BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Xander op 08 July 2007, 17:55:54
-
Hallo,
Ik heb een vraag over het soort wisselmotor wat ik kan gebruiken voor een roco wissel, in de winkel is mij verteld dat ik het beste roco ondergrondse aandrijving kan gebruiken, deze polariseert het hartstuk van het wissel ook en voorkomt daarmee kortsluiting. Ikzelf vraag mij echter af of ik niet net zo goed de wisselmotoren met eindafschakeling van conrad kan gebruiken voor 5 euro per stuk in plaats van die van roco voor 20 euro per stuk. Heeft iemand ervaring met roco wissels en het aansluiten van wisselmotoren en zou die mij uit willen leggen wat ik het beste kan doen, roco of conrad.
Xander
-
Hallo Xander,
Nou er is veel keuze, de een is beter dan de andere..
Een paar voorbeelden van wissel motoren:
Conrad - €5 werken volgens veel gebruikers best aardig, gaan met een klap om.
Lemaco - € 15 Werk ik zelf mee, erg lawaaiig in kleine ruimte, wissel gaat langzaam om en je kan een noot kraken tussen tong en spoorstaaf
Tortoise - +/- €20 Schijnt creme de la creme te zijn, geluidsarm, langzaam om.
Dan heb ik het nog niet over wisselspoelen gehad, maar ik zou persoonlijk voor motoren gaan. ;)
-
Hallo Xander,
Je geeft niet aan wat je voor railssysteem gebruikt maar ik ga er vanuit dat het Geoline is.
Mijn inziens is het beste om roco wisselaandrijvingen te gebruiken, deze plaats je gemakkelijk onder de rails, dit is het minste werk en werkt ook goed, mischien iets duurder.
Ik weet niet wat de aandrijvingen van Conrad kosten maar de door jouw genoemde prijs van Roco €20 is wel aan de hoge kan, als de winkelier dat er voor vraagd dan zou ik overwegen een andere winkelier te zoeken.
Ik betaal normaal in de winkel daarvoor €13.35 (heb nog even op het doosje gekeken).
groetjes Piet
-
Geoline is lastig. Er zit een complete bedding onder en je zult het een en ander moeten slopen aan het wissel.
Rocoline (zonder bedding) gaat prima.
Deze opmerkingen gelden als je conrad motoren gebruikt of die van Lemaco of het schildpadje.
-
hallo, bedankt voor de reacties. ik gebruik rocoline rails zonder bedding, het gaat om een ondervloer aandrijving voor rocowissels, van roco zelf. ze moeten niet langzaam omgaan en het lawaai is op zich ook geen probleem, het gaat om een kleine rangeerbaan/plank. wat ik graag wil weten is of de conrad motoren met eindafschakeling het hartstuk van het wissel ook ompolen. er is mij verteld dat wanneer dit niet gebeurd de kans op kortsluiting in de spoorstaven heel groot is.
-
Dat doen ze zeker.
-
Bij die Conrad motoren moet je er wel op bedacht zijn dat er 2 uitvoeringen zijn. De ene heeft een extra contact om je puntstuk te polariseren, de andere heeft dat niet. Vreemd genoeg is de prijs precies gelijk. Dus het is mij een raadsel wat het nut is van 2 uitvoeringen.
Wat het polariseren betreft, dat kan uiteraard alleen maar als het wissel ook echt polariseerbare puntstukken heeft.
-
Xander,
Ik heb in mijn baan ca. 70 wissels zitten, allemaal rocoline zonder bedding.
En is er niet een gepolariseerd, kan ik wel ik gebruik de tortoise.
Alleen de engelse wissels moet je polariseren want die geven anders een probleem omdat een groot deel stroomloos is.
Met een tortoise moet je alleen niet proberen een wissel open te rijden want dan ontspoort het gegarandeerd.
-
Een gepolariseerd wissel moet je sowieso nooit openrijden, dan veroorzaak je juist kortsluiting.
-
Reinier,
Zoals ik al schreef ze zijn NIET gepolariseerd en dan zou je ze open kunnen rijden, alleen de druk van een tortoise is zo hoog dat je dat nooit lukt.
Je krijgt namelijk een ontsporing.
-
Dat weet ik Wim, het was een aanvullende opmerking ;)
-
Hallo allemaal,
ontzettend bedankt voor de reacties, ik koop de conrad uitvoering waarmee het wel mogelijk is het hartstuk te polariseren mocht blijken dat dit nodig is. wat trouwens wel vreemd is dat er in de handleiding die je via de site kan downloaden in het nederlands geen uitleg staat over het polariseren.
Xander
-
Xander,
Klopt ook ik heb mij suf gezocht.
Als je een engelse wissel gaat polariseren dan loop je zonder handleiding tegen een probleem aan. Bij een engelse wissel moet namelijk de rechter aandrijving het linker gedeelte polarisen en uiteraard de linker aandrijving het rechter gedeelte. Je moet het maar weten.
-
Bij de conrad motortjes zitten twee "staafjes" om in de motor en de wissel te stoppen. Een dikke en een dunne. Zelf gebruik ik het dikke stukje draad (staafje) maar ik denk dat wanneer je de dunne gebruikt de wissel wel open kan rijden zonder dat die gepolariseerd is (ik doe het overigens niet).
Als je de motortjes digitaal aan wilt gaan sturen moet je bij sommige wisseldecoders er wel een ompool printje tussen bouwen want anders gaat de wissel maar één kant uit.
Succes,
Kees-Jan
-
Bij een engelse wissel moet namelijk de rechter aandrijving het linker gedeelte polarisen en uiteraard de linker aandrijving het rechter gedeelte. Je moet het maar weten.
Da's op zich logisch. De aandrijving aan de ene kant van het wissel bepaalt of je aan de andere kant van het wissel links- of rechtsaf gaat, dus of het puntstuk deel uitmaakt van de rechter- of linkerspoorstaaf. Bij een gewoon wissel zit de aandrijving ook niet onder het puntstuk, maar aan het andere einde van het wissel, onder de tongen.
Dit is een weetje dat overigens ook van pas komt als je schakelaars aansluit op de wisselaandrijvingen, daar moet je ook goed in de gaten houden welke schakelaar bij welke aandrijving hoort...
-
Als je de motortjes digitaal aan wilt gaan sturen moet ...
Andere variant voor aansturen Conrad motors zie
http://members.home.nl/robert.evers/
en dan tweede item.
-
hallo Robert, het is maar een klein baantje waar het vooral om de scenery gaat. ik ga stroomloze secties gebruiken die analoog geschakeld worden en voor de aansturing van locomotieven ga ik het uhlenbrock iris systeem gebruiken, nog geen digitale aansturing dus.. dat vind ik een beetje zonde voor zo'n kleine baan.
Xander
-
Hallo misschien een stomme vraag maar als ik nu mijn normale roco wissels gebruik met de hand, rijden de treinen er gewoon overheen, moet ik dan polariseren(weet niet precies wat het is ik neem aan onder stroom zetten). En bij de wisselmotoren van Conrad, die eindafschakeling, wat wordt daarmee bedoeld?
oh ja ik rijd digitaal
Wesley