BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ronald69 op 19 May 2013, 17:05:16
-
Eindelijk kan ik beginnen, wel iets later dan gepland. De verbouwing van de zolder, behangen, het schilderwerk en de interne verhuizing liepen iets uit maar nu zijn we dan begonnen. Ook plaats ik de link over het ontstaan van het baanplan.
BAANPLAN (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46648.msg750735.html#msg750735)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2142_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2142_1.jpg)
Het baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0103_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0103_12.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0104_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0104_9.jpg)
De (nog) lege kamer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0105_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0105_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0106_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0106_9.jpg)
Start van de onderbouw.
Grt, Ronald.
-
Ziet er goed uit, veel plezier ermee ;D
Welk tijdperk gaat dit zich afspelen?
-
Het gaat zich afspelen in TP III tot TP IVa.
Grt, Ronald.
-
Deze komt bekend voor, heb me er nog tegenaan bemoeid met het ontwerp hiervan. Leuk om nu te volgen hoe dit gebouwd gaat worden. Succes er mee.
Roelco
-
aah, een bekend plan..
misschien leuk om het draadje van het bedenken van dit plan ook even een link te plaatsen ;D
ik ga je volgen ;)
-
@ Roelco en Auke,
Bedankt voor de reactie, link naar het ontstaan van het baanplan ga ik plaatsen.
Grt, Ronald.
-
En weer een stukje verder.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0107_zps16866e69.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0107_zps16866e69.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0109_zps5d3b0025.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0109_zps5d3b0025.jpg.html)
Het wachten is op het rolletje kurk die binnenkort geleverd gaat worden zodat ik verder kan gaan met het leggen van de rails.
Het scherm staat op de plek waar de spiraal is gepland, voor een betere plek ben ik nog aan het nadenken.
Voor meer beweegruimte is de werktafel neerklapbaar.
Grt, Ronald.
-
Dat is in elk geval een goede start (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Maar even een kleine vraag:
Waarom heb je niet 1st geprobeerd om die spiraal te bouwen en m dan neer te zetten/in te bouwen,ipv het spul nu te moeten maken in een krap hoekje waar je geen kant op kan ?
-
Hallo Floris,
Het lijkt krap bemeten maar de ruimte waar de spiraal komt is 120 x 120 cm. De kastjes kunnen weggeschoven worden. Deze ruimte is toegankelijker dan de vorige, zie hier ==>>
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1863_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1863_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_223_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_223_2.jpg)
In tegenstelling tot de oude spiraal kan ik in de nieuwe rondom staan.
Grt, Ronald.
-
Aha ok dat is duidelijk,dan vertekent het beeld idd aardig :o
Het zal dus best goed komen,ben erg benieuwd (y)
-
Vind het altijd knap als iemand een spiraal gaat bouwen (y) behangen,schilderen enz. en dan pas kunnen beginnen hahha ja ik ken het ;) interessant baanplan ga het volgen! :)
Gr. Gerhard
-
Dat uitzicht door het raam... Zwolle-Zuid ergens ?
-
@ Floris,
Heb nog even nagemeten, het is om precies te zijn 95 x 120. De missende 25 cm haal ik uit de grondplaat links van het scherm alwaar de oprit van de spiraal komt.
Oja, de kurk is inmiddels geleverd, morgen maar eens een stukje gaan leggen.
Grt, Ronald.
-
Dan zal het wel goed komen denk ik ;)
Wat is trouwens de reden geweest dat je schaduw station zo is geworden met 2 doodlopende sporen erin ?
Ik zou ze miss laten zakken ri het ene spoor dat weer ri bovenbouw loopt en met wat bochtwissels aansluiten,dan heb je nog 2 sporen waar je wat kan stallen/laten pauzeren.
Bovendien kan je mangat bovenin links dan ook iets ruimer en anders van vorm worden.
Zomaar een idee wat me bij het bekijken van het baanplan te binnen schiet.
In elk geval blijf ik m volgen hier (y)
-
Hallo Floris,
Op het doodlopende spoor komen de treinstellen en in TP IV de DD AR te staan zodat ik de getrokken treinen op de bovenste sporen kan stallen. Laten zakken is geen optie omdat dan de sporen te kort worden. Zie het maar als pendelsporen.
Dank in ieder geval voor het meedenken, de andere reageerders bedank ik ook voor hun input.
Grt, Ronald.
-
En de bouw gaat gestaag door:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0112_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0112_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0111_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0111_8.jpg)
Grt, Ronald.
-
Om toch tot een acceptabele lengte te komen zijn de 2 opstelsporen waar treinstellen en DD AR komen te staan aangepast want die in railplan staan blijken in de praktijk te kort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0115_13.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_10.jpg)
Geen probleem met Plan N, het spoortje kan nog ingekort worden.
Grt, Ronald.
-
Een tijdje niks meer geplaatst maar dit betekend niet dat er niks gebeurt is. Een kleine update dus.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0138_zpsbe71d109.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0138_zpsbe71d109.jpg.html)
Het schaduwstation met de uitgezaagde mangaten. Tevens het pendelspoor, waar de ICM-2 4069 staat, iets aangepast en heeft genoeg lengte om een DD AR met loc neer te zetten.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0139_zpsa99ec376.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0139_zpsa99ec376.jpg.html)
De boog naar de spiraal lijkt krap maar tijdens het proefrijden ging alles hier moeiteloos door zonder ontsporingen.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0143_zpse7cadd73.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0143_zpse7cadd73.jpg.html)
Opstelsporen zijn ruim genoeg om een loc + 5 rijtuigen neer te zetten.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0140_zps2b3764f5.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0140_zps2b3764f5.jpg.html)
Van spiraal naar schaduwstation.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0141_zps6a7a6c76.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0141_zps6a7a6c76.jpg.html)
Spiraal in aanbouw. Ben hier alvast mee begonnen om te zorgen dat ik goed uitkwam in het schaduwstation. Buitenboog = R4, binnenboog = R3.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0144_zpsd77ca48f.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0144_zpsd77ca48f.jpg.html)
Zo worden mijn wissels geschakeld, met telefoonrelais. Werkte goed op mijn vorige baan en ga deze hier ook gebruiken. Kan prima met de digitale aansturing middels een OC-32, zie hier ==>http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/60030021
Grt, Ronald.
-
Al een tijdje niks gepost maar in de tussen tijd niet stil gezeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0403_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0403_3.jpg)
Een blik in het toekomstige station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0405_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0405_5.jpg)
Het station vanuit de spiraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0407_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0407_6.jpg)
De spiraal, nu nog open maar waar straks de draaischijf met loods gepland staat.
Grt, Ronald.
-
ziet er goed uit! ;D (y)
-
Netjes hoor (y)
Dat was de stilte voor de storm hier ;D
-
Heel mooi! ;) (y)
Het materieel wat je hebt is echt mooi!
Grtjes Remy
-
geschakeld met telefoonrelais.
Leuk!
Gr. Jaap
-
Ziet er goed uit, geen spaghetti dit gaat je veel plezier geven!
-
Ondertussen gaan we gestaag door, nu met het depot:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0426_zps7cba700f.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0426_zps7cba700f.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0427_zps2510ccb8.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0427_zps2510ccb8.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0429_zps28af9f1d.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0429_zps28af9f1d.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0431_zps8913b99f.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0431_zps8913b99f.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_0432_zps198fe5b1.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_0432_zps198fe5b1.jpg.html)
Grt, Ronald.
-
Dat is een erg bekende ringloods die je daar hebt ;D
Het gaat er al aardig op lijken in dat hoekje (y)
-
Het is een tijdje stil geweest omdat ik een beetje aan het puzzelen ben geweest met het goederenspoor.
De situatie zoals het was:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2142_zps6b4da244.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud2142_zps6b4da244.jpg.html)
En hoe ik het gemaakt heb:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2143_zps336e7f27.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud2143_zps336e7f27.jpg.html)
Ik ben er nog niet helemaal tevreden maar wellicht dat iemand misschien verbeterpunten heeft dan hoor ik dat graag.
Grt, Ronald.
-
Hoi Ronald,
Bij de entree van het station moet al het verkeer (in en uitrijdende peronentreinen, uitrijdende personentreinen, losse locs naar en van het depot) via twee engelse wissels. De nieuwe situatie is dus niet direct een verbetering. Waarom heb je voor deze aanpassing gekozen?
Heb zo 1,2,3 geen alternatief voor handen.
Groet,
Michel
-
Hallo Michel,
De entree van en naar het station is bijna niet veranderd(alleen een engels wissel weggehaald voor een gewoon wissel) maar bij een beperkt treinverkeer zoals ik voor ogen heb mag dit geen problemen opleveren.
Zit alleen met de rijmogelijkheden op de goederensporen hoe deze te verbeteren.
Grt, Ronald.
-
Het voordeel van het vorige plan was dat spoor 5 het ontvangstspoor was, spoor 4 een laad en losspoor en spoor 6 een opstelspoor annex losspoor voor een industrie ofzo. Spoor 51 als lok opstelspoor.
In je nieuwe plan ben je dat kwijt. Daarnaast wordt bij het rangeren gelijk het hele station geblokkeerd, want een trein plaatsen op spoor 4 (of indien spoor 4 een ontvangstspoor, de trein uiteenhaalt) moet je gaan steken via de twee engelse wissels. Iets dat je voor een deel ook had in je oude plan, maar personentreinen konden het station nog wel verlaten.
Twee ideeën ter inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_inspiratie_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_inspiratie_1.jpeg)
Goederentrein komt binnen op spoor 5, kan terug worden gezet op spoor 7, Spoor 6 en 4 als los- en laadsporen. Losse loks kunnen via spoor 3 het depot bereiken (het hoofdspoor wordt op deze manier zo min mogelijk belast).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_inspiratie_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_inspiratie_2.jpeg)
Goederentrein komt binnen op spoor 6, kan teruggezet worden op spoor 7. Spoor 5 opstelspoor, spoor 4 los- en laadspoor. Loks kunnen via spoor 4 het depot bereiken. treinen vertrekken via spoor 6.
In beide gevallen zullen bochtwissels van de buitenboog naar de binnenboognoodzakelijk moeten zijn, zodat de trein weer rechts kan rijden.
Groet,
Michel
-
Michel en anderen,
Hierbij mijn verbetering v.w.b. het goederenspoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groenewoud_2145.jpg)
Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.
Grt, Ronald.
-
Het is wel een leuk plan maar ik vind het wel een beetje jammer dat je geen omloopspoor in je kopstation hebt.
Iets wat handig kan zijn als je met een getrokken trein binnenkomt aangezien je niet 1-2-3 de plaats hebt om de wagens eruit te trekken en de loc eruit te laten komen.
Groet,
Olivier
-
@Olivier:
volgens mij is het plan zo dat er een andere trein de wagons mee neemt :)
@Ronald:
het zijn zo wel extreem veel engelse wissels daar op dat stuk.. zou je niet beter voor de eerste engelsman een normale wissel kunnen leggen en de rest ongeveer zoals origineel houden?
-
Hoi Ronald,
Je aanpassingen kunnen, ik vind het ook wat druk. Er zit 1 dubbele verbinding en dat is het tweede wissel gezien vanaf spoor 7. Dat zou weg kunnen, daar het eerste wissel ook de perronsporen van het station kan bereiken. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat er vanaf spoor 7 ledig materieel bijgeplaatst kan worden, of een lok richting personentrein gaat?
Het tweede is, dat spoor 4 het vertrekspoor is voor de goederentrein, een ander spoor kan niet, want dan kom je niet meer op het rechterspoor.
Groet,
Michel
-
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2146_zps803221df.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud2146_zps803221df.jpg.html)
Verbeteringen en opmerkingen hoor ik graag.
Grt, Ronald.
-
Gek idee,
Als je de wissel die sp 2+3 en 4 met elkaar verbind,nu vervangt met een 3weg wissel,dan houd je meer goederen spoor over omdat de rest qua wissels allemaal iets opschuift naar rechts.
Zomaar een gek idee ;)
-
Het puzzelen gaat intussen vrolijk door:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud2146_zpscf67ead6.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud2146_zpscf67ead6.jpg.html)
Goederentrein komt binnen via spoor 51 en gaat naar ontvangstspoor 5.
Rangeerloc komend van spoor 7 haalt de wagons voor spoor 6(verhoogde losweg) op en via spoor 7 worden deze daar neergezet, loc gaat via 7 naar 5 om de wagons voor spoor 4(goederenloods) op te halen.
Wanneer spoor 5 leeg is kan een eventuele nieuwe goederentrein binnenkomen en kan rangeerproces weer opnieuw beginnen.
Beladen goederenwagons op spoor 4 kunnen direct hun weg vervolgen naar hun eindbestemming, wagons op spoor 6 gaan via spoor 7 naar 5 om daarna naar hun eindbestemming te gaan.
Op deze manier wordt de hoofdbaan ontlast zodat reizigerstreinen geen last hebben van de rangeerbewegingen.
Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.
Grt, Ronald.
-
is dat goederenspoor nu niet heel erg kort?
als ik het goed zie is het spoor rond de 80 cm..
dit betekend dat de goederentrein maximaal(met een redelijke lok ervoor) 60 cm aan wagons kan hebben(5 a 6 kleine)
-
Dat klopt Auke, het gaat hier om buurtgoederentreinen die in de regel 5 á 6 wagons hebben.
Deze zal uit een aantal gesloten goederenwagons en met een paar kolen-en ketelwagons bestaan.
Tevens zal de aan-en afvoer van de kolen-en slakkenwagons vanaf het depot hier plaatsvinden.
Kortom, geen lange goederentreinen maar korte die elders samengevoegd zullen worden.
Grt, Ronald.
-
De sporen zijn wat kort, maar het plan ziet er rustiger uit dan het vorige. Als die korte sporen geen probleem zijn, heb je een mooi ontwerp.
Groet,
Michel
-
Michel,
Dank voor je compliment. Het baanplan is voor TP III en IV dus geschikt voor buurtgoederentreinen die relatief kort waren, hooguit 5 á 6 wagons.
Grt, Ronald.
-
Het is al een hele tijd stil geweest, de situatie zoals het er nu erbij ligt:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1671_zpsspzmp0bg.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1671_zpsspzmp0bg.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1672_zpsqbxqwda6.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1672_zpsqbxqwda6.jpg.html)
Ben inmiddels bezig geweest om het baanplan in koploper te verwerken maar op de een of andere manier zint het mij niet, metname het goederen gedeelte. Ik heb inmiddels een verandering aangemaakt in AnyRail welke ik jullie wil voorleggen.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud%202.14.8_zpsd7yzaw5i.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud%202.14.8_zpsd7yzaw5i.jpg.html)
Ben benieuwd naar jullie reacties/verbeter voorstellen.
Grt, Ronald.
-
De sporen die je benoemd hebt met 11,31,41,hoelang zijn die tot aan t stootblok ?
Moet daar enkel een loc kunnen staan ?
Zo ja dan kan je die wissels er naar toe leidend miss nog wel wat opschuiven ri stootblok ?
Hou je meer nuttige lengte over voor de trein zelf.
-
Floris,
De sporen 11, 31 en 41 zijn resp. 42, 28 en 50 cm lang. Spoor 21 en 31 zijn bedoeld om een loc neer te zetten, op spoor 41 kunnen enkele goederenwagons staan en 11 is het perronspoor.
Een binnenkomende goederentrein zet de wagons neer op sp.3 en rijdt zelf naar sp.31. Via sp. 4 kan deze loc op 42 dan wel de loodssporen 12, 13 of 14.
Sneltrein komt binnen op sp. 2, loc rijdt door tot sp. 21 en koppelt af. Stoptrein komt binnen op sp. 1.
Pas als de stoptrein weg is kan de loc op sp. 21 via 1 naar 12, 13 of 14 en wacht daar zijn volgende dienst af.
Grt, Ronald.
-
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud%202.14.8.2_zps29dafanj.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud%202.14.8.2_zps29dafanj.jpg.html)
Nogmaals aan het puzzelen geslagen en met bovenstaande als resultaat.
Bovenstaande is gesitueerd in TP IIIb tot TP IVa waarbij het depot op zijn laatst loopt. Sneltreinen worden zoveel mogelijk afgehandeld op spoor 1 en stoptreinen op spoor 2. De binnengekomen E- loc wordt "opgesloten" en vanaf spoor 21 komt een verse loc en vervolgt zijn dienst. de "opgesloten" loc komt nu vrij en kan naar spoor 21 voor een volgende dienst. De omloop is dusdanig dat de stoptrein eerst binnenkomt en pas weer vertrekt als de sneltrein vertrokken is.
Buurtgoederentreinen komen binnen op spoor 3 waarna de diverse wagons via spoor 31 deels naar spoor 4 gaan, richting goederenloods. Andere wagons gaan via 31, 4, 51 naar spoor 5. De sporen 31, 41 en 51 zijn derhalve uithaalsporen, spoor 4 en 5 zijn dus de sporen voor de goederenloods.
Als de wagons beladen zijn worden deze neergezet op spoor 3 waarna de loc wordt aangekoppeld en via spoor 32 zijn dienst gaat vervolgen.
Tips, kritische noten en verbeteringen zijn welkom.
Grt, Ronald.
-
Heeft er niemand op of aanmerkingen op dit plan?
Grt, Ronald.
-
Kan wel wat verzinnen :P ;D
-
Ik zou de dienstverlening tussen buurttrein en sneltrein net omkeren wat het spoor betreft (sneltrein op 2 - buurttrein op 1)
De sneltrein moet nogal wat akelige kronkels maken om op spoor 1 te komen, wat met lange rijtuigen neit echt mooi is.
De buurttrein daarentegen bestaat uit korte wagens of een stelletje en heeft minder last van de kronkels, ook omwille van zijn sowiewo lagere snelheid.
Daarnaast is het station wel van een redelijk grote werkplaats/locloods voorzien met bijna geen voorzieningen voor het onderhoud (slakkenput, zandtoren, watertoren, schouwput,...) of wordt het enkel dieselen?
-
Martin,
Brand maar los.
Frans,
Dank voor het meedenken.
De stoptreinen(Mat'46/54/64) zullen vanaf nu naar spoor 1 gaan en de sneltreinen naar 2.
AnyRail gaf geen voorbeelden van de aanwezige kolen- en zandopslag en zijn niet ingetekend. Kolen en zand worden ingenomen op spoor 8, spoor 10 is de slakkenput.
Foto's zijn te zien in het begin van het draadje.
Grt, Ronald.
-
Je kop station heeft ineens erg veel weg gekregen van zoals ik t hier aan het maken ben in de duitse versie ;)
-
Floris,
Zou puur toeval zijn als dat zo is.
Is in feite het oude plan maar dan gespiegeld en een perronspoor minder.
Grt, Ronald.
-
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Groenewoud%202.14.10_zpskou9kmvf.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Groenewoud%202.14.10_zpskou9kmvf.jpg.html)
Ik heb wat veranderingen aangebracht welke een Forumlid op 3Rail heeft aangedragen en in bovenstaand plan verwerkt.
Goederentrein komt binnen via Sp.32 en gaat naar Sp.3.
De rangeerloc die gereed staat op Sp.31 kan de wagens van Sp.3 via Sp.41 naar 4 en van 51 naar 5 uitsorteren.
De vrijgekomen goederenloc kan naar Sp.31. Na het beladen gaat het van 5, 51 naar 3 en van 4, 41 naar 3 en goederenloc aankoppelen op 3 en via 32 naar elders. Rangeerloc keert terug op 31.
Sneltreinen komen binnen op Sp.2, loc wordt daardoor "opgesloten". Andere loc komt van Sp.21, wordt aangekoppeld en vervolgd dienst. De vrijgekomen loc gaat naar Sp.21 om een volgende dienst af te wachten.
Stoptreinen(Mat'46/54/64) komen en vertrekken van Sp.1.
Perronspoor 2 is van dusdanige lengte dat deze ruimte biedt aan 2 loc's en 4 rijtuigen(Plan D/E/K/N en W) 1:87.
Indien iemand nog op of aanmerkingen of eventuele verbeteringen heeft dan hoor ik die graag.
Grt, Ronald.
-
Toch wel 8)
Wat met de toelevering van kolen en zand? Gebeurt dit van het spoor waar de loc's op laden, of leg je aan de achterkant een speciaal spoor zodat het laden van kolen en zand kan gebeuren terwijl er aan de achterkant de nodige kolen en zand worden toegeleverd.
Hiervoor dien je op spoor 21 of 8 een bijkomende wissel te voorzien met een spooraansluiting aan de rechterkant.
Geeft je weer wat meer speelmogelijkheden met een kleine trein open bakwagens die de kolen en het zand aanleveren tussen het andere rangeer- en treinengedoe door.
-
Frans,
Dank voor het meedenken. Ik ga er naar kijken en proberen wat ik er mee kan.
Grt, Ronald.
-
Frans,
Onderstaande foto geeft weer hoe de situatie is en er is derhalve geen plaats voor een extra spoor.
Kolen moeten maar via spoor 8 aangeleverd worden.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1684_zpsxfaq0qc7.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1684_zpsxfaq0qc7.jpg.html)
Ondertussen de boel maar eens uitgelegd en het perron en goederenloods/losweg op hun plek gelegd.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1673_zpsvbat8xon.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1673_zpsvbat8xon.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1679_zpsj0kru3gx.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1679_zpsj0kru3gx.jpg.html)
Op spoor 1 de stoptrein(Mat'46) en op spoor 2 de sneltrein(loc1309{afgekoppeld}, Plan W, Plan W, Plan E A, Plan E B en loc 1143{aangekoppeld})
Aan de losweg 3 goederenwagens met rangeerloc 614. Op spoor 31 goederenloc 2256.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1675_zpssoarkhbu.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1675_zpssoarkhbu.jpg.html)
Onder de kap van de goederenloods 3 goederenwagons.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1682_zpsh05imgiq.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1682_zpsh05imgiq.jpg.html)
Overzicht uitgaande hoofdsporen en depotsporen. Ook te zien van onder naar boven: Slakkenput, zandopslag/toren en kolendepot. Rechtsonder zijn de sporen in de helix.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1683_zpslr7ku4qj.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1683_zpslr7ku4qj.jpg.html)
Het volledige depot in vogelvlucht.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1680_zpshqrs4xdp.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1680_zpshqrs4xdp.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1681_zpscuzmmluu.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1681_zpscuzmmluu.jpg.html)
Depot.
Grt, Ronald.
-
Wat kleine dingetjes gedaan, nieuwe 2e perron geplaatst en het stationsgebouw een plekje gegeven,
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1690_zpsnrb2ot8n.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1690_zpsnrb2ot8n.jpg.html)
2e perron met op de achtergrond het stationsgebouw.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1685_zpsaocwriwj.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1685_zpsaocwriwj.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1686_zpsvu7n6mlu.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1686_zpsvu7n6mlu.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/IMG_1687_zpskwlnexe1.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/IMG_1687_zpskwlnexe1.jpg.html)
De ontbrekende dakdelen worden t.z.t. teruggeplaatst en de daken moeten nog worden vastgezet want deze liggen nog los.
Grt, Ronald.
-
ziet er fraai uit, welk station is dit?
Mvg, John
-
John,
Station Krakow van Auhagen, ik heb deze een Nederlandse uitstraling gegeven.
Grt, Ronald.
-
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de baan af te breken en opnieuw te beginnen, en te gaan bouwen met modules.
Station modules worden 80 x 120 en de overige 60 x 120. Onderstaande afbeeldingen tonen de station modules en het gehele plan. Op- en aanmerkingen zijn gewenst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1.0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1.jpg)
Grt, Ronald.
-
Ziet er tof uit. Sporenplan doet me in de basis denken aan Minories. (y)
-
Dat wordt absoluut een mooie baan! : :D
-
Dank heren voor de reacties, is een iets aangepaste versie van een railplan uit RH 89-1 van Henk van Willigenburg.
Heb een kleine verandering toegepast bij spoor 5 en 6, er is een overloopwissel aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.jpg)
Grt, Ronald.
-
Dit gaat afgezaagd klinken,ik weet het.
Maar waarom alle sporen rechtuit ipv een beetje dwars over je oppervlakte ?
Ik denk ,dat dat recht toe recht aan, je snel zal vervelen.
Zomaar een tip/hint/vraag ;)
-
Floris, dank voor je reactie. Ik heb hier voor gekozen omdat ik waarschijnlijk niet uitkom qua scenery als ik schuin ga leggen maar je mag mij een suggestie doen.
Grt, Ronald.
-
Een paar kleine veranderingen aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.1.jpg)
Grt, Ronald.
-
Ronald, het plan iets schuiner leggen en evt met halfrelief gebouwen op de achtergrond zou inderdaad een verbetering zijn (in mijn optiek).
-
De voorstellen van Floris en Ronald toegepast in het plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.01.jpg)
Grt, Ronald.
-
Fraai (y)
Als het beter uitkomt kan je ook hele gebouwen kopen. Bijvoorbeeld de bakstenen loods van Artitec. Die schuin doorzagen. En dan kan je beide kanten naast elkaar gebruiken. Dan lopen ze mooi schuin mee met het spoor en recht met de achterkant.
-
Ik zou ook nog een versie proberen die de andere kant opdraait. Nogmaals, het hoeft niet veel te zijn om het al wat levendiger te maken. Daarna kun je kijken wat je het mooist vindt.
-
Het plan van gisterennacht uitgewerkt, de huizenrijen Schmidtstraße en Goethestraße worden vernederlands.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.02a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.02a.jpg)
Joran,
Leuk idee maar past niet in mijn idee.
Ronald,
Ga ik vannacht naar kijken.
Grt, Ronald.
-
Het plan andersom gedraaid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.03.jpg)
Grt, Ronald.
-
Hoi,
Mooi baanplan en veel mogelijkheden voor de bebouwing.
Vindt de opstelling nu goed zo, als je het station in een linkse knik naar links beneden doet en het inloopdeel rechts beneden heb je aan beide zijden evenveel scenery en bouwmogelijkheden.
Elke zichtshoek heeft dan zijn eigen terrein en lijkt het ruimer.
Wel een klus om de wisselstraat passend te krijgen.
Nogmaals, dit vind ik er al goed uitzien.
Mvg Koen.
-
Koen,
Ik heb er naar gekeken maar zou te veel aanpassingen vergen maar heb het bovenste opstelspoor wel weggehaald want via spoor 7 zijn alle sporen ook te bereiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.04.jpg)
Grt, Ronald.
-
Daar creëer je nu net een puntje op de i mee.
Gr. Koen.
-
Ronald, hoe geraak je van spoor 1 terug weg zonder op tegenspoor te moeten gaan (in de veronderstelling da je rechts rijdt)?
-
Frans,
Goed punt. heb ik gelijk aangepast en tevens met de stationsgebouwen geschoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_2.05.jpg)
Grt, Ronald.
-
Ziet er goed uit hoor. Zou de loopbrug omdraaien. Is logischer vanaf het stationsgebouw.
-
Joran,
Dank je wel, bij deze is de brug omgedraaid.
Grt, Ronald.
-
Kijk dat ziet er goed uit zo.
Wellicht is het nog een idee om je straat linksboven niet recht te trekken maar schuin door te laten lopen incl je faller pand en de 2 ernaast liggende panden.
Zo kan je dan een terrein maken achter je faller gebouw om bv een pleintje te maken voor opslag van goederen,of je zet er een paar grote bomen achter die er bovenuit steken,dat creëert extra diepte ;)
-
Ziet er goed uit (y) Mooi plan zo. Zeker na de wijzigingen die doorgevoerd zijn. Ben benieuwd naar de uitwerking :)
Groet Ronald.
-
Dank heren voor de reacties. Ben op dit moment bezig met het verliezen van veel lui zweet, hier in Toscane is het +/- 38 graden. De afbraak van de oude baan en opbouw van de nieuwe zal eerst in september plaats vinden. Tot die tijd even geduld a.u.b.
Grt, Ronald.
-
Ondertussen is de oude baan afgebroken en wezen stoeien met de diverse gebouwen en scenery.
Dit wordt het definitieve plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ruysbeeck_1969.jpg)
De bakken zijn bij een collega modelspoorder besteld en zijn geleverd, de eerste rails liggen inmiddels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118_200058.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118_200058.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118_200111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171118_200111.jpg)
Morgen weer verder.
Grt, Ronald.
-
Alle sporen liggen op hun plek, van de week de telefoonrelais eronder prutsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171121_135015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171121_135015.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171121_135050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20171121_135050.jpg)
Grt, Ronald.
-
Leuk plan.
Als je het gevoel hebt, dat je gevolgd wordt, dan kan dat kloppen ;D
groeten
Hendrik Jan
-
HJ,
Ik kijk vanaf nu regelmatig achterom, ondertussen ga ik rustig verder.
Grt, Ronald.
-
Titel gewijzigd...
Gr, Bert
-
Dank Bert. (y)
Grt, Ronald.
-
Weer een stukje verder, telefoonrelais geplaatst.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20171125_161101_zpsme22jlrk.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20171125_161101_zpsme22jlrk.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20171125_161137_zpsqeyzoooo.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20171125_161137_zpsqeyzoooo.jpg.html)
Grt, Ronald.
-
Omdat er een brug over het emplacement komt deze maar even geschilderd.
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Brug4_zpsxfq3jqqx.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Brug4_zpsxfq3jqqx.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Brug7_zps2gwr4ub9.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Brug7_zps2gwr4ub9.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Brug5_zpsljdd8ike.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Brug5_zpsljdd8ike.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/Brug6_zpsszqctj5b.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/Brug6_zpsszqctj5b.jpg.html)
Grt, Ronald.
-
Bijna 1 jaar verder..................
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_125548_zpsvcpyfjhi.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_125548_zpsvcpyfjhi.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_125606_zpsfgd7fuzy.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_125606_zpsfgd7fuzy.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_134620_zps2inx1lk5.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_134620_zps2inx1lk5.jpg.html)
De trein op spoor 1 is deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein-23883.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein-23883.jpg)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_135855_zpsraoxzxov.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_135855_zpsraoxzxov.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_135944_zps8gun0qrs.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_135944_zps8gun0qrs.jpg.html)
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_140004_zpsuasouek3.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20181026_140004_zpsuasouek3.jpg.html)
-
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20181026_135855_zpsraoxzxov.jpg)
Mooi plaatje! Een hondekop zou hier ook mooi passen, of een Plan U, bij wijze van kleurvariatie :D ;)