BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Chris op 08 May 2013, 10:46:53
-
De Fyra van Piko (lok BR 186) gaat definitief niet door.
Vanwege het niet verkrijgen van toestemming gebruik logo en naam.
Bron : Piko.
Ze komt dus niet.
-
Dam zal ACME het ook wel moeilijk krijgen.....
-
57269 is de ACTS, ik zag dat de LOCON, de 57850 dezelfde nummers heeft!
-
Ja en 8)
Heb je wel vaker met lease locs. Dan rijden ze in het jasje van de ene huurder, dan weer in dat van een andere.
Gr.
Eric
-
Ware het niet dat de 189 096 nooit bij Locon heeft gereden.
57269 = ACTS 189 096
57850 = LOCON 189 206.
Ik weet dus niet wat je bedoeld met de zelfde nummers...
-
Husa heeft wel de 189 096 gehad.
http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/8151261562/ (http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/8151261562/)
Allie
-
De Fyra van Piko (lok BR 186) gaat definitief niet door.
Erg jammer. Vind het een leuke uitvoering.
Gr, Marc
-
Husa heeft wel de 189 096 gehad.
http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/8151261562/ (http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/8151261562/)
Daar wordt hier niet over gesproken ;)
-
Nou, staat toch bij beide lok,s op de neus....
-
Omdat beide locs de zelfde zijn, ACTS is 2,5 jaar geleden HUSA geworden.....
-
De Fyra van Piko (lok BR 186) gaat definitief niet door.
Vanwege het niet verkrijgen van toestemming gebruik logo en naam.
Bron : Piko.
Ze komt dus niet.
Jammer , de enige Fyra die wel rijdt! Suggestie: RailKees + MTE+ PIKO rode BR186 ( unlettered uitvoering)?
-
Ja, erg jammer van die Fyra 186. Wat moet er nu als trekkracht voor de Fyra-rijtuigen van LSM? En ik vind het een beetje sneu van NS HiSpeed, maar dat even terzijde.
Wat als Piko de grijze uitvoering uitbrengt zònder Fyra-logo? Die is qua kleurstelling zo algemeen dat NS HiSpeed daar weinig over te mekkeren kan hebben. De Fyra-logo's kunnen we er dan zelf wel opplakken als transfer.
Ergo: geen Fyra-rijtuigen voor mij, maar een setje logo-loze Prio-rijtuigen en dan nog op zoek naar een Piko NMBS reeks 28. Kan prima als herrezen Benelux... Who needs Fyra anyway? ;D
Groeten, Geoffrey
-
Ja, erg jammer van die Fyra 186. Wat moet er nu als trekkracht voor de Fyra-rijtuigen van LSM?
Groeten, Geoffrey
Nou gewoon zo'n meeeeeeeegggggaaaa 186 van ACME.. ;D
-
En Lsm krijgt wel toestemming om de logo's te gebruiken op de wagens? Lekker eerlijk is dat. :P
Aan de andere kant snap ik het ook wel dat NS Hispeed geen toestemming gaf, want dat zuurstokboemeltje maakt geen goede reclame. ;D
GR. Bastian
-
Nou Bastian..
LSM heeft ook geen toestemming.
Deze firma is echter handig geweest met een ondoorzichtige Luxemburgse n.v./ b.v. of wat dan ook, en juridisch dus vrijwel ongrijpbaar.
En juist voor de V250 is er wel toestemming. Dit treinstel is het imago wat Highspeed wenst uit te dragen, niet een of ander omgestikkerd wagonnetje met een 2e hands lokkie ervoor.
Bart
-
technisch gezien dus illegale treintjes 8)
GR. Bastian
-
Hoi
Inderdaad.
En als iemand de logos aanbiedt zijn deze dus net zo illegaal.
Bart
-
Er staat mij bij dat je geen toestemming hoeft te hebben om iets in model te maken, ook al is het niet hobby matig. Zolang je het echte merk maar niet negatief in de hoek zet. Een Duits arrest ingeval een Opel in mijn herrinering.
-
Nou
Helaas gaat deze vlieger niet altijd op.
De heer Wolters van Piko heeft me gezegd welke oplage hij van de lok wilde maken, hoeveel hij ongeveer aan rechten diende te betalen en indien "illegaal" of dit een proces waard is.
Het is het niet waard. 8)
Bart
-
Er wordt inderdaad alleen toestemming verleend voor de V250. Er is niemand die toestemming krijgt voor een 186.
-
Anders hang je er een rode 186 voor zonder Fyra erop? Die hebben zo ook een tijd rondgereden.
-
@Bart ik weet niet zeker of ze wel met Fyra gereden hebben zonder logo's op de loc. Ik meen dat ze de logo's hebben gekregen toen ze met de Fyra rijtuigen gingen rijden ipv de Prio rijtuigen voor de Benelux.
-
Loc 186-111 rijdt dagelijks zonder Fyra logo's met een Fyra :).
http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/5969728350/
-
Wat als Piko de grijze uitvoering uitbrengt zònder Fyra-logo? Die is qua kleurstelling zo algemeen dat NS HiSpeed daar weinig over te mekkeren kan hebben. De Fyra-logo's kunnen we er dan zelf wel opplakken als transfer.
Goed plan. Zou hr. Wolters van Scaletrading meelezen? (y) (y)
Gr, Ben.
-
Hoi
Ik denk dat een geheel grijze aan de straatstenen niet kwijt te raken is.
Ik snap het eigenlijk niet helemaal.
Met een beetje moeite is het geen probleem om een 186 in fyra kleur te bemachtigen. Je zult dan wel dieper in de buidel moeten tasten dan je misschien gewend bent. Maar als je al een kapitaal aan de wagens hebt uitgegeven zou dit voor de lok ook niks uit moeten maken.
Bart
-
Met dieper in de buidel bedoel je de ACME/LS loc of de Piko die omgespoten is door Reel-Cees ?
-
@ Bart: Je hebt gelijk dat bij de prijzige wagens van LSM een prijzige loc van LSM/ACME er ook nog wel bij kan. ;D
Echter door de berichtgeving ga ik een beetje twijfelen òf er nog wel een kant-en-klare Fyra 186 - door welke grootseriefabrikant dan ook - gaat komen. Een transfer aanbrengen kan ik nog wel, maar om zelf de kwast of spuit te hanteren gaat me wat ver. Desnoods brengt Piko of LSM 'm uit in het rood/wit zonder Fyra-logo, maar waarschijnlijk zal die livrei ook wel gebonden zijn aan rechten.
Groeten, Geoffrey
-
Wat zou de reden zijn dat een bedrijf ( in dit geval Fyra / ns hispeed) dat ze geen toesteming geven voor het maken / uitbrengen van een model. beetje gratis reclame kan toch geen kwaad? ( dit even buiten merkenrecht, licentie of hoe dit allemaal mag heten)
Groet René
-
De reden is dat we hier te maken hebben met erg zielige mensjes, die denken en doen nu eenmaal zo.
-
Met dieper in de buidel bedoel je de ACME/LS loc of de Piko die omgespoten is door Reel-Cees ?
Hoi
Precies, waarbij je er van mag uitgaan dat de ACME/LS er ook niet gaat komen.
bart
-
beetje gratis reclame kan toch geen kwaad?
Hoi
Maar ze willen dus wel reclame "op niveau". En dat is voor hun het V250 treinstel.
Ik kan me er iets bij voorstellen. Je wilt een hogesnelheidslijn promoten, niet een of andere noodoplossing.
Hetzelfde hadden we ook bij ACTS die voor hun G1206 in eerste instantie alleen maar de actuele (grijs/groene) kleur vrijgaf.
bart
-
Hoi
Precies, waarbij je er van mag uitgaan dat de ACME/LS er ook niet gaat komen.
bart
Tenzij die gewoon geen toestemming vragen, zoals LSmodels voor de rijtuigen ook niet heeft gedaan. Als het spul eenmaal in de winkels ligt, gebeurt er kennelijk niks. Ik zou het NShispeed publicitair ook niet aanraden om daadwerkelijk stappen te ondernemen. Normaal interesseert het de goegemeente geen bal wat er in modelspoorland gebeurt, maar de koppeling aan Fyra is natuurlijk pikant.
-
Hoi
Mocht fyra stappen ondernemen dan is dit een uitgemaakte zaak. Geen toestemming, dus dokken.
De buitenwereld zal hier waarschijnlijk helemaal niks van merken.
bart
-
Wat ik begrijp uit eerdere acties door de Belgische douane zit het probleem niet bij NS Hightspeed maar in Belgie.
Spoorfan
-
Zonder Fyra-logo valt er ook goed te leven. De Benelux 2.0 kan binnenkort op de modelbaan worden gebracht wanneer LSM de setjes Prio-rijtuigen op de markt brengt. Lekker kleurrijk met een E186 in groen/zilver en rijtuigen in wit/rood/zuurstok. (Mocht Scaletrading meelezen: doe maar een hoge nummervariant op de reeks 28 i.p.v. de Fyra-loc. Valt waarschijnlijk prima te slijten in NL.)
Groeten, Geoffrey
-
Hoi
Mocht fyra stappen ondernemen dan is dit een uitgemaakte zaak. Geen toestemming, dus dokken.
De buitenwereld zal hier waarschijnlijk helemaal niks van merken.
bart
Hoeveel dokken? Hispeed kan bedragen noemen die ze wil, maar dat wil niet zeggen dat een fabrikant daarmee akkoord moet gaan en geen bescheiden tegenvoorstel kan doen. De 'geleden schade' is nauwelijks hard te maken. En een gang naar rechter als ze er niet uitkomen? Ik zie de koppen al voor me "gefrustreerd NS sleept modelspoorfabrikant voor de rechter wegens Fyra".
Piko heeft nu een formele afwijzing en dan geef ik ze groot gelijk dat ze er niet meer aan beginnen. Maar ik denk niet dat LSM veel heeft te vrezen.
-
Ach, het is toch mosterd na de maaltijd... wie zou er nu überhaupt nog treinen met Fyra er op willen toelaten op z'n treinbaan? Dit soort gevechten in de achterhoede versterkt alleen maar de negatieve beeldvorming, na alle fouten in aanbesteding, ontwerp en uitvoering kan dit soort anti-reclame er ook wel bij. Persoonlijk zal ik blij zijn als die Hispeedrommel preventief de schredder in wordt gereden.
-
Roept herinneringen op aan UP en Walthers (al waren die niet degene die de slag met UP begonnen waren) 8)
-
On December 30, 2005, the Union Pacific Railroad sued MTH for using its logos, along with the logos of various fallen flag railroads it has acquired, without a license. UP had previously sued other manufacturers, most notably Lionel and Athearn, for their use of the logos. At the time of the suit, UP had 104 licensees. The suit requested that MTH stop using the trademarks, pay damages, and send UP-branded inventory to the railroad to be destroyed.
On November 8, 2006 MTH Electric Trains and Union Pacific Railroad announced that they have amicably settled the trademark infringement case that U.P. filed against MTH in Omaha, Nebraska federal court. The settlement benefits both parties, as well the entire model railroad industry. It allows Union Pacific to continue to protect its intellectual property, and authorizes MTH’s use of Union Pacific’s trademarks and paint designs on model train products and accessories. Union Pacific has also decided to change its trademark-licensing program so that model railroad manufacturers will no longer have to pay a royalty, and will enjoy a perpetual license to use Union Pacific trademarks and paint designs on model railroad products.
Deze kon ik zo gauw googlend even vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/MTH_Electric_Trains . D'r staat me echter bij dat het gevecht met Union Pacific begonnen was door een kleinserieproducent en dat in een later stadium een paar grotere jongen zijn bijgesprongen.
Union Pacific wou (grotendeels terecht) hun merknaam, incl zgn. "fallen flags" beschermen tegen misbruik en goedkope imitaties. deze werden o.a. op muismatten, bekers, tassen en dergelijke. Echter daarbij was er iemand op het hoofdkantoor die toen ook gelijk maar bedacht dat alle modelbouwfabricaten ook maar een licensefee moesten gaan betalen. Uiteindelijk heeft UP het licht gezien en wel bescherming gezocht en gevonden voor bescherming van hun logo maar modelbouwfabricaten het recht gegeven om zonder kosten gebruik te maken van UP logo's.
Als ik de tijd kan vinden zal ik eens de Modelrailroaders uit die tijd doorbladeren, daar staat een redelijk gedetailleerd verslag over dit verhaal in
-
Dat lijkt dus inderdaad op dezelfde grondslag als de modelauto producent en OPEL waarvan er in het Duitse een uitspraak moet liggen. Modelllen zijn toegestaan mits men het 1:1 bedrijf niet beschadigd.
Kan het niet vinden want dat juridische Duits is net even te moeilijk.
Nu kan ik wel begrijpen dat een modelfabrikant liever een goede relatie met de echte wereld houdt en niet gauw toch produceert .
-
Duitse jurisprudentie is hier niet zonder meer van toepassing, dus die vlieger gaat niet op.
Gr, Bert
-
Van mijn BR 634 bouwpakketjes weet ik dat je bij de Duitse spoorwegen normaalgesproken royaltees ter hoogte van twee procent van de omzet (van het desbetreffende model) moet betalen.
Bovendien moet je voordat je de licentie überhaupt krijgt een monster van het product ter goedkeuring opsturen.
Als kleinseriefabrikant heb ik gemerkt dat je hierover best nog wel een beetje kan onderhandelen. Het gaat in zo'n geval natuurlijk ook maar om peanuts voor zo'n groot concern.
gr,
Kas
-
Gefint ;D
En ook nog in digitale vorm:
http://mrr.trains.com/news-and-reviews/mr-express/2006/11/mth-negotiates-new-union-pacific-licensing-deal-for-all
Kortom als UP (Union Pacific) het licht kan zien, dan zou een clubje (qua vergelijkbare grote) als Fyra dat toch ook moeten kunnen ???
PS Had Mike Wolf en MTH als twee aparte entiteiten in m'n hoofd zitten, maar dat klopt dus niet
PPS Volgens mij is in vergelijking met UP zelfs DB "klein bier" :o
-
Men zou als Fyra concern blij moeten zijn dat r uberhaupt zelfs op schaal nog mensen zijn die t willen rijden op hun modelbaan ;D
Het grote voorbeeld is minder goed af,zo blijkt alweer ;)
-
Dus als ik het nou goed begrijp komt de Fyra BR186 ook nog niet definitief?
-
Als je pagina 1 leest, bericht 1, heb je het antwoord... ;)
Bert
-
Zie allereerste bericht. 3 pagina's discussie verandert daar niks aan.
-
En Bert was 4 sec eerder :)
-
Duitse jurisprudentie is hier niet zonder meer van toepassing, dus die vlieger gaat niet op.
Gr, Bert
Ik denk van wel, PIKO is toch een Duitse fabrikant die gewoon zich aan de daar geldende regels kan houden.
Iets anders zou import kunnen zijn .
Maar helaas is mijn juridische kennis beperkt en voor het hier in de schappen ligt zou het orgineel al wel eens verschredderd kunnen zijn .
-
Nee dat verandert er niets aan. ;D Goed bezig! :-\ Ik bedoelde eigenlijk de LSM variant, maar zie dus dat dat nog onzeker is.
-
Maar ze willen dus wel reclame "op niveau". En dat is voor hun het V250 treinstel.
Ik kan me er iets bij voorstellen. Je wilt een hogesnelheidslijn promoten, niet een of andere noodoplossing.
bart
Maar de V250 IS de noodoplossing........... ;D En zelfs die werkt niet. Kom op met die 186, zielig zooitje bij NS Hispeed.