gebruik. Ik weet niet of ik de bewuste kant als eerste heb gespoten. Ik denk niet dat het meer te redden is, maar op zich zie je het alleen maar van dichtbij. Jammer van de geplande fotosessie. :'(
-
Sven,
Dat is pech hebben, nu alles opnieuw spuiten?
mvg Joop
-
Dat is onmogelijk. Dit is zo'n ingewikkeld model, helemaal overnieuw beginnen met een nieuwe kap is de enige oplossing. Ik probeer hier een wijze les uit te halen.
Er is nog wel mee te leven, alleen moeilijk voor iemand die streeft naar perfectionisme. Daarbij is het ontzettend jammer dat een zo'n simpele actie, wat altijd goed is gegaan en eigenlijk helemaal niet fout mag gaan, deze perfectheid teniet doet. Ik plaats wel een foto als hij droog is.
-
Bus lak op nitrocellulose basis ?
-
Dat probleem heb ik ook met de airbrush.
vooral op donker verf krijg ik dan een grijze waas.
Ben benieuwd of iemand weet wat daarvan de oorzaak is.
Mvg,
Ben.
-
Bij nitrocellulose de luchtvochtigheid, teveel vocht in de lucht maakt de lak wit uitslaan. Spuit die zooi regelmatig op hout en vaak de zomerdag nog met de kachel in m'n spuitcabine aan...matte lak op een donkere ondergrond geeft altijd een witte waas, matteringsmiddel is nl wit van kleur...
-
Bij Googlen op citadel satin varnish (https://www.google.nl/search?q=citadel+satin+varnish&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari) kom ik ook wat problemen tegen, onder andere deze:
klik (http://www.meggilu.com/2012/08/reviewing-citadel-purity-seal-from.html).
-
Bus lak op nitrocellulose basis ?
Bus lak, maar ik weet niet op welke basis.
Vond net dit artikel (http://aaminis.myfastforum.org/archive/bad-clearcoat-watching-your-work-go-down-the-drain...__o_t__t_9486.html) waar dezelfde ervaring wordt genoemd. In het kort komt het erop neer dat deze lak erg kritisch is en je maar een hele lichte laag moet doen, omdat ie heel snel droogt. En daar zal het probleem wel inzitten. Omdat ik ook de binnenzijde van de tram moet bereiken, moet ik meerdere keren vanuit een richting spuiten. Hij droogt inderdaad erg snel. Toch maar op zoek naar een alternatief. Het artikel zegt ook dat het nog wel te redden is met "CLEAR future floor wax". Van een andere website (http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/09/stuff_eng_tech_canopies.htm):
Future Floor Wax is a brand name of a a water-soluble high-gloss acrylic floor coating that was developed by SC Johnson in Racine, Wisconsin and is being distributed in the United States. Equivalent products are available in other countries but under different brand names. In many European countries, Future equivalent is known as Johnson's Klear, Klir or Klar. In other countries there may be similar products under entirely different names. Adding to the confusion is the fact that certain brand names (such as Klar) are used for entire series of various floor care products. Also, different products are more than likely to use different formulations, which may affect their properties from the modeller's point of view.
So if you are a Future newbie living in a distant country, how do you know which product to try? Well, look for a durable high-gloss floor finish that comes in a bottle. The liquid in a bottle should be as clear and transparent as water, with consistency of a thin oil. If you find such a product, try it, but on spare clear parts first!
-
Bedankt, Citadel!
Wel merkwaardig dat de inkt op de messing bordjes is gaan lopen. Wellicht ook door de hoeveelheid lak, maar ik kan me niet herinneren het de vorige keer anders te hebben gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/216_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/217_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/217_3.jpg)
-
Nmm, balen. Model dan maar verouderen/vervuilen?
-
Hoef ik weinig meer voor te doen. (y) Ik vind het nou ook niet echt een ramp, omdat ik er nu wel handigheid in heb gekregen om dit model te verven dus ik kan het zo nog een keer doen (kost wel tijd, overigens), maar ik hou er niet van als je ergens niet op kan vertrouwen.
Kan iemand een flexibeler product aanbevelen? Heeft iemand ervaring met een goede zijdematte oplossing van bijv Humbrol (makkelijker verkrijgbaar hier in Engeland)? Anders misschien toch weer gewoon met mijn airbrush doen, ipv zo'n spuitbus.
-
Simpele oplossing: heel voorzichtig met wat thinner er overheem spuiten. Heel voorzichtig.
-
Lijkt me NC lak, de thinner in die meuk laat je inkt ook lopen..
-
Nee hoor. Regelmatig werk ik plekjes bij met een marker waarna er blanke lak overheen gaat op thinner basis.
No problemo.
Het witte waas probleem kun je echt oplossen (letterlijk) met een beetje thinner. Deze tip zuig ik echt niet uit mijn duim ;D.
Bart heeft het me een keer verteld toen ik met het zelfde probleem zat.
-
Sven,
Als spuiten met thinner niet helpt (zou ik eerst proberen) heb ik nog wel een andere tip.
Als ik je foto's goed bekijk lijkt het in elk geval op de groene vlakken erop dat er kleine luchtbelletjes of anderzins bobbels in de lak zitten, die voor deze witte waas zorgen. Dat komt in het algemeen door te weinig verdunnen. Ik heb je draadje niet helemaal gevolgd en ik weet ook niet of de nummerschilden van messing zijn. Zoja dan zou ik de schilden eraf halen en in de thinner gooien en opnieuw inkleuren (ik spuit die schilden zwart en wrijf die daarna over een glad papiertje met wasbenzine erop. Een paar keer de wasbenzine opnieuw opbrengen, omdat die wasbenzine snel verdampt en dan heb je een mooi schild)
De kale bak zou ik vervolgens op de vlakken behandelen met schuurpapier korrel 1000. Klinkt heel raar, het gaat er dan nog lelijker (want grijzer uitzien), maar als je het daarna goed met blanke lak spuit (liever niet uit de spuitbus) krijg je ineens je model weer terug.
Of Future van Johnson nu werkt weet ik niet. Buiten Nederland gebruikt iedereen Future op plastic modellen als ideale blanke lak. Hier op het forum vindt men het niks. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt. Het is in Nederland onder een andere naam te koop. Het is vloerlak/was van Johnson en Johnson, maar ik heb op de internationale fora inmiddels begrepen dat het oorspronkelijke Future dat veel werd gebruikt, niet meer te koop is.
Succes met je mooie project!
mvg,
Ivo
-
Bedankt, Kees-Jan. Ik ga dat morgen eens proberen, het klinkt heel aannemelijk.
-
Ook Ivo bedankt voor de tips. De messing plaatjes kunnen er niet af, dan trek je de verf mee. Maar ik heb ze al opnieuw geschuurd, dat heeft ze weer opgefrist.
-
Succes.
En echt heel voorzichtig nevelen en eventueel een heel klein beetje blanke lak er bij mengen.
-
Hoi
En van tevoren met een föhn je modelletje even verwarmen. Gewoon, een graadje of 30
De thinner lost de blanke lak weer even op, zodat het vocht dat hierin zit weg kan.
Als je schildjes die je met een marker hebt ingekleurd wil overspuiten met blanke lak, dan kun je deze het beste eerst een dun laagje geven. Dit laat je even drogen, en daarna zet je pas alles in de blanke lak.
Bart
-
Johnson's Klear is tegenwoordig in de UK te koop als Pledge Multi Surface Wax.
Volgens de kenners als Ian Rathbone heeft het nog steeds dezelfde eigenschappen.
Een daarvan is dat het gemakkelijk te verwijderen is, mocht het niet het gewenste effect hebben.
Op rmweb staat minstens 1 artikel over Klear en de nieuwe formule.
Ook elders op internet staan diverse artikelen over Klear/Future o.a. deze:
http://www.swannysmodels.com/TheCompleteFuture.html
Leen.
-
Ik zal er morgen eens mee aan de slag gaan.
Overigens zit ik er nu nog eens naar te kijken en zie dat de ketel met alles eromheen mat is aangeslagen. En dat is eigenlijk erg mooi, alsof het al verweerd is. Ik weet niet wat er morgen gebeurd, maar het model verweren zoals Marc aangeeft, is een goede optie als het helemaal niets wordt. Beetje experimenteren met de verwering is makkelijker met een model dat er niet perfect uitziet. Wellicht kan ik hier mijn voordeel uithalen.
-
ken ik, mijn ervaring is, dat de blanke lak alleen met wasbenzine verdunt mag worden, NIET medt thinner (tenzij dat aangegeven is), ook dat de lak niet te oud mag zijn, en altijd erg dunne laagjes opbrengen, het mag niet nat worden zeg maar, dan is de kans op dit soort problemen het grootst. Wat kan helpen, als het al wit is, is een laag hoogglans blanke lak.
Ik heb een tijd met een of ander Amerikaans merk lak gewerkt, zonder problemen, maar dat is nu op.
Elke keer een nieuw potje revell/humbrol lak gebruiken..
Heb ook een flesje phildie blanke lak staan, maar nog niet gebruikt.
Succes
Edwin
-
Hoi,
Ik wel ;) Phildie blanke lak is wat mij betreft het beste wat me ooit op dit gebied is overkomen 8) (y) Volledig probleemloos op elke ondergrond ( mits die goed droog is ) en zeer vergevings gezind, zelfs kleine 'zakkertjes' verdwijnen compleet na droging ! (y)
Grtzz,
Karst
-
jup, volledig met Karst eens... top spul (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7569_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7569_3_1.jpg)
Is mij ook eens overkomen met het matte. Allemaal witte stippen.
-
Zo maar gelaten dan?
-
Gedeeltelijk, ik heb er een draai aangegeven zodat het acceptabel is :)
-
Grote dank aan Kees-Jan voor zijn suggestie, want het heeft het "ijs" op het model weggehaald. Het was overigens niet nevelen, want dat had geen effect, maar een laag alsof je aan het verven was. Dat kan er ook mee te maken hebben dat ik de laklaag wat te dik had gemaakt, omdat ik dacht dat ik het dan zo kon redden (omgekeerd effect, achteraf gezien). Maar met thinner erover heen heeft het dus letterlijk opgelost. Da's weer een geruststelling en, zoals ik eerder al aangaf, ik ben weer een ervaring rijker.
Ter vergelijking. Links: het probleem, Rechts: hersteld. Later een fotoserie in mijn draadje, eerst het dak nog afmaken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/218_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/218_3.jpg)
-
Sven,
Een wereld van verschil! Of zit je ons voor de gek te houden?? ;) Het effect is super.
mvg,
Ivo
-
Het licht is vandaag beter dan gisteren, dus de kleuren zijn er nu wat mooier uitgekomen. Maar het groen is niet meer zo flets als voorheen.
-
Mooi!
De credits gaan naar Bart. Van hem heb ik het geleerd.
Volgende tip:
Bij vocht in je airbrush welke blaasjes geeft in je verf: geen paniek en laten drogen. Daarna met een wattestaafje (met eventueel iets van wasbenzine, geen thinner) de plekjes wegvegen. Daarna opnieuw spuiten.