BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Silvolde op 14 May 2013, 13:48:43

Titel: Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
Bericht door: Silvolde op 14 May 2013, 13:48:43
Als smalspoorliefhebber kreeg ik enige jaren geleden het Evergreen programma van de Oostenrijkse kleinserie fabrikant Gerard onder ogen. Deze messing modellen werden als bouwpakket door de Japanse firma Joe Works vervaardigd en ook onder de naam Gerard Suisse verkocht. Uit Gerard Suisse is later Ferro Suisse ontstaan waarvan de h0m en 0m smalspoormodellen naar RhB en FO voorbeeld tot circa 1999 door Joe Works geproduceerd werden. Het Evergreen programma bestond uit stoom- en diesellocs, goederenwagens en andere attributen. Het bijgevoegde leaflet geeft een  kleine indruk van het leveringsprogramma. Voor liefhebbers kan ik een kopie van de catalogus van de voormalige firma Victors/Londen maken.

Het bouwpakket omvat 3 kieplorries welke geheel uit messing vervaardigd zijn. De kopse kanten en van de bak en de beide aslagerdragers zijn met een stansstempel vervaardigd en waarmee een hoge detailleringsgraad en passing bereikt wordt. In vergelijking met gietwerk is het product niet bros en vertoont het ook geen maatafwijkingen.

Alhoewel de kieplorries verlijmd kunnen worden heb ik voor solderen gekozen. Vanwege de massa van de gestanste onderdelen heb ik voor de kiepbak eerst een mal uit teflon vervaardigd waarna de bak met een kleine vlam gesoldeerd werd. Voor het frame heb ik een klemconstructie uit eenzijdig epoxy printplaat gemaakt waarna de onderdelen aan elkaar gesoldeerd werden.
De kieplorries zijn voor Kadee koppelingen voorbereid; de koppelingen en de puntgelagerde assen worden pas na het spuitwerk aangebracht.

(wordt vervolgd)
Groet, Rob

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_2.jpg)


PS. Het jpg datasheet is helaas niet te uploaden.
Titel: Re:Smalspoor ontwikkelingen, deel 1.
Bericht door: Silvolde op 16 May 2013, 22:28:05
Na de kieplorries kwamen de schemelwagens aan de beurt. De bouw hiervan kwam in grote lijnen met de kieplorries overeen. In plaats van kiepbakken met een relatief grote massa moest een draaibare schemel enigszins haaks gesoldeerd worden. De bovenplaat is uit 0,5 mm messing etsplaat gemaakt en vervormd vrij snel. Gelukkig zijn schemelwagens meestal van gebruikssporen voorzien zodat een oneffenheid niet dramatisch is. Evenals bij de kieplorries zijn de (Kadee) koppelingen en assen nog niet gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Joe_Works_4.jpg)

Gr, Rob