BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Mario Visser op 03 May 2013, 17:06:33
-
Hallo allemaal,
Ik wil aan een nieuwe baan beginnen, eigenlijk meer een diorama (370 x 60/105 cm). Het idee is een klein eindstationnetje met een steenslagfabriek en nog een paar rangeermogelijkheden, in tijdperk 3. Ik wil experimenteren met veel zelf te bouwen, vandaar dat ik het klein hou. Wat betreft het railmateriaal heb ik gekozen voor Tillig code 83 en flexwissels zodat ik een vloeiend verloop van de sporen kan verkrijgen.
Graag ontvang ik jullie tips en commentaar. Ik ben benieuwd.
Groet
Mario
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steinbach_v005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steinbach_v005.jpg)
-
Nou Mario, dat ziet er al heel goed uit! (y)
Vraagje: loopt het spoor in het station letterlijk dood op een stootblok of suggereer je daar (omdat het spoor tegen de achtergrond aan lijkt te lopen) dat het verder gaat (spiegeltruc)?
mvg,
Gert
-
Gert,
Het spoor links loopt via een klimspiraal omlaag naar de fiddle-yard. Rechts loopt het spoor inderdaad dood.
Groet
Mario
-
Ziet er goed uit! Vindt het zelf te veel wissels, naar mijn idee wat te druk. Maar het plan op zich vindt ik er mooi uit zien!
Maak zelf ook een eindstation dus kan je bouw mooi volgen!
Groet,
Daniel
-
Ziet er leuk uit! Heb je ook nog een plaatje van je schaduwgedeelte? En hoe groot is de radius van je klimspiraal?
-
(y)
Wat is de functie van het onderste spoortje? Ik zie het nl niet zo 123...
Mvg,
Matthijs
-
Ik heb verschillende opties voor het schaduwstation.
1. Direct onder het zichtbare gedeelte van de baan, te bereiken via een klimspiraal met een straal van 48 cm. Dat is wat weinig maar ik ga alleen maar rijden met korte treinen. Dus volgens mij moet dat wel lukken.
2. Als dit niet lukt maak ik een halve draai en dan komt het schaduwstation langs de rechter muur. Ik zal volgende keer een tekening toevoegen.
Het spoortje links onderin is bedoeld als een koplaadspoor of om een in onbruik geraakte wagon op weg te zetten voor de sfeer. Het langere spoor rechts onderin is bedoeld als vrij laadspoor.
Groet
Mario
-
Ik zou geen Engels wissel toepassen in het onderste spoortje.
Dat zijn in het echt dure dingen en de spoorwegen gebruiken ze alleen als het niet anders kan. Gewoonlijk niet op zijlijntjes.
Dat perronspoor rechts zou ik optisch door laten lopen tegen bv. een spiegel. Eea. acmoufleren met bomen of een bruggetje.
-
Ik zou geen Engels wissel toepassen in het onderste spoortje.
Het is in de tekening misschien niet zo goed te zien maar ik wil hier gebruik maken van twee wissels en een zelf gemaakte kruising.
Het plaatsen van een spiegel vind ik wel een leuk idee, ga ik zeker proberen als ik zover ben.
Groet
Mario
-
Eigenlijk is jouw antwoord en marc zijn vraag het probleem waar denk ik allemaal tegen aanlopen.
Kan het baanplan wat groter en zou je er wat zaken op willen aangegeven. (y)
kunnen wij beter kijken, wat het nut van iets is en wordt het overall wat duidelijker :)
groet.
Daniel
-
Ik heb op het plan van de belangrijkste zaken aangegeven wat het is. Als je de tekening aanklikt wordt 'ie groter. Ik hoop dat dit eea verduidelijkt.
Wat betreft het schaduwstation kies ik waarschijnlijk voor een klimspiraal en een fiddleyard op een schuivende lade. Ik ga daar nog mee experimenteren.
Groet
Mario
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steinbach_v006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Steinbach_v006.jpg)
-
Zo is het inderdaad een stuk duidelijker. En snap ik alle drukte want er is veel te doen op dit baantje! (y)
Maar zijn alle sporen lang genoeg? ???
groet,
Daniel
-
Als ik die tekening zo bekijk dan is 4 wagons de max om nuttig en zinnig te zijn bij de bedrijven bovenin.
Of dat je dat haalt bij het doodlopende spoor bij het station is de vraag nog maar.
Dus als je lange treintjes de baan op wilt laten rijden en wilt rangeren,heb je volgens mij best een probleem.
Overigens als een trein de baan op komt sluit je de loc op t stations spoor gelijk op,of dat nou de bedoeling is ???
-
Hallo Tijgernootje,
Mijn bedoeling met deze baan is tweeledig. Ten eerste wil ik een kleine baan bouwen om ervaring op te doen met nieuwe technieken waarbij ik zoveel mogelijk zelfbouw wil toepassen. Ik heb daar nog nauwelijks ervaring mee. En om de baan toch binnen een redelijke termijn af te bouwen, zeg één à twee jaar, wil ik de grootte beperken. Toch wil ik een baanplan waar een gedachte achter zit, dat harmonieus is opgenomen in de omgeving en waar qua rangeerwerk de nodige uitdaging in zit.
Wat betreft je tweede opmerking het volgende. Ik heb verschillende treinverlopen bekeken.
1. Een personentrein zal normaal gesproken doorrijden ivm het perron. Daarna zal de trein eerst teruggezet moeten worden waarna de loc kolen en water kan innemen, na het omrijden is de trein dan gereed voor vertrek. Dit was vroeger voor veel stations aan zijlijnen een normale situatie.
2. een goederentrein zal iets eerder stoppen, waarna de loc eerst wagons kan ophalen om een vertrekkende trein samen te stellen. Daarna kan de loc de verschillende goederenwagons afleveren bij de verschillende sporen. Kolen en water innemen en na omlopen is de trein gereed voor vertrek. Het baanontwerp is eigenlijk bedoeld als een soort timesaver en afhankelijk van het type wagon kan een trein zo'n 6 wagons hebben. Ik kan idd niet een al te grote sleep wagons naar de steenslagfabriek brengen maar dat maakt het rangeerwerk alleen maar uitdagender. De truc hierbij is om alles in de juiste volgorde te doen en op de juiste momenten het omloopspoor weer vrij te maken om te kunnen omrijden.
3. Door te variëren met treinsamenstelling heb ik iedere keer weer een nieuwe uitdaging.
Wat denk jij?
Groet
Mario
-
Ik ben geen tijgernootje 8), maar ik ben het geheel met je eens dat dit een mooie uitwerking is. Dat gepuzzel is idd erg leuk (y)
Mvg,
Matthijs
-
Matthijs mag dan geen tijgernootje zijn,maar dat speel ik dan wel even ;D
Je uitleg is duidelijk Mario.
Ik zou je enkel willen adviseren om de bak zo te maken dat je m later kan gebruiken voor een grotere baan.
-
;D
Ik zou je enkel willen adviseren om de bak zo te maken dat je m later kan gebruiken voor een grotere baan.
Yup, dat is idd handig (y)
Mvg,
Matthijs
-
Zo even een paar dagen weggeweest en lees nu jullie berichten. Ik word blij van jullie berichten want dit is in lijn met mijn gedachtengang. Ik wil de baan idd zo maken dat een latere uitbreiding mogelijk is op een "lagere verdieping". Uitgangspunt daarbij is een baanplan dat ik in een eerder stadium heb ontworpen. Zie onderstaande link.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Saarburg_v001.jpg)
Met een kleine aanpassing (links) kan ik de banen met elkaar koppelen. Mijn idee is dus klein beginnen en ik hou de mogelijkheid open om later de baan uit te breiden met een variant van Saarburg of om een compleet nieuwe baan te ontwikkelen. Ik wil eerst maar eens kijken hoe dit mij bevalt voor ik meer ga investeren in materieel. Ik heb de rails voor Steinbach al besteld en ga binnenkort beginnen met de bouw.
Bouwtechnisch gedeelte: Ik ga de baan bouwen in 3 bakken op een hoogte van ca 135 cm. De linker bak met de klimspiraal komt op poten te staan, de twee andere bakken komen aan de muur te hangen. Ik moet daar nog wel een slimme en vooral stevige constructie voor bedenken. Ideeën?? Een eventuele uitbreiding op een lager niveau kan dan op ca 90 cm komen.
Tot zo ver mijn update.
Groet
Mario
-
O ja, jij was daarvan... 8) Dat baanplan heb ik toen ook stilletjes gevolgd, erg mooi iig.
Mvg,
Matthijs
-
Voor wat het "ophangen" van modules betreft zou je hoekankers kunnen gebruiken waarop ook boekeplanken worden geschroeft.
Gaatjes boren in de muur,plug erin en ijzer vast schroeven,evt zou je kunnen kijken of je dr dan nog poten aan de buitenkant aan maakt voor extra steun.
Anders zou ik het ook even niet weten.
-
Voor wat het "ophangen" van modules betreft zou je hoekankers kunnen gebruiken waarop ook boekeplanken worden geschroeft.
Zoiets had ik idd in gedachten. Ik vraag me alleen af of dat niet gaat doorzakken vanwege het gewicht. Ik heb de mogelijkheid om helemaal aan de rechterkant een steun te plaatsen en dan middels een stalen profiel een verbinding te maken met het klimspiraal in het linker deel. Dan heb ik te maken met een overbrugging van ca 270 cm wat mi geen probleem moet opleveren. De modules kunnen daar dan op rusten. En tijdens de bouw kan ik ze er afhalen zodat ik overal goed bij kan. Ik ga maar eens een tekening maken hiervoor.
Groet
Mario