BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: henk op 08 July 2007, 13:56:22

Titel: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: henk op 08 July 2007, 13:56:22
Ik wil toch wel erg graag de 'klassieke' ACTS combi van 6700 en 1250 en liefst voordat het grote voorbeeld van de rails verdwijnt.

Zoals bekend levert Roco een mooi model van de 6700, helaas met klungelige verlichting, maar die heb je in zo'n combi helemaal niet nodig.

De 1250 wordt lastiger.
Philotrain is te duur.
Mätrix laat nog op zich wachten, heeft een matige aandrijving en het model wordt veel te duur om als dummy te gebruiken.
Er is een Lima ACTS 1253. Lima had zelfs de moeite genomen de kap te moderniseren. Het model heeft verder alle beperkingen van de Lima en de kleurstelling is niet best. Maar ik heb al een paar fraaie ombouwresultaten gezien. Helaas is die Lima inmiddels schaars geworden, zodat het model meestal ook veel te duur is.
Ik was al bezig dan maar een geel-grijs exemplaar te verbouwen toen ik in een oude onderdelenvoorraad een losse kap van de Lima ACTS 1253 tegen kwam. "Moet dat kosten?" " Neem dat ding maar mee!" Liet ik mij geen twee keer zeggen.
Ik heb nu dus een gemoderniseerde kap en een onderstel van de geel-grijze 1200. Voorwaar geen slecht begin.

Maar eerst moet het technisch allemaal kloppen. Om te beginnen de modellen electrisch gekoppeld in verband met de verlichting in de 1200 en de matige stroomafname van de Lima. Daarna de Lima gedummyficeerd. Kwestie van twee tandwieltjes verwijderen. Zelden een Lima 1200 zo mooi zien lopen.  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acts1.jpg)

Voor het eerst een Heljan koppeling gebruikt en dat zijn perfecte dingen. Een feilloze electrische verbinding en toch gemakkelijk te ontkoppelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acts2.jpg)

De komende weken ga ik in de schaarse hobby-uurtjes de Lima kap aanpakken. Het spuitwerk ga ik niet zelf doen. Een mens moet zijn beperkingen kennen en die bies gaat mij capaciteiten te boven.
Hmm, zouden de raampjes van de Mätrix 1211 passen? Die van de 1213 pasten wel, maar dat onderdeel van de oude 1200 is dan ook niet meer verkrijgbaar.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: WillemNS op 08 July 2007, 14:02:02
Lijkt me een leuk project, leuk voor je dat je de ACTS kap op de kop hebt kunnen tikken.

Willem
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Bart Zegers op 08 July 2007, 15:51:36
Leuk project om te volgen. Wil dit zelf ook nog doen, zodra ik daar de tijd kan vinden.
Volgens mij heeft G&MS vacuum gevormde ramen voor de 1200 van Lima, mogelijk is dat wat voor je.

Bart
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: rail4marcel op 08 July 2007, 17:34:42
Leuk draadje. Ik ben wel benieuwd moet dit zelf namelijk ook nog doen eigenlijk.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Ries op 08 July 2007, 17:40:26
Cool  8)

Net als in het echt, 1200 plat gooien en de 6700 het werk laten doen, lekker rustig op de 1200.
Nog een voordeel, er hoeft geen bovenleiding te hangen.
Regelmatig reed een 1200 met 6700 op de havenspoorlijn, het leukste was om met de beugels omhoog aan te komen rijden  ;D

Met een vierspan 2200'n was het ook altijd prettig om de eerste lok "uit" te gooien en de overige drie het werk te laten doen. Was niet helemaal optimaal voor de batterijen, maar nogmaals wel heerlijk rustig  ;)

Succes
Ries
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: System-M op 08 July 2007, 20:17:55
Interessant draadje om te volgen! Mogelijk dat ik ook zoiets ooit nog eens ga doen. De Belgische 6700 heb ik sinds afgelopen weekend, dus het begin is er al  ;D

@Henk: mocht je geïnteresseerd zijn in de vacuüm gevormde GM&S ramen dan kan je die eventueel van mij overnemen (ongebruikt). Ik heb die destijds aangeschaft maar tot ombouw van mijn Lima is het nooit gekomen, want opeens was Mätrix daar.....

grtz
Marc
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 08 July 2007, 21:02:00
Henk, je 6700 zal nu ook wel super lopen met de stroom afname van de 1200 erbij, of heb je die alleen voor de verlichting gekoppelt?

Groetjes Michiel

[Edit] ik denk altijd hoe meer stroom afname hoe beter :P :P :P ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: rail4marcel op 08 July 2007, 21:29:13
Daar heb je die 1200 niet voor nodig hoor :p.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: henk op 08 July 2007, 21:37:06
Kappen teruggezet om te kijken of het kleine Symobamechaniek op de 1253 goed is geplaatst. Zit tot op de milimeter goed. De combi gaat probleemloos door de kleinst gebruikte boog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acts3.jpg)

Sterker, het scheelt weinig of de buffers van de 6700 kunnen gewoon onder die van de 1250 door.  :-| De Lima staat nu eenmaal een tikkie te hoog op de poten. Hmm, er staat me bij dat het goed te doen is om het ding een milimetertje of 2 te laten zakken. Hoe zat dat ook alweer?

@Marc, ik zal het in mijn achterhoofd houden. Ik wil eerst eens kijken of er gedeelde zijraampjes zijn te vinden.

@Michiel, de stroomafname is doorgekoppeld, dus de bedrijfszekerheid van de 6700 wordt er ook niet slechter van. Nou was daar al niet veel mis mee.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Floris Dilz op 09 July 2007, 20:47:35
de 1200 laten zakken gaat prima, ik weet zelf alleen ook niet meer precies hoe... maar gewoon eens aan de binnenkant van de kap kijken welke randjes en pielewiepjes het onderstel raken en daar een millimeter of 2 vanaf snokken wil weleens werken, kwestie van boerenverstand. Bij een 1300 is het wat moeilijker, want die staat functioneel te hoog (anders paste de motor niet) dus moet er middels een slijpschijf of zo een stuk van de motor geragd worden, maar bij de 1200 is dat niet nodig bij mijn weten.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: henk op 09 July 2007, 21:05:51
Ja, de 1200 staat ook een tikkie scheef. Het loopdraaistel wat laten zakken is eenvoudig, heb ik al gezien. Zit gewoon een afstandbusje onder de bodemplaat dat kan worden ingekort. Als ik daar mee begin, staat het model recht en ben ik misschien al een heel eind.

Maar eerst de kap aan alle kanten doorboren.  ;D
Gaten voor de isolatoren van de panto's.
Gaten voor de grijpijzers bovenop de neus.
Gaten voor het slangengebeuren op de bufferbalk.

Vergeet ik wat?

Weet het al, derde frontsein doorboren.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Streamliner op 09 July 2007, 21:29:04
Schitterende combi. Nu al, zo iets zou ik ook wel willen. Nou heb ik alleen geen van beide nog in huis :( maar dat zie ik ook nog wel.  Trouwens, ik weet niet hoe het is afgelopen met de ACTS wagens van oskar. Zijn die nog uitgekomen of niet? Ik zag op de site van Modeltreinexpress dat ze niet meer uitkomen. Lijkt me jammer want het zou in combinatie met dit of een ACTS 7100 van Mehano zeker goed staan op de modelbaan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: rail4marcel op 09 July 2007, 22:20:41
Dat bedrijf is failiet gegaan volgens mij. Maar laatst werd gemeld dat deze wagens misschien toch nog komen. Zie ook het draadje over die wagons.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Streamliner op 10 July 2007, 10:30:00
Kun je me de link van dit draadje even geven. Kom ik er wat makkelijker. Ik ben hier net nieuw dus vandaar ;D. Het zou trouwens mooi zijn als ze toch kwamen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 10 July 2007, 10:32:52
Zie hier. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2094.30)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Streamliner op 10 July 2007, 10:50:26
Dank je. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 10 July 2007, 20:59:40
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acts3.jpg)

Sterker, het scheelt weinig of de buffers van de 6700 kunnen gewoon onder die van de 1250 door.  :-|


Ik heb nog even mijn eigen lima voor de 6700 gezet maar bij mij staan de buffers toch echt op dezelfde hoogte hoor ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200_6700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1200_6700.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: System-M op 10 July 2007, 21:12:58
De combi op zich ziet er zo zeker leuk uit. Wat alleen een beetje jammer is, is het kleurverschil. Met het blauw valt het nier zo op, maar het geel wijkt toch aardig af. Overigens is dat wel vaker met geel. Alsof de modelspoorfabrikanten grote moeite hebben met die kleur.
Bij de beide ACTS-locs is het nu natuurlijk de vraag: wie van de 2 (Lima of Roco) heeft het qua kleur nu bij het rechte eind?  :)

grtz
Marc
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Streamliner op 10 July 2007, 21:18:29
Als ik zou mogen kiezen welk geel het best is, zou ik toch voor de 6700 gaan. Zelf heb ik flink wat 1250 foto's dus daar een beetje van af gekeken. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: henk op 10 July 2007, 21:37:59
Daar is de verfspuit voor uitgevonden. Volgens mij zit Roco het meest in de richting.

Tss, Geoffrey, is dat aan de kant van het motordraaistel of het loopdraaistel?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 10 July 2007, 21:39:38
beide kanten van de 1253 geprobeerd. het maakt niks uit.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: 5166 op 10 July 2007, 22:00:49
Ik heb mijn Lima ACTS 1200 geschilderd met Kleinspoorverf; dit komt m.i. het meest in de buurt van de orginele kleur én die van Roco!

De 6705 van Roco is in deze versie overigens niet helemaal correct: de bufferbalk en de schortbeplating onder de bufferbalk dienen zwart te zijn, maar dat verander ik nog wel eens...

(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/ACTS12516705.jpg)

(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/ACTS12516705-II.jpg)

Groeten Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: rail4marcel op 10 July 2007, 22:06:48
Die lima 1200 van jouw is echt kwijlen super mooi combinatie.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Streamliner op 10 July 2007, 22:08:19
Wil ik ook zeggen. Mensen wat mooi. Ook de combinatie zelf. Ik neem aan dat je er ontzettend trots op bent. ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: henk op 10 July 2007, 22:13:11
beide kanten van de 1253 geprobeerd. het maakt niks uit.

Tss, kap niet goed terug gezet?  :-[
Is de oplossing misschien eenvoudiger dan gedacht.

Zeer, zeer fraai Edwin.
Waar heb jij de cabineraampjes vandaan?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: 5166 op 11 July 2007, 19:51:55
Citaat van: henk
Waar heb jij de cabineraampjes vandaan?
van een CD-doosje  ;) Op maat zagen; afplakken, plakband wegsnijden waar de raamlijsten komen; ff inzepen met alu-verf en (ná het drogen) overig plakband verwijderen.

Groeten Edwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Peter Korsten op 11 July 2007, 23:21:43
Net even gekeken naar mijn Roco ACTS 6703 en Gützold ACTS 6005. De kleur van het naar oranje neigende geel is op beide modellen hetzelfde, of je kunt het verschil heel moeilijk zien. In het naar paars neigende blauw zit iets meer verschil (maar nog steeds heel weinig), maar dat kan ook aan het plastic liggen.

- Peter
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: prutser op 11 July 2007, 23:34:29
Edwin zijn je draaistellen originele lima's ? en zo ja wat heb je veranderd want de remcilinders en de trap zien er stukken beter uit .

Groeten Stephan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: 5166 op 14 July 2007, 13:38:56
Ik heb er remcylinders van een Roco 2200 op gezet, Trappetje is uit styreen gemaakt en erop geplakt.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: edwin1974 op 30 August 2007, 21:03:13
Hoi Edwin

Ha een naamgenoot, dat ziet er netjes uit alleen heb ik een vragje over de handgrepen op de neus van de 1251 van je.
Hoe heb je deze gemaakt en heb je hier een schets of maten van deze zoek ik nog ivm de bouw van mijn NS 1200 kun je me hier aan helpen en wat is de afstand van het raam naar de handgreep?

groetjes edwin1974
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - ACTS combi
Bericht door: Overlast op 16 January 2008, 20:45:23
Ik vroeg me al een tijd af waarom Lima bij de oudste modellen beter kloppende draaistellen had toegepast (met o.a. dubbele spiraalveren), en de latere modellen minder goed lijkende draaistellen met enkele spiraalveren hebben. Nu ben ik erachter gekomen dat de latere 1200'en  draaistellen hebben die al gebruikt werden door Lima bij deze loc:

(http://www.modelrailwaywizard.com.au/images2/Lima%20953.jpg)

Bron www.modelrailwaywizard.com

Dat het bij deze Australische locs wel klopt bewijst deze foto:

(http://locopage.railpage.org.au/photos/931_Mile-End_8-86.jpg)

Bron: www. locopage.railpage.org.au

Overigens heeft de Spaanse serie 231 ook zulke draaistellen.

Maarten