BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bert Snijder op 08 July 2007, 10:08:18
-
Ik heb amper soldeerervaring en ga binnenkort beginnen met leggen van rails (Rocoline zonder bedding). Ik twijfel tussen draad aan losse raillasjes solderen en draad solderen aan buitenkant rail. Ik vrees in het laatste geval voor vervorming van de kunststof. Maakt het voor eventueel stroom-/spanningsverlies uit voor welke methode ik kies?
Bert
-
Ik kies voor direct aan de rails te solderen. Dit gaat prima zonder dat het kunstof vervormt. Solderen op het losse railslasje heb je kans dat de stroomoverdracht minder is omdat deze opengebogen is, of meerdere malen gebruikt zodat hij niet goed meer aansluit.
Als je alles heb gesoldeerd dan kan je later met een klein vijltje de soldoorproppen afvijlen ( moet ik nog doen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding.jpg)
-
Wil je de draden niet in het zicht hebben dan kan je ze ook aan de onderzijde van de rail solderen. Dit voorkomt het afvijlen van de soldeer proppen.
Een stukje kunststof van de bielzenmat moet je dan wel even verwijderen. Dit kan gewoon met een mesje. De rails daarna even schoonmaken met bv een vijltje of glasvezelpen en solderen maar.
Diederik
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railverbinding.jpg)
De op de foto getoonde soldeerverbindingen, zijn een school voorbeeld hoe een soldeerverbinding er niet uit moet zien.
Dit valt onder de noemer bak en braad.
Een goede soldeerverbinding is glad en glimt, en heeft geen rara of gebobbelde uitsteeksels.
Mvg
Wim.
-
Ik heb het al een keer in een ander draadje getoond hoe ik het doe. Ik heb Fl Profirails en soldeer de draad aan de onderkant van de raillas. Zo zie je er helemaal niets van, want de draad gaat recht naar beneden door de plaat. En bij deze rails hoef je ook niets weg te snijden uit de bedding.
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
Wel even met een mesje het oppervlakte van de raillas ruw maken, want anders houdt het soldeer niet. Maar geen S39 of ander vloeimiddel gebruiken, gewoon soldeertin met harskern. En een niet te grote soldeerbout, 40W is in principe meer dan voldoende.
-
Even een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeer.jpg)https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeer.jpg
Mvg
Wim
-
Even een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeer.jpg)https://images.beneluxspoor.net/bnls/Soldeer.jpg
Mvg
Wim
Wim,
Niet bepaald een voorbeeld waarop je kan zien hoe het wel moet. :P Ik dacht even dat de bril nog op het nachtkastje lag ;D
-
Solderen aan de roco raillassen zal je sowieso niet lukken omdat die van de een of andere staalsoort zijn gemaakt.
Peter
-
@Wim,
Mijn soldeerkunsten zullen zeker niet best zijn, dat geloof ik best.
Maar dat was de vraag niet. De vraag was WAAR het beste de draden vastmaken en niet HOE, anders had je helemaal gelijk.
En over sodeerkunsten gesproken, ik ken een paar foto's van Floortje waar mijn werkje er nog best redelijk uitziet :D. Toch zegt niemand dat hij anders moet solderen, je kijkt naar het eindresultaat en dat is altijd prachtig!
Laten we het dus weer hebben over WAAR je het beste de draden kan bevestigen. Ik hou het op de rails zelf.
-
Nu het gaat er natuurlijk wel om of de soldeerverbinding juist is of niet, als je een zogenaamde koude las hebt, heb je een onnodig hogere overgangsweerstand, de kans dat er door een kortsluiting daardoor zoveel warmte ontwikkeld en daardoor de verbinding loslaat is niet ondenkbeeldig.
De vraag gaat dus wel degelijk of beide zaken.
En om de vraagsteller een juist en correct advies te geven moet er natuurlijk wel een juist plaatje van een soldeerverbinding getoond worden, anders denkt hij dat het de juiste manier van solderen is.
Mvg
Wim.
-
Waar zijn mijn pillen! :-X
-
René,
Beter zo?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeer2.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeer2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerver.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerver.jpg)
-
Waar zijn mijn pillen! :-X
Ben je ze kwijt dan? :-X
-
Wim, dat je kundig en vernuftig ben, zal ik niet bestrijden, integendeel. Maar moet je nou altijd zo niets en niemand ontziend reageren? Dat vind ik echt jammer.
Je zou de boodschap ook anders kunnen overbrengen, als een tip aan Geoffrey: "Zeg G. ik zit eens naar je soldeerverbindingen te kijken en die zijn voor verbetering vatbaar denk ik. Ik zal je hieronder vertellen hoe je dat kunt doen:
1.
2.
3. enz..."
Als je doorgaat op je ouwe manier zul ja altijd van die onnodige heftige reacties kunnen verwachten. Of moet dat lekker vinden, maar dat denk ik niet. Het leest ook zo veel prettiger voor een ander. Vind ik in iedergeval. Probeer het eens.
-
Ik twijfel tussen draad aan losse raillasjes solderen en draad solderen aan buitenkant rail. Ik vrees in het laatste geval voor vervorming van de kunststof.
Bert, nog even over je oorsponkelijke bericht:
iemand zei het al maar in de vloed van reakties heb je het misschien niet gezien: Rocoline raillassen zijn NIET te solderen. Je zult dus ofwel aan de railstaven moeten solderen, ofwel andere raillassen moeten gaan gebruiken die wel te solderen zijn.
Aan de staven is het solderen een peuleschil maar let op bij gebruik van flexrails: zodra je die buigt, komt er spanning op de staaf te staan. Als jij een beetje ongelukkig soldeert kan het klemvoetje waarin de staaf op de biels zit te heet worden en door de buitenwaartse kracht van de staaf de staafafstand veranderen. Probeer bij flexrails zo mogelijk dus in rechte stukken te solderen en niet in bochten.
Bij vaste bochten heb je dat probleem niet omdat de staven daar al voorgebogen zijn.
Succes ermee!
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeer2.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeer2.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/soldeerver.jpg
Wim, dit vind ik nou ook niet bepaald een lichtend voorbeeld van schoonheid. Ik snap niet zo goed waarom de isolatie zo duidelijk in beeld moet en waarom je zo'n dikke draad gebruikt.
Zelf soldeer ik een stukje blank (ongeisoleerd) belledraad van 0,5 mm dik aan de spoorstaaf. Dat gaat bij de soldering direct haaks naar beneden door de plaat en ondergronds gaat het direct in een kroonklem. Vandaar ga ik met soepel draad verder.
Voordeel is dat er bovengronds bijna niks te zien is, zeker als de spoorstaaf en de draad daarna roestbruin wordt geschilderd.
Ik heb er geen plaatjes van beschikbaar, maar als iemend daar dringend behoefte aan heeft kan ik die wel maken.
-
Klaas,
Dat "belledraad" is dat ongeveer gelijk aan dit ?
Conrad bestelnummer : 605581-89
VERTIND KOPERDRAAD 0.6 MM
-
Jahoor Marijn die kan. Maar je kan net zo goed uit de rommeldoos een ander stukje draad nemen. ;)
Die anderen hier vechten wel uit hoe je moet solderen. ;D
Groet Jaap
-
Nou Jaap, daar zit um het probleem...
Ik heb helemaal geen "stug" draad meer in mijn rommeldoos, slechts soepel draad. ;D
-
Dan gebruik je dat toch!
Groet Jaap
-
Jaap, uiteraard gebruik ik dat, maar ik gebruik een andere constructie dan Klaas gebruikt.
Voorheen soldeerde ik gewoon spelden, bij de kop in de hiel van van de spoorstaaf, die stak dan door de topplaat heen, en daarna soldeerde ik alle aansluitingen vanaf de onderkant (connect the dots systeem met soepel draad zeg maar ;D )
Maar ik ben hier vanaf gestapt vanwege de onbetrouwbaarheid van dit systeem.
Klaas heeft een betrouwbaarder systeem waarvan alle spoorstaaf aansluitingen uitkomen op een kroonstrip.
Vandaar dat ik me afvroeg wat "belledraad" nou precies is, waarschijnlijk een vakterm ofzo.
-
Wim, dit vind ik nou ook niet bepaald een lichtend voorbeeld van schoonheid. Ik snap niet zo goed waarom de isolatie zo duidelijk in beeld moet en waarom je zo'n dikke draad gebruikt.
Zelf soldeer ik een stukje blank (ongeisoleerd) belledraad van 0,5 mm dik aan de spoorstaaf. Dat gaat bij de soldering direct haaks naar beneden door de plaat en ondergronds gaat het direct in een kroonklem. Vandaar ga ik met soepel draad verder.
Voordeel is dat er bovengronds bijna niks te zien is, zeker als de spoorstaaf en de draad daarna roestbruin wordt geschilderd.
Ik heb er geen plaatjes van beschikbaar, maar als iemend daar dringend behoefte aan heeft kan ik die wel maken.
Dit is op deze manier gedaan, om de mensen te laten zien, welke naar deze demobaan kijken, waar de aansluitingen zitten van de diverse meldpunten.
Mooi is het inderdaad niet, maar wel duidelijk. ;)
Mvg
Wim.
-
Marijn, belledraad is misschien een ouderwetse term, het is draad dat b.v. gebruikt wordt om deurbellen aan te sluiten. Maar feitelijk is het gelijk aan het draad dat in telefoonkabels zit. En ik heb er een heleboel van in de vorm van z.g. rangeerdraad, dat zijn twee van die draden in elkaar gedraaid zonder extra mantel er omheen.
Het is geisoleerd draad wat ik bloot maak omdat in deze toepassing de isolatie niet nodig is, en omdat je het dan onopvallender kunt wegwerken.
-
Zelf soldeer ik een stukje blank (ongeisoleerd) belledraad van 0,5 mm dik aan de spoorstaaf. Dat gaat bij de soldering direct haaks naar beneden door de plaat en ondergronds gaat het direct in een kroonklem.
Waarom eerst naar een kroonklem en bv niet rechtstreeks naar een bezetmelder?
-
In plaats van dat bellendraad kun je ook iets meer isolatie van het meer gebruikelijke snoer afhalen zodat bovengronds geen isolatie meer zichtbaar is.
Zelf soldeer ik zo mogelijk aan de niet-zichtzijde van de rails. Mocht je gebruik maken van dikker snoer dan kun je altijd een paar draadjes ervan afknippen zodat het te solderen deel niet te dik is alvorens het te vertinnen en te solderen.
-
@ Bert:
Je kunt jouw roco rails heel goed en bijna onzichtbaar aan de onderkant spoorstaaf perfect solderen. Als je de boel daarna instrooit zie je van de gesoldeerde draaden helemaal niets meer.
Ik heb gewoon luidsprekerkabel van de gamma gebruikt (0,75mm2) en 0,5mm2 modelbouwdraad. Mijn voorkeur gaat naar soepeler draad uit dit ivm het makkelijker aanknijpen van apmpie's die in bijvoorbeeld kroonsteentjes gaan.
Kees-Jan
-
Waarom eerst naar een kroonklem en bv niet rechtstreeks naar een bezetmelder?
Ik laat alles via kroonklemmen lopen. Een railaansluiting heeft eigen kroonklemmen, maar elke bezetmelder ook. En de draadbundel die van het besturingspaneel komt ook. (ik rij analoog). Pas in de eindfase leg ik de onderlinge verbindingen tussen al die kroonklemmen. Dat vind ik gewoon overzichtelijker werken, en het is makkelijker om iets te wijzigen, al is dat zelden nodig.
-
@ Kees-Jan,
Je kunt jouw roco rails heel goed en bijna onzichtbaar aan de onderkant spoorstaaf perfect solderen. Als je de boel daarna instrooit zie je van de gesoldeerde draaden helemaal niets meer.
Het gaat mij nog niet om het mooie, maar om het betrouwbare en het praktisch, omdat het hier aanleg van een schaduwstation betreft.
Groet, Bert
-
Is het dan niet handiger om gewoon aansluitrails te gebruiken?
- Peter
-
@ Bert: In het schaduwstation kun je natuurlijk zoals eerder beschreven ook aan de buitenkant van de railstaaf solderen (heb ik ook gedaan).
@ Peter: Kan ook maar lijkt me zonde want een soldeerboutje is ws goedkoper dan 4 of meer aansluitrails en die heb je al gauw nodig in een schadustation.
Kees-Jan
-
Klopt, maar wat kost een tijd ziektewet omdat je je rug verkl**t hebt omdat je in je schaduwstation opnieuw moet solderen? ;)
- Peter