BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Teun van Lierop op 06 July 2007, 22:04:53

Titel: Wat is dat??
Bericht door: Teun van Lierop op 06 July 2007, 22:04:53
Ik zat weer eens te neuzen in de topics, kom ik dit plaatje tegen.
(http://img527.imageshack.us/img527/2291/ontsporing1ah7.jpg)

Ziet er lullig uit, maar er viel me iets heel anders op. Namelijk de sporen links onder in de hoek. Wat is dat nou weer??
Daarom aan jullie de vraag, want nu snap ik er ff niks meer van. ;D

Gr,

Teun
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 06 July 2007, 22:08:19
Dat zijn gewone sporen met betonen bielsen (of biels) wat je wilt.
in nieuw ballast liggende.
En er langs liggen nog roestige maar wel nieuwe spoorstaven.

Die nieuwe spoorstaven zouden nog wel eens gebruikt kunnen gaan worden om de oude die dus nu nog in gebruk zijn te vervangen.
In at geval heb je ze meestal liever vast klaarliggen voor dat het team komt dat de railstaven op z'n definitive plek legt. Want zeker bij drukke sporen heb je liever alleen in de nacht onderhoud aan het spoor.

Kortom eigenlijk niets bijzonders  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: J&J Vriend op 06 July 2007, 22:09:57
Zo te zien, zijn dit de oude rails
die vervangen zijn en nog opgeruimd moeten worden.

Wat de ontsporing betreft, een afvaltrein, op welk station / plaats is dat
gebeurd?

Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 06 July 2007, 22:10:55
Dat was Hilversum al een heel tijdje terug.

En nog even een kleinigheidje aan J&J Vriend,
De railstaven die er langs liggen zijn hoe gek het ook klinkt de nieuwe.
Oude glimmen namelijk veel meer door dat er dageklijks trein wielen overheen denderen. En over de nieuwe zit vaak een dun laagje roest.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: p.heinst op 06 July 2007, 22:15:12
Hallo Teun,

Zover ik het kan bekijken worden de twee glimmende railsstaven vervangen door de twee nieuwe (bruinen) railsstaven, deze zijn er dan ook tijdelijk neergelegd, een ertussen en een ernaast.
het is dan ook geen smalspoor al ziet het op het eerste gezicht wel zo uit.
Als het anders is hoor ik het ook graag.

groetjes Piet
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Marc M op 06 July 2007, 22:27:42
Bielsen liggen in het tuincentrum.  ;D

De officiĆ«le benaming, zoals deze in de spoorwereld gebruikt wordt, is dwarsligger. Als ontwerper krijg ik uitslag bij het woord biels. Staat overigens wel gewoon in de dikke Van Dale  ;)

Spoor wordt duidelijk vernieuwd. Ballast en dwarsliggers zijn reeds vernieuwd. De nieuwe spoorstaven liggen al klaar.
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Teun van Lierop op 07 July 2007, 19:18:12
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties, het is me weer het een en ander duidelijk.
Ben ik ook weer wat wijzer geworden, en of ik het op mijn modelbaan ga toepassen, denk het niet. ;D

Gr,

Teun
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: rail4marcel op 07 July 2007, 20:06:37
ALs je je werkmatrieel in wilt zetten is het nogwel te doen :P
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 07 July 2007, 21:25:56
Citaat van: Marc M
Bielsen liggen in het tuincentrum.  ;D

En dwarsliggers zitten bij de gemeente  ;)  ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Herman05 op 07 July 2007, 21:44:14
En dwarsliggers zitten bij de gemeente  ;)  ;D
;D Verder niet echt iets ontopic toe te voegen antwoord was al gegeven  ;D

Groeten,
Herman
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 10 July 2007, 21:50:43
Hey Teun,

Ik heb nog een leuke foto voor je gemaakt afgelopen maandag (09-07-'07) op station Luik Guillemins (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Guillemins-27-mai-2007.jpg/800px-Guillemins-27-mai-2007.jpg)

Namelijk deze!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020082.jpg)
Foto: Mark van 't Hoff (09-07-'07)

Smalspoor in diverse maten!  ;D
Dat was natuurlijk onzin.  ;)
De middelste spoorstaven (in het linker spoor) liggen daar tijdelijk omdat men het hele station aan het verbouwen is.
Waarom er dan zo veel liggen op 1 plek komt denk ik omdat even verderop de sporen in een behoorlijke (krappe) boog liggen, en je geen rechte spoorstaven kan bewaren tussen sporen in een boog.

Voor het station kan je ook nog wel even kijken op Wikipedia dat is ook de bron van de foto waarnaar gelinkt is.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Teun van Lierop op 13 July 2007, 18:10:07
Heey Mark,

Leuk dat je eraan hebt gedacht, toen je daar was.
Ook een leuke foto zeg, als ik het goed begrijp is dit gewoon een tijdelijke opslagplaats voor de staven. Maar waarom kunnen ze dan niet in een bocht liggen, want railstaven kunnen toch goed verbuigen.'
(http://www.spoorzoeker.nu/esgn/esgn32.jpg)

Groeten,

Teun.

ps. Mooi station trouwens.
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 13 July 2007, 18:14:59
Een railstaaf kan zeker in een bocht liggen. Maar niet zonder enige hulp.
Zoals op jouw laatste foto te zien is kost het een atlaskraan de moeite om de spoorstaaf te buigen, en als de spoorstaaf vast zit op de biels word de spoorstaaf ook vastgezet en stevig op z'n plek gehouden natuurlijk.

Een losse spoorstaaf ligt toch liever recht, of bijna recht. Maar bij Luik hebben we toch te maken met behoorlijk krappe bogen. (zie ook google earth) Dus vandaar dat er zoveel naast elkaar lagen op dat rechte stuk spoor.

Leuke foto overigens, waar is die gemaakt?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Rick op 13 July 2007, 18:19:14
Het buigen van een railstaaf gaat vrij makkelijk hoor. Ik heb ergens een foto van een railstaaf die half op een platte wagen ligt en half op de grond, als bijschrijft staat erbij dat ze slap zijn als ze op hun kant liggen.

Het is eigenlijk net als flexrails, horizontaal buigen ze makkelijk maar verticaal heel wat minder.
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: mmhajvth op 13 July 2007, 18:23:12
Klopt en dat is ook wel te verklaren. De hoogte van de spoorstaaf is hoger dan dat de spoorstaaf breed is.
Dus als je de spoorstaaf in de verticale richting wil buigen kost dat veel moeite omdat je veel materiaal moeit buigen, en in de horizontale richting is het makkelijker omdat je minder materiaal hoeft te buigen.

Dat is ook exact het princiepe van H en vooral I balken/profielen.
Daar kan je natuurlijk een heel verhaal van maken over de flensen en het lijf van het profiel en over de staal kwaliteit van de desbetreffende producten,... maar dat laat ik maar even voor wat het is. (i.v.m. offtopic raken)

En dan kan je ook meteen concluderen dat als de spoorstaaf zo sterk is in de verticale richting dat hij dus daarmee ook zo geschikt is voor de treinen die er overheen moeten.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Teun van Lierop op 13 July 2007, 18:24:51
Op de foto is inderdaad een zware kraan gebruikt, dus het gaat niet gemakkelijk, maar ik dacht dat het wel zou kunnen. En als het in de rechte stukken ook kan liggen, de spoorstaven, zou ik daar dan voor kiezen, want in de bochten heb je toch de kans dat de spoorstaven tegen de spoorstaaf gaat, die nog gebruikt wordt.

De foto is niet door mij gemaakt, maar heb ik van een fotoreportage, van de heropening van het baanvak, Enschede-Gronau.
Heropening: 'Enschede-Gronau' (http://www.spoorzoeker.nu/esgn/esgn3.htm)
'
Groeten,

Teun
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Rick op 13 July 2007, 18:29:33
@Mark: Dat klopt, maar in de horizontale richting is die dus vrij makkelijk te buigen en kan die dus best in een boog gelegd worden, tenzij deze erg krap is. ;)
Titel: Re: Wat is dat??
Bericht door: Marc M op 13 July 2007, 22:26:35
En als het in de rechte stukken ook kan liggen, de spoorstaven, zou ik daar dan voor kiezen, want in de bochten heb je toch de kans dat de spoorstaven tegen de spoorstaaf gaat, die nog gebruikt wordt.

En dat veroorzaakt als je pech hebt een seinstoring als je toevallig net een ES-las doorverbind.

Wordt je als aannemer niet in dank afgenomen door ProRail.  ;D

Om dit te voorkomen worden er ook wel eens houten klossen tussen gelegd.

Marc